EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1409 - 1422 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2019..-468351 İndeks Tarihi: 24-03-2020

EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin eğitim alanındaki teknolojik gelişmelere ilişkin düşüncelerini tespit etmek veokullarda eğitim teknolojilerinin kullanımına yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla Konya ili Akşehir ilçesinde görevyapan 10 ortaokul yöneticisiyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Mevcut çalışma, nitel araştırma yaklaşımlardanfenomenolojik (olgubilim) araştırma deseniyle tasarlanmıştır. Çalışma bulgularına göre öğretmenlerin eğitimde teknolojiyitakip ettikleri; fakat yaşanan sistemsel sorunlar nedeniyle öğretmenlerin eğitim teknolojilerini yeterince kullanamadıkları tespitedilmiştir. Okul yöneticileri teknolojinin öğretmenlerin işlerini kolaylaştırdığı, okulda öğrenme sürecini hızlandırdığı ve dahakalıcı hale getirdiği yönünde kanıya sahiptir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) okullara sunmuş olduğu teknolojiden okulyöneticilerinin memnuniyetleri incelendiğinde; akıllı tahtaların yeterli olduğunu, verimli kullanılabilmesinin sağlanmasıgerektiğini ve e-doküman sayısının arttırılması gerektiğini düşündükleri görülmektedir. Ayrıca okul yöneticileri,öğretmenlerden teknoloji kullanımında ve öğrenmede istekli olmalarını, kendilerini teknolojik gelişmelerin takibi veuygulanmasıyla ilgili geliştirmelerini, hatta ihtiyaç halinde okul yönetiminden yardım almalarını beklemektedirler.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

SCHOOL PRINCIPALS’ VIEWS ON THE USE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN SCHOOLS: A PHENOMENOLOGICAL STUDY

Öz:
The purpose of this research is to identify school principals’ views on technological developments in education and to determine their views on the use of educational technologies in education. For this purpose, face-to-face interviews were conducted with 10 lower secondary school principals working in Akşehir district of Konya. The present study was designed with phenomenological research design. Study findings revealed that teachers follow technology in education but teachers could not use educational technologies adequately due to systematic problems. School principals indicated that technology facilitates teachers’ work load, speeds up the learning process in school, and makes it more permanent. When the satisfaction of school principals regarding the work of Ministry of National Education (MoNE) was examined, it was indicated that smart boards are found sufficient, but their efficient use must be ensured and the amount of e-documents should be increased. In addition, school principals expect teachers to be willing to use technology, to develop themselves in following and implementing technological developments, and even to receive help from school administration if they need.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Chang, I. H., Chin, J. M., & Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11(4), 229-245.
  • Chay, D., Wong, A. F. L., & Gao, P. (2009). Student teachers’ intentions and actions on integrating technology into their classrooms during student teaching: A Singapore study. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 175-195. doi: 10.1080/15391523.2009.10782546
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Cresswell,J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches.Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakır, R. (2012). Technology integration and technology leadership in schools as learning organizations. Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 273-282.
  • Çakır, R. & Yıldırım, S. (2009). Bilgisayar öğretmenleri okullardaki teknoloji entegrasyonu hakkında ne düşünüyor? İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • Deng, F., Chai, C. S., Tsai, C. C., & Lee, M. H. (2014). The relationships among Chinese practicing teachers’ epistemic beliefs, pedagogical beliefs and their beliefs about the use of ICT. Journal of Educational Technology & Society, 17(2), 245-256.
  • Dieuzeide, H.(1971). Educational technology: Sophisticated, adapted and rational technology, Series B: Opinions (No:30). Paris International Commission on the Development of Education, UNESCO.
  • Dursun, F. (2006). Öğretim Sürecinde Araç Kullanımı. İlköğretmen Dergisi, 1, 8-9.
  • Eroldoğan, A. Y. (2007). İlköğretim 2. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin, bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ertmer, P. A. (1999). Adressing first-and second-order barriers to change: strategies for technology integration. Educational Technology Reseach and Development, 47(4), 47-61.
  • Ertmer, P., Addison, P., Lane, M., Ross, E. & Woods, D. (1999). Examining teachers' beliefs about the role of technology in the elementary classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32(1),54-72.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166
  • Han, I., Shin, W. S. & Ko, Y. (2017). The effect of student teaching experience and teacher beliefs on pre-service teachers’ self efficacy and intention to use technology in teaching. Teachers and Teaching, 23(7), 829- 842. doi: 10.1080/13540602.2017.1322057
  • Hannafin, M. J., & Land, S. M. (1997). The foundations and assumptions of technology-enhanced student-centered learning environments. Instructional Science, 25, 167-202. doi: 10.1023/A:1002997414652
  • Heitink, M., Voogt, J., Verplanken, L., van Braak, J. & Fisser, P. (2016). Teachers’ professional resoning about their pedagogical use of technology. Computers & Education, 101, 70-83. doi: 10.1016/j.compedu.2016.05.009
  • Hew, K., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and reccomendations for future research. Educational Technology, Research and Development, 55(3), 223- 252.
  • Inan, F. A. & Lowther, D. L. (2010). Factors affecting technology integration in K-12 classrooms: A path model. Educational technology research and development, 58, 137-154. doi: 10.1007/s11423-009-9132-y
  • İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 1(1), 72-73.
  • İşman, A. (2011). Instructional design in education: New model. Turkish Online Journal Educational Technology, 10, 136-142.
  • Keeler, C. G. (2008). When curriculum and technology meet: Technology integration in methods courses. Journal of Computing in Teacher Education, 25(1), 23-30.
  • Kruse, J., & Buckmiller, T. (2015). Making the shift from school manager to instructional leader: Using the nature of technology framework as a tool for analysis. International Journal of Education, 7(1), 75-94.
  • Kolburan, A. & Deveci, A. (2013). Her öğrenciye bir bilgisayar projesine yönelik yönetici, öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 391-417.
  • Lee, Y., & Lee, J. (2014). Enhancing pre-service teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration through lesson planning practice. Computers & Education, 73, 121-128. doi: 10.1016/j.compedu.2014.01.001
  • Mishra, P. & Koehler, J. M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Muir-Herzig, R. G. (2004). Technology and its impact in the classroom. Computers & Education, 42(2), 111-131.
  • Nordin, N., Yusof, Y., & Jusoff, K. (2010). A quantitative analysis of Malaysian secondary school technology leadership. Management Science and Engineering, 4(2), 124-130.
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: Results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178.
  • Richardson, J., Flora, K., & Bathon, J. (2013). Fostering a school technology vision in school leader. International Journal of Educational Leadership Preparation, 8(1), 144-160.
  • Schiller, J. (2003). Working with ICT perceptions of Australian principals. Journal of Educational Administration, 41(2), 171-185.
  • Schofield, J. (1995). Computers and classroom culture. Cambridge, NY:Cambridge University.
  • Smolin, L., & Lawless, K. A. (2011). Evaluation across contexts: Evaluating the impact of technology integration professional development partnerships. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(3), 92- 98. doi: 10.1080/21532974.2011.10784663
  • Spector, J. M. (2010). An overview of progress and problems in educational technology. Interactive Educational Multimedia, 1, 27-37.
  • Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing preservice teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59(1), 134-144.
  • Turan, S. (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Eğitim Yönetimi Dergisi, 30, 271-281.
  • Voogt, J. (2008). IT and curriculum processes: dilemmas and challenges. In J. Voogt, & G. Knezek (Eds.), International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 117-132). New York: Springer.
  • Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2012). Teaching and learning in the 21st century. A comparative analysis of international frameworks. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321. doi: 10.1080/00220272.2012.668938
  • Voet, M. & De Wever, B. (2017). Towards a differentiated and domain-specific view of educational technology: An exploratory study of history teachers’ technology use. British Journal of Educational Technology, 48(6), 1402-1413.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim aştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldız, H., Sarıtepeci, M., & Seferoğlu, S. S. (2013). Fatih Projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE Öğretmen Standartları açısından incelenmesi. Hacettepe University Journal of Education, Özel sayı (1), 375-392.
  • Yu, C., & Prince, D. L. (2016). Aspiring school administrators’ perceived ability to meet technology standards and technological needs for professional development, Journal of Research Technology in Education, 48(4), 239-257. doi: 10.1080/15391523.2016.1215168
  • Yüksel, S. (2003). Öğretim teknolojisi - öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Webb, M., & Cox, M. (2004). A review of pedagogy related to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 13(3), 235-285. doi: 10.1080/14759390400200183
APA TİRİTOĞLU E, Kılıçoğlu D (2019). EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. , 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
Chicago TİRİTOĞLU Erdem,Kılıçoğlu Derya EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. (2019): 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
MLA TİRİTOĞLU Erdem,Kılıçoğlu Derya EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
AMA TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
Vancouver TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
IEEE TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D "EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.1409 - 1422, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
ISNAD TİRİTOĞLU, Erdem - Kılıçoğlu, Derya. "EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA". (2019), 1409-1422. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-468351
APA TİRİTOĞLU E, Kılıçoğlu D (2019). EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
Chicago TİRİTOĞLU Erdem,Kılıçoğlu Derya EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.4 (2019): 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
MLA TİRİTOĞLU Erdem,Kılıçoğlu Derya EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.4, 2019, ss.1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
AMA TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
Vancouver TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1409 - 1422. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
IEEE TİRİTOĞLU E,Kılıçoğlu D "EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1409 - 1422, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-468351
ISNAD TİRİTOĞLU, Erdem - Kılıçoğlu, Derya. "EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/4 (2019), 1409-1422. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-468351