İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1737 - 1759 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2019..-582386 İndeks Tarihi: 24-03-2020

İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada, işitme yetersizliği olan öğrencilerin bulunduğu kaynaştırma ortamlarında, bu öğrencilerin akıcı okumabecerilerini geliştirmeye yönelik gerçekleştirilen uygulamaların öğretmen görüşleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır.Nitel yaklaşıma dayalı fenomenolojik bir araştırma olarak desenlenen çalışmada 10 katılımcı yer almıştır ve veriler görüşmetekniği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerinsınıflarında çeşitli akıcı okuma etkinlikleri yaptıkları ve yoğun olarak sıralı okuma etkinliğinin kullanıldığı yönündedir. Bununyanı sıra, kaynaştırma ortamlarındaki işitme yetersizliği olan öğrencilerin genel okuma başarılarının ve akıcı okumaseviyelerinin akranlarının düzeyinde ya da gerisinde olduğu belirtilmektedir. Ayrıca, katılımcılar tarafından akıcı okumabecerisine yönelik müfredatın ve öğretmen yetiştirme programlarının yetersiz olduğu vurgulanmaktadır. Sonuç olarak,sınıflarda uygulanan akıcı okuma etkinliklerinin alanyazındaki ilgili müdahalelerle benzerlikleri olmasına rağmen, sistematikve planlı şekilde uygulamada ve uygulama ilkelerinde farklılıklar bulunmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

INVESTIGATION OF TEACHER OPINIONS TOWARDS READING FLUENCY INTERVENTIONS FOR STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENTS IN INCLUSIVE ENVIRONMENTS

Öz:
The purpose of this study is to examine the implementations for improving reading fluency skills of students with hearing impairments within the framework of teachers’ opinions in inclusive environments. The study, which was designed as phenomenological research based on a qualitative approach, included 10 participants and the data were collected by the interview technique. Inductive analysis was used in the analysis of the obtained data. The findings of the study indicate that teachers perform various reading fluency activities in their classrooms and sequential reading activity is intensively used. In addition, the general reading achievement and reading fluency levels of the students with hearing impairments in inclusive environments are at or below the level of their peers. Furthermore, participants emphasized that the curriculum and teacher training programs in terms of reading fluency instruction are inadequate. Consequently, although there are similarities between the reading fluency activities and the relevant interventions in the literature, there are differences in the systematic and planned implementation and the implementation principles.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Armbruster, B. B., Lehr, F., Osborn, J., O’Rourke, R., Beck, I., Carnine, D., & Simmons, D. (2001). Put reading first. Washington, DC: National Institute for Literacy.
  • Avcıoğlu, H. (2012). İşitme yetersizliği olan öğrenciler. İ. H. Diken (Ed.), Özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (s. 170-214). Ankara: Pegem Akademi.
  • Beydoğan, H. Ö. (2012). Öğrencilerin akıcı okumalarına göre okuma-anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(166), 3-13.
  • Chall, J. S. (1987). Reading development in adults. Annals of Dyslexia, 37(1), 240-251.
  • Conderman, G., & Strobel, D. (2008). Fluency flyers club: An oral reading fluency intervention program. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(1), 15-20.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Selçuk Beşir Demir (Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Girgin, M. C. (2006). History of higher education provision for the deaf in Turkey and current applications at the Anadolu University. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(3), 6-11.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçın (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, 7(6), 6-10.
  • Güldenoğlu, B. (2008). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerde okuduğunu anlama becerilerinin desteklenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(2), 51-63.
  • Gürgür, H. (2013). İşitme yetersizliğine sahip bireyler. S. Vuran (Ed.), Özel eğitim (s. 253-286). Ankara: Maya Akademi.
  • Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M. (2003).Exceptional learners: Introduction to special education (9. Baskı). Boston: Pearson Education.
  • Karasu, G., Girgin, Ü., Uzuner, Y. ve Kaya, Z. (2012). İşitme engelli üniversite öğrencilerine uygulanan “tanımlama yapma” stratejisinin incelenmesi. Anadolu Journal Educational Sciences International, 2(1), 19-41.
  • King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. California: Sage.
  • Krammer, C. D. (2007). The effect of the methods of repeated and assisted reading on the reading fluency and comprehension of deaf and hard of hearing students. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Kansas, Kansas.
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S. A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Journal of Educational Psychology, 95, 3-21.
  • LaBerge, D., & Samuels, S. J. (1974). Toward a theory of automatic information processing in reading. Cognitive Psychology, 6(2), 293-323.
  • Lynas, W. (1994). Communication options in the education of deaf children. London: Whurr.
  • McShane, S. (2005). Applying research in reading instruction for adults: First steps for teachers. Washington, DC: The Partnership for Reading, National Institute for Literacy.
  • Moore, K. L. (2012). Effectiveness of a computer-based program for improving the reading performance of deaf students. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia: Georgia State Universty.
  • Moores, D. F. (2001). Educating the deaf: Psychology, principles, and practices. Boston: Houghton Mifflin.
  • National Reading Panel. (2000). Report of the national reading panel: Teaching children to read: An evidencebased assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Report of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, USA.
  • O’Connor, R. E. (2000). Increasing the intensity of intervention in kindergarten and first grade. Learning Disabilities Research and Practice, 15, 43–54.
  • Ormrod, J. E. (2018). Öğrenme psikolojisi (2. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Pikulski, J. J. & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510-519.
  • Rose, D. S., Parks, M., Androes, K., & McMahon, S. D. (2000). Imagery based learning: Improved elementary students’ reading comprehension with drama techniques. The Journal of Educational Research, 94(1), 55-63.
  • Schirmer, B. R., Schaffer, L., Therrien, W. J. ve Schirmer, T. N. (2012). Reread-adapt and answer-comprehend intervention with deaf and hard of-hearing readers: Effect on fluency and reading achievement. American Annals of the Deaf, 156(5), 469-475.
  • Schirmer, B. R., Therrien, W. J., Schaffer, L. ve Schirmer, T. N. (2009). Repeated reading as an intervention with deaf readers: Effect on fluency and reading achievement. Read Improvement, 46(3), 168-177.
  • Simmons, D. C., Coyne, M. D., Kwok, O., McDonagh, S., Ham, B., & Kame’enui, E. J. (2008). Indexing response to intervention: A longitudinal study of reading risk from kindergarten through third grade. Journal of Learning Disabilities, 41, 158–173.
  • Slocum, T. A., Street, E. M., & Gilberts, G. (1995). A review of research and theory on the relation between oral reading rate and reading comprehension. Journal of Behavioral Education 5, 377-398.
  • Strommen, L. T., & Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: Interviews with older children and teens. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(3), 188-200.
  • Therrien, W. J. (2004). Fluency and comprehension gains as a result of repeated reading a meta-analysis. Remedial and Special Education, 25(4), 252-261.
  • Tüfekçioğlu, U. (2002). İşitme yetersizlikleri. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tüfekçioğlu, U. (2003). Çocuklarda işitme kaybının etkileri. U. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme, konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamalı Eğitim Yönetimi, 6(4), 543-559.
  • Ulu, M. ve Başaran, M. (2013). Video öz değerlendirme tekniğinin akıcı okuma becerisinin gelişimine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 1-10.
  • Valleley, R. J. (2001). An examination of the effects of repeated reading with secondary students. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Nebraska, Nebraska.
  • Valleley, R. J., & Shriver, M. D. (2003). An examination of the effects of repeated readings with secondary students. Journal of Behavioral Education, 12(1), 55-76.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA TUTUK T, Melekoğlu M (2019). İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
Chicago TUTUK TÜNCAY,Melekoğlu Macid İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2019): 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
MLA TUTUK TÜNCAY,Melekoğlu Macid İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
AMA TUTUK T,Melekoğlu M İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
Vancouver TUTUK T,Melekoğlu M İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
IEEE TUTUK T,Melekoğlu M "İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.1737 - 1759, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
ISNAD TUTUK, TÜNCAY - Melekoğlu, Macid. "İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2019), 1737-1759. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-582386
APA TUTUK T, Melekoğlu M (2019). İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
Chicago TUTUK TÜNCAY,Melekoğlu Macid İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.4 (2019): 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
MLA TUTUK TÜNCAY,Melekoğlu Macid İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.4, 2019, ss.1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
AMA TUTUK T,Melekoğlu M İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
Vancouver TUTUK T,Melekoğlu M İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1737 - 1759. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
IEEE TUTUK T,Melekoğlu M "İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1737 - 1759, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-582386
ISNAD TUTUK, TÜNCAY - Melekoğlu, Macid. "İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/4 (2019), 1737-1759. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-582386