Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 922 - 952 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/jef.30116 İndeks Tarihi: 29-01-2020

Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin kesirlerkonusundaki yaygın kavram yanılgılarının belirlenmesidir. Araştırmanınörneklemini, Erzincan il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 60öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veritoplama aracı olarak, kesirler konusuna ilişkin literatürde var olan sekiz adet kavramyanılgısı belirlenmiş ve ortaokul matematik dersi öğretim programındaki kazanımlarda dikkate alınarak her bir kavram yanılgısına yönelik ikişer soru olmak üzeretoplam 16 soruluk bilgi testi geliştirilmiştir ve kullanılmıştır. Verilerin analizisonucunda öğrencilerin en fazla parça-bütün ilişkisi; en az kesirlerde toplama işlemikonusunda kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Parça bütün ilişkisigibi önemli bir konuda öğrencilerin en fazla kavram yanılgısına sahip olduklarıdüşünülürse; öğretmenler tarafından özellikle üzerinde durulması önemli görülmekteve önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

6 th and 7 th Grade Secondary School Students’ Misconceptions about Fractions

Öz:
The aim of this research is to determine the common misconceptions of 6th and 7th class secondary school students on fractions. The sample of the research includes 60 secondary school students in a secondary school in Erzincan city centre. Case study method was applied in the research. As data collection tool, eight misconceptions were determined existing in the literature related to the topic of fractions and an information test including 16 questions, two of which were related to the each misconception regarding gains in the secondary school mathematics lesson curriculum was developed and used. As a result of the data analysis, it was found out that the students had the misconceptions related to the relationship between the part and whole mostly and addition in fractions the least. Another topic, which is as significant as the relationship between the part and the whole, when it is regarded that the students have the misconceptions most, it is considered to be crucial and recommended that it should be focused the teachers during the education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alacacı, C. (2012). Öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgıları. E. Bingölbali ve M.F. Özmantar (Ed.), Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri içinde (s. 63-95). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Albayrak, M. (2000). İlköğretimde Matematik ve Öğretimi (2. bs.). Ankara: Aşık Matbaası.
  • Biber, A. Ç., Tuna, A. ve Aktaş, O. (2013). Öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgıları ve bu yanılgıların kesir problemleri çözümlerine etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3( 2), 152-162.
  • Bingölbali, E. Ve Özmantar M. F. (2012). Matematiksel Kavram yanılgıları: sebepleri ve çözüm arayışları. E. Bingölbali ve M.F. Özmantar (Ed.),Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri içinde (s. 63-95). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods (5. bs.). USA: Pearson Education, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5.bs.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demiri, L. (2013). Öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgılarıyla ilgili öğretmen ve öğretmen adaylarının bilgilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli, E., (2002, Eylül). Üç Aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Haser, Ç. ve Ubuz, B. (2002). Kesirlerde kavramsal ve işlemsel performans. Eğitim ve Bilim, 27(126), 53-61.
  • Karaağaç, M. K. ve Köse, L. (2015). Öğretmen ve öğretmen adaylarının öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgıları ile ilgili bilgilerinin incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 72-92.
  • Kocaoğlu, T. ve Yenilmez, K. (2010). Beşinci sınıf öğrencilerinin kesir problemlerinde yaptıkları hatalar ve kavram yanılgıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 71-85.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research Fundamentals for the consumer. USA: Longman.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods(3. bs.). USA: SAGE Publications, Inc.
  • Pesen, C. (2007). Öğrencilerin kesirlerle ilgili kavram yanılgıları. Eğitim ve Bilim, 32(143), 79-88.
  • Pesen, C. (2008). Kesirlerin sayı doğrusu üzerindeki gösteriminde öğrencilerin öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 157–168.
  • Riccomini, P. J. (2005). Identification and remediation of systematic error patterns in subtraction. Learning Disability Quarterly, 28, 233-242.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki öğrenme güçlükleri: kesirlerde sıralama, toplama, çıkarma,çarpma ve kesirlerle ilgili problemler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 101-117.
  • Stafylidou, S. & Vosniadou, S. (2004).The development of students’ understanding of the numerical value of fractions. Learning and Instruction, 14, 503–518.
  • Taşkın, D. ve Yıldız, C. (2011, Nisan). Kesirlerde toplama ve çıkarma işlemlerinin öğretiminde common knowledge construction modele uygun materyal geliştirme.2. International Conference on New Trends in Education and Their Implications kongresinde sunulmuş sözlü bildiri. Antalya-Turkey.
  • Vamvakoussi, X. & Vosniadou S. (2004). Understanding the structure of the set of rational numbers: a conceptual change approach. Learning and Instruction, 14, 453–467
  • Yetim, S. ve Alkan R. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar ve bu sayıların sayı doğrusundaki gösterimleri konusundaki yaygın yanlışları ve kavram yanılgıları. Kırgızistan- Türkiye Manas Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11, 87-109.
  • Yılmaz ,Z. ve Yenilmez, K. (2007). İlköğretim 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Kavram Yanılgıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(1),269-290.
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Sayıların farklı algılanması- Sorun sayılarda mı, öğrencilerde mi, yoksa öğretmenlerde mi? M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Eds.). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri içinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
APA OKUR M, CAKMAK GÜREL Z (2016). Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. , 922 - 952. 10.17556/jef.30116
Chicago OKUR Muzaffer,CAKMAK GÜREL Zeynep Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. (2016): 922 - 952. 10.17556/jef.30116
MLA OKUR Muzaffer,CAKMAK GÜREL Zeynep Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. , 2016, ss.922 - 952. 10.17556/jef.30116
AMA OKUR M,CAKMAK GÜREL Z Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. . 2016; 922 - 952. 10.17556/jef.30116
Vancouver OKUR M,CAKMAK GÜREL Z Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. . 2016; 922 - 952. 10.17556/jef.30116
IEEE OKUR M,CAKMAK GÜREL Z "Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları." , ss.922 - 952, 2016. 10.17556/jef.30116
ISNAD OKUR, Muzaffer - CAKMAK GÜREL, Zeynep. "Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları". (2016), 922-952. https://doi.org/10.17556/jef.30116
APA OKUR M, CAKMAK GÜREL Z (2016). Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 922 - 952. 10.17556/jef.30116
Chicago OKUR Muzaffer,CAKMAK GÜREL Zeynep Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2016): 922 - 952. 10.17556/jef.30116
MLA OKUR Muzaffer,CAKMAK GÜREL Zeynep Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2016, ss.922 - 952. 10.17556/jef.30116
AMA OKUR M,CAKMAK GÜREL Z Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(2): 922 - 952. 10.17556/jef.30116
Vancouver OKUR M,CAKMAK GÜREL Z Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 18(2): 922 - 952. 10.17556/jef.30116
IEEE OKUR M,CAKMAK GÜREL Z "Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.922 - 952, 2016. 10.17556/jef.30116
ISNAD OKUR, Muzaffer - CAKMAK GÜREL, Zeynep. "Ortaokul 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2016), 922-952. https://doi.org/10.17556/jef.30116