Yıl: 2019 Cilt: 29 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 203 - 210 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-01-2020

X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Ekonomik, sosyal ve teknolojik alanda yaşanan gelişmeler, niteliklerde, beklentilerde ve kuşakanlayışında değişime neden olmuştur. Kuşaklar konusunda tam bir görüş birliği olmamakla birlikte 1960-1980arası doğanlar X, 1980-2000 arasında doğanlar Y kuşağı olarak nitelendirilmektedir. 1980’lerden önce Xkuşağı çalışanlarına rastlanırken bugün X ve Y kuşağına bir arada rastlanmaya başlanmıştır. Kuşakları bir aradatutabilmek ve çatışmalarını engelleyebilmek için farklı strateji ve politikalar uygulanmaya başlanmıştır. BugünX ve Y kuşağı çalışanlarına en çok hangi sektörde rastlandığı; X ve Y kuşağı çalışanlarının motivasyon araçlarıtartışılmaktadır. Çalışmada X ve Y kuşağı motivasyon araçları karşılaştırılmıştır. Afyonkarahisar’dakihastanelerde yapılan çalışmada veriler Mottaz’ın (1985) iş motivasyon ölçeği ile toplanmıştır. X ve Ykuşaklarının içsel ve dışsal motivasyon araçlarının farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılanbu araştırma sonucuna göre, hastane çalışanlarının içsel motivasyon araçlarını önemseme eğilimi dışsalmotivasyon araçlarını önemseme eğilimlerine kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma

Comparison of Instruments of Motivation for X and Y Generations Workers

Öz:
The developments in economic, social, and technological areas have caused to change the qualities, expectations, and understanding of generation. Generally, people born between 1960-1980 are characterized as X generation, and between 1980-2000 as Y generation. While employees of X generation were encountered before 1980s, X and Y generations start to be seen together today. Various strategies and policies have begun to be implemented for holding the generations together and preventing their conflict. The matters of debate are in which sector the employees of X and Y generations are encountered especially nowadays and which instruments motive the employees of these generations. In the current study, instruments of motivation for X and Y generations were compared. The study was conducted in the hospitals in Afyonkarahisar and work motivation scale developed by Mottaz (1985) was used to collect data. It was concluded that instruments of intrinsic and extrinsic motivations differed for these generations. In addition, according to the results of this study, it can be said that the tendency of the hospital employees to care about the intrinsic motivation instruments is higher than the tendency to care for the extrinsic motivation instruments.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ACAR, A.B. (2014), “Do Instrinsic and Extrinsic Motivation Factors Differ for Generation X and Generation Y?”. International Journal of Business and Social Science, 5 (5), pp.12-20.
  • AKBABA, S, (2006), “Eğitimde Motivasyon”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı,13, ss.343-361.
  • ALTUNTUĞ, N., (2012), “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ISSN: 1309 -8039, ss. 203 212.
  • BARBUTO, J. E. ve Scholl, R. W. (1998), “Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation”, Psychological Reports, Vol.82, pp.1011 1022.
  • BARFORD, I. N., & HESTER, P. T. (2011), “Analysis of Generation Y Workforce Motivation Using Multiattribute Utility Theory”, Defense Acquisiytion Research Journal, pp. 64- 82.
  • BAYKAL, B. (1978), “Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakı”ş, İstanbul: İ.Ü. Yayın No: 2524, İ.Ü. İktisat Fakültesi, Yayın No:428, İşletme Yönetimi ve Muhasebe Enstitüsü Yayın No:1,Divan Matbaacılık, ss. 139.
  • BEHRSTOCK-SHERRATT, E. VE COGGSHALL, J. (2010), “Realizing The Promise Of Generation Y”, Educational Leadership. 67(8), : pp.28-34.
  • BERKUP, BAYSAL, S. (2014), “Working With Generations X And Y In Generation Z Period: Management Of Different Generations In Business Life”, Mediterranean Journal of Social Sciences,5(19), pp.218- 229.
  • BEYHAN A. A.,(2014), “Do Intrinsic And Extrinsic Motivations Factors Differ For Generation X And Generation Y?”, International Journal of Business and Social Science, No.5, ss.12-20.
  • DÜNDAR, S.,ÖZUTKU, H. VE TAŞPINAR, F. (2007), “İçsel ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.105-119.
  • İNCİR, G.(1984), “Çalışanların Motivasyonuna Genel Bir Bakış”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No:313,Ankara.
  • JİŘÍ, B. (2016), “The Employees Of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y And Generation Z İn Selected Czech Corporations As Conceivers Of Development And Competitiveness İn Their Corporation”. Journal of Competitiveness, 8(4), pp.105-123.
  • JORGENSEN, B.(2003), “Baby Boomers, Generation X and Generation Y?: Policy Implications For Defence Forces In The Modern Era; Foresight: The Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy”; 5(4), Social Science Module pp. 41-49.
  • KELEŞ, N. H. (2011), “Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon ve Yönetim BilimleriDergisi. 3(2),ss.129-139.
  • KERSE, G, (206), “Motivasyon Araçlarının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Kamu Kurumlarındaki X Ve Y Kuşağı Karşılaştırması”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 4(1), ss.1-23.
  • KIAN, TAN S, FAUZIAH, WANAND YUSOFF W, (2012), “Generation X and Y and Their Work Motivation, Proceedings International Conference of Technology Management”, Business and Entrepreneurship, Malaysia, pp.396-407.
  • KOÇEL, T. (2010), “ İşletme yöneticiliği”. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş.
  • LOWER, J. (2008), “Brace Yourself Here Comes Generation Y”, Critical Care Nurse, 28(5),pp. 80-84.
  • KOÇ, M., ÖZTÜRK, L., ve YILDIRIM, A. (2016), “X ve Y Kuşağının Örgütsel Bağlılık Farklılıklarını Belirlemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma”. Press Academia Procedia, Global Business Research Congress (GBRC), 2, ss.69-78.
  • LORCU, F. (2015), “Örneklerle Veri Analizi SPSS uygulamalı”. Ankara;Detay “ Yayıncılık.
  • MCCRINDLE, M. VE WOLFINGER, E. (2010), “Generations Defined, Ethos”, 18(1), pp.8-13.
  • MOTTAZ J. C. (1985), “TheRelative Importance of Intrinsic and Extrinsic Rewards as Determinants of Wok Satisfaction”, The Sociological Quarterly,Vol: 26, No: 3, pp.365-385.
  • NELSON, S.A. (2012), “Affective Commitment of Generational Cohorts of Brazilian Nurses”, International Journal of Manpower, 33(7), pp.804-821.
  • OBLİNGER, D.,OBLİNGER, J. L., &LİPPİNCOTT, J. K. (2005), “Educating The Net Generation. Boulder, Colo.:Educause”. Retrieved from http://digitalcommons.brockport.edu/ bookshelf/272. 26.11.2015.
  • ÖLÇÜM, D VE POLAT, S. (2016), “Öğretmen İmajının Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi”, Journal of Teacher Educationand Educators, 5(3), ss.361-397.
  • ÖZDAMAR, K. (2013), “Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I”, Nisan Kitabevi, Eskişehir. REILL, Y, P.(2012), ”Understandıng And Teaching Generation Y”, English Teaching Forum, Number,1, ss.1- 11.
  • SARAÇEL, N., TAŞSEVEN, Ö., KAYNAK, E. (2016), “Türkiye’de Çalışan Y Kuşağında İş Tatmini Motivasyon İlişkisi”, Social Sciences Research Journal, 5(1), ss.50-79.
  • SEVİNÇ, H. (2015), “Kamu Çalışanlarının Motivasyonunda Kullanılan Araçlar”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), ss.944-964.
  • SINGH, A. VE GUPTA, B. (2015), “Job Involvement, Organizational Commitment, Professional Commitment, and Team Commitment: A Study of Generational Diversity Benchmarking”, An International Journal, 22(6), pp.1192-1211.
  • STEERS, M. RICHARD, MOWDAY, T. RICHARD ve SHAPIRO, L. DEBRA(2004), “The Future of Work Motivation Theory” Academy of Management Review, 29(3), pp.379-387.
  • TORUN, Y VE ÇETİN, C. (2015), “Örgütsel Sinizmin Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi: Kuşaklara Göre Örgütsel Sinizmin Hedefinde Ne Var?”, İş ve İnsan Dergisi, 2(2), ss: 137-146.
  • TULGAN, B. (2001), Managing Generation X, How to Bring Out the Best in Young Talent,N.Y.
  • TUNA, M VE TÜRK, M. S., (2006), “Kamu ve Özel Sektör Matbaa İşletmelerinde Çalışanların İçsel Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.16, 619-632.
  • TÜRK DİL KURUMU. (2016), Büyük Türkçe Sözlük. TDK Web Sitesi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime &
  • VUOKKO, E. (2016), “Understanding Motivational Factors in Business Environment: Difference Between Baby Boomers, Generation X, and Y”,Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Bachelor of Business Administration European Management Thesis, pp.1-44.
  • YİĞİT, Z. (2010), “X ve Y Kuşaklarının Örgütsel Tutumlar Açısından İncelenmesi ve Bir Örnek Olay”. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • WALTON, SAM, M. (2011), “The Effects of Generational Differences on Workplace Motivation”. An Honors Thesis in partial fulfillment of the requirements for the degree Bachelor of Science in Business Administration in Business Management, University of Arkansas. pp. 2-20.
APA TUNÇER HELVACIOĞLU E, FIRIN S (2019). X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 203 - 210.
Chicago TUNÇER HELVACIOĞLU Ender,FIRIN Sevcan X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. (2019): 203 - 210.
MLA TUNÇER HELVACIOĞLU Ender,FIRIN Sevcan X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. , 2019, ss.203 - 210.
AMA TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 203 - 210.
Vancouver TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. . 2019; 203 - 210.
IEEE TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S "X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.203 - 210, 2019.
ISNAD TUNÇER HELVACIOĞLU, Ender - FIRIN, Sevcan. "X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". (2019), 203-210.
APA TUNÇER HELVACIOĞLU E, FIRIN S (2019). X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 203 - 210.
Chicago TUNÇER HELVACIOĞLU Ender,FIRIN Sevcan X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 29, no.2 (2019): 203 - 210.
MLA TUNÇER HELVACIOĞLU Ender,FIRIN Sevcan X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.29, no.2, 2019, ss.203 - 210.
AMA TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 29(2): 203 - 210.
Vancouver TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 29(2): 203 - 210.
IEEE TUNÇER HELVACIOĞLU E,FIRIN S "X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, ss.203 - 210, 2019.
ISNAD TUNÇER HELVACIOĞLU, Ender - FIRIN, Sevcan. "X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 29/2 (2019), 203-210.