Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 115 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-02-2020

Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları

Öz:
Marka ile yaşanan olumsuz deneyimler, tatminsizlikler, güven kaybı, karşılanmamış beklentiler tüketicilerin markayakarşı sinik tutumlar sergilemesine sebep olmaktadır. Tüketici, marka ile yaşadığı olumsuz deneyimi, sosyal medyanınkolay erişimi sayesinde diğer tüketiciler ile paylaşmaktadır. Bu durum ise marka hakkındaki olumsuz duygu vedüşüncelerin tüketiciler arasında hızla yayılmasına yol açarak marka açısından son derece yıkıcı sonuçlardoğurabilmektedir. Çalışmanın amacı, markaların sosyal medyada oluşan sinik tutuma yönelik yaklaşımlarını ayrıntılıolarak incelemektir. Çalışmada İstanbul’da gıda sektöründe faaliyet gösteren iki markanın sosyal medya uzmanları ilederinlemesine görüşme yapılmıştır. Derinlemesine görüşme için söz konusu iki markanın seçilmesinde, gıdasektöründe başarılarını kanıtlamış olmaları ve hem ulusal hem de uluslararası pazarlarda faaliyetlerini sürdürmelerigibi faktörler etkili olmuştur. Çalışma sonuçları, markaların sosyal medyada oluşan tüketici sinizmine daha fazla önemvermeleri ve sinik tutuma yönelik ne tür yaklaşımlarda bulunmaları gerektiğini göstermesi açısından önemlidir.Bununla birlikte çalışmanın hem sosyal medyada sinik tutumla karşılaşan ulusal ve uluslararası markalara ışık tutmasıhem de yerli ve yabancı literatürde çok yeni bir konu olması nedeniyle daha sonra yapılacak çalışmalara altyapıoluşturması hedeflenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon İşletme Halkla İlişkiler

The Approaches of the Brands to the Cynical Attitudes in Social Media

Öz:
Negative experiences, dissatisfaction, loss of confidence, unmet expectations of the brand cause consumers to exhibit cynical attitudes towards the brand. Consumers share their negative experiences about a brand using social media due to its easy accessibility. This situation can cause negative feelings and thoughts about the brand to spread rapidly among consumers and can produce extremely destructive results in terms of the brand. The aim of this study is to examine the approaches of brands to cynical attitude in social media. In this study, in-depth interviews were conducted with the social media experts of two different food sector brands operating in Istanbul. Factors such as brands’ proven record in food industry and their activities in international markets were significant in selecting these two brands for in-depth interview. The results of this study are important in terms of showing what kind of approaches the brands should take in face of the cynical attitudes that occur in social media and the approaches that should be taken in line with these attitudes. In addition, the study aims to shed light on both national and international brands that face the cynical attitudes in social media, and this study will establish a baseline for the future studies, thanks to its novel subject-matter.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon İşletme Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbayır, Z. ve Kuşay, Y. (2015). Sosyal medyadan krize bakış: Otomotiv sektöründe kriz dönemlerinde sosyal medyanın kullanımına ilişkin bir araştırma.International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 972- 985.
  • Marketing Türkiye(2017). A.L.F.A. markalar görkemli bir törenle ödüllerine kavuştu.Erişim adresi: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/a-l-f-a-markalar-gorkemli-bir-torenle-odullerine-kavustu/
  • Andersson, L. M. (1996). Employee cynicism: An examination using a contract violation framework.Human Relations, 49(11), 1395-1418.
  • Andersson, L. M. ve Bateman, T. S. (1997). Cynicism in the workplace: Some causes and effects.Journal of Organizational Behavior, 18, 449-469.
  • Aron, D. (2001). Consumer grudgeholding: Toward a conceptual model and research agenda, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour, 14, 108- 119.
  • Bakır, U. ve Çelik, M. (2013). Tüketim toplumuna eleştirel bir yaklaşım: Kültür bozumu ve yıkıcı reklamlar.Selçuk İletişim Dergisi,7(4), 46-63.
  • Bal, H. (2013). Nitel araştırma yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Bat, M. ve Yurtseven, Ç. T. (2014). Sosyal medyada kurumsal kriz yönetimi: Onur Air örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 197- 223.
  • Canbazoğlu, A. D. (2017). Farklı marka sadakat düzeylerindeki tüketicilerin olumsuz kulaktan kulağa iletişimi yayma davranışları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(1), 135-156.
  • Cheng, S., Lam, T. ve Hsu, C. H. C. (2006). Negative word of mouth communication intention: A application of the theory of planned behavior. Journal of Hospitality & Tourism Research, 1, 95-116.doi: 10.1177/1096348005284269
  • Chylinski, M. ve Chu, A. (2010). Consumer cynicism: Antecedents and consequences.European Journal of Marketing, 44(6), 796-837.
  • Copleston, P. (1993). A history of philosophy. New York: Image Books Doubleday.
  • Cova, B. ve D'antone, S. (2016). Brand iconicity vs. anti- consumption well-being concerns: The Nutella palm oil conflict.The Journal of Consumer Affairs, 50(1), 166-192.
  • Çağsal, V. (2011). Deprem ve sosyal medya yankıları, Erişim adresi: http://t24.com.tr/yazarlar/volkan-cagsal/deprem-vesosyal- medya-yankilari-4269
  • Çetin, M. ve Toprak, Y. E. (2016). Kriz iletişimi ve sosyal medya: Emisyon krizinde Volkswagen’in Facebook kullanımı.Selçuk İletişim Dergisi, 9(3), 54-68.
  • Çetinkaya, Ö. A. ve Ceng, E. (2018). Türkiye’deki Black Friday etkinliğinin tüketici sinizmi bağlamında bir değerlendirmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi,7(4), 167-180.
  • Çubukçuoğlu, H. F. (2017). Kurumsal kuram penceresinden halkla ilişkiler: Nestle ve palm yağı krizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 44, 173- 192.
  • Esener, A. (2017). Markaların yaşadığı olumsuz olayların online medyada krize dönüşmesi ve otomotiv sektörüne yönelik bir araştırma(Yüksek Lisans Tezi). Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, E. (2016). Tüketimde sinik tutum: Tüketici sinizminin sebep ve sonuçları. İşletme Araştırmaları Dergisi-Journal of Business Research, 8(2), 152-174.
  • Helm, A. (2004). Cynics and skeptics: Consumer dispositional trust. In B. E. Kahn ve M. F. L. Valdosta (Eds.),.Advances in consumer research. GA: Association for Consumer Research, 31(1), 345-351.
  • Hogg, M. A. ve Vaughan, G. M. (2011). Sosyal psikoloji(Çev: İ. Yılmaz ve A. Gelmez (2. Basım).Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum algı iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Kalağan, G. ve Güzeller, C. O. (2010). Öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 83-97.
  • Kavak, B. (2013). Pazarlama ve pazar araştırmaları: Tasarım ve analiz. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kirk, J. ve Miller, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Kucuk, U. S. (2007). Negative double jeopardy: The role of anti-brand sites on the internet. Journal of Brand Management, 15, 209-222.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma yöntemleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • BBC TURKISH (2005). Nike’den ‘şeffaflık’ raporu. Erişim adresi: http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2005/04/ 050413_nike_report.shtml
  • Özler D. E., Atalay, C. G. ve Şahin, M. D. (2010). Örgütlerde sinizm güvensizlikle mi bulaşır? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi,2(2), 47-57.
  • Özpeynirci, E. (2017). Emisyon skandalı otomotiv devine pahalıya patladı, Hürriyet Gazetesi, Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/abdde-yer-gok-volkswagenin-geri-aldigi-araclarla-dolmaya-basladi- 40429859
  • Patton, Q. M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. London: Sage.
  • Persson, L. (2008). Ethics and environment in the coffee sector- linking CSR to the consumer’s power in the context of sustainable development.Faculty of Social and Life Sciences Department of Environment and Health. D-level Degree Project Honours Program in Environmental Science.
  • Sandıkcı, Ö. ve Ekici, A. (2009). Politically motivated brand rejection. Journal of Business Research, 62, 208-217.
  • Tosun, N. (2017). Marka yönetimi, 3. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tosun, N. B., Uraltaş, N. T., Nas, A., Özkaya, B., Güdüm, S., Ertürk, B., Dönmez, M., Çerçi, M., Ülker, Y., Cesur, D. K., Varol, E. ve Kiçir, İ. (2018). Reklam yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tutar, H. (2012). Sosyal psikoloji İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000 Güz). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ÖZKAYA B, ULKER Y (2020). Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. , 115 - 128.
Chicago ÖZKAYA Betül,ULKER YELDA Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. (2020): 115 - 128.
MLA ÖZKAYA Betül,ULKER YELDA Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. , 2020, ss.115 - 128.
AMA ÖZKAYA B,ULKER Y Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. . 2020; 115 - 128.
Vancouver ÖZKAYA B,ULKER Y Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. . 2020; 115 - 128.
IEEE ÖZKAYA B,ULKER Y "Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları." , ss.115 - 128, 2020.
ISNAD ÖZKAYA, Betül - ULKER, YELDA. "Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları". (2020), 115-128.
APA ÖZKAYA B, ULKER Y (2020). Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. Manas Journal of Social Studies, 9(1), 115 - 128.
Chicago ÖZKAYA Betül,ULKER YELDA Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. Manas Journal of Social Studies 9, no.1 (2020): 115 - 128.
MLA ÖZKAYA Betül,ULKER YELDA Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. Manas Journal of Social Studies, vol.9, no.1, 2020, ss.115 - 128.
AMA ÖZKAYA B,ULKER Y Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 115 - 128.
Vancouver ÖZKAYA B,ULKER Y Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 115 - 128.
IEEE ÖZKAYA B,ULKER Y "Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları." Manas Journal of Social Studies, 9, ss.115 - 128, 2020.
ISNAD ÖZKAYA, Betül - ULKER, YELDA. "Markaların Sosyal Medyada Oluşan Sinik Tutuma Yönelik Yaklaşımları". Manas Journal of Social Studies 9/1 (2020), 115-128.