Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği

Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 209 - 221 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-02-2020

Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği

Öz:
Bu araştırmanın amacı iyi vatandaşlık davranışı, çevreci aktivizm davranışı ve yeşil satın alma davranışına algılanantüketici etkililiği, çevresel kaygı ve özgecil değerin etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini çevreye duyarlı tesisleri(yeşil oteller) ziyaret eden otel müşterileri oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda 391 yeşil otelmüşterisine kolayda örneklem yöntemi ile anket formu doldurtulmuştur. Araştırmada kullanılan anket formlarıHaziran 2017-Mayıs 2018 zaman aralığında Alanya’da faaliyet göstermekte olan yeşil otellerde konaklayan otelmüşterilerine doldurtulmuştur. Araştırma kapsamında oluşturulan model önerisine yönelik geçerlilik, güvenilirlik vetesadüfilik testleri uygulanmış ve hipotezlerin test edilmesi sürecinde Amos istatistik programında yapısal eşitlikmodellemesi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde iyi vatandaşlık davranışını; algılanan tüketicietkililiği, çevresel kaygı ve özgecil değerin olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çevreci aktivizmdavranışını; özgecil değer, yeşil satın alma davranışını ise özgecil değer ve çevresel kaygı değişkenlerinin olumlu yöndeetkilediği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

Investigation of Consumer Behaviors within the Scope of Environmentally Friendly Behavior Types: The Case of Alanya

Öz:
The aim of this study is to examine the effects of perceived customer effectiveness, environmental concern and altruistic value on good citizenship behavior, environmental activism behavior and green purchase behavior. The population of the research consists of hotel customers visiting environmentally friendly hotels (green hotels). In line with the purpose of the study, 391 green hotel customers filled in the questionnaire form with convenience sampling method. The questionnaires used in the research were filled in by the hotel guests staying in green hotels in the period of June 2017-May 2018. Validity, reliability and random tests to the research model Structural equation modeling was performed in Amos statistic program for testing hypotheses. When the results of the research were examined, it was concluded that perceived customer effectiveness, environmental concern and altruistic value positively affect good citizenship behavior. Moreover, altruistic value positively affects the environmental activism behavior. Altruistic value and environmental concern positively affect green purchase behavior.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahn, J. M., Koo, D.M., ve Chang, H. S. (2012). Different impacts of normative influences on pro-environmental purchasing behavior explained by differences in individual characteristics. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 22(2), 163-182.
  • Akehurst, G., Afonso, C. ve Gonçalves, H. M. (2012). Re-Examining Green Purchase Behaviour and The Green Consumer Profile: New Evidences, Management Decision, 50(5), 972-988.
  • Anderson, W. T. ve Cunningham W. H. (1972). The socially conscious consumer, Journal of Marketing, 36(3), 23-31.
  • Anderson, J. C. ve Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: a review and recommended twostep approach. Psychological Bulletin 103(3), 411-423.
  • Bagozzi, R. P. ve Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the evreye of marketing science, 16(1), 74-94.
  • Bandura, A. (1994). Social cognitive theory and exercise of control over HIV infection. Içinde: Ralph J. Diclemente ve John L. Peterson (Eds.), Preventing AIDS: Theories and methods of behavioral interventions. (347-375). New York: Plenum.
  • Berger, I. E., ve Corbin, R. M. (1992). Perceived consumer effectiveness and faith in others as moderators of environmentally responsible behaviors. Journal of Public Policy & Marketing, 11(2), 78-88.
  • Cameron, L. D., Brown, P. M. ve Chapman, J. G. (1998). Social value orientations and decision to take proenvironmental action. Journal of Applied Social Psychology, 28(8), 675-697.
  • Carrington, M. J., Neville, B.A. ve Whitwell, G. J. (2010). Why ethical consumers don't walk their talk: Towards a framework for understanding the gap between the ethical purchase intentions and actual buying behaviour of ethically minded consumers. Journal of Business Ethics, 97(1), 139-158.
  • Chan, R. Y. K. (2001). Determinants of Chinese consumers green purchasing behavior. Psychology and Marketing, 18(4), 389-413.
  • Cho, Y. N., Thyroff, A., Rapert, M. I., Park, S. Y. ve Lee, H. J. (2013). To Be Or Not To Be Green: Exploring Individualism and Collectivism as Antecedents of Environmental Behavior, Journal of Business Research, 66(8), 1052-1059.
  • De Groot, J. I. M., Steg, L. ve Dicke, M. (2007). Morality and reducing car use:testing the norm activation model of prosocial behavior. Içinde: F. Columbus (Ed.), Transportation research trends. Newyork, NY: NOVA Publishers.
  • Dunlap, R. E., Van Liere, K. D., Mertig, A. G. ve Jones, R. E. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425-442.
  • Edwards, T. C. & Oskamp, S. (1992). Components of antinuclear war activism. Basic and Applied Social Psychology, 13(2), 217-230.
  • Ellen, O. S., Wiener, J. L. & Cobb-Walgren, C. (1991). The role of perceived consumer effectiveness in motivating environmentally conscious behaviors. Journal of Public Policy and Marketing, 10(2), 102-117.
  • Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of marketing research, 382-388.
  • Fransson, N. ve Garling, T. (1999). Environmental concern: conceptual definitions, measurement methods, and research findings. Journal of Environmental Psychology, 19(4), 369-382.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. Baskı) USA: Boston, Pearson.
  • Gupta, S. ve Ogden, D. T. (2009). To buy or not to buy? A social dilemma perspective on green buying. Journal of Consumer Marketing, 26(6), 376-391.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. ve Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis, Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River, New Joursey.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., ve Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis (7. Baskı). Upper Saddle River, NJ, USA: Prentice-Hall.
  • Ham, S. ve Choi, Y. K. (2012). Effect of cause-related marketing for green practices in the hotel industry. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 22(3), 249-259.
  • Han, H., ve Kim, Y. (2010). An investigation of green hotel customers’ decision formation: Developing an extended model of the theory of planned behavior. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 659-668.
  • Ishaswini ve Datta, S. K. (2011). Pro-environmental concern influencing green buying: A study on Indian consumers. International Journal of Business and Management, 6(6), 124-133.
  • Jansson, J., Marell, A. ve Nordlund, A. (2010). Green consumer behavior: Determinants of curtailment and ecoinnovation adoption. Journal of Consumer Marketing, 27(4), 358-370.
  • Joireman, J., Lasane, T. P., Bennet, J., Richards, D. ve Solaimani, S. (2001). Integrating social value orientation and the consideration of future consequences within the extended norm activation model of proenvironmental behaviour. British Journal of Social Psychology, 40(1), 133-155.
  • Joireman, J., Van Lange, P., Kuhlman, D.M., Van Vugt, M. ve Shelley, G. P. (1997). An interdependence analysis of commuting decisions. European Journal of Social Psychology, 27(4), 441-463.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36.
  • Karp, D. G. (1996). Values and their effect on pro-environmental behavior. Environment and Behavior, 28(1), 111-133.
  • Kavak, B. (2008). Pazarlama Araştırmaları Tasarım ve Analiz. (1. Baskı), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Kement, Ü. (2015). Doğaya yönelik gerçekleştirilen rekreatif etkinliklerde tüketicilerin çevre dostu rekreasyon davranışlarının incelenmesi: kamping örneği. (Doktora Tezi), Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kement, Ü., ve Güçer, E. (2015). Kamping Yapan Bireylerin Çevre Dostu Rekreasyon Davranışlarına Ekolojik Tutum ve Rekreasyonel Motivasyon Değişkenlerinin Etkisinin İncelenmesi. Journal of Recreation & Tourism Research, 2(3), 16-27.
  • Kement, Ü. (2018). Çevresel Kaygı ve Algılanan Ahlaki Yükümlülüğün Yeşil Otelleri Ziyaret Etme Niyetine Etkisinin İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 203-214.
  • Kement, Ü., ve Güçer, E. (2018). Consumers’ Environmentally Friendly Recreational Behaviours in Recreational Activities: Camping Sample. Journal of Business Research-Turk, 10(4), 772-793.
APA kement u (2020). Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. , 209 - 221.
Chicago kement uzeyir Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. (2020): 209 - 221.
MLA kement uzeyir Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. , 2020, ss.209 - 221.
AMA kement u Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. . 2020; 209 - 221.
Vancouver kement u Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. . 2020; 209 - 221.
IEEE kement u "Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği." , ss.209 - 221, 2020.
ISNAD kement, uzeyir. "Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği". (2020), 209-221.
APA kement u (2020). Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. Manas Journal of Social Studies, 9(1), 209 - 221.
Chicago kement uzeyir Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. Manas Journal of Social Studies 9, no.1 (2020): 209 - 221.
MLA kement uzeyir Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. Manas Journal of Social Studies, vol.9, no.1, 2020, ss.209 - 221.
AMA kement u Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 209 - 221.
Vancouver kement u Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 209 - 221.
IEEE kement u "Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği." Manas Journal of Social Studies, 9, ss.209 - 221, 2020.
ISNAD kement, uzeyir. "Tüketici Davranışlarının Çevre Dostu Davranış Türleri Kapsamında İncelenmesi: Alanya Örneği". Manas Journal of Social Studies 9/1 (2020), 209-221.