Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği

Yıl: 2018 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 637 - 661 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.401083 İndeks Tarihi: 04-02-2020

Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği

Öz:
Öğrenme ortamının belirleyici ögelerinden biri de materyallerdir. Materyaller öğrenme/öğretmesürecinin nitelik kazanmasına ortam hazırlar. Bu bağlamda resim ve edebiyatın bileşimindenoluşan eğitici çizgi romanlar öğrenme ortamı açısından son derece önemlidir. Bu çalışma sosyalantropolog Suat Turgut’un Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız çizgi romansetlerindeki eserler örneğinde eğitici çizgi romanların disiplinler arası içeriklerini belirlemek,ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini nasıl kullanabileceklerini görmek vekullanılan stratejilerin uygulanabilirliğini göstermek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada eğitici çizgiromanlar hakkında kavramsal bir çerçeve oluşturulmuş; bu çerçeveye göre çizgi romanlarıneğitim ortamındaki yeri üzerinde durularak disiplinler arası olanakları vurgulanmıştır. Çalışmakapsamında incelenen çizgi romanlar belirlenen çerçevede çözümlenerek sınıflandırılmıştır.Çalışma betimsel bir araştırma olup, verilerin analizinde doküman incelemesi ve içerik analizitekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda Adam Olmuş Çocuklar ile KahramanKadınlarımız çizgi roman setlerinde yer alan metinlerin disiplinler arası içerikler bakımındanoldukça zengin olduğu belirlenmiştir. Bu çizgi romanların disiplinler arası anlayışla elealındığında öğrenme/öğretme sürecine işlevsel anlamda katkı sunabileceği görülmüştür. Bunaek olarak çalışmada eğitici çizgi roman setlerinin uygulanmasında yardımcı olacak okuryazarlıkstratejileri de sunulmuştur. Yapılan uygulamalar sonucunda öğrencilerin en başarılı olduğuöğretim stratejisinin Ne Biliyorum? Ne Öğrenmek İstiyorum? Ne Öğrendim? (K-W-L) olduğubelirlenmiştir. Öğrenme ortamında uygulanması en güç öğretim stratejisinin TİÖD OkuduğunuAnlama Stratejisi (POSSE) olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında eğitici çizgiromanlara ilişkin öğretmenlere, araştırmacılara, yayınevlerine yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Applicability to the Strategies of Determining and Interpreting Interdisciplinary Content of Educational Comic Novels: The Case of Adam Olmuş Cocuklar and Kahraman Kadınlarımız Series

Öz:
One of the defining elements of the learning environment are materials. The materials contribute learning/teaching process to have qualification; in this sense, educational comic books composed of pictures and literature are extremely crucial in terms of learning environment. This study aims at determining the interdisciplinary contents of educative comic books in the light of the books Adam Olmuş Çocuklar and Kahraman Kadınlarımız belonging to social anthropologist Suat Turgut, understanding how the secondary school students use reading comprehension strategies and showing the practicality of strategies. A conceptual framework about the educational comic books was formed in this study and according to this, the interdisciplinary potentials of comic books were highlighted by emphasizing the role of them in education environment. All the comic books examined in this study were analyzed and categorized within this particular context. The study is a descriptive research and the analysis of the data is based on the document analysis and content analysis technique. It is stated at the end of study that the contexts in the comic books Adam Olmuş Çocuklar and Kahraman Kadınlarımız are rich in interdisciplinary contents. It was observed that, when these comic books are associated with the other ones, they have a functional contribution to learning/teaching process. Moreover, literacy strategies were presented in the study with the purpose of helping to practise the educative comic books. It is highlighted at the end of the study that the strategy (K-W-L) ‘What I know, What I want to learn and What I learnt’ that is used for this study is the one students are the most successful. On the other hand, it was observed that the most compelling strategy to practise in a learning environment is (POSSE) the reading comprehension strategy. In the light of available findings, there are some suggestions about the comic books for teachers, researchers and publishers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü., ve Güngör, A. (2006). İşbirlikli öğrenme yönteminin okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı ve okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48(48), 481-502.
  • Armour, R. A. (1987). Comic Strips, Theatre, And Early Narrative Films 1895-1904. Studies in Popular Culture, 10(1), 14-26.
  • Akkaya, A. (2013). A Different Activity in Grammar Learning in Turkish Course: Educational Comic Strips, International Journal of Academic Research, 5(5), 118-123.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alpin, H. (2006). Çizgi roman ansiklopedisi. (2. Basım). İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Başal, A., Aytan, T. & Demir, I. (2016). Teaching Vocabulary with Graphic Novels. English Language Teaching, 9(9), 95-100.
  • Başol, H. Ç. (2011). Using Graphic Novels to Improve Reading Comprehension Skills at EFL Classrooms. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Batchelor, K. E. (2017). Around the world in 80 picture books: Teaching ancient civilizations through text sets, Middle School Journal, 48(1), 13-26.
  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ait tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bloom, G.E. (1979). Cartoons and Comic Strips in the English as a Second Language Class. M.A. Thesis, Hunter College. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 176 559).
  • Boatright, M. D. (2010). Graphic journeys: Graphic novels' representations of immigrant experiences. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(6), 468-476.
  • Boerman-Cornell, B. (2010). Graphic novels in the high-school classroom. P. Pinset (Ed.), Going graphic: Comics and graphic novels for young peoplebildiriler kitabı içinde (ss. 8-9). 25.06.2018 tarihinde http://www.ibby.org/fileadmin/user_upload/IBBYLink_27_Spring_2010.pdf adresinden erişildi.
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative research method, Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bunn, V. (2012). Researching the Tintin effect, School Librarian, 60(2 ), 74–76.
  • Chute, H. (2008). Comics as literature? Reading graphic narrative. PMLA, 123 (2), 452-465.
  • Cimermanová, I. (2014). Graphic Novels in Foreign Language Teaching. Journal of Language and Cultural Education, 2(2), 85-94.
  • Cimermanová, I. (2015). Using comics with novice EFL readers to develop reading literacy. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 2452–2459.
  • Crawford, P. (2004). Using graphic novels to attract reluctant readers. Library media connection, 27.
  • Debroy, D. (2011). The graphic novel in India: East transforms West. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 3(49), 32-39.
  • Dervişoğlu, S. ve Soran, H. (2003). Orta öğretim biyoloji eğitiminde disiplinler arası öğretim yaklaşımının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 48-57.
  • Dexter, D. D., & Hughes, C. A. (2011). Graphic organizers and students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disability Quarterly, 34, 51-72.
  • Dougherty, B. K. (2002). Comic relief: Using political cartoons in the classroom. International Studies Perspectives, 3(3), 258-270.
  • Downey, E. M. (2011). Graphic Novels in Curriculum and Instruction Collections, Reference & User Services Quarterly, 49(2),181–188.
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu Anlama Stratejilerine Genel Bir Bakış, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 207-223.
  • Esmer, B. (2014). Çizgi romanların çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Gavıgan, K. (2011). More powerful than a locomotive: Using graphic novels to motivate struggling male adolescent readers. The Journal of Research on Libraries and Young Adults, 1(3), 1-16.
  • Graham, S. (2011). Comics in the classroom: Something to be taken seriously. Language Education in Asia, 2(1), 92-102.
  • Griffith, P. E. (2010). Graphic novels in the secondary classroom and school libraries. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(3), 181-189.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hines, S. & Dellinger, K. (2011). The Impact of Reading Graphic Novels on Student Motivation & Comprehension. Working paper. Appalachian State University.
  • Hoehn, A. (1999). People and Cultures Framework: Minnesota: USA.
  • Hoover, S. (2012). The case for graphic novels. Communications in Information Literacy, 5(2), 174-186.
  • Jacobs, D. (2007). More than words: Comics as a means of teaching multiple literacies. English Journal, 96, 19-25.
  • Jiang, X., & Grabe, W. (2007). Graphic organizers in reading instructtion: Research findings and issues. Reading in a Foreign Language, 19, 34-55.
  • Karabağ, H. H. (2007). Çocuk gelişiminde çizgi romanın etkisi. Bulunduğu eser: Sever, S. (Yay.
  • Haz.) 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 285-291).
  • Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 110-139.
  • Kıbrıs, İ. (2006). Çocuk edebiyatı. Ankara: Tekağaç Eylül Yayıncılık.
  • Kıran, Z., ve Kıran A. (2006). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • King, A. E. (2012). Cartooning history: Canada’s stories in graphic novels. History Teacher, 45(2), 189-219.
  • Koç, R. (2014). “Çizgi Romanların Eğitselliği Üzerine Bir Değerlendirme”. I. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı SempozyumuBildiriler Kitabı (ss. 156-163). İstanbul: ÇOGEYB.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. ve Karamanoğlu, S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lapp, D., Wolsey, T.D., Fisher, D. & Frey, N. (2011). Graphic novels: What elementary teachers think about their instructional value. The Journal of Education, 192(1), 23-35.
  • Lim, Y. J. (2011). Educational graphic novels: Korean children’s favorite now. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 3(49), 40-48.
  • Lim, Y. J. (2012). Seriously, what are they reading? An analysis of Korean children’s reading behaviour regarding educational graphic novels. [Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana Champaign]. 25.06.2018 tarihinde https://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/31059/Lim_Yeojoo.pdf?seq%2 0uence=1.adresinden erişildi.
  • Liu, J. (2004), Effects of comic strips on L2 Learners’ Reading Comprehension, in TESOL. Quarterly, 38(2), 225-243.
  • Marsh, R. K. (1978). Teaching French with the comics. The French Review, 51(6), 777-785.
  • McIntyre, S. (2010). Britain’s comic explosion. P. Pinset (Ed.), Going graphic: Comics and graphic novels for young peoplebildiriler kitabı içinde (ss. 9-10). 25.06.2018 tarihinde http://www.ibby.org/fileadmin/user_upload/IBBYLink_27_Spring_2010.pdf adresinden erişildi.
  • McVicker, C. J. (2007). Comic strips as a text structure for learning to read. The reading teacher, 61(1), 85-88.
  • MEB. (2018).Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.
  • Muzumdar, J. (2016). An overview of comic books as an educational tool and implications for pharmacy. Innovations in pharmacy, 7(4), 1-10.
  • Nas, R. (2004). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Öz, C. (2013). Moda tasarımı eğitimi alan lisans öğrencilerinin popüler kültür ürünü olan çizgi romanın ve kahramanlarının günümüz modası ve yaratıcılıklarına etkilerine dair görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öz, H. & Efecioğlu, E. (2015). Graphic Novels: An Alternative Approachto Teach English as a Foreign Language. Journal of Language and Linguistic Studies. 11(1), 75-90.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Popa, N. L.,& Tarabuzan, E. O. (2015). Usıng comıc strıps ın teachıng and learnıng French as foreıgn language: Changes ın motıvatıona lbelıefs. Review of Artistic Education, 9, 273-278.
  • Rajendra, T. R. (2015). Multimodality in Malaysian Schools: The Case for the Graphic Novel. Malaysian Online Journal of EducationalSciences, 3(2), 11-20.
  • Schwarz, G. (2006). Expanding literacies through graphic novels. The English Journal, 95(6), 58-64.
  • Short, J. C., & Reeves, T. C. (2009). The graphic novel: A “cool” format for communicating to generation Y. Business Communication Quarterly, 72(4), 414-430.
  • Sözbilir, M. (2010). Nicel araştırma desen ve yöntemleri. 25.06.2018 tarihinde https://fenicay.files.wordpress.com/2009/03/hafta-2b-nicel-arac59ftc4b1rma-desenleri-yc3b6ntemleri.pdf adresinden erişildi.
  • Swain, E. H. (1978). Using comic boks to teach reading and language arts. Journal of Reading, 22, 253–258.
  • Topkaya, Y. (2016). Doğal çevreye duyarlılık değerinin aktarılmasında kavram karikatürleri ile eğitici çizgi romanların etkililiğinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 259-272.
  • Tuncer, N. (2000). Çizgi roman. 99 soruda çocuk edebiyatı,(Haz. Mustafa Ruhi Şirin). İstanbul :Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Williams, R. M. C. (2008). Image, text, and story: Comics and graphic novels in the classroom. Art Education, 61(6), 13-19.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2011). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusof, S. M., Lazım, Z. M &Salehuddın, K. (2017). TeacherTrainees’ Perspectives of Teaching Graphic Novels to ESL Primary Schoolers, The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 23(3), 81-96.
APA KARAGÖZ B (2018). Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. , 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
Chicago KARAGÖZ Beytullah Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. (2018): 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
MLA KARAGÖZ Beytullah Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. , 2018, ss.637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
AMA KARAGÖZ B Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. . 2018; 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
Vancouver KARAGÖZ B Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. . 2018; 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
IEEE KARAGÖZ B "Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği." , ss.637 - 661, 2018. 10.17556/erziefd.401083
ISNAD KARAGÖZ, Beytullah. "Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği". (2018), 637-661. https://doi.org/10.17556/erziefd.401083
APA KARAGÖZ B (2018). Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
Chicago KARAGÖZ Beytullah Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.3 (2018): 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
MLA KARAGÖZ Beytullah Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.3, 2018, ss.637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
AMA KARAGÖZ B Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 20(3): 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
Vancouver KARAGÖZ B Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 20(3): 637 - 661. 10.17556/erziefd.401083
IEEE KARAGÖZ B "Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.637 - 661, 2018. 10.17556/erziefd.401083
ISNAD KARAGÖZ, Beytullah. "Eğitici Çizgi Romanların Disiplinler Arası İçeriklerinin Belirlenmesi ve Okuduğunu Anlama Stratejilerine Uygulanabilirliği: Adam Olmuş Çocuklar ile Kahraman Kadınlarımız Serisi Örneği". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/3 (2018), 637-661. https://doi.org/10.17556/erziefd.401083