ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI
Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 417 - 434 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-02-2020
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI
Öz: Bu araştırmanın temel amacı, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığıdüzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılındaHarran Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Pazarlama ve Reklamcılık BölümüHalkla İlişkiler ve Tanıtım Programında eğitim gören 37 erkek, 77 kız toplam 114 öğrencioluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Tutgun-Ünal ve Deniz (2015) tarafından geliştirilen“Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” kullanılarak yüz yüze anket yöntemiyle yapılmıştır.Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 22.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Sayısaldeğişkenlerin normallik dağılımlarına bakmak için Shapirowilk testi uygulanmış ve normaldağılım elde edilmiştir. Veri setinde parametrik testler kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerinçözümlenmesinde de frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum vemaksimum değerler ayrıca grup ortalamalarının farklılıkları için bağımsız örneklem t testi veOne-way ANOVA testinden ve gruplar arası farklılıklara Tukey HSD çoklu karşılaştırma testikullanılmıştır. Araştırmada cinsiyet, yaş ve eğitim durumu internet kullanım sıklıkları, sosyalmedya bağımlılığında oldukça belirleyici rol oynamaktadır. Araştırmaya katılanlar en fazla ceptelefonu ile sosyal medyaya giriş yapmaktadır. İnterneti bilgi amaçlı kullanmaktadırlar.Katılımcıların % 36’sı günde 3-5 saat arasında % 36’sı ise günde 5 saat ve üzerinde internetkullanmaktadır. Cinsiyete göre erkeklerin kızlardan daha bağımlı oldukları, kontrollüdavranamadıkları ve kendileriyle çatışma halinde oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca eğitimdüzeyine paralel olarak bağımlılık düzeyi de artmaktadır. Günlük 5 saat üstü internetkullananların benlik çatışması yaşadıkları asosyal eğilimli oldukları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: SOCIAL MEDIA ADDICTION IN UNIVERSITY STUDENTS
Öz: The main purpose of this research is to examine the social media addiction levels in vocational college comparatively. The study group consists of 114 students of 37 male and 77 female students who have been educated in the Public Relations and publicity program of the Department of Marketing and advertising of the Vocational School of Social Sciences of 417n don University in 2017-2018 academic year. The data of the study were done face to face using the “social media dependency scale” developed by Tutgun-Ünal and Deniz (2015). Statistical analysis was performed using the SPSS 22.0 program. For normality distributions of numerical variables, Shapirowilk test was applied and normal distribution was obtained. Parametric tests were used in the data set. In analyzing the descriptive statistics, frequency, percentage, arithmetic mean, 417n done deviation, minimum and maximum values were used as well as the independent sample t test 417n done-way ANOVA test for differences in group averages and Tukey HSD multiple comparison test for differences between groups. Gender, age and educational status the frequency of Internet use plays a significant role in social media addiction. The survey respondents are entering social media with their most mobile phone. The Internet uses information. Generally, 36 % use internet in 3-5 hours a day, 36 % a day for 5 hours or more. According to gender, males are more dependent than females, can’t be controlled and they are in conflict with themselves. In addition, the level of dependency increases in parallel with the level of Education. Those who use the Internet more than 5 hours a day were detected to be in conflict and are asocial-prone.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-161.
- Akdemir, T. N. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Facebook Tutumları İle Akademik Erteleme Davranışları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Akın, A., Demirci,İ. & Kara, S. (2017). Facebook Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerliği ve Güvenirliği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (59), 65-72.
- Akyazı, E. & Ünal, A. T. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı. Global Media Journal: Turkish Edition, 3(6), 1-24.
- Anlı, G. (2018). İnternet Bağımlılığı: Sosyal ve Duygusal Yalnızlık. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (Ibad), 3(2), 389-397.
- Argın, S. F. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi (Çekmeköy Örneği). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Atalay, R. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları İle Algıladıkları Sosyal Destek
- Düzeyleri Arasındaki İlişki (Bahçelievler İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Ayas, T. & Horzum, M.B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4(39), 46-57.
- Aydeniz, H. (2011). Bilinçli Medya Kullanımı. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları.
- Aydın, M. & Çelik, T. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Ve Doyumlarının İncelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 82-97.
- Babacan, M. E. (2016). Sosyal Medya Kullanım Alanları ve Bağımlılık İlişkisi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 7-28.
- Balcı, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık,
- Balcı, Ş. & Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction Among University Students İn Turkey: Selçuk University Example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255-278.
- Ball Rokeach, S. J. (1998). A Theory Of Media Power And A Theory Of Media Use: Different Stories, Questions, And Ways Of Thinking. Mass Communication and Society, 1(1-2), 5-40.
- Balta, Ö. Ç. & Horzum, M. B. (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 187-205.
- Başaran Alagöz, S.; Yazgan, A. E., & Baiturova, K. (2017). Tüketicilerin İnternet Bağımlılığının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Algı ve Tutumları Üzerindeki Etkisi. Journal Of Suleyman Demirel University Institute Of Social Sciences, 29(4), 287-310.
- Bayraktutan G. (2013). Dijital İletişim ve Yeni Medya. İçinde: M. C. Öztürk (Ed.), Değişim Aracı Olarak Yeni Medya (s. 26-49) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
- Bayram, A. T. (2012). Pazarlama Veri Tabanının Güncel Bir Unsuru Olan Sosyal Medyanın Otel Pazarlamasındaki Yeri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Becan, C.(2018). Sosyal Medya Bağımlılığının Haber Takibi Motivasyonları Üzerine Etkisi. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 238-256.
- Binark, M, Bayraktutan-Sütcü, G. & Buçakcı, F. (2009). İnternet Kafelerde Gençlerin Oyun Oynama Pratikleri: Ankara Mikro Ölçeğinde Etnografik Alan Çalışmasının Bulgularının Değerlendirilmesi ve Yeni Medya Okuryazarlığı Önerisi, Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu(187-224). İstanbul: Kalkedon,
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, And Scholarship. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 210-230.
- Çam, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitsel Ve Genel Amaçlı Facebook Kullanımları Ve Facebook Bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Çukurluöz Ö. (2016). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lise Öğrencilerinin Dijital Bağımlılıklarının İncelenmesi: İli Çankaya İlçesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Deniz, L. & Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367.
- Diker, E., & Taşdelen. B. (2017) Sosyal Medya Olmasaydı Ne Olurdu? Sosyal Medya Bağımlısı Gençlerin Görüşlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 189-206.
- Döner, C. (2011). İlköğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Erdoğan, İ. & Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram: Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. Ankara: Erk Yayınları.
- Ergenç, A. (2011). Web 2.0 ve Sanal Sosyalleşme: Facebook Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Esen, E. (2010). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-Sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Gençlik ve Spor Bakanlığı (2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu. M. Bulut (Ed.). Ankara: Eğitim, Kültür ve Araştırma Yayınları.
- Gül, Ş. & Diken, E.H. (2018). Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılıklarının İncelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 41-50.
- Gümüş, N. (2018). Sosyal Medya Pazarlamaya Yönelik Tüketici Algılarının İncelenmesi: Kırgızistan Üzerinde Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 391-413
- Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması İletişim. İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-177.
- Işık, U. & Topbaş, H. (2015). Facebook ve Bağımlılık: Medya Bağımlılığı Araştırması. International Journal of Social Science, 38, 319-336.
- Karaman, M. K. & Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, Şubat 11-13.
- Katz, E.; Blumler, J. G. & Gurevitch, M. (2001) “Uses and Gratifications Research”, Public Opinion Quarterly, C.LXXIII, No:4, s.510-511. Erişim:http://web.ebscohost.com/ehost/pdf?vid=2&hid=6&sid=483119dfd689- 4b4b-ae2be770824d4cb5%40sessionmgr11.
- Kırık, A. M., Arslan, A., Çetinkaya, A. & Gül, M., (2015). A Quantitative Research On The Level Of Social Media Addiction Among Young People İn Turkey. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 108-122.
- Kuloğlu, C. (2001). İnternet kafeler ve İnternet Bağımlılığı: Ankara Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Mazman, S. G. & Usluel, Y. K. (2011). Gender Differences İn Using Social Networks. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(2), 133-139.
- Oğuz C. (2017). İletişim Teknolojisindeki Hızlı Değişimin Ekseninde Yeni Bir Kavram: “İletişim Açlığı”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 18.
- Onat, F. (2010). Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 31, 103-122.
- Öncel, M. & Tekin, A. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinin Facebook Bağımlılık Düzeyleri ve Kullanım Amaçlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 179-197.
- Özener, O.; Pak, B. & Erdem, A. (2002). Mimari Etkinlik Alanı Olarak Internet ve Yeni Perspektifler. VIII. “Türkiye’de İnternet” Konferansı 19-21 Aralık 2002, Erişim: http:// inet-tr.org.tr/
- Özgür, H. (2013). Sosyal Ağların Benimsenmesi ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(10), 169- 181.
- Pempek, T.A., Yermolayeva, Y.A. & Calvert, S.L. (2009). College Students’ Social Networking Experiences On Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 227–238.
- Sayar, Kemal (2002). “Psikolojik Mekân Olarak Siber Alan Sayar”, Yeni Sempozyum,40.
- Seferoğlu, S. S. & Yıldız, H. (2013). Dijital Çağın Çocukları: İlköğretim Öğrencilerinin Facebook Kullanımları ve İnternet Bağımlılıkları Üzerine Bir Araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, 31-48.
- Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. & Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) Öğrencilerinin Facebook Kullanım Amaçları ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı İle İlgili Görüşleri: MAKÜ Örneği. In International Educational Technology Conference. İstanbul.
- Şan, M. K. & Hira, İ. (2005). Bilgi Toplumu: Bir Risk Olarak Özel Alanın Kayboluşu. IV. Ulusal Bilgi-Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Kocaeli.
- Tanrıverdi, H. & Sağır, S. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 776-821.
- Taş, İ. (2017). Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formunun (SMBÖ-KF) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40.
- Toprak, E. & Uça Güneş E. P. (2015). Temel Bilgi Teknolojileri. İçinde: T. V. Yüzer & M. R. Okur (Ed.), Sosyal Ağlar (s.138-161).
- Turan R. T. (2015). Başkent Üniversitesi Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Uzmanlık Tezi. Başkent Üniversitesi, Ankara.
- Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Tutgun Ünal, A., & Deniz, L. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının İncelenmesi, Route Educational and Social Science Journal, 3(2), 155-181.
- Uzun, Ö., Yıldırım, V. & Uzun, E. (2016). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan Ergenlerde Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Benlik Saygısı ve Algılanan Sosyal Destek İlişkisi. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 10(3). 142-147.
- Ünlü, F. (2018). Orta Yaş Üstü Bireylerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sosyal İzolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1),161-172.
- Yılmazsoy, B. & Kahraman, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı İle Sosyal Medyayı Eğitsel Amaçlı Kullanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9-20.
- Young, K. S. (1996). Internet Addiction: The Emergence Of A New Clinical Disorder. Cyber Psychology And Behavior, 1(3), 240-242.
APA | ÇIFTÇI H (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. , 417 - 434. |
Chicago | ÇIFTÇI HASAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. (2018): 417 - 434. |
MLA | ÇIFTÇI HASAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. , 2018, ss.417 - 434. |
AMA | ÇIFTÇI H ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. . 2018; 417 - 434. |
Vancouver | ÇIFTÇI H ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. . 2018; 417 - 434. |
IEEE | ÇIFTÇI H "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI." , ss.417 - 434, 2018. |
ISNAD | ÇIFTÇI, HASAN. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI". (2018), 417-434. |
APA | ÇIFTÇI H (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. Manas Journal of Social Studies, 7(4), 417 - 434. |
Chicago | ÇIFTÇI HASAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. Manas Journal of Social Studies 7, no.4 (2018): 417 - 434. |
MLA | ÇIFTÇI HASAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. Manas Journal of Social Studies, vol.7, no.4, 2018, ss.417 - 434. |
AMA | ÇIFTÇI H ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(4): 417 - 434. |
Vancouver | ÇIFTÇI H ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(4): 417 - 434. |
IEEE | ÇIFTÇI H "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI." Manas Journal of Social Studies, 7, ss.417 - 434, 2018. |
ISNAD | ÇIFTÇI, HASAN. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI". Manas Journal of Social Studies 7/4 (2018), 417-434. |