Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 91 - 96 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/jaren.2019.40327 İndeks Tarihi: 05-02-2020
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi
Öz: Amaç: Bu çalışma, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinin uygulamasına çıkan üçüncü sınıf hemşirelik bölümü öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını ve etkileyen faktörleri incelemek amacıyla tanımlayıcı ve ilişki arayıcı çalışma tasarımı kullanılmıştır.Yöntem: Araştırmanın verileri literatür bilgisinden yararlanılarakaraştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve“Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik bölümü üçüncü sınıföğrencilerin yaş ortalaması 19,00±22,01’dir. Öğrenci hemşirelerin %58,9’unun kadın olduğu, kardeş sayısının ise 5,484±2,479olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin çocuk sevme ölçeğinden aldığıpuan ortalaması 83,153±15,282 olarak bulunmuştur. Öğrencihemşirelerin %81,1’i çocuk kliniğini sevdiğini, %55,8’i ise çocuksağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin uygulamasına ilk defaçıktıklarından dolayı tedirginlik ve stres hissettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin çocuk sevme ölçeği puan ortalaması ile cinsiyetleri ve çocuk kliniğinde çalışmayı isteme durumu arasındaanlamlı bir farklılık saptanmıştır (p<0,05). Öğrencilerin kardeşsayısı ile çocuk sevme ölçeği puan ortalaması arasında anlamlı birilişki olduğu (p<0,05), kardeş sayısı azaldıkça çocuk sevme ölçeğipuan ortalamasının arttığı bulunmuştur. Çocuk kliniklerinde çalışmayı isteyen öğrenci hemşirelerin, çocuk sevme tutumları yüksekbulunmuştur (p<0,05).Sonuç: Sonuç olarak, öğrenci hemşirelerin çocuk sevme durumupuan ortalaması yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin kadın olması,kardeş sayısının az olması çocuk kliniğinde çalışmayı istemeleriçocuk sevme durumlarını olumlu yönde etkilediği bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Investigation of the status of liking children of the Nursing Students Taking Applied Course of Nursing on Children’s Health and Diseases, and the Effective Factors
Öz: Objective: This study was conducted to examine the status of liking children of the third grade nursing students who have taken the applied course of the pediatric nursing, and the factors effecting their liking status of children. Method: Data of the study was collected by a “Personal Information Form” prepared by the researcher using the literature, and “Barnett Liking of Children Scale”. Results: The mean age of the third grade nursing students participating in the study was 19.00±22.01 years. While 58.9% of the nursing students was female and the mean number of the siblings was 5.484±2.479. The mean score obtained by the students from the liking of children scale was found to be 83.153±15.282. While 81.1% of the nursing students stated that they liked the pediatric clinic, 55.8% of them felt apprehension and stressful because it was the first time they took the applied course of the pediatric nursing. A significant difference was found between the average score of the students’ liking of children scale and their gender and desire to work in the pediatric clinic (p<0.05). It was also found that there was a significant correlation between the number of siblings of the nursing students and average score of liking of children scale of the students (p<0.05), whereas the average score of liking of children scale increased as the number of the siblings decreased. Nursing students who want to work in child clinics, average liking of children scale score was found to be high (p<0.05). Conclusion: As a result, the average score of the nursing students’ liking of children scale was found to be high. It was found that nursing students’ desire to work in a children’s clinic, their being women, and having a small number of siblings exerted a favourable impact on their liking for children.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Yörükoğlu A. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1989.
- Fromm E. Sevme Sanatı. 6. Baskı. İzmir: İlya İzmir Yayınevi, 2011, 31-57.
- Ercan R. Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Electronic Turkish Studies, 2014;9(8):435-44. [CrossRef]
- Kostak MA. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin çocuk sevme durumları, çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin çocuk sevme durumlarına etkisi ve etkileyen faktörler. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2013;2(2):50-6.
- Büyük ET, Rızalar S, Seferoğlu EG, Oğuzhan H. Çocuk ve erişkin kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk sevme ve çocuk yetiştirme tutumlarının incelenmesi. JPR. 2014;1(3):130-7. [CrossRef]
- Erdem Y, Duyan V. A determination of the factors that affect the level of pediatric nurses’ liking of children. Turk J Med Sci. 2011;41(2): 295-305.
- Çavuşoğlu H. Çocuk sağlığı hemşireliği (Cilt 1). Genişletilmiş 11. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Basımevi 2013, 19-21.
- Happell BM. “Love ıs all you need”? student nurses” ınterest in working with children. J Spec Pediatr Nurs. 2000;5(4):167-73. [CrossRef]
- Bektaş M, Ayar D, Bektaş İ, Selekoğlu Y, Kudubeş AA, Altan SS. Hemşirelik öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. The JP R. 2015;2(1):37-41. [CrossRef]
- Altay N, Törüner EK. Öğrenci hemşirelerin klinik stres yaşama ve çocuk sevme durumlarının belirlenmesi. Deuhyodergi. 2014;7(3):166-70.
- Lassche M, Al-Qaaydeh S, Macintosh C, Black M. Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. JPN. 2012;28:48-54. [CrossRef]
- Chen CW, Su TJ, Yang CY, Liu YY, Feng RF. Subjective experiences of student nurses in a pediatric practicum. FJJM. 2009;7(4):171-80.
- Coetzee M. Learning to nurse children: Towards a model for nursing students. JAN. 2004;47:639-48. [CrossRef]
- Türk R, Özdemir FK, Yıldız GK. Öğretmenlerin çocuk sevme durumlarının belirlenmesi: Kars Örneği. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi. 2017;7(1):45-52.
- Uğurlu Celal Teyyar. Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2013;3(2):51-61.
- Durualp E, Kaytez N. Okul öncesi ögretmenlerinin iş doyumlarının çocuk sevme düzeyleri ile bazi degişkenler açısından incelenmesi. Pegem Egitim ve Ögretim Dergisi. 2016;6(1):97. [CrossRef]
- Yazıcı Z. Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevme eğilimlerinin incelenmesi. MJH. 2013;2:279-86. [CrossRef]
- Celik K, Saritas, E, Catalbas G. The effect of student teachers’ liking of children and empathic tendency on the attitudes of teaching profession. International J. Soc. Sci. & Education. 2012;3(2):498-510.
- İci A, Öksüz Y. The relationship between authoritarian personality and liking of children levels of teacher candidates. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;116:3203-07. [CrossRef]
- Çakmak A, Elibol F, Erdem Y. Analysis of some factors related to pre-school term teachers affecting the status of liking children. International J. Soc. Sci. & Education. 2014;4(2):354.
- Barnett MA, Sinisi CS. The initial validation of a liking of children scale. J Pers Assess. 1990;55(1-2):161-7. [CrossRef]
- Duyan V, Gelbal S. Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2008;33(148):40-8.
- Gelbal S, Duyan V. İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010;38(1):127-37.
- Gibbons JL, Bradford R, Stiles DA. Madrid adolescents express an ınterest in gender roles and work possibilities. J Early Adolesence. 1989;9(1-2):125-41. [CrossRef]
- Berman A, Snyder SS, Kozier B, Erbs G. Fundamentals of Nursing Concepts, Process and Practice, 8th ed. New Jersey. 2008; 5-13.
APA | BARAN DURMAZ G, yılmaz g (2019). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. , 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
Chicago | BARAN DURMAZ GÜLBEYAZ,yılmaz gamze Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. (2019): 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
MLA | BARAN DURMAZ GÜLBEYAZ,yılmaz gamze Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. , 2019, ss.91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
AMA | BARAN DURMAZ G,yılmaz g Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. . 2019; 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
Vancouver | BARAN DURMAZ G,yılmaz g Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. . 2019; 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
IEEE | BARAN DURMAZ G,yılmaz g "Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi." , ss.91 - 96, 2019. 10.5222/jaren.2019.40327 |
ISNAD | BARAN DURMAZ, GÜLBEYAZ - yılmaz, gamze. "Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi". (2019), 91-96. https://doi.org/10.5222/jaren.2019.40327 |
APA | BARAN DURMAZ G, yılmaz g (2019). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing, 5(2), 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
Chicago | BARAN DURMAZ GÜLBEYAZ,yılmaz gamze Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing 5, no.2 (2019): 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
MLA | BARAN DURMAZ GÜLBEYAZ,yılmaz gamze Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing, vol.5, no.2, 2019, ss.91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
AMA | BARAN DURMAZ G,yılmaz g Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 2019; 5(2): 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
Vancouver | BARAN DURMAZ G,yılmaz g Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 2019; 5(2): 91 - 96. 10.5222/jaren.2019.40327 |
IEEE | BARAN DURMAZ G,yılmaz g "Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi." Journal of Academic Research in Nursing, 5, ss.91 - 96, 2019. 10.5222/jaren.2019.40327 |
ISNAD | BARAN DURMAZ, GÜLBEYAZ - yılmaz, gamze. "Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Uygulamasına Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Sevme Durumları ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi". Journal of Academic Research in Nursing 5/2 (2019), 91-96. https://doi.org/10.5222/jaren.2019.40327 |