Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi
Yıl: 2019 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 44 - 55 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.481586 İndeks Tarihi: 05-02-2020
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi
Öz: Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesiamaçlanmıştır. Bu amaçla okul öncesi öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıkları cinsiyet, sınıfseviyesi, FeTeMM eğitimi alıp almama durumlarına göre incelenmiştir. Araştırmaya Türkiye’dekidevlet üniversitelerinden birinde öğrenim gören toplam 384 (302 kız, 82 erkek) okul öncesiöğretmen adayı katılmıştır. Veriler “FeTeMM Farkındalık Ölçeği (FFÖ)” ve “Kişisel Bilgiler Formu”aracılığı ile toplanmıştır. FFÖ öğrenciye, derse ve öğretmene etki alt boyutlarından oluşmaktadır.Toplanan veriler SPSS 21 programında analiz edilmiştir. Sonuç olarak erkek öğrencilerinFeTeMM’in derse yönelik etkisine ilişkin farkındalıklarının kız öğrencilerden daha fazla olduğu;FeTeMM eğitimi almış olmanın FeTeMM farkındalığını artırdığı bulgularına ulaşılmıştır. Busonuçlardan yola çıkarak üniversitelerin eğitim fakültelerine FeteMM ile ilgili derslerin eklenmesigerektiği önerisinde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Assessment of Pre-service Preschool Teachers’ Awareness of STEM
Öz: This study aimed to investigate the pre-service preschool teachers’ awareness of STEM education. For this purpose, the pre-service pre-school teachers' STEM awareness was examined in terms of their gender, class, and whether or not they received any STEM education. A total of 384 (302 female, 82 male) pre-service preschool teachers participated in this study at one of the state universities in Turkey. The data were collected through the “STEM Awareness Scale” and “Personal Information Form”. STEM Awareness Scale consists of sub-dimensions of effect on students, lessons and teachers. The collected data were analyzed using SPSS 21 program. Results showed that male PPTs had more gains on the sub-dimension of the effect of lessons than female PPTs. It has also been found that, having a STEM-related or STEM-based courses increased the PPT’s awareness of STEM education. Based on these results, it has been suggested that adding STEM-related or STEM-based courses educational faculties would be beneficial for students.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aka Aktürk, A., & Demircan, H. Ö. (2017). A review of studies on STEM and STEAM education in early childhood. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 757-776.
- Akgündüz, D., & Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitiminde fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 32 (1), 1-26.
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye raporu: günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi, İstanbul.
- Angle, J. J., Colston, N. M., French, D. P., Gustafson, J. E., O'Hara, S. E., & Shaw, E. I. (2016). Addressing the call to increase high school students' STEM awareness through a collaborative event hosted by science and education faculty: A how-to approach. Science Educator, 25(1), 43-50.
- Bakırcı, H., & Karışan, D. (2018). Investigating the preservice primary school, mathematics and science teachers’ STEM awareness. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 32 42.
- Bers, M. U., Seddighin, S., & Sullivan, A. (2013). Ready for robotics: bringing together the t and e of STEM in early childhood teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 21(3), 355-377.
- Buyruk, B., & Korkmaz, Ö. (2016). Teacher candidates’ STEM awareness levels. Participatory Educational Research (PER), Special Issue III, 272-279.
- Çatak, P. D., & Ögel, K. (2010). Farkındalık temelli terapiler ve terapötik süreçler. Klinik Psikiyatri, 13, 85-91.
- Çevik, M., Danıştay, A., & Yağcı, A. (2017). Evaluation of STEM (science-technology engineering mathematics) awareness of secondary school teachers with various variables. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
- Çevik, M. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerine yönelik FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ) geliştirme çalışması. International Journal of Human Sciences, 14(3), 2436-2452.
- Çil, E. (2017). Okul öncesi dönemde STEM eğitimi. İçinde Çepni, S. (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM+A eğitimi (443-468). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Deveci, İ. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının sahip oldukları FeTeMM farkındalıklarının girişimci özellikleri yordama durumu. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1247-1256.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). New York: McGraw-Hill.
- Hebebci M. T., & Usta, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin FeTeMM farkındalık durumlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu-3, 17-19 Mayıs, Afyon.
- Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clin Psychol Sci Pract, 10(2), 144-156.
- Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıkları. JRES, 5(1), 124-138.
- Knowles, J. G. (2017). Impacts of professional development in integrated STEM education on teacher self-efficiacy, and STEM career awareness. Doctoral Dissertation, Faculty of Purdue University, Purdue.
- Knowles, J. G., Kelley, T. R., & Holland, J. D. (2018). Increasing teacher awareness of STEM careers. Journal of STEM Education, 19(3) 47-55.
- Mariappan, M., Sing, J. C., & Nadarajan, M. (2015). A design methodology of programmable tangible blocks for early childhood education. Journal of Applied Sciences Research, 11(20), 17-25.
- Moomaw, S., & Davis, J. A. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12-14.
- Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in early childhood classroom: learning outcomes from an 8-week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(3), 3-20.
- Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: a project to identify the missing components, Department for STEM education and Leonard Gelfand Department for Service Learning and Outreach, PA: Carnegie Mellon University.
- Ulusal Eğitim ve Ekonomi Merkezi [National Center on Education and Economy, (2008). Part 1: The natüre of the challenge now (Retrieved from San Francisco, CA).
APA | KOYUNLU ÜNLÜ Z, Dere D (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. , 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
Chicago | KOYUNLU ÜNLÜ ZEYNEP,Dere Doç. Dr. Zeynep Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. (2019): 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
MLA | KOYUNLU ÜNLÜ ZEYNEP,Dere Doç. Dr. Zeynep Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. , 2019, ss.44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
AMA | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. . 2019; 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
Vancouver | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. . 2019; 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
IEEE | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi." , ss.44 - 55, 2019. 10.17556/erziefd.481586 |
ISNAD | KOYUNLU ÜNLÜ, ZEYNEP - Dere, Doç. Dr. Zeynep. "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi". (2019), 44-55. https://doi.org/10.17556/erziefd.481586 |
APA | KOYUNLU ÜNLÜ Z, Dere D (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
Chicago | KOYUNLU ÜNLÜ ZEYNEP,Dere Doç. Dr. Zeynep Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2019): 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
MLA | KOYUNLU ÜNLÜ ZEYNEP,Dere Doç. Dr. Zeynep Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2019, ss.44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
AMA | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(1): 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
Vancouver | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(1): 44 - 55. 10.17556/erziefd.481586 |
IEEE | KOYUNLU ÜNLÜ Z,Dere D "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.44 - 55, 2019. 10.17556/erziefd.481586 |
ISNAD | KOYUNLU ÜNLÜ, ZEYNEP - Dere, Doç. Dr. Zeynep. "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının Değerlendirilmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2019), 44-55. https://doi.org/10.17556/erziefd.481586 |