Yıl: 2019 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 74 - 89 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17556/erziefd.322663 İndeks Tarihi: 05-02-2020

Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı

Öz:
Bu çalışmanın amacı sınıf ve Türkçe öğretmeni adaylarının gelecekteki derslerinde teknolojikullanma kabullerinin sınıf düzeyi ve bölümler bazındaki farklılıklarını ortaya çıkarmaktır.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırmalı desen kullanılmıştır.Çalışmada ölçek geliştirme ve ölçeğin uygulanması amacıyla iki farklı katılımcı grubuylaçalışılmıştır. Çalışmanın ölçek geliştirme aşamasında iki farklı üniversitede öğrenim gören 121Türkçe öğretmeni adayı yer almaktadır. Uygulama verilerinin toplandığı ikinci aşamada ise sınıf(159) ve Türkçe (146) öğretmenliği bölümlerinde 305 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Çalışmadayer alan faktörlerin sınıf düzeyi ve branşlara göre farkını belirlemek amacıyla iki yönlü MANOVAtesti kullanılmıştır. Sonuçlara göre Türkçe ve sınıf öğretmenliği bölümlerinde eğitim alanöğretmen adaylarının gelecekteki derslerinde Bilişim Teknoloji kullanma kabulleri arasındafarklılıklar belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının sınıf düzeyleri arasında da anlamlı farklılıkortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Difference of Preservice Teachers' Acceptance of Technology Use in Future Classes by Levels and Branches

Öz:
The aim of this study is to reveal the differences between classroom and departmental acceptance of technology adoption in future classes of Form and Turkish preservice teachers. Causal comparative design from the quantitative researches was used in the research. In order to implement the scale development and scale in the study, two different groups of participants were worked with. During the scale development phase of the study, there are 121 Turkish preservice teachers from two different universities. In the second phase, where application data were collected, 305 preservice teachers were reached in the Form (159) and Turkish (146) teaching departments The two-way MANOVA test was used to determine the factors involved in the study according to class level and branches According to the results, there is a difference between intention to use Information Technology in future courses of preservice teachers trained in Turkish and Form teacher departments. There was also a significant difference between the class levels of the preservice teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Anderson, S., & Maninger, R, (2007). Preservice teachers' abilities, beliefs, and intentions regarding technology integration. Journal of Educational Computing Research, 37(2), 151-172.
  • Atlı, Ş., Aksüt, M., Atar, G. Yıldız, N. (2007). Türkçe öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerine yaklaşımı. Akademik Bilişim 07-IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, 737- 741.
  • Baydas, O., & Goktas, Y. (2016a). Influential factors on preservice teachers’ ıntentions to use ICT in future lessons. Computers in Human Behavior, 56(2016), 170-178.
  • Baydaş, O., & Göktaş, Y. (2016b). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının BT kullanma niyetleri: BT’yi okullarla bütünleştirmede anahtar faktörler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1). 145-162.
  • Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dargut, T. ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Dexter, S., Doering, A., & Riedel, E. (2006). Content area specific technology integration: A model and resources for educating teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 14(2), 325–346.
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Öz Güvenleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 77-87.
  • Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS. London, England : SAGE.
  • Goktas, Y., Yildirim, S., & Yildirim, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICT integration into preservice teacher education programs. Educational Technology & Society, 12(1), 193-204.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi, (Ed. Şeref Kalaycı), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Lei, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: What technology preparation is needed? Journal of Computing in Teacher Education, 25(3), 87−97.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., and Ertmer, P. A. (2012). Exploring factors that predict preservice teachers’ intentions to use Web 2.0 technologies using Decomposed Theory of Planned Behavior. Journal of Research on Technology in Education, 45(2), 171-196.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Teo, T., & Tan, L. (2012). The theory of planned behavior (TPB) and pre-service teachers' technology acceptance: A validation study using structural equation modeling. Journalof Technology and Teacher Education, 20(1), 89-104.
  • Ulaş, A. H. & Ozan, C. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilik düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
  • Valtonen, T., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Sormunen, K., Dillo, P., & Sointu, E. (2015). The impact of authentic learning experiences with ICT on pre-service teachers' intentions to use ICT for teaching and learning. Computers & Education, 81(2015), 49–58.
  • Valtonen, T., Pontinen, S., Kukkonen, J., Dillon, P., Vaisanen, P., and Hacklin, S. (2011). Confronting the technological pedagogical knowledge of Finnish net generation student teachers. Technology, Pedagogy and Education, 20(1), 1-16
APA BAYDAŞ ÖNLÜ Ö, UZUNER YURT S, AKTAŞ E (2019). Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. , 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
Chicago BAYDAŞ ÖNLÜ ÖZLEM,UZUNER YURT Serap,AKTAŞ Elif Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. (2019): 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
MLA BAYDAŞ ÖNLÜ ÖZLEM,UZUNER YURT Serap,AKTAŞ Elif Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. , 2019, ss.74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
AMA BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. . 2019; 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
Vancouver BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. . 2019; 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
IEEE BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E "Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı." , ss.74 - 89, 2019. 10.17556/erziefd.322663
ISNAD BAYDAŞ ÖNLÜ, ÖZLEM vd. "Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı". (2019), 74-89. https://doi.org/10.17556/erziefd.322663
APA BAYDAŞ ÖNLÜ Ö, UZUNER YURT S, AKTAŞ E (2019). Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
Chicago BAYDAŞ ÖNLÜ ÖZLEM,UZUNER YURT Serap,AKTAŞ Elif Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.1 (2019): 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
MLA BAYDAŞ ÖNLÜ ÖZLEM,UZUNER YURT Serap,AKTAŞ Elif Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, 2019, ss.74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
AMA BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(1): 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
Vancouver BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 21(1): 74 - 89. 10.17556/erziefd.322663
IEEE BAYDAŞ ÖNLÜ Ö,UZUNER YURT S,AKTAŞ E "Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.74 - 89, 2019. 10.17556/erziefd.322663
ISNAD BAYDAŞ ÖNLÜ, ÖZLEM vd. "Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2019), 74-89. https://doi.org/10.17556/erziefd.322663