Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma

Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 819 - 832 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-02-2020

Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma

Öz:
İnsanlık tarihinde ticari ilişkilerin başladığı andan bugüne kadar rekabet her daimvar olmuştur. Neredeyse bütün sektörlerde yaşanan rekabet, medya sektöründede farklı şekillerde gerçekleşmiştir. Ancak medya kuruluşları arasında yaşanan burekabet, yoğunlaşma, tekelleşme, yakınsama, hakim durumun kötüye kullanılması vb.şekillerde gerçekleşen rekabet ihlallerini de beraberinde getirmiştir. Medya alanında,özellikle de televizyon yayıncılığı alanında tüm ülkelerde meydana gelen rekabetihlalleri Türkiye’de de vuku bulmuş, bu sorun neticesinde rekabet ihlallerini önlemekve rekabetin dengede tutulmasını sağlamak için Rekabet Kurumu kurulmuştur. Bunoktadan hareketle yapılan çalışmada, televizyon yayıncılığı sektöründe rekabetihlali ile ilgili Rekabet Kurumu’na yapılan şikayetleri incelemek ve alınan kararlarınsektöre katkısının ne olduğunu tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusundabir araştırma yapılmış ve araştırmada nicel araştırma yöntemlerinde biri olaniçerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, rekabet ihlali ile ilgiliRekabet Kurumu’na yapılan şikayet başvuruları oluşturmaktadır. Örneklemi iseRekabet Kurumu’nun internet sitesindeki 1999-2018 yılları arasındaki televizyonyayıncılığı ile ilgili rekabet ihlaline ait şikayet dosyaları teşkil etmektedir. Araştırmaverilerinin analizinden elde edilen sonuçlara göre, gerek verdiği idari para cezasıkararlarıyla gerekse de görüş bildirileriyle, Rekabet Kurumu’nun televizyonyayıncılığında denetleyici ve düzenleyici bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.Ayrıca, Türkiye’deki televizyon yayıncılığı sektöründe rekabet ihlalinin az sayıdameydana geldiği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme İktisat İşletme Finans

A Quantitative Research for the Complaints of Violation of Competition in Turkish Television Broadcasting

Öz:
Competition has always existed from present to the moment which commercial relations begin in history of humanity. Competition which in almost occured all sectors has taken place in different forms in the media sector. However, this competition among media organizations brought about violations of competition which occured concentration, monopolization, convergence, abuse of dominant position. Violations of competition which occurring in the media, has taken place both in all countries and in Turkey. Therefore, Competition Authority was established to prevent violations of competition and ensure that competition is balanced. In the study, it was aimed to examine the complaints made to the Competition Authority regarding the violation of competition in the television publishing sector and to determine what is the contribution of the decisions to sector. For this purpose, a research has been made to reveal the violations of competition and the sectoral effect of the Competition Authority. Content analysis method which is one of the quantitative research methods was used in the research. The population of the research constitutes complaints made to the Competition Authority concerning violations of competition. The sample is the complaint files of violations of competition related to the television publishing between 1999-2018 of the website of the Competition Authority. According to the results obtained from the analysis of the research data, competition Authority has a supervisory and regulatory influence on television broadcasting with its administrative fines and opinions. In addition, violation of competition in the television broadcasting sector in Turkey has concluded that a small number.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Edgü, E. (1967). Ticaret Hukuku I Umumi Hükümler. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (2018). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2709.pdf, Erişim Tarihi: 12.03.2018.
  • Pereira, M. M. (2003). Vertical and Horizontal Integration in the Media Sector and EU Competition Law. European Commission - Competition DG. Brussels.
  • Rekabet Kurumu (2018a). Rekabetin Korunması Hakkında Kanun. https:// www.rekabet.gov.tr/tr/Sayfa/Mevzuat/4054-sayili-kanun, Erişim Tarihi: 15.03.2018.
  • Rekabet Kurumu (2018b). Rekabet Kurumunun Kurumsal Yapısı Hakkında. https://www.rekabet.gov.tr/tr/Sayfa/Kurumsal/hakkimizda, Erişim Tarihi: 24.01.2018.
  • Sanlı, K. C. (2000). Rekabetin Korunması Hakkındaki Kanun’da Öngörülen Yasaklayıcı Hükümler ve Bu Hükümlere Aykırı Sözleşme ve Teşebbüs Birliği Kararlarının Geçersizliği. Ankara: Rekabet Kurumu Yayınları.
  • Sayılgan, E. (2009). Medya Sektöründe Rekabet Olgusu ve Medyaya Giriş Engelleri. Marmara İletişim Dergisi, Sayı 15, s. 79-89.
  • Stern (2018). 1890 The Sherman Antitrust Act. http://www.stern.nyu.edu/networks/ ShermanClaytonFTC_Acts.pdf, Access Date: 06.02.2018.
  • Şafak, A. (1992). Hukuk Terimleri Sözlüğü. Ankara: Rehber Yayıncılık.
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı (2018). Türkiye ile Avrupa Ekonomik Topluluğu Arasında bir Ortaklık Yaratan Anlaşma (Ankara Anlaşması) -12 Eylül 1963. http://www.mfa.gov.tr/turkiye-ile-avrupa-ekonomik-topluluguarasinda- bir-ortaklik-yaratan-anlasma-_ankara-anlasmasi_-12-eylul-1963-. tr.mfa, Erişim Tarihi: 16.01.2018.
  • Utton, M. A. (2003). Market Dominance and Antitrust Policy. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
APA ATEŞ H, KALAMAN S (2018). Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. , 819 - 832.
Chicago ATEŞ HÜDAİ,KALAMAN SEFER Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. (2018): 819 - 832.
MLA ATEŞ HÜDAİ,KALAMAN SEFER Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. , 2018, ss.819 - 832.
AMA ATEŞ H,KALAMAN S Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. . 2018; 819 - 832.
Vancouver ATEŞ H,KALAMAN S Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. . 2018; 819 - 832.
IEEE ATEŞ H,KALAMAN S "Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma." , ss.819 - 832, 2018.
ISNAD ATEŞ, HÜDAİ - KALAMAN, SEFER. "Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma". (2018), 819-832.
APA ATEŞ H, KALAMAN S (2018). Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 819 - 832.
Chicago ATEŞ HÜDAİ,KALAMAN SEFER Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi 5, no.4 (2018): 819 - 832.
MLA ATEŞ HÜDAİ,KALAMAN SEFER Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, vol.5, no.4, 2018, ss.819 - 832.
AMA ATEŞ H,KALAMAN S Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi. 2018; 5(4): 819 - 832.
Vancouver ATEŞ H,KALAMAN S Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi. 2018; 5(4): 819 - 832.
IEEE ATEŞ H,KALAMAN S "Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma." Erciyes İletişim Dergisi, 5, ss.819 - 832, 2018.
ISNAD ATEŞ, HÜDAİ - KALAMAN, SEFER. "Türk Televizyon Yayıncılığında Rekabet İhlali Şikayetlerine Yönelik Nicel Bir Araştırma". Erciyes İletişim Dergisi 5/4 (2018), 819-832.