Yıl: 2018 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 665 - 681 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-02-2020

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin zihinsel engelli bireylere yönelik sosyalmesafelerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Hemşirelik Bölümünedevam eden 129 birinci ve dördüncü sınıf öğrencisiyle nicel araştırmatekniklerinden tarama araştırması kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcılarındemografik özelliklerini belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu”, zihinsel engellibireylere yönelik sosyal mesafelerini belirlemek için de “Sosyal Mesafe Ölçeği”kullanılmıştır. Katılımcıların ortalama sosyal mesafeleri değerlendirildiğindezihinsel engellilere yönelik sosyal mesafelerinin var olduğu, ancak düşük birsosyal mesafeye sahip oldukları görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre;yaş, cinsiyet, devam edilen sınıf, zihinsel engelli yakına sahip olma durumu vezihinsel engelliliğe dair eğitim alma durumuna göre sosyal mesafenindeğişmediği gözlenmiştir. Ancak zihinsel engelli hasta ile çalıştığını ve zihinselengelli bireylere dair bilgisi olduğunu ifade eden öğrencilerin diğerlerine göredaha az sosyal mesafesi olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlardeğerlendirildiğinde, gerek müfredat programlarında yer alabilecek zihinselengelli bireylerle çalışma sürecine ilişkin derslerin/konuların gerekse zihinselengelli bireylerle çalışma deneyiminin, hemşirelik öğrencilerinin sosyalmesafelerinin azaltılmasına ve daha etkili iletişimin kurulmasına katkısağlayacağı düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Social Distance of Undergraduate Nursing Students Towards Individuals With Intellectual Dısability

Öz:
This research was conducted to examine the social distances of nursing students towards individuals with intellectual disabilities. The research was carried out using a screening search from quantitative research techniques with 129 first and fourth grade students attending the Nursing Department. A Personal Information Form was used to determine the demographics of the participants and the Social Distance Scale was used to identify social distances towards individuals with intellectual disabilities. When participants' average social distances were assessed, it was found that social distances towards individuals with intellectual disabilities existed but had a low social distance. According to the findings of the research; it was observed that the social distance did not change according to age, sex, ongoing class, the status of having close relatives with intellectual disabilities, and receiving education on intellectual disabilities. However, it has been found that students who work with patients with intellectual disabilities and that they have knowledge of individuals with intellectual disabilities have less social distance than others. When the results obtained are evaluated: While preparing the curriculum for the reduction of the social distances of nursing students, attention should be paid to whether there are courses related to the working process with individuals with intellectual disabilities. In addition, the experience of working with individuals with intellectual disabilities were found to be important. They are thought to contribute to reducing social distances of nursing students and establishing more effective communication.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTUNTAŞ B, Atasü-Topçuoğlu R. (2016), Engelli Bakımı: Sosyal Bakım ve Kadın Emeği, 1. Baskı, Ankara: Nika Yayınevi.
  • AYDOĞAN, C. (2017), Farklı Yaşam Dönemlerindeki Bireylerin Zihinsel Engelli Bireylere İlişkin Sosyal Kabulleri, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • BİGBY, C., Clement, T., Mansell, J., Beadle‐Brown, J. (2009), ‘It's Pretty Hard With Our Ones, They Can't Talk, The More Able Bodied Can Participate’: Staff Attitudes About The Applicability Of Disability Policies To People With Severe And Profound İntellectual Disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53 (4), 363-376.
  • BOGARDUS ES. Measuring social distances. https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1925c.html. Erişim Tarihi: 6 Haziran 2018
  • BOYLE, M. J., Williams, B., Brown, T., Molloy, A., McKenna, L., Molloy, E., Lewis, B. (2010), Attitudes Of Undergraduate Health Science Students Towards Patients With Intellectual Disability, Substance Abuse, And Acute Mental Illness: A Cross-Sectional Study. BMC Medical Education, 10 (1), 71.
  • BUDAK S. (2000), Psikoloji Sözlüğü, 1. Baskı, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • BUTCHER JN, Mineka S, Hooley JM. (2013). Abnormal Psychology. Çeviri: Gündüz O. Anormal Psikoloji. 1. Baskı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 19. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • CAMPBELL, J., Gilmore, L., Cuskelly, M. (2003), Changing Student Teachers’ Attitudes Towards Disability And Inclusion, Journal of Intellectual and Developmental Disability, 28 (4), 369-379.
  • HORNER-Johnson W, Keys C, Henry D, Yamaki K, Oi F, Watanabe K, Shimada H, Fugjimura I. (2002), Attitudes Of Japanese Students Toward People With Intellectual Disability, Journal of Intellectual Disability Research, 46 (5), 365- 378.
  • TEN KLOOSTER P.M., Dannenberg J.W. , Taal E., Burger G., Rasker J.J. (2009), Attitudes Towards People With Physical Or Intellectual Disabilities: Nursing Students And Non-Nursing Peer, Journal of Advanced Nursing 65 (12), 2562– 2573.
  • LEWİS, S., Stenfert‐Kroese, B. (2010), An Investigation Of Nursing Staff Attitudes And Emotional Reactions Towards Patients With Intellectual Disability in a General Hospital Setting. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23 (4), 355-365.
  • MARSHALL G. (1999), A Dictionary of Sociology. Çeviri: Akınhay O, Kömürcü D., Sosyoloji Sözlüğü, 1. Baskı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MAY, C. (2012, An Investigation Of Attitude Change in Inclusive College Classes Including Young Adults With An Intellectual Disability, Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 9(4), 240-246.
  • MCMANUS, J. L., Feyes, K. J., Saucier, D. A. (2011), Contact And Knowledge As Predictors Of Attitudes Toward Individuals With Intellectual Disabilities, Journal of Social and Personal Relationships, 28 (5), 579-590.
  • ÖZYÜREK, M. (2016). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • RİCE, C. J. (2009), Attitudes Of Undergraduate Students Toward People With Intellectual Disabilities: Considerations For Future Policy Makers, College Student Journal, 43 (1), 207-216.
  • ROSE, N., Kent, S., Rose, J. (2012), Health Professionals' Attitudes And Emotions Towards Working With Adults With Intellectual Disability (ID) And Mental Ill Health, Journal of Intellectual Disability Research, 56 (9), 854-864.
  • SACHS R. Integrating Disability Studies Into Existing Curriculum. https://cms.montgomerycollege.edu/EDU/Plain.aspx?id=27413. erişim tarihi: 12 Mart 2018.
  • ŞAHİN, F., & Güldenoğlu, B. (2013), Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 214-239.
  • HAMPTON, N. Z., Xiao, F. (2009), Traditional Chinese Values And Attitudes Of Chinese University Students Toward People With Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 56 (3), 247-261.
  • WONG, P. K. S., Wong, D. F. K. (2008), Enhancing Staff Attitudes, Knowledge And Skills in Supporting The Self‐Determination Of Adults With Intellectual Disability in Residential Settings in Hong Kong: A Pretest–Posttest Comparison Group Design, Journal of Intellectual Disability Research, 52 (3), 230-243.
APA AYDOĞAN C, ÇETİN H (2018). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. , 665 - 681.
Chicago AYDOĞAN Canan,ÇETİN HÜSAMETTİN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 665 - 681.
MLA AYDOĞAN Canan,ÇETİN HÜSAMETTİN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.665 - 681.
AMA AYDOĞAN C,ÇETİN H HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 665 - 681.
Vancouver AYDOĞAN C,ÇETİN H HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 665 - 681.
IEEE AYDOĞAN C,ÇETİN H "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ." , ss.665 - 681, 2018.
ISNAD AYDOĞAN, Canan - ÇETİN, HÜSAMETTİN. "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 665-681.
APA AYDOĞAN C, ÇETİN H (2018). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 665 - 681.
Chicago AYDOĞAN Canan,ÇETİN HÜSAMETTİN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no.1 (2018): 665 - 681.
MLA AYDOĞAN Canan,ÇETİN HÜSAMETTİN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.11, no.1, 2018, ss.665 - 681.
AMA AYDOĞAN C,ÇETİN H HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 11(1): 665 - 681.
Vancouver AYDOĞAN C,ÇETİN H HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 11(1): 665 - 681.
IEEE AYDOĞAN C,ÇETİN H "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ." Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, ss.665 - 681, 2018.
ISNAD AYDOĞAN, Canan - ÇETİN, HÜSAMETTİN. "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ". Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (2018), 665-681.