“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları

Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 138 - 146 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-02-2020

“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları

Öz:
Değer, değer eğitimi ve karakter eğitimi kavramları son on beş yıldır eğitim sistemimiz içerisinde üzerinde durulan meselelerin başında gelmektedir. Literatüre bakıldığında hem değer, değer eğitim ve karakter eğitimi mefhumlarının kavramsal boyutu hem de bu kavramların sahadaki yansımaları üzerine pek çok araştırma ve projenin yapıldığı görülmektedir. Dolayısıyla değer ve değerler eğitimini kapsayan kavramlarla alakalı elimizde pek çek veri bulunmaktadır. Yapılan bu araştırmaların ilmî temellerine bakıldığında ise bütünüyle olmasa bile ekseriyetle ABD ve Avrupa düşünce sisteminden mülhem referansların öne sürdüğü teoriler doğrultusunda değer ve değer eğitimi meselelerinin ele alındığı görülmektedir. Hâlbuki geleneksel müktesebatımızda bu konular hakkında pek çok muteber entelektüel, fikir beyan etmiş; insan, erdem, ahlak, değer ve irfan meselelerini muhayyile ve hiss-i müşterek mefhumları odağında felsefi temellendirmelerle etraflıca tartışmışlardır. Bu çalışma, klasik düşünce sistemi dâhilinde değer ve değer eğitimi meselelerinin hangi hususiyetleri ihtiva ettiğini ortaya koymak ve geleneksel referanslarımıza dair bilim çevrelerinde bir farkındalık uyandırmak amacıyla yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

The Place of “Values” Concept in the Classical Thought System and its Traditional References

Öz:
The concepts of values, values education and character education are among the issues that have been emphasized in our education system for the last fifteen years. Scrutiny of relevant literature show that there are several studies and research projects carried out about the conceptual dimension of the concepts of value, value education and character education, as well as the reflections of these concepts in the field. Therefore, there is adequate amount of data related to concepts of values and values education. When the scientific foundations of these studies are examined, it is seen that values and values education issues are discussed to a certain extent in accordance with the theories proposed by the USA and the European thought systems. However, in our traditional accumulation, many respected intellectuals have expressed considerable opinions on these issues, and have thoroughly discussed human, virtue, morality, value and wisdom issues with philosophical basics in the focus of the imagination and common sense concepts. This study was carried out to reveal the characteristics of values and values education issues within the classical system of thought and to raise awareness in scientific enterprise through our traditional references.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış, Değerler Eğitimi Dergisi, C. 6, S. 16, S.9-27.
  • Albayrak, M. ve Çelik, K. (2013). Gazâlî ve Tamamlayıcı Ahlak Felsefesi, Büyük Mütefekkir Gazâlî, Ankara: DİB Yayınları.
  • Arendt, H. (2003). Responsibility and Judgment, New York: Scoken Books.
  • Aristoteles, (1997). Nikomakhos’a Etik, Çev. Saffet Babür, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Arkan, A. (2006). İbn Rüşd Psikolojisi (Fizikten Metafiziğe İbn Rüşd’ün İnsan Tasavvuru), İstanbul: İz Yayınları.
  • Baalbaki, R. (1995). Al-Mawrid, Modern Arabic-English Dictionary, Malayin, Beyrut: Dârü’l İlmü’l Malayin.
  • Back, A. (2005). Imagination in Avicenna and Kant, Topicos: Revista de Filosofia, Sy. 29, S. 101-130.
  • Cevizci, A. (2014). Etik-Ahlak Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
  • Corbin, H. (1969). Creative Imaginaries in Sufism of Ibn Arabi, Princeton: Princeton University Press.
  • Costoriadis, C. (1987). The Imaginary Institution of Society, Cambridge: MIT Press.
  • Durusoy, A. (1998). Mad. Hayal, İslam Ansiklopedisi, C.17, S.2-3, Ankara: TDV Yayınları.
  • Düzgün, Ş.A. (2012). Din, Birey ve Toplum, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hamidullah, M. (2000). Aziz Kur’an (Çeviri Ve Açıklama), İstanbul: Beyan Yayınları.
  • İbn Haldun. (2016). Mukaddime, Haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kalın, İ. (2013). Akıl ve Erdem, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kant, I. (1966). The Critique of Pure Reason, New York: Anchor Books.
  • Kâtip Çelebi, (2018). Mîzânü’l-Hak Fî İhtiyâr-İl-Ehak, Akt. İbrahim Kalın, (2018), Barbar, Modern, Medeni, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Kazanç, F.K. (2016). Mâturîdî’nin Ahlak Kuramı, Edt. Recep Alpyağıl, Din Felsefesi Açısından Mâturîdîlik Gelen-Ek-İ, S. 869-933, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Kılıç, M.E. (2009). Şeyh-İ Ekber: İbn Arabi Düşüncesine Giriş, İstanbul: Sufi Kitaplar
  • Kınalızâde, Ali Çelebi, (2007). Ahlâk-ı Alâî, Haz. Mustafa Koç, İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Kuşdil, E. ve Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı, Türk Psikoloji Dergisi. 15(45), 59–76.
  • Lickona, T. (1992). Educating For Character (How Our Schools Can Teach Respect And Resposibility). New York: Bantam Books.
  • Meriç, C. (2013). Kültürden İrfana, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mızıkacı, F. (2015), Değerler Eğitimi ve Eğitim Programları, Eleştirel Pedogoji, Yıl:7, S. 40, S. 3-7.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Sarıoğlu, H. (2012). İbn Rüşd Felsefesi, İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Taylor, C. (2004). Modern Social Imaginaries, Duke: Duke University Press, 2004.
  • Tehânevî, Ali B. Muhammed (1996). Keşşâfü Istılâhâti’l-Fünûn ve’l-‘Ulûm, C.2, Beyrut: Dârü’l Kütübi’l-İlmiyye.
  • Temiz, N. (2014). Bir Öğretim Tasarımı; Üniversite Öğrencileri İçin “Karakter Eğitimi”, 9th Balkan International Education and Science Congress, Bildiri Kitabı, 16-18 October, Edirne, S. 306-311.
  • Topdemir, H.G. (2010). Farâbî, İstanbul: Say Yayınları. Türk Dil Kurumu, (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: TDK Yayınları.
  • Ulusoy, K., Arslan, A. (2016). Değerli Bir Kavram Olarak ‘‘Değer Ve Değerler Eğitimi’’, Ed. Refik Turan, Kadir Ulusoy, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, S. 2-5, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2012). Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ülken, H.Z. (2001). Bilim ve Değer, İstanbul: Ülken Yayınları.
APA KUTLU H (2019). “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. , 138 - 146.
Chicago KUTLU Halil İlteriş “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. (2019): 138 - 146.
MLA KUTLU Halil İlteriş “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. , 2019, ss.138 - 146.
AMA KUTLU H “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. . 2019; 138 - 146.
Vancouver KUTLU H “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. . 2019; 138 - 146.
IEEE KUTLU H "“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları." , ss.138 - 146, 2019.
ISNAD KUTLU, Halil İlteriş. "“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları". (2019), 138-146.
APA KUTLU H (2019). “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. Başkent University Journal of Education, 6(1), 138 - 146.
Chicago KUTLU Halil İlteriş “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. Başkent University Journal of Education 6, no.1 (2019): 138 - 146.
MLA KUTLU Halil İlteriş “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. Başkent University Journal of Education, vol.6, no.1, 2019, ss.138 - 146.
AMA KUTLU H “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 138 - 146.
Vancouver KUTLU H “Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 138 - 146.
IEEE KUTLU H "“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları." Başkent University Journal of Education, 6, ss.138 - 146, 2019.
ISNAD KUTLU, Halil İlteriş. "“Değer” Mefhumunun Klasik Düşünce Sistemi İçerisindeki Yeri ve Geleneksel Referansları". Başkent University Journal of Education 6/1 (2019), 138-146.