Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 258 - 280 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.474570 İndeks Tarihi: 07-02-2020

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması

Öz:
Dünyada, hızlı sanayileşme ve nüfus artışına paralel olarak doğal kaynaklar bilinçsiz bir şekilde tüketilmektedir. Bu nedenle yaşanabilir ve sürdürülebilir bir çevrenin devamlılığı açısından çevre eğitiminin önemli bir rolü bulunmaktadır. Çocukların çevreye olan duyarlılığını artırabilmek için doğa sevgisinin içselleştirilmesi gerekir. Sosyal Bilgiler dersi özel amaçlarında geleceğin büyükleri olan çocukların, doğal kaynakların sınırlılığının farkına varan, doğal kaynakları korumaya çalışan ve sürdürülebilir çevre anlayışına sahip doğaya duyarlı bireyler olarak yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Dersin bu öneminden dolayı “doğal çevreye duyarlılık” çalışmanın konusu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersi “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanında yer alan doğal çevreye duyarlılıkla ilgili konuları alternatif etkinliklerle öğrencilere kazandırmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu il merkezinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında öğrenim gören 19 ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öncelikle, öğrencilere “doğa sevgisi” ve “doğal çevreye duyarlılık” hakkında açık uçlu soru sorularak öğrencilerin düşünceleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından sistematik bir program dâhilinde geliştirilen fotoğraf analizi, çözümleyici öykü, şarkı, bulmaca ve ağaç dikimi etkinlikleri 5 haftalık süreçte uygulanmıştır. Süreç sonunda öğrencilere araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu görüşme formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çevre konularında alternatif etkinlik kullanımının, öğrencilerin doğal çevreye karşı duyarlılık kazanmasında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Coğrafya

Primary School 4th Grade Students to Gain Responsibility for Natural Environment with Alternative Activities

Öz:
Natural resources are consumed unconsciously in parallel with rapid industrialization and population growth in the world. Therefore, environmental education has an important role in the sustainability of a livable and sustainable environment. In order to increase the sensitivity of children to the environment, the love of nature should be internalized. Social Studies course aims that children, who are adults of the future in the specific aims of the course, are trained as nature sensitive individuals who are aware of the limitations of natural resources and who try to protect natural resources and have a sustainable environmental understanding. Due to this importance of the course, “sensitivity to natural environment” was determined as the subject of the study. The aim of this study is to help student attain the learning outcomes in the unit “People, Places and Environments” unit of the syllabus of the Primary School 4th Grade Social Studies course with alternative activities related to the topic of sensitivity to the natural environment. Action research method, which is one of the qualitative research methods, was used. The study group consisted of 19 primary school 4th grade students in the second semester of 2017-2018 academic year in Kastamonu city center. In this research, firstly, the students were asked to determine their thoughts by asking an open-ended question about “love of nature” and “sensitivity to natural environment”. In this study, photographic analysis, resolver story, song, puzzle and tree planting activities developed by the researchers in a systematic program, were applied in a 5 week-period. At the end of the process, the open-ended interview form prepared by the researchers was applied to the students. The data were analyzed by using content analysis method. It was concluded that the use of alternative activities in environmental issues is effective in increasing students' sensitivity to the natural environment.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA IBRET B, Demirbaş i, DEMİR F (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. , 258 - 280. 10.30703/cije.474570
Chicago IBRET BILGIN ÜNAL,Demirbaş ibrahim,DEMİR Fatıma Betül İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. (2019): 258 - 280. 10.30703/cije.474570
MLA IBRET BILGIN ÜNAL,Demirbaş ibrahim,DEMİR Fatıma Betül İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. , 2019, ss.258 - 280. 10.30703/cije.474570
AMA IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. . 2019; 258 - 280. 10.30703/cije.474570
Vancouver IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. . 2019; 258 - 280. 10.30703/cije.474570
IEEE IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F "İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması." , ss.258 - 280, 2019. 10.30703/cije.474570
ISNAD IBRET, BILGIN ÜNAL vd. "İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması". (2019), 258-280. https://doi.org/10.30703/cije.474570
APA IBRET B, Demirbaş i, DEMİR F (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 258 - 280. 10.30703/cije.474570
Chicago IBRET BILGIN ÜNAL,Demirbaş ibrahim,DEMİR Fatıma Betül İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8, no.1 (2019): 258 - 280. 10.30703/cije.474570
MLA IBRET BILGIN ÜNAL,Demirbaş ibrahim,DEMİR Fatıma Betül İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.8, no.1, 2019, ss.258 - 280. 10.30703/cije.474570
AMA IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2019; 8(1): 258 - 280. 10.30703/cije.474570
Vancouver IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2019; 8(1): 258 - 280. 10.30703/cije.474570
IEEE IBRET B,Demirbaş i,DEMİR F "İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8, ss.258 - 280, 2019. 10.30703/cije.474570
ISNAD IBRET, BILGIN ÜNAL vd. "İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerine Alternatif Etkinliklerle Doğal Çevreye Duyarlılığın Kazandırılması". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8/1 (2019), 258-280. https://doi.org/10.30703/cije.474570