English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program

Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 13 - 27 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 06-02-2020

English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program

Öz:
Research on professional development (PD) and professional development program(s) (PDP) organized for teachers and foreign language instructors in Turkey has shown that these programs are not found to be effective. Hence, the purpose of the current study is to find out the opinions of pre-service and in-service English language teachers and in-service foreign language instructors on PDP in general and an alternative PDP applied (APDP) during the study in addition to the kind of PDP they prefer to receive. The APDP is prepared based on the needs of the participants’ and the literature review on the expected qualities of an effective teacher in line with the givens of the curricular changes framed for primary and secondary schools and higher education institutions. Two pre-service, four in-service teachers and four in-service instructors participated in the study. A pre-program protocol, post-module protocols and a post-program interview were used as data gathering instruments. The responses of the participants were categorized under certain headings to interpret the data. The findings of the study revealed that all participants preferred the APDP to the other PDP, mainly because it made use of practice-focused rather than theory-based knowledge accumulation and practical applications.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

İngilizce Öğretmenlerinin Alternatif Bir Meslekî Gelişim Programını Değerlendirmesi

Öz:
Araştırmalar Türkiye’de yabancı dil öğretmenleri ve okutmanlarına yönelik düzenlenen meslekî gelişim programlarının yeteri kadar etkili bulunmadığını göstermiştir. Bu nedenle, mevcut çalışmanın amacı, hizmet öncesi ve hizmet içi İngilizce öğretmenlerinin ve hizmet içi yabancı dil okutmanlarının, genel olarak meslekî gelişim programları ve çalışmada uygulanan alternatif mesleki gelişim programı hakkındaki fikirlerini öğrenmek ve bu farklı uygulamaları deneyimlemiş olan katılımcıların ne tür meslekî gelişim programlarını tercih ettiklerini sorgulamaktır. Alternatif meslekî gelişim programı, katılımcıların ihtiyaçlarına ve ilk, orta ve yükseköğretim kurumlarındaki müfredat değişikliklerinin getirileri göz önüne alınarak etkili bir öğretmenden beklenilen özelliklerle ilgili alanyazın taramasına dayanarak hazırlanmıştır. İki hizmet öncesi, dört hizmet içi öğretmen ve dört hizmet içi okutman çalışmaya katılmıştır. Veri toplama araçları olarak, program öncesinde ve her modülün sonunda açık uçlu anketler uygulanmıştır. Program bitiminde de katılımcılarla görüşme yapılmıştır. Verileri değerlendirmek için katılımcılardan alınan dönütler belirli başlıklar altında sınıflanmıştır. Çalışmanın bulguları, bütün katılımcıların alternatif hizmet içi eğitim programımızı, kuram bazlı bilgi edinme uygulamalarından ziyade, pratiğe dayalı uygulamaları içerdiği için tercih ettiklerini göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arikan, A. (2004). Professional development programs and English language instructors: A critical-postmodern study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 40-49.
  • Arikan, A., Taser, D., & Saraç-Süzer, H. S. (2008). The effective English language teacher from the perspectives of Turkish preparatory school students. Egitim ve Bilim, 33(150), 42-51.
  • Arikan, A. (2010). Effective English language teacher from the perspective of prospective and in-service teachers in Turkey. Electronic Journal of Social Sciences, 9(31), 209-223.
  • Atay, D. (2008). Teacher research for professional development. ELT Journal, 62(2), 139-147.
  • Bayrakci, M. (2009). In-Service teacher training in Japan and Turkey: A comparative analysis of institutions and practices. Australian Journal of Teacher Education, 34(1), 10-22.
  • Borg, S. (2015). Professional development for English language teachers: Perspectives from higher education in Turkey. Ankara: British Council.
  • Cambridge, E. S. O. L. (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice. Cambridge, England: Cambridge ESOL.
  • Çelik, S., Bayraktar-Çepni, S., & İlyas, H. (2013). The need for ongoing professional development: Perspectives of Turkish university-level EFL instructors. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1860-1871. English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program 23
  • Diaz-Maggioli, G. (2004). Teacher-Centered Professional Development. Alexandria, VA: ASCD.
  • Eratalay, N., & Kartal, E. (2006). Yabancı dil öğretmenleri için hizmetiçi eğitim uygulamaları ve Fransa örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 89-100.
  • Glenn, W. J. (2006). Model versus mentor: Defining the necessary qualities of the effective cooperating teacher. Teacher Education Quarterly, 33(1), 85-95.
  • Gökdemir, C. V. (2005). Üniversitelerimizde verilen yabancı dil öğretimindeki başarı durumumuz. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 251-264.
  • Guskey, T. R. (2000). Evaluating Professional Development. California, USA: Sage.
  • Gürbüz. N. (2012). What makes a language teacher competent? : A case study on pre-service English language teachers’ reflections. Ekev Akademi Dergisi, 16(52), 219-230.
  • Hayes, D. (1995). In-service teacher development: some basic principles. ELT Journal, 49(3), 252-261.
  • Holloway, I. (1997). Basic Concepts for Qualitative Research. Oxford: Blackwell Science.
  • Hişmanoğlu, M., & Hişmanoğlu, S. (2010). English language teachers’ perceptions of educational supervision in relation to their professional development: A case study of Northern Cyprus. Novitas-ROYAL(Research on Youth and Language), 4(1), 16-34.
  • Koç, E. M. (2016). A general investigation of the in-service training of English language teachers at elementary schools in Turkey. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(3), 455-466.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). In service training of ELT teachers in Turkey between 1998-2005. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 359-369.
  • Lee, I. (2011). Teachers as Presenters at Continuing Professional Development Seminars in the English-as-a-Foreign-Language Context:" I Find It More Convincing". Australian Journal of Teacher Education, 36(2), 30-42.
  • Malikow, M. (2005). Effective teacher study. In National Forum of Teacher Education Journal-Electronic, 16, 1-9. M.E.B. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • M.E.B. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • M.E.B. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim İngilizce Dersi (9, 10, 11, ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Merriam, S. B. (2002). Introduction to Qualitative Research: Qualitative Rresearch in Practice: Examples for Discussion and Analysis. San Fransisco, CA: Jossey-Bass.
  • Özen, R. (2004). Hizmetiçi eğitim programlarında görev alan öğretim elemanlarının yeterliklerine ilişkin kursiyerlerin görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9.
  • Özer, B. (2004). In-service training of teachers in Turkey at the beginning of the 2000s. Journal of In-service Education. 30(1), 89-100.
  • Richards, J. C., & Farrell, T. S (2005). Professional Development for Language Teachers. New York: CUP.
  • Saiti, A., & Saitis, C. (2006). In-service training for teachers who work in full-day schools – evidence from Greece. European Journal of Teacher Education, 29, 455-470.
  • Shishavan, H. B., & Sadeghi, K. (2009). Characteristics of an effective English language teacher as perceived by Iranian teachers and learners of English. English Language Teaching, 2(4), 130-143.
  • Shulman, L. (1986). Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. In M. C, Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp 3-36). New York, NY: Macmillan Publishing Company.
  • Stronge, J. H. (2007). Qualities of Effective Teachers. Alexandria, VA: ASCD.
  • Turhan, İ. E., & Arikan, A. (2009). English language teacher development with and without a teacher trainer: ELT instructors' perceptions. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 410-421.
  • UNESCO. (2014). Teaching and learning: Achieving equality for all. 11th EFA global monitoring report. Paris: UNESCO.
  • Yilmaz, A. (2011). Quality problem in teaching profession: Qualities teacher candidates feel to be required of teachers. Educational Research and Reviews, 6(14), 812-823.
  • YÖK (2008). Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik. (2008). Resmi GazeteTarihi: 04.12.2008. Resmi Gazete Sayısı: 27074, http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/18036 adresinden 07.11.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Yurtsever, G. (2013). English language instructors’ beliefs on professional development models and preferences to improve their teaching skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 666-674.
APA Yılmaz M, Arikan A (2019). English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. , 13 - 27.
Chicago Yılmaz Meltem,Arikan Arda English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. (2019): 13 - 27.
MLA Yılmaz Meltem,Arikan Arda English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. , 2019, ss.13 - 27.
AMA Yılmaz M,Arikan A English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. . 2019; 13 - 27.
Vancouver Yılmaz M,Arikan A English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. . 2019; 13 - 27.
IEEE Yılmaz M,Arikan A "English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program." , ss.13 - 27, 2019.
ISNAD Yılmaz, Meltem - Arikan, Arda. "English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program". (2019), 13-27.
APA Yılmaz M, Arikan A (2019). English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. Başkent University Journal of Education, 6(1), 13 - 27.
Chicago Yılmaz Meltem,Arikan Arda English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. Başkent University Journal of Education 6, no.1 (2019): 13 - 27.
MLA Yılmaz Meltem,Arikan Arda English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. Başkent University Journal of Education, vol.6, no.1, 2019, ss.13 - 27.
AMA Yılmaz M,Arikan A English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 13 - 27.
Vancouver Yılmaz M,Arikan A English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 13 - 27.
IEEE Yılmaz M,Arikan A "English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program." Başkent University Journal of Education, 6, ss.13 - 27, 2019.
ISNAD Yılmaz, Meltem - Arikan, Arda. "English Language Teachers’ Evaluation of an Alternative Professional Development Program". Başkent University Journal of Education 6/1 (2019), 13-27.