Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 68 - 83 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 06-02-2020
Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma, asit yağmurları, sera etkisi ve doğal kaynakların yok olması gibi çevre sorunlarına yönelik bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Konya merkezde bulunan bir ortaokulda 6, 7 ve 8. sınıf ve her sınıftan 25 kız ve 25 erkek olmak üzere toplam 150 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin bilişsel yapıları, çizimleri ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma verileri analiz edildiğinde, öğrencilerin en az bilgi sahibi ve en fazla kavram yanılgısına sahip oldukları çevre sorunun sera etkisi olduğu belirlenmiştir. Başta Fen Bilimleri dersi olmak üzere diğer derslerde de çevre kavramlarına ve çevre sorunlarına yer verilmesinin öğrencilerde olumlu çevresel tutum ve farkındalık oluşturması açısından önemli olduğu bu konunun program geliştirme uzmanları ve öğretmenler tarafından önemle üzerinde durularak ele alınması gerektiği önerilmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Exploring Middle School Students' Cognitive Structures About Environmental Problems Through Their Drawings
Öz: The purpose of this research is to explore the cognitive structures of middle school students’ for environmental problems such as global warming, acid rain, greenhouse effect and destruction of natural resources using their drawings. The participants of the study included 150 students from 6th, 7th and 8th. The study was carried out as phenomenological research design, and the data was analysed through the content analysis. The findings reveal that the greenhouse effect is the most frequently unanswered by the students, and the students have either little information or have misconceptions regarding this particular environmental problem. It is suggested that this subject which is important for creating the positive environmental attitude and awareness of students should be included as an environment concept and environmental problem in all lessons, especially in science, and program developers and teachers should specifically focus placing high importance on the topic.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ahi, B. & Alisinanoğlu, F. (2016). Okul öncesi eğitim programına kaynaştırılan çevre eğitimi programının çocukların “çevre” kavramı hakkındaki zihinsel model gelişimine etkisi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 305-329.
- Anim, J.O. (2012). The role of promoting drawing in children’s communication in Early Childhood Classroom. Unpublished master’s thesis, University of Malta.
- Akgün, A., Duruk, Ü., & Gülmez Güngörmez, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Eğitimi Kavramına Yönelik Metaforları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 215-224.
- Artut, K. (2007). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Chen, M. F. (2016). Impact of fear appeals on pro-environmental behavior and crucial determinants. International Journal of Advertising, 35(1), 74-92. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1101908.
- Christensen, R. & Knezek, G. (2018). Impact of Middle School Student Energy Monitoring Activities on Climate Change Beliefs and Intentions. School Science and Mathematics, 118, 43-52.
- Cooper, R., Fleisher, A., & Cotton, F. A. (2012). Building connections: An interpretative phenomenological analysis of qualitative research students’ learning experiences. The Qualitative Report, 17(17), 1-16.
- Einarsdottir, J., Dockett, S. & Perry, B. (2009) Making meaning: Children’s perspectives expressed through drawings, Early Child Development and Care, 179(2), 217-232.
- Emli, Z. & Afacan, Ö. (2017). Yedinci sınıf öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki zihinsel modelleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 183-202.
- Erduran Avcı, D., Demirekin, M., Hare, O., Özlü, S., & Özkan, İ. (2013). 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Algısının Farklı Tekniklerle İncelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 50-66.
- Ersoy, F. & Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156), 96-109.
- Ertürk, R. (2017). İlkokul Öğrencilerinin Çevre Sorunları ve Çevre Eğitimine Yönelik Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 12-24.
- Farmer, J., Knapp, D. & Benton, G. M. (2007). An Elementary School Environmental Education Field Trip: Long-Term Effects on Ecological and Environmental Knowledge and Attitude Development. The Journal of Environmental Education, 38(3), 33–42.
- Fettahlıoğlu, P. (2018). Algılanan çevresel sorunların çevre okuryazarlık düzeyine göre analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 404-425.
- Hedefalk, M., Almqvist, J., & Östman, L. (2014). Education for Sustainable Development in Early Childhood Education: A Review of the Research Literature, Environmental Education Research, 1-16.
- Joireman, J., Truelove, H. B., & Duell, B. (2010). Effect of outdoor temperature, heat primes and anchoring on belief in global warming. Journal of Environmental Psychology, 30, 358-367.
- Khan, D. (2018). Sustainable learning a new paradigm in environmental education: a study to facilitate awareness among the school children in some selected schools in Nadia district, West Bengal, India. International Research Journal of Multidisciplinary studies, 4(3), 1-5.
- Koçarslan, H., Kılınç, E., Gedik, A., & Paksoy, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıkları üzerine bir araştırma, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 4 (15), 1910-1916.
- Kola-Olusanya, A. (2017). Young adults’ contextualization of environmental and sustainability issues: a critical issue for environmental education intervention. Journal of Education in Black Sea Region, 3(1), 2-17.
- Lee, K. S. (2017). Evolusi Bandar Di Negeri Selangor – Suatu Kajian Dari Perpektif Sejarah Bandar Kajang (Published in Aturcara Seminar Kajang), Kajang Heritage Centre.
- Li, Y. (2018). Study of the effect of environmental education on environmental awareness and environmental attitude based on environmental protection law of the people’s republic of China. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2277-2285.
- Liu, Q., Gong, D. & Chen, M. (2018). Applying Virtual Reality to Study the Effects of Environmental Education on College Students’ Ethics and Environmental Literacy. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2255-2263.
- MEB, (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara. Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
- Özata Yücel, E. & Özkan, M. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Algılarındaki Değişimin İncelenmesi: Kocaeli Örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education), 44, 146-160.
- Özdemir Özden, D., & Özden, M. (2015). Çevre Sorunlarına İlişkin Öğrenci Çizimlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 1-20.
- Özsoy, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin çevre algılarının çizdikleri resimler aracılığıyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1117-1139.
- Özsoy, S., & Ahi, B. (2014). İlkokul Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Çevre Algılarının Çizdikleri Resimler Aracılığı ile Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1557-1582.
- Pınar, E., & Yakışan, M. (2017). İlkokul Öğrencilerinin Çevre Kavramları İle İlgili Çizimlerinin Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 97-113.
- Seçgin, F., Yalvaç Hastürk, G. & Çetin, T. (2010). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Karikatürler Aracılığıyla Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, Antalya-Turkey.
- Tarkoçin, S., Bilmez, B., & Kurt Gökçeli, F. (2017). Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Bingöl Üniversitesi Örneği). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(1), 84-92.
- Uyanık, G. (2016). Farklı Lisans Programlarındaki Öğretmen Adaylarının Hava Kirliliğine İlişkin Algılarının ve Duyarlılıklarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1571-1588.
- Valderrama-Hernández, R., Alcántara, L., & Limón, D. (2017). The complexity of environmental education: teaching ideas and strategies from teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 968-974.
- Valentine, K. D., Kopcha, J. T., & Vagle, M. D. (2018). Phenomenological Methodologies in the Field of Educational Communications and Technology. Association for Educational Communications & Technology, 1-11. https://doi.org/10.1007/s11528-018-0317-2.
- Yalçınkaya, E. (2013). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerine göre çevre sorunları: Nitel bir çalışma. Marmara Coğrafya Dergisi, 416-439.
- Yavetz, B., Goldman, D., & Pe’er, S. (2014). How do preservice teachers perceive ‘environment’ and its relevance to their area of teaching? Environmental Education Research, 20(3), 354-371.
- Wals, A E., Brody, M., Dillon, J., & Stevenson, R B. (2014). Convergence between science and environmental education. Science, 344(6184), 583-584.
APA | Özcan H, ŞENTÜRK DEMİREL D (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. , 68 - 83. |
Chicago | Özcan Hasan,ŞENTÜRK DEMİREL Dilek Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. (2019): 68 - 83. |
MLA | Özcan Hasan,ŞENTÜRK DEMİREL Dilek Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. , 2019, ss.68 - 83. |
AMA | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. . 2019; 68 - 83. |
Vancouver | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. . 2019; 68 - 83. |
IEEE | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D "Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi." , ss.68 - 83, 2019. |
ISNAD | Özcan, Hasan - ŞENTÜRK DEMİREL, Dilek. "Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi". (2019), 68-83. |
APA | Özcan H, ŞENTÜRK DEMİREL D (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, 6(1), 68 - 83. |
Chicago | Özcan Hasan,ŞENTÜRK DEMİREL Dilek Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Başkent University Journal of Education 6, no.1 (2019): 68 - 83. |
MLA | Özcan Hasan,ŞENTÜRK DEMİREL Dilek Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, vol.6, no.1, 2019, ss.68 - 83. |
AMA | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 68 - 83. |
Vancouver | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(1): 68 - 83. |
IEEE | Özcan H,ŞENTÜRK DEMİREL D "Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi." Başkent University Journal of Education, 6, ss.68 - 83, 2019. |
ISNAD | Özcan, Hasan - ŞENTÜRK DEMİREL, Dilek. "Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Çizimleri Aracılığıyla İncelenmesi". Başkent University Journal of Education 6/1 (2019), 68-83. |