Yıl: 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 119 - 132 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/FNJN404701 İndeks Tarihi: 06-02-2020

Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Öz:
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin empati ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyibelirlemek amacı ile planlandı.Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini bir Hemşirelik Fakültesi’nde2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1294 öğrenci; örneklemini ise; tabakalı rastgeleörnekleme yöntemi ile belirlenen 290 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, “Yapılandırılmış SoruFormu”, “Empatik Beceri Ölçeği B-Formu” ve “Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu” kullanılaraktoplandı. Araştırmanın yürütüleceği fakülteden yazılı izin ve Etik Kurul’dan etik onay sağlandı. Veri analizi,SPSS 21.00 programında, tanımlayıcı ve önemlilik analizi kullanılarak yapıldı.Bulgular: Öğrencilerin %84.1’i kız, yaş ortalaması 20.28±1.47 yıldır. Empatik Beceri Ölçeği B-Formu puanortalaması 143.86±23.93; Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu alt boyutları puan ortalamalarıise tükenmede 15.11±4,69, duyarsızlaşmada 9.34±3.62, yetkinlikte ise 12.78±2.67 olduğu saptandı.Öğrencilerin Empatik Beceri Ölçeği puanı ile Maslach Tükenmişlik Envanteri Duyarsızlaşma alt boyutupuanları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde negatif bir ilişki bulunmaktadır (p<0.05).Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin tükenmişlik ve empati becerilerinin orta düzeyde olduğu ve bazı sosyodemografiközelliklerin empati ve tükenmişlik düzeylerini etkilediği belirlendi.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri

Investigation of the Relationship between Empathy and Burnout Levels of Nursing Students

Öz:
Aim: This research was designed to determine the relationship between empathy and burnout levels of nursing students. Method: The population of this descriptive and cross-sectional research consisted of 1294 students studying at a Nursing Faculty in the 2016-2017 academic year and the sampling consisted of 290 nursing students who were selected by the stratified random sampling method. Data were collected using the “Structured Question Form”, the “Empathic Skill Scale B-Form” and the “Maslach Burnout Inventory-Student Form”. Written permission and ethical approval were obtained from the faculty where the research would be conducted. Data analysis was performed using the descriptive and significance analysis in the SPSS 21.00 program. Results: 84.1% of the students were female, and the average age was 20.28±1.47. It was determined that the mean score of the Empathic Skill Scale B-Form was 143.86±23.93, and that the mean scores of the sub-dimensions of the Maslach Burnout Inventory-Student Form were 15.11±4,69 in burnout, 9.34±3.62 in depersonalization, and 12.78±2.67 in competency. There is a statistically significant relationship between the Empathic Skill Scale score of nursing students and the Depersonalization sub-dimension score of the Maslach Burnout Inventory (p<0.05). Conclusion: It was determined that the burnout and empathy skills of nursing students were at a moderate level and that some socio-demographic characteristics affected their empathy and burnout levels.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA TURAN N, Kaya H, ÖZSABAN A, Özdemir Aydın G, ÖZÇELİK K, GÜNEŞ E (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
Chicago TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2019): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
MLA TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2019, ss.119 - 132. 10.26650/FNJN404701
AMA TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
Vancouver TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
IEEE TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.119 - 132, 2019. 10.26650/FNJN404701
ISNAD TURAN, NURAY vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2019), 119-132. https://doi.org/10.26650/FNJN404701
APA TURAN N, Kaya H, ÖZSABAN A, Özdemir Aydın G, ÖZÇELİK K, GÜNEŞ E (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 27(2), 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
Chicago TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 27, no.2 (2019): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
MLA TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , vol.27, no.2, 2019, ss.119 - 132. 10.26650/FNJN404701
AMA TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2019; 27(2): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
Vancouver TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2019; 27(2): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701
IEEE TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 27, ss.119 - 132, 2019. 10.26650/FNJN404701
ISNAD TURAN, NURAY vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 27/2 (2019), 119-132. https://doi.org/10.26650/FNJN404701