Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 119 - 132 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/FNJN404701 İndeks Tarihi: 06-02-2020
Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Öz: Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin empati ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyibelirlemek amacı ile planlandı.Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini bir Hemşirelik Fakültesi’nde2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1294 öğrenci; örneklemini ise; tabakalı rastgeleörnekleme yöntemi ile belirlenen 290 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, “Yapılandırılmış SoruFormu”, “Empatik Beceri Ölçeği B-Formu” ve “Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu” kullanılaraktoplandı. Araştırmanın yürütüleceği fakülteden yazılı izin ve Etik Kurul’dan etik onay sağlandı. Veri analizi,SPSS 21.00 programında, tanımlayıcı ve önemlilik analizi kullanılarak yapıldı.Bulgular: Öğrencilerin %84.1’i kız, yaş ortalaması 20.28±1.47 yıldır. Empatik Beceri Ölçeği B-Formu puanortalaması 143.86±23.93; Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu alt boyutları puan ortalamalarıise tükenmede 15.11±4,69, duyarsızlaşmada 9.34±3.62, yetkinlikte ise 12.78±2.67 olduğu saptandı.Öğrencilerin Empatik Beceri Ölçeği puanı ile Maslach Tükenmişlik Envanteri Duyarsızlaşma alt boyutupuanları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde negatif bir ilişki bulunmaktadır (p<0.05).Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin tükenmişlik ve empati becerilerinin orta düzeyde olduğu ve bazı sosyodemografiközelliklerin empati ve tükenmişlik düzeylerini etkilediği belirlendi.
Anahtar Kelime: Konular:
Investigation of the Relationship between Empathy and Burnout Levels of Nursing Students
Öz: Aim: This research was designed to determine the relationship between empathy and burnout levels of nursing students. Method: The population of this descriptive and cross-sectional research consisted of 1294 students studying at a Nursing Faculty in the 2016-2017 academic year and the sampling consisted of 290 nursing students who were selected by the stratified random sampling method. Data were collected using the “Structured Question Form”, the “Empathic Skill Scale B-Form” and the “Maslach Burnout Inventory-Student Form”. Written permission and ethical approval were obtained from the faculty where the research would be conducted. Data analysis was performed using the descriptive and significance analysis in the SPSS 21.00 program. Results: 84.1% of the students were female, and the average age was 20.28±1.47. It was determined that the mean score of the Empathic Skill Scale B-Form was 143.86±23.93, and that the mean scores of the sub-dimensions of the Maslach Burnout Inventory-Student Form were 15.11±4,69 in burnout, 9.34±3.62 in depersonalization, and 12.78±2.67 in competency. There is a statistically significant relationship between the Empathic Skill Scale score of nursing students and the Depersonalization sub-dimension score of the Maslach Burnout Inventory (p<0.05). Conclusion: It was determined that the burnout and empathy skills of nursing students were at a moderate level and that some socio-demographic characteristics affected their empathy and burnout levels.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akansel, N., Tunkc, G. Ç., Özdemir, A. ve Tugutlu, Z. (2012). Assesment of burnout levels among working undergraduate nursing students in Turkey: Being a full time employee and student. International Journal of Caring Sciences, 5(3), 328-334.
- Altıok, H. Ö. ve Üstün, B. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 747-766.
- Arifoğlu, B. ve Razı, G. S. (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. DEUHYO ED, 4(1), 7-11.
- Ay, F. (2006). Lisans eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin empati beceri düzeyine etkisinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 95-105.
- Aydın, D., Akay, B. ve Baydemir, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde tükenmişlik ve etkileyen faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 19-23.
- Bas-Sarmiento, P., Fernández-Gutiérrez, M., Baena-Baños, M., & Romero-Sánchez J. M.(2017). Efficacy of empathy training in nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 59, 59-65. [CrossRef]
- Cunico, L., Sartori, R., Marognolli, O., Meneghini, A. M. (2012). Developing empathy in nursing students: A cohort longitudinal study. J Clin Nurs, 21(13-14), 2016-2025. [CrossRef]
- Çapri, B., Gündüz, B. ve Gökçakan, Z. (2011). Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu’nun (MTE-ÖF) Türkçe’ye uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 134-147.
- Çapri, B. ve Sönmez, G. Y. (2013). Lise öğrencilerinin tükenmişlik puanlarının sosyo-demografik değişkenler, psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 195-218.
- Çınar, N., Cevahir, R., Şahin, S., Sözeri, C. veKuğuoğlu, S. (2007). Evaluation of the empathic skills of nursing students with respect to the classes they are attending. Revista Eletrônica de Enfermagem, 9(3), 588-595.
- Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1-2): 155-190. [CrossRef]
- Dökmen, Ü. (1997). İletişim çatışmaları ve empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Dökmen, Ü. (2008). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. (55. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Duman, D. ve Acaroğlu, R.(2014). Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(1), 25-32. [CrossRef]
- Ferri, P., Guerra, E., Marcheselli, L., Cunico, L. & Di Lorenzo, R. (2015). Empathy and burnout: an analytic cross-sectional study among nurses and nursing students. Acta Biomed, 9(86), 104-15.
- Gündüz, B., Çapri, B. ve Gökçakan, Z.(2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
- Hansen, N., Sverke, M., & Naswall, K. (2009). Predicting nurse burnout from demands and resources in three acute care hospitals under forms of ownership: A cross-sectional questionnaire survey, Interational Journal of Nursing Studies, [CrossRef]
- Kaya, Ş. D. ve Arıöz, A. (2014). Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 89-99.
- Kaya, N., Aştı, T., Acaroğlu, R., Kaya, H. ve Şendir, M. (2006). Hemşire öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 1-11.
- Kaya, N., Kaya, H., Ayık-Saliye E. ve Uygur, E. (2010). Bir devlet hastanesinde çalışan hemşirelerde tükenmişlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 401-419.
- Mete, S. ve Gerçek, E. (2005). PDÖ yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin değerlendirilmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 11-17.
- Özyazıcıoğlu, N., Aydınoğlu, N. ve Aytekin, G. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3), 46-53.
- Pınar, Ş. E., Bilgiç, D., Demirel, G., Akyüz, M. B., Karatepe, C. ve Sevim, D.(2015). Sağlık alanlarında okuyan üniversite öğrencilerinin tükenmişlik ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull, 14(4), 284-292. [CrossRef]
- Sabancıoğulları, S., Kelleci, M., Doğan, S. ve Gölbaşı, Z. (2007). Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin yıllara göre incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2), 1-6.
- Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., Maslach, C., Jackson, S. E. (Eds.) (1996). Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
- Şahin, Z. A. ve Özdemir, F. K. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN, 1(1), 1-7.
- Taleghani, F., Ashouri, E. & Saburi, M. (2017). Empathy, burnout, demographic variables and their relationships in oncology nurses. Iran J Nurs Midwifery Res, 22(1), 41. [CrossRef]
- Tansel, B. (2015). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 241-268.
- Tutuk, A., Al, D. ve Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36-41.
- Uygun, E. (2006). Psikiyatri servisinde çalışan hemşirelerin empati beceri düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
- Watson, J. (2002). Assessing and measuring caring in nursing and health science. New York: Springer Publishing Company. Watson, R., Deary, I., Thompson, D. & Li, G. (2008). A study of stres and burnout nursing student in Hong Kong: A questionnaire survey. Internetional Journal of Nursing Studies 45, 1534-1542. [CrossRef]
- Williams, J. & Stickley, T. (2010). Empathy and nurse education. Nurse Education Today, 30, 752-755. [CrossRef]
- Yılmaz, E. & Özkan, S. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri ve iletişim beceri düzeyleri ile bireysel özellikleri arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 25(1), 37-50.
- Yiğitbaş, Ç., Deveci, S. E., Açık, Y., Ozan, A. T. ve Oğuzöncül, A. F. (2013). Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 7-13.
APA | TURAN N, Kaya H, ÖZSABAN A, Özdemir Aydın G, ÖZÇELİK K, GÜNEŞ E (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
Chicago | TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2019): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
MLA | TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2019, ss.119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
AMA | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
Vancouver | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2019; 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
IEEE | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.119 - 132, 2019. 10.26650/FNJN404701 |
ISNAD | TURAN, NURAY vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2019), 119-132. https://doi.org/10.26650/FNJN404701 |
APA | TURAN N, Kaya H, ÖZSABAN A, Özdemir Aydın G, ÖZÇELİK K, GÜNEŞ E (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 27(2), 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
Chicago | TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 27, no.2 (2019): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
MLA | TURAN NURAY,Kaya Hatice,ÖZSABAN AYSEL,Özdemir Aydın Gülsün,ÖZÇELİK Kübra,GÜNEŞ Eda Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , vol.27, no.2, 2019, ss.119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
AMA | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2019; 27(2): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
Vancouver | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi . 2019; 27(2): 119 - 132. 10.26650/FNJN404701 |
IEEE | TURAN N,Kaya H,ÖZSABAN A,Özdemir Aydın G,ÖZÇELİK K,GÜNEŞ E "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi , 27, ss.119 - 132, 2019. 10.26650/FNJN404701 |
ISNAD | TURAN, NURAY vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 27/2 (2019), 119-132. https://doi.org/10.26650/FNJN404701 |