Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 154 - 171 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.30703/cije.459384 İndeks Tarihi: 06-02-2020

The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues

Öz:
The aim of this study is to examine the views of 4th-grade pre-service science teachers (N=53) on the usability of infographics within the framework of learning outcomes that are included in the 2017 Science curriculum (3-8 grade) and that contain socio-scientific issues. In the study, case study and document analysis were used. The study was carried out within the scope of the Instructional Technologies and Material Development Course by researchers in the fall term of the 2017 - 2018 academic year. The processes of material development and material preparation (posters, banners, etc.) were taught for the first 7 weeks and a midterm exam was conducted afterwards. As a result of this exam, material development knowledge of participants was found to be at a high level and then material preparation processes (5 weeks) were carried out. A form consisting of 5 structured questions prepared by the researchers was used to gather data. Inductive analysis technique was used on the data collected. Results indicate that they are involved in such an application and program for the first time. In addition to that it is possible to say that the inclusion of particularly striking visual elements (icons, graphics, photos, etc.) contributes significantly to the usability of infographics. One of the most important results is that it is particularly emphasized by them in order to raise awareness of issues such as health and country benefits with the using infographics.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Sosyobilimsel Konuları İçeren Kazanımlar Çerçevesinde İnfografiklerin Kullanılabilirliği

Öz:
Bu çalışmanın amacı 4. sınıfa devam eden fen bilgisi öğretmen adaylarının (N=53) 2017 Fen Bilimleri dersi öğretim programı (3.-8. Sınıf) içerisinde yer alan ve sosyobilimsel konuları içeren kazanımlar çerçevesinde infografiklerin kullanılabilirliğine yönelik görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada durum çalışması ve doküman analizi kullanıldı. Bu çalışma 2017 - 2018 akademik yılı güz dönemi içerisinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersi kapsamında araştırmacılar tarafından yürütüldü. Çalışmada ilk 7 hafta için öncelikle materyal geliştirme ve materyal hazırlama (poster, afiş, vb.) süreçleri öğretildi ve daha sonra bir ara sınav yapıldı. Bu yapılan ara sınavın sonuçlarına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirmeye yönelik bilgilerinin yüksek seviyede olduğu görüldü ve bundan dolayı daha sonrasında materyal hazırlama süreçleri (5 hafta) gerçekleştirildi. Veri toplamak için araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 5 tam yapılandırılmış sorudan oluşan bir form kullanıldı. Sonuçlar bize fen bilgisi öğretmen adaylarının böyle bir uygulama ve program içerisinde ilk kez yer aldığını göstermektedir. Sonuçlara ilişkin, özellikle çarpıcı görsel unsurların (simgeler, grafikler, fotoğraflar vb.) infografikler içerisine dâhil edilmesinin o infografiklerin kullanılabilirliğine önemli ölçüde katkıda bulunduğunu açıkça söylemek mümkündür. Bu çalışmada dikkati çeken en önemli sonuçlardan bir diğeri ise fen bilgisi öğretmen adayları tarafından infografiklerin kullanımı ile özellikle sağlık ve ülke yararı gibi konuların farkındalığının oluşturulabileceğinin vurgulanmasıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Corbin, J., & Strauss,A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230153
  • Davidson, R. (2014). Using infographics in the science classroom. The Science Teacher, 81(3), 34-39. https://doi.org/10.2505/4/tst14_081_03_34
  • Evagorou, M., & Osborne, J. (2013). Exploring young students’ collaborative argumentation within a socioscientific issue. Journal of Research in Science Teaching, 50(2), 209–23. https://doi.org/10.1002/tea.21076
  • Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
  • Glesne C. (2006). Becoming qualitative researchers: an introduction (3rd ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Gülrenk, K. (2015). Görsel iletişimde bilgi mimarlığı ve infografik tasarımlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul.
  • Hamilton, K., Peden, A. E., Keech, J. J., & Hagger, M. S. (2018). Changing people’s attitudes and beliefs toward driving through floodwaters: evaluation of a video infographic. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 53, 50-60. https://doi.org/10.1016/j.trf.2017.12.012
  • Kara, Y. (2012). Pre-service biology teachers’ perceptions on the instruction of socio-scientific issues in the curriculum. European Journal of Teacher Education, 35(1), 111-129. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.633999
  • Kolstø, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial SSI. Science Education, 85, 291–310. https://doi.org/10.1002/sce.1011
  • Lamb, G. R., Polman, J. L., Newman, A., & Smith, C. G. (2014). Science news infographics: teaching students to gather, interpret, and present information graphically. The Science Teacher, 81, 25–30. https://doi.org/10.2505/4/tst14_081_03_25
  • Meeusah, N., & Tangkijviwat, U. (2013) Effect of data set and hue on a content understanding of infographic. Retrieved from http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1263
  • Merriam S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2015). Life-long learning competence perceptions of the teachers and abilities in using information-communication technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 718-725. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.819
  • Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical reasoning of impact of infographics on education. Procedia Computer Science, 102, 370-377. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.414
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2018). Developing an instructional design for the design of infographics and the evaluation of infographic usage in teaching based on teacher and student opinions. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1197-1219. https://doi.org/10.29333/ejmste/81868
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. London: SAGE Publication.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding SSI: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513–536. https://doi.org/10.1002/tea.20009
  • Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2005). The significance of content knowledge for informal reasoning regarding SSI: Applying genetics knowledge to genetic engineering issues. Science Education, 89, 71–93. https://doi.org/10.1002/sce.20023
  • Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Indianapolis, IN: Que. Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • Topçu, M. S. (2010). Development of attitudes towards socioscientific issues scale for undergraduate students. Evaluation and Research in Education, 23(1), 51-67. https://doi.org/10.1080/09500791003628187
  • Topçu, M. S., Muğaloğlu, E. S., & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Educational Sciences: Theory&Practice, 14(6), 1-22.
  • Turan-Güntepe, E. & Dönmez-Usta, N. (2017). Öğretmen adaylarının geliştirdikleri materyallerin değerlendirilmesi: Etkili bir sınıf yönetimi örneği. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 4(7), 102-115.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Celik, E., & Aydin, M. (2014). Bilgi grafiği (infografik) oluşturma sürecine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 3(24), 247-255.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zeidler, D. L. (2014). Socioscientific issues as a curriculum emphasis: theory, research and practice. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education, Volume II (pp. 697–726). New York: Routledge.
APA AYDIN F, AKSÜT P, Somuncu Demir N (2019). The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. , 154 - 171. 10.30703/cije.459384
Chicago AYDIN Fatih,AKSÜT Pelin,Somuncu Demir Naciye The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. (2019): 154 - 171. 10.30703/cije.459384
MLA AYDIN Fatih,AKSÜT Pelin,Somuncu Demir Naciye The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. , 2019, ss.154 - 171. 10.30703/cije.459384
AMA AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. . 2019; 154 - 171. 10.30703/cije.459384
Vancouver AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. . 2019; 154 - 171. 10.30703/cije.459384
IEEE AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N "The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues." , ss.154 - 171, 2019. 10.30703/cije.459384
ISNAD AYDIN, Fatih vd. "The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues". (2019), 154-171. https://doi.org/10.30703/cije.459384
APA AYDIN F, AKSÜT P, Somuncu Demir N (2019). The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 154 - 171. 10.30703/cije.459384
Chicago AYDIN Fatih,AKSÜT Pelin,Somuncu Demir Naciye The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8, no.1 (2019): 154 - 171. 10.30703/cije.459384
MLA AYDIN Fatih,AKSÜT Pelin,Somuncu Demir Naciye The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.8, no.1, 2019, ss.154 - 171. 10.30703/cije.459384
AMA AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2019; 8(1): 154 - 171. 10.30703/cije.459384
Vancouver AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2019; 8(1): 154 - 171. 10.30703/cije.459384
IEEE AYDIN F,AKSÜT P,Somuncu Demir N "The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8, ss.154 - 171, 2019. 10.30703/cije.459384
ISNAD AYDIN, Fatih vd. "The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 8/1 (2019), 154-171. https://doi.org/10.30703/cije.459384