Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1781 - 1804 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 07-02-2020

NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Olay, kişi, mekân ve zaman yazınsal metnin yapısını oluşturan ögelerdir.Zaman, öyküde belirli bir mekân içinde var olan kişilerin hareketlerinibiçimlendirir ve okurun metni alımlama sürecini etkinleştirir. Bu bakımdanyazınsal metinlerin başlangıç ve bitiş anları son derece önemlidir. Bu çalışmaçocuk öykücülüğünün önemli kalemlerinden Necati Güngör‟ün PapatyaGelin, Sevgili Öğretmenim, Sessiz Yürek, Anneme Bir Ev Alacağım, BirHikâye Yaz İçinde İnsan Olsun adlı kitaplarını başlangıç biçimleri ve bitiştürleri açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada Kıran ve Kıran‟ın(2011) geliştirdikleri sınıflandırma temel alınmıştır. Veri analizi sürecindekategorisel çözümleme kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öykülerde en çokyer alan başlangıç biçiminin durağan başlangıç (f=14); en az rastlananbaşlangıç biçiminin geciktirici başlangıç (f=5) olduğu; en çok rastlanan bitiştürünün mutlu son (f=16); en az rastlanan bitiş türünün ise devamı olanaklıson (f=1) olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Edebiyat Dil ve Dil Bilim

EXAMINATION OF NECATI GÜNGÖR'S CHILDREN'S STORIES IN TERMS OF STARTING AND FINISHING THE FICTIONAL NARRATIVE

Öz:
Event, person, space and time are the elements that make up the structure of the literary text. Time shapes the movements of people who exist in a particular space in the story and enables the reception process of the text for reader. In this respect, the moments of beginning and ending of literary texts are very important. This study aims to examine Necati Güngör's books like Papatya Gelin, Sevgili Öğretmenim, Sessiz Yürek, Anneme Bir Ev Alacağım, Bir Hikâye Yaz İçinde İnsan Olsun in terms of starting and ending types of the important articles of the children's storytelling. In the study, the classification developed by Kıran and Kıran (2011) was taken as a basis. The data of the study were analyzed and interpreted using categorical analysis from content analysis methods. In the study, it is determined that the most dominant beginning form in the stories is the static beginning (f=14) and the least one is delayed beginning (f=5). It is also seen that the most common ending is happy ending (f=16); and the least one possible ending (f=1).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Edebiyat Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, Ş., ve Gündüz, O. (2010). Yazılı ve sözlü anlatım kompozisyon sanatı. (13. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi. (3 Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Binyazar, A. (1983). Anadili Öğretiminde Yazınsal Alanlara Açılım. Türk Dili, 379-380, 57-72.
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method, Qualitative Research Journal, 9/2, 27-40.
  • Bülbül, M. (2015). Bir Öykü Üzerinden Yazınsal Dil ve Yazınsal İletişim. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 30. 1-11.
  • Çetin, N. (2009). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Dilidüzgün, S. (2007). Çağdaş çocuk yazını- Yazın eğitimine atılan ilk adım. (2. Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Gökşen, E. N. (1985). Örnekleriyle çocuk edebiyatımız. (5.Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göktürk, A. (2012). Sözün ötesi. (5. Baskı).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. (3.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • İzci, A. (2017, 17 Eylül). Ütopyasız Yazar Hedefsiz Ok Gibidir. Posta gazetesi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. (27. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • Kıran, A. E. ve Kıran, Z. (2011). Yazınsal okuma süreçleri. (4.Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kula, O. B. (2010). Hegel estetiği ve edebiyat kuramı I. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Mıles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). CA.: SAGE Publications.
  • Narlı, M. (2002). Romanda Zaman ve Mekân Kavramı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5 (7). 91-106.
  • Nutku, Ö. (2001). Dram sanatı. (4. Basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Öngören, M. T. (1996). Senaryo ve yapım. (3. Basım).İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (1997). Eleştirel okuma. (2. Baskı). Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2004). Anadilin toprağında. (1. Basım).İstanbul: Dünya Kitapları.
  • Özdemir, E. (2005). Sözlü yazılı anlatım sanatı (kompozisyon). (14. Basım).Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, E. (2007). Yazınsal türler. (6. Basım).Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Basım).İzmir: Tudem Yayınları.
  • Stevıck, P. (2004). Roman teorisi. (çev. Sevim Kantarcıoğlu). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
  • Tekin, M. (2010). Roman sanatı I Romanın unsurları. (8.Basım). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Timur, S. A. (1997). Fransızca ve Türkçedeki Zaman Kavramlarının Anlamsal Değerleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uysal, T. (2016). Necati Güngör Hayatı, Eserleri, Sanatı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Konya, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilim yazıları. İstanbul: Multilingual Yayıncılık.
  • Yalçın, A., ve AYTAŞ, G. (2005). Çocuk edebiyatı. (3.Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(8. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zımmermann, H. D. (2001). Yazınsal iletişim. (çev. Fatih Tepebaşılı), Konya: Çizgi Kitabevi. İncelenen Eserler
  • Güngör, N. (2009). Papatya Gelin. İstanbul: Kare Yayınları.
  • Güngör, N. (2015). Sessiz Yürek. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Güngör, N. (2015). Sevgili Öğretmenim. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Güngör, N. (2016). Anneme Bir Ev Alacağım. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Güngör, N. (2017). Bir Hikâye Yaz İçinde İnsan Olsun. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
APA KARAGÖZ B, Yücel K (2018). NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 1781 - 1804.
Chicago KARAGÖZ BEYTULLAH,Yücel Kübra NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2018): 1781 - 1804.
MLA KARAGÖZ BEYTULLAH,Yücel Kübra NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2018, ss.1781 - 1804.
AMA KARAGÖZ B,Yücel K NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 1781 - 1804.
Vancouver KARAGÖZ B,Yücel K NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 1781 - 1804.
IEEE KARAGÖZ B,Yücel K "NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.1781 - 1804, 2018.
ISNAD KARAGÖZ, BEYTULLAH - Yücel, Kübra. "NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2018), 1781-1804.
APA KARAGÖZ B, Yücel K (2018). NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 1781 - 1804.
Chicago KARAGÖZ BEYTULLAH,Yücel Kübra NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7, no.3 (2018): 1781 - 1804.
MLA KARAGÖZ BEYTULLAH,Yücel Kübra NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.7, no.3, 2018, ss.1781 - 1804.
AMA KARAGÖZ B,Yücel K NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(3): 1781 - 1804.
Vancouver KARAGÖZ B,Yücel K NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(3): 1781 - 1804.
IEEE KARAGÖZ B,Yücel K "NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7, ss.1781 - 1804, 2018.
ISNAD KARAGÖZ, BEYTULLAH - Yücel, Kübra. "NECATİ GÜNGÖR’ÜN ÇOCUK ÖYKÜLERİNİN KURGUSAL ANLATIYI BAŞLATMA VE BİTİRME ÖGELERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7/3 (2018), 1781-1804.