TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 415 - 440 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 09-02-2020

TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Yurtdışına açılmak isteyen marka ve firmaların hedef ülke nezdinde ürünlerine yönelikfarkındalık yaratmak için yoğun biçimde başvurdukları yöntemlerden biride televizyon dizi veprogramlarında karşımıza çıkan ürün yerleştirme uygulamalarıdır. Bunun nedeni isetüketicilerin sürekli takip ettikleri TV dizi ve programlarında gördükleri ve aşina olduklarıürünleri daha sonra satın almak istemeleridir. Geleneksel reklamların tüketicilerin dikkatiniçekme ve satın alım kararları üzerindeki etkisinin gittikçe azaldığı günümüzde ürün yerleştirmeuygulamaları markalar ve firmalar için hedef kitleye ulaşmada ya da hedef kitleyi genişletmedealternatif bir yol olarak görülmektedir. Bu bağlamda Azerbaycan’da izlenen Türk dizilerinde kiürün yerleştirme uygulamalarına yönelik tüketici algılarının incelenmesi bu araştırmanın temelamacını oluşturmaktadır. Bu amaç kapsamında Bakü şehrinde yaşayan 376 katılımcı ile yüzyüze anket gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların ürün yerleştirmeuygulamalarına yönelik algıları Algılanan Fayda Faktörü, Satın Almaya Etki Faktörü, KültürelTanıtım Faktörü, Turizm Etkisi Faktörü, Genel Tanıtım Etkisi Faktörü ve İzleme NedeniFaktörü olmak üzere altı faktör olarak ortaya çıkmıştır. Araştırmada izleyiciler Türkdizilerinden en çok İstanbul’u hatırlarken ürün bağlamında ise en çok oyuncuların kıyafetlerini,mekândaki mobilyaları ve kullanılan cep telefonlarını hatırlamaktadırlar
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler İktisat

INVESTIGATION OF CONSUMERS’ PERCEPTIONS TOWARD PRODUCT PLACEMENT IN TURKISH TELEVİSİON SERIES: A STUDY ON AZERBAIJAN

Öz:
Product placement is a form of advertising involving the inclusion of products and/or services in TV shows for promotional purposes. It is receiving increasing attention from brands and companies that are willing to expand abroad and raise awareness about their products. The reason for this is that consumers want to buy the products they are seeing and familiar with in their TV series and programs that they follow. The impact of traditional advertising on consumers' preferences and purchase decisions is diminishing. Therefore, brands and companies, nowadays, see product placement as an alternative way to reach and expand their target market. In this context, the aim of this study is to investigate consumers’ perceptions of product placement in Turkish television series aired in Azerbaijan. Face-to-face interviews were conducted with a total of 376 participants living in Baku, the capital of Azerbaijan. Results reveal six factors: Perceived Benefit, Impact on Purchase Intention, Cultural Promotion, Tourism Impact, General Promotion Impact and Reason for Viewing. Participants mostly remember the city of Istanbul, and actors’ costumes, and furniture and mobile phones used in the scenes of the Turkish TV series.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÜMÜŞ N (2018). TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 415 - 440.
Chicago GÜMÜŞ NİYAZİ TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 415 - 440.
MLA GÜMÜŞ NİYAZİ TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.415 - 440.
AMA GÜMÜŞ N TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 415 - 440.
Vancouver GÜMÜŞ N TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 415 - 440.
IEEE GÜMÜŞ N "TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." , ss.415 - 440, 2018.
ISNAD GÜMÜŞ, NİYAZİ. "TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 415-440.
APA GÜMÜŞ N (2018). TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies, 7(3), 415 - 440.
Chicago GÜMÜŞ NİYAZİ TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies 7, no.3 (2018): 415 - 440.
MLA GÜMÜŞ NİYAZİ TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies, vol.7, no.3, 2018, ss.415 - 440.
AMA GÜMÜŞ N TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(3): 415 - 440.
Vancouver GÜMÜŞ N TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(3): 415 - 440.
IEEE GÜMÜŞ N "TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." Manas Journal of Social Studies, 7, ss.415 - 440, 2018.
ISNAD GÜMÜŞ, NİYAZİ. "TÜRK DİZİLERİNDEKİ ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGILARININ İNCELENMESİ: AZERBAYCAN ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". Manas Journal of Social Studies 7/3 (2018), 415-440.