Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı

Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 117 - 138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 İndeks Tarihi: 09-03-2020

Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı

Öz:
Düşünmenin öğretilmesine ilişkin çabalar uzun yıllardır devam etmektedir. Son yıllarda bilimselaraştırmalardan elde edilen bulgular, özellikle öğretmenlerin sahip oldukları çeşitli özelliklerin, düşünmeyiöğretme konusunda kritik değere sahip olduğunu kanıtlamıştır. Bu özellikleri; öğretmenlerin öğretimfaaliyetlerinde benimsediği yaklaşımlar, öğretim stratejileri (bireysel ya da iş birliğine dayalı etkinlik tercihleri),sınıf yönetimi yaklaşımları ve düşünmeyi öğretme konusundaki öz-yeterlilik düzeyleri olarak sıralamakmümkündür. Düşünme doğası gereği soyuttur; çocukların düşünme süreçlerinin açık ve izlenebilir halegetirilmesi, hem çocukların kendi öğrenme süreçlerini takip edebilmesi hem de okul ortamında düşünmekültürünün inşa edilmesi açısından önemli görülmektedir. Bu noktada öğretmenlere, çocukların düşünmesüreçlerini somutlaştırmalarını sağlayacak çeşitli eğitsel uygulamalar gerçekleştirmelerine yönelik farklı yöntem vestratejilerin sunulması bu süreci destekleyecektir. Bu çalışmada düşünmenin, çocuk ile etkileşim halindeki tümbireyler (diğer çocuklar, öğretmenler ve aileler gibi) için görünür olmasını hedefleyen, kısa, tekrarlanabilir, esnekmini stratejiler olan ve Düşünme Rutinleri’nin kullanımını hedefleyen Görünür Düşünme Yaklaşımı hakkındadetaylı bilgiler sunulmuştur. Harvard Üniversitesi’nde başlatılmış olan Project Zero’ nun alt projelerindenyalnızca biri olan Görünür Düşünme Yaklaşımı, kişilerin düşünme eğilimlerini harekete geçirecek ve onlarıdüzenleyecek, her eğitim kademesinde kullanılabilen, tekrarlanabilir ve esnek bir öğrenme – öğretmeyaklaşımıdır. Bu yaklaşım ile gerçekleştirilen düşünme rutinleri ile okul ya da sınıflarda düşünme kültürününgelişimini destekleyici çeşitli rutinlere ilişkin sınıf içi örnek uygulamalara yer verilmiştir. Bu uygulamalardanbazıları; Bunu Neden Söylüyorsun?, Düşün/Bul/Keşfet, Düşün/Eşleş/Paylaş, Eskiden…………..Düşünürdüm/Şimdi……Düşünüyorum, Bak/Düşün/Merak Et, Pusula Noktaları, Başlangıç/Orta/Son veYakınlaştır’dır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları

Making thinking visible in early childhood education: Visible thinking approach

Öz:
Efforts to teach thinking have been continuing for many years. In recent years, the findings from scientific research have proved that especially the various characteristics of teachers have a critical value in teaching thinking. These features; it is possible to list teachers' approaches to teaching activities, instructional strategies (individual or collaborative activity preferences), classroom management approaches and self-efficacy levels in teaching thinking. Thinking is inherently abstract; making children's thinking processes clear and traceable is considered important both for children to follow their own learning processes and to build a culture of thinking in the school environment. At this point, the introduction of different methods and strategies for teachers to implement various educational practices that will enable children to embody the processes of thinking will support this process. In this study, detailed information about the Visible Thinking Approach, which is aimed at the use of Thinking Routines, which are short, reproducible, flexible mini strategies that aim to make thinking visible to all individuals (like other children, teachers and families) interacting with the child, are presented. Only one of the sub-projects of Project Zero, which was launched at Harvard University, Visible Thinking Approach is a reproducible and flexible learning-teaching approach that can mobilize and organize people's thinking tendencies and can be used in every education level. With this approach, in-class sample practices related to various routines that support the development routines and the development of thinking culture in schools or classrooms are included. Some of these applications; What Makes You Say That?, Think/Puzzle/Explore, Think/Pair/Share, I used to think…./Now I think…, See/Think/Wonder, Zoom in, Beginning / Middle / End and Compass Points.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
APA Keleş S, Yurt Ö (2019). Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. , 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
Chicago Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. (2019): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
MLA Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. , 2019, ss.117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
AMA Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. . 2019; 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
Vancouver Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. . 2019; 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
IEEE Keleş S,Yurt Ö "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı." , ss.117 - 138, 2019. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
ISNAD Keleş, Sadiye - Yurt, Özlem. "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı". (2019), 117-138. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201931124
APA Keleş S, Yurt Ö (2019). Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(1), 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
Chicago Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 3, no.1 (2019): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
MLA Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.3, no.1, 2019, ss.117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
AMA Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2019; 3(1): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
Vancouver Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2019; 3(1): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
IEEE Keleş S,Yurt Ö "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3, ss.117 - 138, 2019. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124
ISNAD Keleş, Sadiye - Yurt, Özlem. "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 3/1 (2019), 117-138. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201931124