Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı
Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 117 - 138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 İndeks Tarihi: 09-03-2020
Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı
Öz: Düşünmenin öğretilmesine ilişkin çabalar uzun yıllardır devam etmektedir. Son yıllarda bilimselaraştırmalardan elde edilen bulgular, özellikle öğretmenlerin sahip oldukları çeşitli özelliklerin, düşünmeyiöğretme konusunda kritik değere sahip olduğunu kanıtlamıştır. Bu özellikleri; öğretmenlerin öğretimfaaliyetlerinde benimsediği yaklaşımlar, öğretim stratejileri (bireysel ya da iş birliğine dayalı etkinlik tercihleri),sınıf yönetimi yaklaşımları ve düşünmeyi öğretme konusundaki öz-yeterlilik düzeyleri olarak sıralamakmümkündür. Düşünme doğası gereği soyuttur; çocukların düşünme süreçlerinin açık ve izlenebilir halegetirilmesi, hem çocukların kendi öğrenme süreçlerini takip edebilmesi hem de okul ortamında düşünmekültürünün inşa edilmesi açısından önemli görülmektedir. Bu noktada öğretmenlere, çocukların düşünmesüreçlerini somutlaştırmalarını sağlayacak çeşitli eğitsel uygulamalar gerçekleştirmelerine yönelik farklı yöntem vestratejilerin sunulması bu süreci destekleyecektir. Bu çalışmada düşünmenin, çocuk ile etkileşim halindeki tümbireyler (diğer çocuklar, öğretmenler ve aileler gibi) için görünür olmasını hedefleyen, kısa, tekrarlanabilir, esnekmini stratejiler olan ve Düşünme Rutinleri’nin kullanımını hedefleyen Görünür Düşünme Yaklaşımı hakkındadetaylı bilgiler sunulmuştur. Harvard Üniversitesi’nde başlatılmış olan Project Zero’ nun alt projelerindenyalnızca biri olan Görünür Düşünme Yaklaşımı, kişilerin düşünme eğilimlerini harekete geçirecek ve onlarıdüzenleyecek, her eğitim kademesinde kullanılabilen, tekrarlanabilir ve esnek bir öğrenme – öğretmeyaklaşımıdır. Bu yaklaşım ile gerçekleştirilen düşünme rutinleri ile okul ya da sınıflarda düşünme kültürününgelişimini destekleyici çeşitli rutinlere ilişkin sınıf içi örnek uygulamalara yer verilmiştir. Bu uygulamalardanbazıları; Bunu Neden Söylüyorsun?, Düşün/Bul/Keşfet, Düşün/Eşleş/Paylaş, Eskiden…………..Düşünürdüm/Şimdi……Düşünüyorum, Bak/Düşün/Merak Et, Pusula Noktaları, Başlangıç/Orta/Son veYakınlaştır’dır.
Anahtar Kelime: Konular:
Making thinking visible in early childhood education: Visible thinking approach
Öz: Efforts to teach thinking have been continuing for many years. In recent years, the findings from scientific research have proved that especially the various characteristics of teachers have a critical value in teaching thinking. These features; it is possible to list teachers' approaches to teaching activities, instructional strategies (individual or collaborative activity preferences), classroom management approaches and self-efficacy levels in teaching thinking. Thinking is inherently abstract; making children's thinking processes clear and traceable is considered important both for children to follow their own learning processes and to build a culture of thinking in the school environment. At this point, the introduction of different methods and strategies for teachers to implement various educational practices that will enable children to embody the processes of thinking will support this process. In this study, detailed information about the Visible Thinking Approach, which is aimed at the use of Thinking Routines, which are short, reproducible, flexible mini strategies that aim to make thinking visible to all individuals (like other children, teachers and families) interacting with the child, are presented. Only one of the sub-projects of Project Zero, which was launched at Harvard University, Visible Thinking Approach is a reproducible and flexible learning-teaching approach that can mobilize and organize people's thinking tendencies and can be used in every education level. With this approach, in-class sample practices related to various routines that support the development routines and the development of thinking culture in schools or classrooms are included. Some of these applications; What Makes You Say That?, Think/Puzzle/Explore, Think/Pair/Share, I used to think…./Now I think…, See/Think/Wonder, Zoom in, Beginning / Middle / End and Compass Points.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, E. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” ve “okul öncesi öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
- Aslan, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerisi öğretimine yönelik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 61-73.
- Aubrey, C., Ghent, K., & Kanira, E. (2012). Enhancing thinking skills in early childhood. International Journal of Early Years Education, 20(4), 332-348. https://doi.org/10.1080/09669760.2012.743102.
- Bay, N., & Alisinanoğlu, F. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerine uygulanan soru sorma becerisi öğretim programının öğretmenlerin sorularının bilişsel taksonomisine etkisi. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(8), 80-93.
- Baysal, Z. N., Çarıkçı, S., & Yaşar, E. B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin düşünme becerileri öğretimine yönelik farkındalıkları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 7-28.
- Büyüktaşkapu Soydan, S., & Dereli, H. M. (2014). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
- Chang, M. (2004). Classroom management in photographs. New York, NY: Scholastic. Çakıcı, Y. (2010). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşım ve öğrencilerin kavram yanılgıları. Journal of Socıal Scıence, 12(1), 89-115.
- Dağlıoğlu, H. E., & Çakır, F. (2007). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinden planlama ve derin düşünmenin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 28-35.
- De Bono, E. (1991). The direct teaching of thinking in education and the CoRT method. Learning to think: Thinking to learn, 3-14.
- Dilekli, Y., & Tezci, E. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, 21, 144-151. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.06.001.
- Doğan Altun, Z., & Ekinci Vural , D. (2017). Okul öncesi dönemde düşünme becerileri: Öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 214-224.
- Eggen, P. D., & Kauchak, D. P. (2006). Strategies and models for teachers: Teaching content and thinking skills. Pearson/Allyn and Bacon.
- Fernández Santín, M., & Feliu Torruella, M. (2017). Reggio Emilia: An essential tool to develop critical thinking in early childhood. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 50-56. http://dx.doi.org/10.13039/501100002809.
- Ferrandiz, E. (2017). Malena'nın aynası. Yapı Kredi Yayınları.
- Gardner, H. (1989). Zero-based arts education: An introduction to ARTS PROPEL. Studies in Art Education, 30(2), 71-83. http://dx.doi.org/ 10.1080/00393541.1989.11650706.
- Gelman, S. A., & Frazier, B. N. (2012). Development of thinking in children. K. J. Holyoak ve R. G. Morrison (Ed.), The Oxford handbook of thinking and reasoning (pp. 513-528). New York: Oxford University Press.
- Halford, G. S. (2005). Development of thinking. K. J. Holyoak ve R. G. Morrison (Ed.), The Cambridge handbook of thinking and reasoning (pp. 529-558). Cambridge: Cambridge University Press.
- Hull, T. H., Balka, D. S., & Miles, R. H. (2011). Visible thinking in the k 8 mathematics classroom. Corwin Press.
- Koçer, H., Ünal, F., & Eskidemir Meral, S. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “çocuk” kavramına ve “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının öğretmenlik uygulama planlamalarına yansıması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 171- 185.
- Koyuncu Şahin, M., & Akman, B (2018). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinin gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20.
- Küçükturan, A. G., & Kocaman, O. (2017). Intercultural investigation of prospective preschool teachers' perceptions of metaphors for child and preschool teacher. Bartın Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1069-1092.
- Leinhardt, G., Weidman, C., & Hammond, K. M. (1987). Introduction and integration of classroom routines by expert teachers. Curriculum Inquiry, 17(2), 135–176. https://doi.org/10.1080/03626784.1987.11075284.
- Montanari, E. (2006). Kalebozan karlo. Redhouse Kıdz Yayınları.
- Mutlu, E., & Aktan, E. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin düşünme eğitimi ile ilgili tutumlarının incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 799-828.
- Ostrosky, M. M., Jung, E. Y., Hemmeter, M. L., & Thomas, D. (2003). Helping children understand routines and classroom schedules. Prepared by the Center on Social and Emotional Foundations for Early Learning. ED 481 991.
- Öktem, F. (2018). Prof. Dr. Ferhunde Öktem ile düşünme becerileri ve oyun üzerine. 1.12.2018: https://tedmem.org/dosya-konusu/prof-dr-ferhunde-oktem-ile-dusunme-becerileri-oyunuzerine.
- Perkins, D., & Gardner, H. (1988). Why zero: A brief introduction to Project Zero. Journal of Aesthetic Education, 22(1), 7-10.
- Perkins, D. (2003). Making thinking visible. Johns Hopkins School of Education: New Horizons for Learning.
- Project Zero, (2018). Beginning / Middle / End. 15.10.2018: http://www.pz.harvard.edu/resources/beginning-middle-end.
- Rinaldi, C. (1994). Staff development in Reggio Emilia. Lilian G. Katz ve Bernard Cesarone (Ed). Reflections on the Reggio Emilia approach (ss. 55-60). Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (Perspectives from ERIC/EECE Monograph No. 6).
- Ritchhart, R. (2002). Intellectual character: What it is, why it matters, and how to get it. John Wiley & Sons.
- Ritchhart, R. (2015). Creating cultures of thinking: The 8 forces we must master to truly transform our schools. New York, NY: John Wiley & Sons.
- Ritchhart, R., Palmer, P., Church, M., & Tishman, S. (2006, April). Thinking routines: Establishing patterns of thinking in the classroom. Paper presented at American Educational Research Association, San Francisco. Ritchhart, R., & Perkins, D. N. (2008). Making thinking visible. Educational Leadership, 65(5), 57-61.
- Ritchhart, R., Church, M., & Morrison, K. (2011). Making thinking visible: How to promote engagement, understanding, and ındependence for all learners. Indianapolis, IN: Jossey Bass.
- Rush, J., & Lovano-Kerr, J. (1982). Project Zero: The evolution of visual arts research during the seventies. Review of Research in Visual Arts Education, 61-81.
- Salmon, A. K. (2008). Young English language learners making thinking and language visible. Colombian Applied Linguistics Journal, (10), 126-141.
- Salmon, A. K. (2010). Tools to enhance young children’s thinking. Young Children, 65(5), 26-31.
- Sezer, C. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeyi kullanma düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
- Swartz, R. J., & Perkins, D. N. (1990). Teaching thinking: Issues and approaches. Revised Edition. The Practitioners' Guide to Teaching Thinking Series. Midwest Publications.
- Tebbs, T. J. (2000). Assessing teachers' self-efficacy towards teaching thinking skills (Yayınlanmamış Doktora Tezi). University of Connecticut, Connecticut.
- Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80.
- Visible Thinking, (2018). Core routines. 4.10.2018: http://www.visiblethinkingpz.org/VisibleThinking_html_files/03_ThinkingRoutines/03c_CoreR outines.html.
- Watson, K. J., & DiCarlo, C. F. (2016). Increasing completion of classroom routines through the use of picture activity schedules. Early Childhood Education Journal, 44(2), 89-96. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0697-2.
- Wildenger, L. K., McIntyre, L. L., Fiese, B. H., & Eckert, T. L. (2008). Children’s daily routine during kindergarten transition. Early Childhood Education Journal, 36(1), 69–74. https://doi.org/10.1007/s10643-008-0255-2.
- Woods, J., Kashinath, S., & Goldstein, H. (2004). Effects of embedding caregiver-ımplemented teaching strategies in daily routines on children's communication outcomes. Journal of Early Intervention, 26, 175-193. https://doi.org/10.1177/105381510402600302.
- Wright, A. (2014). Creating a positive classroom culture: Minute by minute. Educational Horizons, 92, 12-15. https://doi.org/10.1177/0013175X1409200405.
APA | Keleş S, Yurt Ö (2019). Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. , 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
Chicago | Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. (2019): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
MLA | Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. , 2019, ss.117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
AMA | Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. . 2019; 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
Vancouver | Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. . 2019; 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
IEEE | Keleş S,Yurt Ö "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı." , ss.117 - 138, 2019. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
ISNAD | Keleş, Sadiye - Yurt, Özlem. "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı". (2019), 117-138. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
APA | Keleş S, Yurt Ö (2019). Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(1), 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
Chicago | Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 3, no.1 (2019): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
MLA | Keleş Sadiye,Yurt Özlem Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.3, no.1, 2019, ss.117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
AMA | Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2019; 3(1): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
Vancouver | Keleş S,Yurt Ö Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2019; 3(1): 117 - 138. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
IEEE | Keleş S,Yurt Ö "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3, ss.117 - 138, 2019. 10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |
ISNAD | Keleş, Sadiye - Yurt, Özlem. "Erken çocukluk eğitiminde düşünmeyi görünür kılmak: Görünür düşünme yaklaşımı". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 3/1 (2019), 117-138. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967201931124 |