TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 141 - 165 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24889/ifede.451864 İndeks Tarihi: 11-02-2020

TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ

Öz:
Bu çalışmada iki amaç ve bu amaçlara ulaşmak için kullanılan iki yöntembulunmaktadır. Amaçlardan bir tanesi; Türkiye ve en yüksek turizm geliri sahibi 5ülkenin turizm sektöründeki karşılaştırmalı üstünlüklerini ortaya koymaktır. Diğeramaç ise; Türkiye’nin bu 5 ülke karşısındaki karşılaştırmalı ihracat performansınıgözlemlemektir. İlk amaca ulaşmak için sektörel rekabet gücü ölçümlemesindeyaygın olarak kullanılan RCA (Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler) endeksinden,ikinci amaca ulaşmak için de CEP (Karşılaştırmalı İhracat Performansı)endeksinden yararlanılmaktadır. RCA endeksi sonuçlarına göre Türkiye’nin turizmsektöründeki rekabet avantajı yüksek bulunmuştur. CEP endeksi sonuçlarına görede Türkiye’nin sadece Tayland karşısındaki ihracat performansının düşük olduğugözlenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme İktisat İşletme Finans

COMPETITIVENES OF TURKEY TOURISM SECTOR AGAINST THE WORLD SECTOR LEADERS

Öz:
There are two purposes in this study and two methods used to achieve these purposes. One of them is that reveal the comparative advantage of Turkey and 5 countries’ which have the highest tourism revenue in tourism sector. The other purpose is to observe the comparative performance of these five countries against Turkey's exports performance. The RCA (Revealed Comparative Advantage) index is used to measure sectoral competitiveness to achieve the first objective, and the CEP (Comparative Export Performance) index is used to achieve the second objective. According to the results of RCA index, Turkey's tourism sector competitive advantage was found higher. According to the CEP index results, it was observed that only Turkey's export performance was lower than Thailand.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgüngör, S., Barbaros, R. F. ve Kumral, N. (2002). Competitiveness of the Turkish Fruit and Vegetable Processing Industry in the European Union Market. Russian & East European Finance and Trade, 38(3), 34-53.
  • Alidou, M., Ceylan, R. F. ve Ilbasmıs, E. (2017). Trade and Revealed Comparative Advantage Measures: A Case of Main Export Crops of Benin Republic. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1): 382-397. ICEBSS 2017 Özel Sayı.
  • Altay, N.O. ve Gacaner, A. (2003). Turkey’s Dynamics of Competition: A Comparative Analysis of Competitiveness of The Textile and Clothing Industry. Paper Presented at the VII. ERC/METU International Economy Congress, Ankara.
  • Amighini, A., Leone, M. ve Rabellotti, R. (2011). Persistence Versus Change in the International Specialization Pattern of Italy: How Much Does the ‘District Effect’ Matter?. Regional Studies, 45(3): 381–401.
  • Balassa, B. (1965). Trade Liberalization and ‘Revealed’ Comparative Advantage. The Manchaster School of Economic and Social Studies, 33 (2):99-123.
  • Barattieri, A. (2014). Comparative Advantage, Service Trade, and Global Imbalances. Journal of International Economics. 92:1-13.
  • Bilas, V. ve Bošnjak, M. (2015). Revealed Comparative Advantage and Merchandise Exports: The Case Of Merchandise Trade Between Croatia and The Rest of the European Union Member Countries. Ekon., Misao Praksa Dbk. God XXIV., Br. 1. 29-47.
  • Coxhead, I. (2007). A New Resource Curse? Impacts of China’s Boom on Comparative Advantage and Resource Dependence in Southeast Asia. World Development, 35(7):1099-1119.
  • Çoban, O. ve Kök, R. (2005). Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği (1989–2001). İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, 20(228): 68-81.
  • De Benedictis, L. ve Tamberi, M. (2002). A Note on the Balassa Index of Revealed Comparative Advantage. Universita' Politecnica delle Marche (I). Dipartimento di Scienze Economiche e Sociali. Working Papers 158.
  • Donges, J.B., Krieger-Boden, C., Langhammer, R. J., Schatz, K.W. ve Thoroe, C.S. (1982). The Second Enlargement of the European Community: Adjustment Requirements and Challenges for Policy Reform. Kieler Studien. N.171. Kiel.
  • Edinsel, S. ve Adıgüzel, O. (2014). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Açısından Son Beş Yıldaki Dünya Ülkeleri İçindeki Konumu ve Gelişmeleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 167-190.
  • Erlat, G. ve Erlat, H. (2012). Türkiye'nin Orta Doğu Ülkeleri ile Olan Ticareti - 1990-2002. Editörler: Uygur, E. ve Civcir, İ. GAP Bölgesinde Dış Ticaret ve Tarım (2004). TEK Yayını.
  • Ferto, I. ve Hubbard, L. (2002). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Hungarian Agri-Food Sectors Technology Foresight in Hungary. Institute of Economics Hungarian Academy of Sciences. Discussion Papers, 2002/8.
  • Gacaner Atış, A. (2014). Türkiye’nin Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Karşılaştırmalı Rekabet Analizi. Ege Akademik Bakış, 14(2): 315- 334.
  • Hatırlı, S.A., Demircan, V. ve Özkan, B. (2003). Tekstil ve Konfeksiyon İhracatında Türkiye’nin Rekabet Durumu. Türkiye VI. Pamuk, Tekstil ve Konfeksiyon Sempozyumu Bildirileri. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü, N.106:115-122.
  • Hinloopen, J. ve Van Marrewijk, C. (2001). On the Empirical Distribution of the Balassa Index. Review of World Economics, 137(1):1-35
  • Hossain, M.B. (2006) Export Performance of Bangladesh's Fisheries Sector. The Journal of Developing Areas, 39(2):36-77, Spring 2006.
  • Jayawickrama, A. ve Thangavelu, S.M. (2010). Trade Linkages between China, India and Singapore: Changing Comparative Advantage of Industrial Products. Journal of Economic Studies, 37(3):248-266.
  • Kaitila, V. ve Wigren, M. (1999). Revealed Comparative Advantage in Trade between the European Union and the Baltic Countries. The Research Institute of the Finnish Economy Discussion Papers, No. 697.
  • Kara, O. ve Erkan, B. (2011). Türkiye’nin Emek Yoğun Mal İhracatındaki Karşılaştırmalı Üstünlüklerin Makroekonomik Büyüklüklerle İlişkisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Bahar, 7(1):67-93.
  • Kösekahyaoğlu, L. (2012). Diş Ticaret ve Rekabet Gücü: 1923-2011, Alter Yay. Rek. Org. Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Kösekahyaoğlu, L. ve Özdamar, G. (2005). Türkiye, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Polonya ve Estonya’nın Sektörel Rekabet Gücü ve Dış Ticaret Yapısı Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. Sosyoekonomi, Temmuz-Aralık, 2:73-102.
  • Lin, J. Y., Cai, F. ve Li, Z. (1996). The China Miracle: Development Strategy and Economic Reform. Hong Kong: Chinese University Press.
  • Mahajan, V., Nauriyaland, D.K. ve Singh SP. (2015). Trade Performance and Revealed Comparative Advantage of Indian Pharmaceutical Industry in New IPR Regime. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 9(1):56-73.
  • Riaz, K. ve Jansen, H.G.P. (2012). Spatial Patterns of Revealed Comparative Advantage of Pakistan's Agricultural Exports. Pakistan Economic and Social Review, 50(2):97, Winter 2012.
  • Saraçoğlu, B. ve Köse, N. (2000). Bazı Gıda Sanayilerinin Uluslararası Rekabet Gücü: Makarna, Bisküvi ve Un Sanayi, Proje Raporu 2000- 2, Mayıs 2000, Ankara.
  • Serin, V. ve Civan, A. (2008). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: A Case Study for Turkey Towards the EU. Journal of Economic and Social Research, 10(2): 25-41.
  • Seyoum, B. (2007). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Services: A Study with Special Emphasis on Developing Countries. Journal of Economic Studies, 34(5): 376 – 388.
  • Şahin, D. (2016). İmalat Sanayinde Rekabet Gücünün Ölçümü: Türkiye ve BRIC Ülkeleri Örneği. Ege Akademik Bakış, 16(4):709-718, Ekim 2016.
  • Türkekul, B., Günden, C., Abay, C. ve Miran, B. (2010). The Competitiveness of Turkish Olive Oil on the World Market. Journal of Food, Agriculture and Environment, 8(2), 68-73.
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası. http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TR/TCMB+TR/Main+M enu/Istatistikler/Odemeler+Dengesi+ve+Ilgili+Istatistikler/Odemel er+Dengesi+Istatistikleri/ (27.09.2018)
  • Türkiye'de Sürdürülebilir Kalkınma Raporu: Geleceği Sahiplenmek, Kalkınma Bakanlığı. (2012). Ankara. (http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/wpcontent/uploads/2016/07/1.Gelecegi_Sahiplenmek.pdf) (27.09.2018)
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istendeks (01.07.2018) United Nations. Departmant of Economic and Social Affairs. Statistics Division. Trade Statistics. https://comtrade.un.org/data/ (15.07.2018)
  • Utkulu, U. ve Seymen, D. (2004). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-a-vis the EU/15. Paper Presented on the European Trade Study Group 6th Annual Conference ETSG, Nottingham.
  • World Tourism Organization UNWTO Tourism Highlihts: 2017 Edition. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284419029 (01.07.2018)
  • World Trade Organisation (WTO) https://www.wto.org (27.09.2018)
  • Yeşilkaya, M. (2017). “Sürdürülebilir Kalkınmada Dış Ticaretin Yeri ve Önemi: Türkiye ve BRIC Ülkelerinin Karşılaştırmalı Analizi”, Vol:3, Issue:13; pp:67-84 (ISSN:2149-8598)
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 29(2), 227-250.
APA KUŞAT N (2019). TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. , 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
Chicago KUŞAT Nurdan TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. (2019): 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
MLA KUŞAT Nurdan TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. , 2019, ss.141 - 165. 10.24889/ifede.451864
AMA KUŞAT N TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. . 2019; 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
Vancouver KUŞAT N TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. . 2019; 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
IEEE KUŞAT N "TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ." , ss.141 - 165, 2019. 10.24889/ifede.451864
ISNAD KUŞAT, Nurdan. "TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ". (2019), 141-165. https://doi.org/10.24889/ifede.451864
APA KUŞAT N (2019). TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 20(1), 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
Chicago KUŞAT Nurdan TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
MLA KUŞAT Nurdan TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.141 - 165. 10.24889/ifede.451864
AMA KUŞAT N TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
Vancouver KUŞAT N TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 141 - 165. 10.24889/ifede.451864
IEEE KUŞAT N "TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ." Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 20, ss.141 - 165, 2019. 10.24889/ifede.451864
ISNAD KUŞAT, Nurdan. "TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN DÜNYA SEKTÖR LİDERLERİ KARŞISINDAKİ REKABET GÜCÜ". Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 141-165. https://doi.org/10.24889/ifede.451864