SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2656 - 2679 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-02-2020
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışma Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkingörüşlerini ortaya koymak adına yapılmıştır. Öğretmenlerin değer eğitimindekullandıkları uygulamalar, değer öncelikleri, değer eğitiminde yaşadıklarısorunlar ve çözüm önerileri araştırmanın alt problemlerdir. Çalışma nitelaraştırma yöntemi kapsamında, olgubilim deseni kullanılarak yürütülmüştür.Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Araştırmaya 46 Sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Elde edilen verilerbetimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak bulguya dönüştürülmüştür.Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitiminde ağırlıklı olarak telkinyöntemi, okul panosu hazırlama ve drama tiyatro çalışmalarını kullandığıtespit edilmiştir. Katılımcı öğretmenlerden az sayıda kişinin çağdaş veöğrenci merkezli teknikleri (değer analizi, açıklama, eleştirel düşünme,empati vb.) kullandığı görülmüştür. Sosyal bilgiler öğretmenleri okuldaöncelikli öğretilecek değer sıralamasında adalet, dürüstlük ve sevgideğerlerini ilk sırada göstermiştir. Öğretmenlerin son üç sıraya bıraktığıdeğerler ise; estetik, tasarruf ve bilimselliktir. Öğretmenlerin görüşlerine göredeğer eğitiminde en belirgin sorunlar; aile, müfredat, çevre, medya,öğrenciler ve okulların maddi imkânları başlıkları altında toplanmaktadır.Değer eğitiminin başarıya ulaşması için devlet, aile, çevre ve öğretmenlerinbirlikte hareket etmesi en önemli husus olarak belirtilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
EXAMINING THE VIEWPOINTS OF SOCIAL STUDIES TEACHERS ON VALUE EDUCATION
Öz: This study was conducted for the purpose of determining the viewpoints of Social Studies teachers on value education. The applications used by the teachers in value education, value priorities, the problems they face in value education, and the solution suggestions are the sub-problems of the study. The study was conducted by employing the Phenomenological Pattern in the context of Qualitative Research Methods. The Semi-Structured Interview Form was used as the data collection tool. A total of 46 Social Studies teachers participated in the present study. The data obtained in the study were transformed into findings by employing the Descriptive and Content Analysis Methods. It was determined that Social Studies teachers mostly used the Suggestopedia Method, school board preparation and drama theater studies in value education. It was observed that a small number of participants used the contemporary and student-centered techniques (i.e. value analysis, explanation, critical thinking, empathy, etc.). Social Studies teachers showed the justice, honesty and love values in the first order in the ranking of the values that would be taught to students at school. The values that were left to the latest three ranks by teachers were aesthetics, saving and scientificness. According to the viewpoints of the teachers, the most obvious problems in value education are family, curriculum, the environment, the media, students and the financial means of schools. In order for the value education to be successful, it was stated by the participants that the most important point was that the state, family, environment and teachers act together in this context.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, O. (2008). Değerler eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
- Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414.
- Akbaş, O. (2015). Değerler eğitimi yaklaşımları. (Ed. Bircan ve Dilmaç) Değerler bilançosu: felsefe, sosyoloji, kamu, eğitim. (içinde). Konya: Çizgi Yayınları.
- Aker, T. A. (2006). Zorunlu göç yaşayan ailelerin ikinci kuşak üyelerinin sağlık durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmit: Kocaeli Üniversitesi.
- Aker, T., Ayata, B., Özeren, M., Buran, B. ve Bay, A. (2002). Zorunlu iç göç: Ruhsal ve toplumsal sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 3, 97-103.
- Aktepe, V., ve Yel, S. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin değer yargılarının betimlenmesi: Kırşehir ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 607-622.
- American Psychological Association. (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice and organizational change for psychologist. Washington, DC: Author.
- Aran, Ö. C., ve Demirel, Ö. (2013). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 12(46).
- Aslan, K. (2002). Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 25-33.
- Balcı, F. A., ve Yelken, T. Y. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına - yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).81-90
- Balcı, F. A., ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1),195-213.
- Berkant, H. G., Efendioğlu, A., ve Sürmeli, Z. (2014). Değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(5),427-440.
- Berkowitz, M. W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50 (3), 153‐ 158.
- Bulach, C. R. (2002). Implementing a character education curriculum and assessing, Its Impact. The Clearing House. 76(2), 79-83.
- Celikkaya, T., ve Filoglu, S. (2014). Attitudes of social studies teachers toward value and values education. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(4), 1551-1556.
- Coombs-Richardson, R., and Homer T. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263- 277.
- Çengelci, T., Hancı, B., ve Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
- Damon, W. (2002). Character Education. Hoover Institution Press: USA [Online] Retrieved on 24-April-2008, at URL: http://www.hoover.org/publications/books/2993036.html. and [Online] Retrieved on 19-March-2013, at URL: books.google.com.tr/books?isbn=0817929622
- DeRoche, E. F., and Williams, M. M. (2001). Educating hearts and minds: A comprehensive character education framework. Corwin Press.
- Dilmaç, B. (2002). İnsanca Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Elmas, O., Kete,S., Hızlısoy, S., ve Kumral, N. (2015). Teknolojik cihaz kullanım alışkanlıklarının okul başarısı üzerine etkisi, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2),49-54.
- Ergin, E., ve Karatas, S. (2014). Öğretmenlerin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri: bir durum çalışması. Journal of Educational Science, 2(2), 33-45.
- Ergün, S. (2013). Ergenlere verilen değerler eğitiminin öz düzenleme stratejilerini üzerindeki etkisinin sınanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
- Ersoy, F., ve Şahin, T. (2012). Sosyal bilgiler ders kitaplarının değerler eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(2), 1535-1558.
- Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
- Genç, S. Z., Tutkun, T., ve Çoruk, A. (2015). Değer ve eğitimi sorunsalı: Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre durum tespiti. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 11(2), 374-397.
- Gümüşoğlu, F. (2014). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(4).39-50.
- Güneş, F. (2016). Değerler eğitiminde yaklaşım ve modeller. eğitimde gelecek arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu. Atatürk Kültür, Dil Ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Cilt I, 1-20.
- Gür, B. S., ve Çelik, Z. (2009). Türkiye’de millî eğitim sistemi: Yapısal sorunlar ve öneriler. Siyasat, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, 1, 29-32.
- Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri. Ankara: Nobel Yayınları.
- İbret, B. Ü., Avcı, E. K., ve Recepoğlu, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal sorunların tespitine yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.16 (2), Özel Sayı, 1295-1319.
- Johansson, E., Puroila, A. M., and Emilson, A. (2016). Research project overview: Values education in nordic preschools—basis of education for tomorrow. International Journal of Early Childhood, 48(2), 137-139.
- Josephson, M. (2002). Making ethical decision. [Online] Retrieved on 24-April-2008, at URL: http://josephsoninstitute.org/MED/index.html.
- Karamustafaoğlu, S., ve Amanat, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-15.
- Kılcan, B. (2016). Öğretmen adaylarının, değerlerin kazandırılmasına yönelik görüşleri ile değerler eğitimine ilişkin algılarında değerler eğitimi dersinin rolü. Journal of International Social Research, 9(45),605-618.
- Kılcan, B., ve Akbaba, B. (2014). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan estetik değerine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 10(4), 1047-1076.
- Koh, K. T., Camiré, M., Lim Regina, S. H., and Soon, W. S. (2017). Implementation of a values training program in physical education and sport: a follow-up study. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(2), 197-211.
- Lewis, J. G.(2007). The Impact on teacher practice when character education ıs ıntegrated ınto curriculum. PhD Thesis. Boston College.
- MEB. (2008). Öğrencilerin televizyon izleme alışkanlıkları. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Odabaşı, Y. (2006) Tüketim kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Park, N., and Peterson, C. (2006). Moral competence and character strengths among adolescents: The development and validation of the values in action inventory of strengths for youth, Journal of Adolescence, 29(6), 891-909.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
- Ruken, A. V. ve diğerleri(2007). How Does Drama Effect Students’ Perception of Ethical Values: Friendship, Truth and Lie, Fair, Conflict Resolution. Education and Values in The Balkan Countries. Yay. Haz. Nikos P. Terzis. Athens: Publishing House Kyriakidis Brothers S.A.
- Samur, A. Öztürk (2011) Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Seefeldt, C., Castle, S., and Falconer, R. C. (2015). Okul öncesi/ilkokul çocukları için sosyal bilgiler öğretimi. Sevgi Çoskun-Keskin (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Taşdan, M. (2010). Türkiye’deki resmi ve özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 16(1), 113-148.
- Tay, B. ve Ünlü, İ. (2014). İlkokul yurt bilgisi, toplum ve ülke incelemeleri ve sosyal bilgiler dersleri öğretim programlarında değer ve değerler eğitimi. R. Turan, K. Ulusoy (Ed.). Farklı yönleriyle değerler eğitimi içinde (s.287-322). Ankara: Pegem Akademi.
- Tay, B., Durmaz, F. Z., ve Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1).67-93.
- Topkaya, Y. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer aktarım yaklaşımları hakkındaki görüşlerine ait nitel bir çalışma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1),635-652.
- Ünal, F. (2011). Öğretmenlerin öğrencilerine kazandırmak istedikleri değerlere yönelik bir inceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(4), 3-24.
- Whitney, I. B. (1986). The status of values education in the middle and junior high schools of Tennessee (Doctoral dissertation, Tennessee State University). Retrieved from http://digitalscholarship.tnstate.edu/dissertations/ AAI8802627.
- Yaşar, Ş., ve Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(9), 1-23.
- Yazar, T. (2012). Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 61-68.
- Yazar, T., Özekinci, B., ve Lala, Ö. (2017). Öğretmen ve okul yöneticilerinin değerler eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 245-269.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, S. G., Becerikli, S., ve Demirel, M. (2017). Farklı bakış açılarına göre sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi. İlköğretim Online, 16(4),1575-1588.
- Yıldırım, Y., ve Çalışkan, H. (2017). 2005 ile 2017 Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarındaki değerlere ve değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 7-23.
- Yıldız, Ö. (2007). Toplumsal değişim sürecinde sokak çocukları ve sosyal dışlanma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi. 5 (20), 56-72.
- Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.
APA | ÜNLÜ I, KAŞKAYA A (2018). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2656 - 2679. |
Chicago | ÜNLÜ IHSAN,KAŞKAYA Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 2656 - 2679. |
MLA | ÜNLÜ IHSAN,KAŞKAYA Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.2656 - 2679. |
AMA | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2656 - 2679. |
Vancouver | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2656 - 2679. |
IEEE | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.2656 - 2679, 2018. |
ISNAD | ÜNLÜ, IHSAN - KAŞKAYA, Alper. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 2656-2679. |
APA | ÜNLÜ I, KAŞKAYA A (2018). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2656 - 2679. |
Chicago | ÜNLÜ IHSAN,KAŞKAYA Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7, no.4 (2018): 2656 - 2679. |
MLA | ÜNLÜ IHSAN,KAŞKAYA Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.7, no.4, 2018, ss.2656 - 2679. |
AMA | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2656 - 2679. |
Vancouver | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2656 - 2679. |
IEEE | ÜNLÜ I,KAŞKAYA A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7, ss.2656 - 2679, 2018. |
ISNAD | ÜNLÜ, IHSAN - KAŞKAYA, Alper. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN DEĞER EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7/4 (2018), 2656-2679. |