ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2767 - 2787 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-02-2020
ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Çalışmada ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin MillîEğitim Bakanlığı tarafından 2017 yılında yayımlanmış olan ÖğretmenlikMesleği Genel Yeterliklerine sahip olma düzeylerinin, kendi görüşleridoğrultusunda belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu2017-2018 eğitim öğretim yılında Nevşehir il merkezindeki ilkokul veortaokullarda görev yapmakta olan ve uygun örnekleme yöntemiyle seçilen271 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Millî Eğitim BakanlığıÖğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğünün 2017 yılındayayınladığı Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerinden yararlanılarak,araştırmacılar tarafından geliştirilen anket aracılığıyla toplanmıştır. Cinsiyetve mezun olunan fakülte türü değişkenlerine ilişkin karşılaştırmada normalliktesti yapılmış, dağılımın normal olduğu görülerek bağımsız gruplar t-testikullanılmıştır. Kıdem ve branş değişkenlerine ilişkin yapılankarşılaştırmalarda da yine normal dağılıma uygunluk testi yapılmış, dağılımınnormal olduğu görülerek tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırmasonucunda, öğretmenlerin mesleki bilgi yeterliği boyutunda kendileriniyüksek düzeyde, mesleki beceri, tutum ve değerler boyutlarında çok yüksekdüzeyde yeterli gördükleri tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATING TEACHERS’ GENERAL COMPETENCY LEVELS OF TEACHING PROFESSION
Öz: In the study it is aimed to determine teachers’, who work in primary and secondary schools, level of having the General Competencies of Teaching Profession published by the Ministry of National Education in 2017 in accordance with their own opinions. 271 teachers who served in primary and secondary schools in Nevşehir province center in 2017-2018 educational year and selected by appropriate sampling method created the sampling group of the study. The data of the research were collected through the questionnaire developed by the researchers by utilizing the General Competency of Teaching Profession published by the Ministry of National Education General Directorate of Teacher Training and Education in 2017. The normality test was used to compare the gender and graduated faculty type variables, and the Independent groups t-test was used to determine that the distribution was normal. In the comparisons of the seniority and branch variables one-way analysis of variance was applied by searching that distribution was normal. As a result of the research, it has been determined that the teachers see themselves at a high level level in terms of occupational knowledge adequacy, at a very high level in dimensions of professional skills, attitude and values
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology: An International Review, 51(2), 269–290.
- Cherairia, B. (2017). In-service efl teachers’ attitudes towards training and their effects on developing teaching competencies the case of efl secondary school teachers in Ouargla city. Doctoral Dissertation, Ouargla: Kasdı Merbah University, Faculty of Letters and Languages, Department of English Language and Letters.
- Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
- Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. San Francisco: Jossey-Bass, CA.
- Epstein, R. M. ve Hundert, E. M. (2002). Defining and assessing professional competence. Journal of the American Medical Association, 287, 226–235. doi:10.1001/jama.287.2.226.
- Göçmen, E. (2014). İnönü üniversitesi eğitim fakültesi mezunlarının mesleki yeterlik düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, Malatya.
- Gözütok, F. D. (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Ekinoks Yayınları.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-9.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Köksal, N. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin öğretmen, müdür ve bakanlık yetkilileri tarafından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 36-46.
- Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T. ve Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805.
- MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_.pdf. 29.12.2017 tarihinde erişilmiştir.
- MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39. 11.01.2018 tarihinde erişilmiştir.
- Nessipbayeva, O. (2012). The Competencies of the modern teacher. Bulgarian Comparative Education Society,143-154.
- Numanoğlu, G. ve Bayır, Ş. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 197-212.
- Özer, B. ve Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
- Putman, S. M. (2012). Investigating teacher efficacy: Comparing preservice and inservice teachers with different levels of experience. Action in Teacher Education, 34(1), 26-40.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
- Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
- Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
- Yıldırım, O. ve Koca, R. M. (2015). Fen, matematik alanlarından mezun ve 2013 KPSS'ye katılan adayların başarı durumlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 148-155.
- Yılmaz, K. ve Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
APA | YENEN E, KILINÇ H (2018). ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 2767 - 2787. |
Chicago | YENEN EMİN TAMER,KILINÇ Hasan Hüseyin ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 2767 - 2787. |
MLA | YENEN EMİN TAMER,KILINÇ Hasan Hüseyin ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.2767 - 2787. |
AMA | YENEN E,KILINÇ H ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2767 - 2787. |
Vancouver | YENEN E,KILINÇ H ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2767 - 2787. |
IEEE | YENEN E,KILINÇ H "ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.2767 - 2787, 2018. |
ISNAD | YENEN, EMİN TAMER - KILINÇ, Hasan Hüseyin. "ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 2767-2787. |
APA | YENEN E, KILINÇ H (2018). ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767 - 2787. |
Chicago | YENEN EMİN TAMER,KILINÇ Hasan Hüseyin ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7, no.4 (2018): 2767 - 2787. |
MLA | YENEN EMİN TAMER,KILINÇ Hasan Hüseyin ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.7, no.4, 2018, ss.2767 - 2787. |
AMA | YENEN E,KILINÇ H ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2767 - 2787. |
Vancouver | YENEN E,KILINÇ H ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2767 - 2787. |
IEEE | YENEN E,KILINÇ H "ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7, ss.2767 - 2787, 2018. |
ISNAD | YENEN, EMİN TAMER - KILINÇ, Hasan Hüseyin. "ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7/4 (2018), 2767-2787. |