Yıl: 2018 Cilt: 25 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 569 - 585 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-02-2020

Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi

Öz:
Bu çalışma Türk tekstil sektörünün dünya ile yaptığı dış ticareti incelemektedir. Küreselekonomik sistemde yer alan tekstil endüstrisi Çin’in Dünya Ticaret Örgütü üyeliğinden sonradeğişmeye devam etmektedir. Dünya tekstil endüstrisi Çin ve Avrupa Birliği üyesi ülkeler tarafındanyönlendirilmektedir.Çalışmada tekstil sektörünün rekabet yapısını açıklayabilmek için “Revealed ComperativeAdvantage” Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi (RCA), “Revealed SymmetricConperative Advantage”, Açıklanmış Simetrik Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi (RSCA), ve“Trade Balance Index” Ticaret Dengesi Endeksi (TBI) yöntemleri kullanılmıştır. Ayrıca Türk tekstilsektörünün rekabet yapısını belirleyebilmek için Ürün Haritalaması Yöntemi’ne başvurulmuştur. Buanalizle tekstil sektörü içindeki belirleyici alt sektör saptanmıştır.Rekabet gücü Türk tekstil sektöründe yer alan 15 madde grubu için 2001-2016 dönemiaçısından ABD Doları cinsinden incelenmiştir. Dış ticaret verileri ITC istatistiklerindenderlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Malzeme Bilimleri, Tekstil İşletme İktisat Uluslararası İlişkiler

Analysis of Turkish Textile Sector in The Global Economic System with Product Mapping Model

Öz:
This study examines the foreign trade of the Turkish textile industry with the world. The textile industry in the global economic system continues to change after China's membership in the World Trade Organization. World textile industry dominated by China and EU’s members. Revealed Comperative Advantage” (RCA), “Revealed Symmetric Conperative Advantage” (RSCA), and “Trade Balance Index” (TBI) methods have been used in the study to explain textile sector’s competition structure. We also use The Product Mapping Analyse to determine the competitiveness of the Turkish textile sector. This analyse determined leading sub textile sector. The product mapping uses two analysis tools. First tool is comparative advantage and the second one is TBI. Competitiveness has been examined in terms of US Dollar for the period of 2001-2016. 15 subgroups of items in the Turkish textile sector analysed. Foreign trade data are compiled from ITC statistics.
Anahtar Kelime:

Konular: Malzeme Bilimleri, Tekstil İşletme İktisat Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agustin, G., Ananda, C., Maski, G., Saputra, P. M. (2014), The Product Mapping Analysis Of Manufacturing Industry Products in Bilateral Trade Between Indonesia and China in 1995 – 2011, International.Journal.of Economics and Research, Vol: 5i, 2, 37-49.
  • Altay, H. Savaş, M. (2013). Avrupa Birliği’ne Beşinci Genişleme Süreciyle Üye Olan Ülkelerin Rekabet Güçlerindeki Değişimin Analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 35, Ocak, 55-80.
  • Altay B., Sümerli S. (2015). Comparatıve Advantage and The Product Mapping of Exporting Sectors in Turkey, Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 18, Aralık, 330-348.
  • Alüftekin, N., Yüksel, Ö., Taş A., Çakar, G., Bayraktar, F., (2009), Küresel Krizden Çıkışta Kümelenme Modeli Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:5, Sayı: 10, 1-19.
  • Akdağ, R., Mete, M., Emhan A., (2014). Diyarbakır Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Elmas Modeli ile Kümelenme Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 2, 323-341.
  • Aracı, K. A., (2010), 1929 Büyük Ekonomik Buhran’dan 2008 Ekonomik Krizi’ne Dünya Ekonomik Krizleri Ve Türk Tekstil Sektörüne Etkileri, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Arslan, K., (2008), Küresel Rekabet Baskısı Altında Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Dönüşüm Stratejileri ve Yeni Yol Haritası, Müsiad Araştırma Raporları: 57, İstanbul: İmak.
  • Gacaner A. A., (2014), Türkiye’nin Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Karşılaştırmalı Rekabet Analizi, Ege Akademik Bakış, Cilt: 14, Sayı: 2, Nisan, 315-334.
  • Balassa, B., (1965), "Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage," Manchester School, Vol. 33, Issue, 2, May, 99-123.
  • Ballance, R., Helmut F., Tracy M., (1985), "On Measuring Comparative Advantage:A Note on Bowen's Indices." Weltwirtschaftliches Archiv, Vol. 121, 46-350.
  • Bashimov, G., (2017), Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü: ASEAN-5 Ülkeleri İle Karşılaştırmalı Analiz, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, 1-15.
  • Baş, A., (2005), Türk Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Analizi ve Global Pazarlama Stratejileri Önerisi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (2014). Türkiye Tekstil, Hazırgiyim ve Deri Ürünleri Sektörleri Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2015 – 2018, Ankara: Sanayi Genel Müdürlüğü, s. 30.
  • Bowen, H. R., (1983), "On the Theoretical Interpretation of Indices of Trade Intensity and Revealed Comparative Advantage". Weltwirtschaftliches Archiv, Vol. 119, Issue, 3, 464-472.
  • Dalum, B., Laursen K., Verspagen B., (1999), Does Specialization Matter For Growth, Industrial and Corporate Change, Volume 8, Issue 2, 1 June, 267–288.
  • Eraslan, H., Bakan, İ., Helvacıoğlu K. A., (2008), Türk Tekstil Ve Hazırgiyim Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:7 Sayı:13 Bahar, 265-300
  • Erkan, B., (2013), Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 1, 93-109.
  • Hillman, A., (1980), Observations On The Relation Between ‘Revealed Comparative Advantage’ and Comparative Advantage as Indicated By Pre-Trade Relative Prices, Weltwirtschaftliches Archiv, 116, 315–21.
  • Özkaya, H., (2010), Tekstil Sektöründe Endüstri İçi Ticareti Etkileyen Faktörler Üzerine Ampirik Çalışma, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, 36-157.
  • Hinloopen, J., Marrewijk. C., (2008), “Empirical Relevance of the Hillman Condition for Revealed Comparative Advantage: 10 Stylized Facts”, Applied Economics, 40:18, 2313-2328.
  • Kaya, Ö., Oduncu, A., (2016), Türk Tekstil Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Değerlendirmesi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 54, Mart Nisan, 418-428.
  • Kunimoto, K., (1977), "Typology of Trade Intensity Indices." Hitotsubashi Journal of Economics, Vol. 17, 15-32.
  • Lafay, G., (1992), “The Measurement of Revealed Comparative Advantages”, in M.G. Dagenais and P.A. Muet (eds.), International Trade Modeling, London: Chapman & Hill.
  • Laursen, K., (2015), Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialization. Eurasian Business Review, 5(1), 99-115. DOI: 10.1007/s40821-015-0017-1
  • Liesner, H. (1958), “The European Common Market and British Industry” The Economic Journal, Vol: 68, No: 270, Jun., 302 – 316.
  • Şahbudak, E., Şahin, D., (2016), Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Dış Ticaret Yapısı: Türkiye ve AB-15 Ülkeleri Örneği, Kesit Akademi Dergisi, Sayı: 4, Haziran. 125-139.
  • Şahin, D., (2015), Türkiye ve Çin’in Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Rekabet Gücünün Analizi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 47, Ocak – Şubat, 155-171.
  • Vergil, H., Yıldırım, E., (2006), AB-Türkiye Gümrük Birliğinin Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkileri, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 26, Ocak Haziran, 1-21.
  • Vollrath, T., (1991), A Theoretical Evaluation Of Alternative Trade Intensity Measures Of Revealed Comparative Advantage, Weltwirtschaftliches Archiv, Vol. 127, Issue 2, June, 265-280.
  • Yeats, A. J., (1985), “On the Appropriate Interpretation of the Revealed Comparative Advantage Index: Implications of a Methodology Based on İndustry Sector Analysis”. Weltwirtschaftliches Archiv, Vol. 121, 61-73.
  • Widodo T., (2009), Comparative Advantage: Theory, Empirical Measures and Case Studies. Review of Economic and Business Studies, Issue 4, November, 57-82.
APA BAKKALCI A (2018). Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. , 569 - 585.
Chicago BAKKALCI AHMET CAN Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. (2018): 569 - 585.
MLA BAKKALCI AHMET CAN Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. , 2018, ss.569 - 585.
AMA BAKKALCI A Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. . 2018; 569 - 585.
Vancouver BAKKALCI A Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. . 2018; 569 - 585.
IEEE BAKKALCI A "Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi." , ss.569 - 585, 2018.
ISNAD BAKKALCI, AHMET CAN. "Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi". (2018), 569-585.
APA BAKKALCI A (2018). Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3), 569 - 585.
Chicago BAKKALCI AHMET CAN Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25, no.3 (2018): 569 - 585.
MLA BAKKALCI AHMET CAN Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.25, no.3, 2018, ss.569 - 585.
AMA BAKKALCI A Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018; 25(3): 569 - 585.
Vancouver BAKKALCI A Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018; 25(3): 569 - 585.
IEEE BAKKALCI A "Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi." Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, ss.569 - 585, 2018.
ISNAD BAKKALCI, AHMET CAN. "Küresel Ekonomik Sistemde Türk Tekstil Sektörünün Ürün Haritalaması Modeliyle Analizi". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25/3 (2018), 569-585.