Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 316 - 337 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-02-2020

TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları ve Tercihleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik düşüncelerini, algılarını ve okumayıgerçekleştirme biçimlerini belirlemektir. Betimsel nitelikli araştırmanın katılımcılarını üç farklı ildeöğrenimlerini sürdüren 529 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri 10 maddeden oluşanbir sormacayla toplanmıştır. Okumaya ilişkin alışkanlıkları, uygulamaları ve tutumları yansıtansormacaya verilen yanıtların yüzde ve frekansları belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların%60,1'inin okumaktan çok fazla haz aldığı, %46'3'ünün hemen hemen her gün kitap okuduğu, %57,1'ininyeteri kadar okuduğunu düşündüğü saptanmıştır. Öte yandan, katılımcılar okumaya yönelik olumlututum bildiren ifadelere yüksek, olumsuz ifadelere ise düşük katılım bildirmişlerdir. Okuma araçlarıbakımından katılımcıların çoğunlukla fıkra, dergi ve öykü okuduğu, yazınsal türler açısından maceratercih ettikleri saptanmıştır. Okumanın tercih edildiği yerler bakımından katılımcıların çoğu evde yatakodasını, okulda sınıfı ve kamusal alanda ise seyahat ortamlarını okuma alanı olarak görmüştür.Katılımcılar okuma nedeni bakımından çoğunlukla okumanın huzur verici olduğunu düşünmektedir. Sonolarak katılımcılar daha çok öğretmenleriyle okumakta ve okuma deneyimleri sonucunda edindiklerinide genellikle arkadaşlarıyla paylaşmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Reading Habits and Preferences of Secondary School Students

Öz:
The aim of this research is to determine the way in which secondary school students' idioms, perceptions and reading attitudes towards reading. The participants of the descriptive research constituted 529 secondary school students who continued their education in three different cities. The data of the research was collected by a questionnaire consisting of 10 items. Percentages and frequencies of responses to the questionnaire reflecting the habits, practices and attitudes to reading were determined. According to the findings obtained, 60,1% of participants were very satisfied with reading, 46,3% of them read books almost every day, and 57,1% thought that they read as much as they were. On the other hand, participants reported positive attitudes towards reading, while negative statements reported low attendance. In terms of reading tools, it was determined that the participants preferred adventure in terms of literary genres, mostly reading jokes, journals and stories. In terms of places where reading is preferred, most of the participants see the bedroom as a home, the classroom as a school, and the public as a place to read travel. Participants think that reading is mostly peaceful in terms of reading reason. Finally, the participants are mostly read with their teachers and usually share what they have achieved with their friends.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Kitap Tanıtımı Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acıyan, A. A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve akademik başarı düzeyi arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Arıkoğlu, E., Kuular, K. (2003), Tuva Türkçesi Sözlüğü, Ankara, TDK Yay.
  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 54, 469-483.
  • Bozkurt, B. (2002), Shakespeare, Julius Caesar, İstanbul, Remzi Kitabevi
  • Akkaya, N. ve Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (İzmir-Buca örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 75 – 96.
  • Çalışlar, A. (1996). Tiyatro Ansiklopedisi, Ankara, Kültür Bakanlığı Yay.
  • Aksaçlıoğlu, A.G. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
  • Ercilasun, A. B. (2016). Türk Kağanlığı ve Türk Bengü Taşları İstanbul, Dergâh Yay.
  • Alvermann, D. E. (2002). Effective literacy instruction for adolescents. Journal of Literacy Research, 34(2), 189-208.
  • Fridman, E. J. N. (2002) “Tuva Şamanizmi”, Türkler Ansiklopedisi, C. 20, Ankara, Yeni Türkiye Araştırmaları, s. 180
  • Baker, L., Afflerbach, P., & Reinking, D. (1996). Developing engaged readers in school and home communities: An overview. In L. Baker, P. Afflerbach, & D. Reinking (Ed.), Developing engaged readers in school and home communities (pp. xiii–xxvii). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Koçoğlu, V. (2007). “Tuvaca Bir Yayın: Külük Tajı”, Turkish Studies Volume 2/2, Spring 2007, s. 476- 491
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: PegemA. Beers, K. (1996). No time, no interest, no way, the three voices of literacy. Journal of School Librarian, 42(2), 30-33.
  • Kombu, C. C. (2012) “Mijit Eduard Bayroviç”, s. 147-149, Tuvinskaya Literatura, Kızıl.
  • Benware, C. A., & Deci, E. L. (1984). Quality of learning with an active versus passive motivational set. American Educational Research Journal, 21, 755-765.
  • Korkut, S. (1997), Shakespeare, Antonius ile Kleopatra, İstanbul, MEB Yay.
  • Bullent, Y. (2002). Reading and library usage habits of Turkish students in Austria. Journal of IFLA. 28(2), 74-76.
  • Kormuşin, İ. (2017), Yenisey Eski Türk Mezar Yazıtları, Ankara, TDK Yay.
  • Byford, M., Kuh, D. & Richards, M. (2012) Parenting practices and intergenerational associations in cognitive ability. International Journal of Epidemiology, 41, 263–272.
  • Nutlu, Ö. (2014), Shakespeare, II. Richard, İstanbul, İş Bankası Yay. Hasan Ali Yücel Klasikleri
  • Can, R., Türkyılmaz, M. ve Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1-21.
  • Samdan, Z. B. (2003), Kültegin, Orhun-Yenisey Bijimelderi, Ankara, Türksoy Yay.
  • Caudwell, C. (1988). Yanılsama ve Gerçeklik. Çev. Mehmet H. Doğan. İstanbul: Payel Yayınları.
  • Şengül, A. (2009), “Türk Tiyatrosunda Tarih”, Turkish Studies, Volume 4/I-II, Winter 2009, s. 1931- 1987
  • Cheung, S.-Y. & Andersen, R. (2003) Time to read: Family resources and educational outcomes in Britain, Journal of Comparative Family Studies, 34(3), 413–433.
  • Töre, E. (2016). Modern Türk Tiyatrosu (Temalar), İstanbul, Kesit Yay.
  • Clark, C. & De Zoysa, S. (2012) Mapping the interrelationships of reading enjoyment, attitudes, behaviour and attainment. London: National Literacy Trust.
  • Taşağıl, A. (2004). Göktürkler, C III, Ankara, TTK Ya
  • Clark, C., & Rumbold, K. (2006). Reading for pleasure: A research overview. London: National Literacy Trust.
  • Clark, C & Foster, A. (2005). Children’s and young people’s reading habits and preferences: The who, what , why, where and when. London: National Literacy Trust.
  • Cremin, T., Mottram, M., Powell, S., Collins, R., & Safford, K. (2014). Building communities of engaged readers: Reading for pleasure. London: Routledge.
  • Cunningham, A. E., & Stanovich, K. E. (2001). What reading does for the mind. Journal of Direct Instruction, 1(2), 137-149.
  • Day, R., & Bamford, J. (1998). Extensive reading in the second language classroom. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Davidson, C. L. (2005). Solving the mystery of reading. New York: Pearson Education, Inc.
  • De Graaf, N. D., De Graaf, P. M. & Kraaykamp, G. (2000). Parental cultural capital and educational attainment in the Netherlands: A refinement of the cultural capital perspective, Sociology of Education, 73, 92–111.
  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The selfdetermination perspective. Educational Psychologist, 26, 325-346.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3 (2), 46-64.
  • Devine, T. G. (1989). Teaching reading in the elementary school: From theory to practice. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  • Dickinson, D. K. & Sprague, K. E. (2001) ‘The nature and impact of early child care environments on the language and early literacy development of children from low-income families’, in S. B. Neuman and D. K. Dickinson (eds) Handbook of Early Literacy Research. New York: Guildford Press.
  • Duncan, S. (2010). Understanding reading for pleasure for emerging adult readers. National research and Development Centre for adult literacy and numeracy (NRDC), Institute of Education, London.
  • Durualp, E., Çiçekoğlu, P. ve Durualp, E. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik tutumlarının internet ve kitap okuma alışkanlıkları açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(1), 115-132.
  • Erdem, İ. ve Altunkaya, H. (2013). Silivri Ceza İnfaz Kurumları Yerleşkesinde bulunan açık öğretim ortaokulu öğrencisi hükümlü ve tutukluların okuma alışkanlıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 453-489.
  • Erten, S. (2002). Planlanmış davranış teorisi ile uygulamalı ders işleme öğretim metodu. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 19(2), 217-233.
  • Georg, W. (2004) Cultural capital and social inequality in the life course. European Sociological Review, 20(4), 333–344.
  • Gottfried, A. E. (1990). Academic intrinsic motivation in young elementary school children. Journal of Educational Psychology, 82, 525-538.
  • Göktaş, Ö. ve Gürbüztürk, O. (2012). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(4), 52-66.
  • Guthrie, J.T., McGough, K., Bennett, L., & Rice, M.E. (1996). Concept-oriented reading instruction to develop motivational and cognitive aspects of reading. In L. Baker, P. Afflerbach, & D. Reinking (Ed.), Developing engaged readers in school and home communities (pp. 165–190). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Harrison, B. (2012). Reading for Pleasure Among year 13 Boys: What are the possibilities and problems? Kairsranga, 13(2), 41-48.
  • İşcan, A., Arıkan, İ.B. ve Küçükaydın, M.A. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları ve okumaya ilişkin tutumları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 3- 28.
  • Jaeger, M. M. (2011) Does cultural capital really affect academic achievement? New evidence from combined sibling and panel data. Sociology of Education, 84(4), 281–298.
  • Kana, F. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okuma stillerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 548-556.
  • Kavi, R.K., Tackie, S.N.B. ve Bugyei, K.A. (2015). Reading for pleasure among junior high school students: Case study of the Saint Andrew`s Anglican Complex Junior High School, Sekondi. Library Philosophy and Practice (e-journal). http://digitalcommons.unl.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=3251&context=libphilprac sitesinden alınmıştır.
  • Konan, N. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin okuma alışkanlıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(1), 31-59.
  • Kucirkova, N., Littleton, K. and Cremin, T. (2017). Young children’s reading for pleasure with digital books: Six key facets of engagement. Cambridge Journal of Education, 47(1), 67–84.
  • McKenna, M. C., Kear, D. J., & Ellsworth, R. A. (1995). Children’s attitudes toward reading: A national survey. Reading Research Quarterly, 30, 4934-4956.
  • MEB (2013). PISA 2012 Ulusal Ön Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/ uploads/2013/12/pisa2012-ulusal-on-raporu.pdf adresinden erişildi.
  • Mert, E.L. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 9(3), 959-968.
  • Moje, E. B., Young, J. P., Readence, J. E., & Moore, D. W. (2000). Reinventing adolescent literacy for new times: Perennial and millennial Issues. Journal of Adolescent and Adult Literacy. 43(5), 400-410.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z.Y. ve Korkut, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Ogurlu, Ü. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin okuma ilgisi, tutumu ve eleştirel okuma becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(2), 29-41.
  • Oluk, S. ve Başöncül, N. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin üstbiliş okuma stratejilerini kullanma düzeyleri ile fen-teknoloji ve Türkçe ders başarıları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 183-194.
  • Özkaya, G. P. ve Çetin, D. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlıkları ve kütüphane kullanımlarına ilişkin bir inceleme. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1(1),1- 11.
  • Palmer, B., and Codling, R. (1994). In their own words: What elementary students have to say about motivation to read. The Reading Teacher, 48, 176-178.
  • Reutzel, D., & Cooter, R. Jr. (1992). Teaching children to read. New Jersey: Merrill.
  • Ross, C. S., McKechnie, L., & Rothbauer, P. M. (2006). Reading matters: What research reveals about reading, libraries and community. Westport, CT: Libraries Unlimited.
  • Snowball, C. (2008). Teenagers talking about reading and libraries. Australian Academic and Research Libraries, 39(2), 106-118.
  • Sullivan, A. (2002). Bourdieu and education: How useful is Bourdieu’s theory for researchers? Netherlands’ Journal of Social Sciences, 38(2), 144–166.
  • Tercanlıoğlu, L. (2001). The nature of Turkish students' motivation for reading and its relation to their reading frequency. The Reading Matrix, 1(2). http://www.readingmatrix.com/articles/tercanlioglu/article.pdf sitesinden alınmıştır.
  • Ülper, H. (2011a). Öğrenci açısından okumaya güdüleyici etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 941-960
  • Ülper, H. (2011b). Öğrencilerin okumaya isteklendirici etmenlerle karşılaşma durumu: Öğretmen, aile, arkadaş ve kitap boyutları üzerinden bir araştırma. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221-237.
  • Ünal, F.T. ve Yiğit, A. (2014). Çocuklarda okuma kültürünün oluşmasında ailenin etkisi. International Journal of Language Academy, 2(4), 308-322.
  • Wang, J. H. Y., & Guthrie, J. T. (2004). Modelling the effects of intrinsic motivation, extrinsic motivation, amount of reading, and past reading achievement on text comprehension between US and Chinese students. Reading Research Quarterly, 39, 162–186.
  • Wentzel, K.R. (1996). Social goals and social relationships as motivators of school adjustment. In J. Juvonen & K. Wentzel (Eds.), Social motivation: Understanding school adjustment. (pp. 226–247). New York: Cambridge University Press.
  • Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1997a). Relations of children’s motivation for reading to the amount and breadth or their reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420–432.
  • Wigfield, A. & Guthrie, J. T. (1997b). Motivation for reading: An overview. Educational Psychologist, 32, 57- 58.
  • Worthy, J., Moorman, M., & Turner, M. (1999). What Johnny likes to read is hard to find in school. Reading Research Quarterly, 34(1), 12-2.
  • Yalman, M, Özkan, E. ve Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği, Bilgi Dünyası, 14(2), 291-305.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma Alışkanlığında Halk Kütüphanelerinin Rolü. Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Kütüphanecilik Dizisi.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
APA Tosun İ, Bayat N, Çetinkaya G (2018). TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. , 316 - 337.
Chicago Tosun İlker,Bayat Nihat,Çetinkaya Gökhan TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. (2018): 316 - 337.
MLA Tosun İlker,Bayat Nihat,Çetinkaya Gökhan TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. , 2018, ss.316 - 337.
AMA Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. . 2018; 316 - 337.
Vancouver Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. . 2018; 316 - 337.
IEEE Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G "TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi." , ss.316 - 337, 2018.
ISNAD Tosun, İlker vd. "TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi". (2018), 316-337.
APA Tosun İ, Bayat N, Çetinkaya G (2018). TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17(2), 316 - 337.
Chicago Tosun İlker,Bayat Nihat,Çetinkaya Gökhan TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 17, no.2 (2018): 316 - 337.
MLA Tosun İlker,Bayat Nihat,Çetinkaya Gökhan TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, vol.17, no.2, 2018, ss.316 - 337.
AMA Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 17(2): 316 - 337.
Vancouver Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2018; 17(2): 316 - 337.
IEEE Tosun İ,Bayat N,Çetinkaya G "TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi." RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, ss.316 - 337, 2018.
ISNAD Tosun, İlker vd. "TANITMA: Eduard Mijit’in “Kültegin” Piyesi". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 17/2 (2018), 316-337.