Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması
Yıl: 2018 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 646 - 675 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30831/akukeg.346604 İndeks Tarihi: 15-02-2020
Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması
Öz: Bu çalışmanın amacı, Pazarcık’taki “Taşımalı Eğitim Uygulaması”nı yönetici, öğretmen, öğrenci ve veligörüşleri çerçevesinde değerlendirmektir. Bu amaçla, ilçedeki taşıma merkezi okulların paydaşlarından 47 katılımcıaraştırmanın çalışma gurubunu oluşturmaktadır. Araştırma, 2016-’17 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılındagerçekleştirilmiştir. Araştırmada, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere yarı yapılandırılmış görüşme formuuygulanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmış ve elde edilen bulgulariçerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, taşımalı eğitimin bazı öğrencilerde psikolojikve/veya fizyolojik rahatsızlıklara yol açtığı; taşımalı öğrenciler ile diğer öğrenciler arasındaki ilişki ve iletişiminöğretmen öğrenci ilişkisi ve iletişimine göre biraz daha düşük nitelikte olduğu; velilerle iletişimin sınırlı olduğu;beslenme ve ulaşım hizmetlerinin birkaç nokta hariç problemsiz ve olumlu görüldüğü; öğrenci devamsızlığınıntaşımalı olmaktan kaynaklanmadığı; taşımalı olmanın, eğitsel, sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılımı kısmenolumsuz etkilediği; ders başarısını olumsuz etkilediği ve taşınan öğrencinin arkadaşlarına, öğretmenlerine veyöneticilerine dönük olumsuz bir tavır ve tutum takınmadığı bulguları elde edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Transported Education Application in Pazarcık According to the Views of the Managers, Teachers, Students and Parents
Öz: The aim of this study is to evaluate the Transported Education Application in Pazarcık within the framework of the opinions of the managers, teachers, students and parents. For this purpose, 47 participants who are the stakeholders of the transportation center schools in the district constitute the study group of the research. The research was conducted in the second semester of the 2016-17 academic year. Semi-structured interview form was applied to the participants in the research. The research was designed in case study pattern from qualitative research designs and the findings were analyzed by content analysis method. The results found from the research were that transported education leads to psychological and/or physiological disturbances in some students; that the relationship and communication between the transported students and the other students are somewhat lower than that of the teacher-student relationship and communication; the communication with parents was limited; the nutrition and transportation services were found to be problem free and positive; the lack of attendance was not due to being transported; being transported partially negatively affects participation in activities; being transported negatively affects academic success and the transported student did not have a negative attitude towards his friends, teachers and administrators.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ak, L. & Sayıl, M. (2006). Three different types of elementary school students’ school achievements, perceived social support, school attitudes and behavior-adjustment problems. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 293-300.
- Altunsaray, A. (1996). Taşımalı ilköğretim uygulamasının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Arı, A. (2003). Taşımalı ilköğretim uygulaması (Uşak örneği). Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 101-115.
- Aslan, G. (2017). Öğrencilerin temel eğitimden ortaöğretime geçiş (Teog) sınav başarılarının belirleyicileri: Okul dışı değişkenlere ilişkin bir analiz. Eğitim ve Bilim, 42(190), 211-236.
- Bilek, E. & Kale, M. (2012). Taşıma merkezi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre taşımalı eğitim uygulaması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 609-632.
- Çabuk Kaya, N. (2006). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116.
- Cinoğlu, M., Öztürk M. & Demir, H. (2014). Birecik’te taşımalı eğitim uygulamalarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 211-229.
- Creswell, J.W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Ed.) Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Gottfried, M.A. (2017). Linking getting to school with going to school. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39(4), 571–592.
- Hashim, R., Mohamad, S., Haron, S., Hassan, F. & Hassan, N.A. (2013, Nisan). Student satisfaction with the campus bus services at UiTM Shah Alam, Malaysia. IEEE Business Engineering and Industrial Applications Colloquium (BEIAC) Konferansında sunulan bildiri, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Malaysia. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/261238409. (Erişim tarihi 20.04.2018)
- Howley, A. & Howley, C. (2001). Rural school bussing. Eric Digest. http://www.ericdigests.org/2002-3/busing.htm. (Erişim tarihi 20.04.2018)
- Jimerson, L. (2007). Slow motion: Traveling by school bus in consolidated districts in West Virginia. Rural School and Community Trust. http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED499440.pdf (Erişim tarihi 01.08.2017)
- Kaya, A. & Aksu, M.B. (2009). Fırsat ve olanak eşitliğinin sağlanmasında bir adım olarak taşımalı eğitim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 77-189.
- Küçükoğlu, A. & Küçükoğlu, K. (2006). Taşımalı ilköğretim uygulaması üzerine bir araştırma. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 11-18.
- Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı eğitim: Bursa ili örneği. İlköğretim Online, 5(2), 16-23.
- Mazer, M. E., Jacobson Vann, J. C., Lamanna B. F. & Davison, J. (2014). Reducing children’s exposure to school bus diesel exhaust in one school district in North Carolina. The Journal of School Nursing, 30(2), 88-96.
- Milli Eğitim Temel Kanunu (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 14574). Erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html.
- Mulcahy, D, M. (1999). Critical perspectives on rural education reform. The Morning Watch. 26(3-4). http://www.mun.ca/educ/faculty/mwatch/win99.html. (Erişim tarihi 20.04.2018)
- Öztürk, H. & Kaymak, T. (2014). İlkokul ve ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin velilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 205-224.
- Pazarcık İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Strateji Geliştirme Birimi. (2017). Taşımalı eğitim istatistikleri.
- Ramage, R. & Howley, A. (2005). Parents’ perceptions of the rural school bus ride. The Rural Educator, 27(1), 15-20.
- Recepoğlu, E. (2009). Taşımalı ilköğretim uygulaması ve karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 427-444.
- Recepoğlu, E. (2013). Türkiye’de taşıma ve taşıma araçları ile ilgili sorunlara ilişkin yönetici, öğretmen, öğrenci ve araç sürücülerinin algıları. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(2), 123-14
- Sağlam, M. (2013). Türk eğitim sisteminde gelişmeler. A. Hakan (Ed.). Eğitim biliminde yenilikler içinde (s. 123-145). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
- Secer, M. & Yanpar Yelken, T. (2009). İlköğretim 6.-7.-8. sınıf öğrencilerinin taşımalı eğitimde karşılaştığı sorunlar (Gülnar örneği). İlköğretim Online, 8(1), 24-35.
- Spence, B. (2000). Long school bus rides: Their effect on school budgets, family life, and student achievement. Rural Education Issue digest. https://eric.ed.gov/?q=ED448955&id=ED448955. (Erişim tarihi 20.04.2018)
- Şan, A. (2012). İlköğretimde taşımalı eğitim öğrencilerinin sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Şimşek, A. & Büyükkıdık, S. (2017). Öğretmen ve öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulaması değerlendirilmesi: Bozova ilçesi örneği. İlköğretim Online, 16(1), 15- 34.
- Şimşek, Y. (2017). The Evaluation of the application of transported education by teachers. International Journal of Educational Research Review, 2(1), 41-48.
- Taşkıran, B. (2010). Taşımalı eğitim merkezlerinde öğrenci başarısının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Strateji Geliştirme Başkanlığı. (2017). Millî Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2016/'17. Erişim adresi: http://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=270.
- Turan, S. (2011). Taşımalı ilköğretim uygulamasında karşılaşılan güçlükler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Yalçın, K. Y. (2006). Yerleşik ve taşımalı eğitim yapan ilköğretim okullarındaki öğrencilerin toplumsallaşmasında beden eğitimi ve sporun önemi: Kütahya ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- Yeşilyurt, M., Orak, S., Tozlu, N., Uçak, A. & Sezer, D. (2007). İlköğretimde taşımalı eğitim araştırması: Van il merkezi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 197-213.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Yurdabakan, İ. & Tektaş, M. (2013). Taşımalı ilköğretim öğrencilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527.
- Zars, B. (1998). Long rides, tough hides: Enduring long school bus rides. http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED432419.pdf. (Erişim tarihi 01.08.2017). This
APA | ÇAVUŞOĞLU D, DONMEZ B (2018). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. , 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
Chicago | ÇAVUŞOĞLU Durdu,DONMEZ Burhanettin Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. (2018): 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
MLA | ÇAVUŞOĞLU Durdu,DONMEZ Burhanettin Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. , 2018, ss.646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
AMA | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. . 2018; 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
Vancouver | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. . 2018; 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
IEEE | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B "Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması." , ss.646 - 675, 2018. 10.30831/akukeg.346604 |
ISNAD | ÇAVUŞOĞLU, Durdu - DONMEZ, Burhanettin. "Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması". (2018), 646-675. https://doi.org/10.30831/akukeg.346604 |
APA | ÇAVUŞOĞLU D, DONMEZ B (2018). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
Chicago | ÇAVUŞOĞLU Durdu,DONMEZ Burhanettin Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 11, no.4 (2018): 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
MLA | ÇAVUŞOĞLU Durdu,DONMEZ Burhanettin Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, vol.11, no.4, 2018, ss.646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
AMA | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018; 11(4): 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
Vancouver | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018; 11(4): 646 - 675. 10.30831/akukeg.346604 |
IEEE | ÇAVUŞOĞLU D,DONMEZ B "Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması." Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11, ss.646 - 675, 2018. 10.30831/akukeg.346604 |
ISNAD | ÇAVUŞOĞLU, Durdu - DONMEZ, Burhanettin. "Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerine Göre Pazarcık’ta Taşımalı Eğitim Uygulaması". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 11/4 (2018), 646-675. https://doi.org/10.30831/akukeg.346604 |