Yıl: 2018 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 894 - 921 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30831/akukeg.396968 İndeks Tarihi: 15-02-2020

Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri

Öz:
Bu çalışmada tıp fakültelerinde sıklıkla kullanılan bir yöntem olarak probleme dayalı öğrenme (PDÖ) sürecindegözlenen ve literatürde de değinilen bir takım sorunlar ele alınmış ve bu sorunlara teknoloji destekli çözüm önerilerisunulmuştur. Bu çalışma nitel araştırma yöntemiyle planlanmıştır. Sekiz öğretim üyesi ve PDÖ oturumlarınıplanlamadan sorumlu iki idari personelle yürütülen bireysel görüşmeler ile mevcut durum ortaya konulmuştur.PDÖ’ye ilişkin mevcut sorunlar; fiziksel mekân ve yönlendirici organizasyonu, kâğıt-kalem temelli senaryo sunumu,öğrenci performansının değerlendirilmesine ilişkin sıkıntılar, PDÖ yönlendiricilerinin eş zamanlı ve ders dışı iş yüküile z kuşağı öğrenenleri ve bu öğrencilerin kaynak ve kütüphaneye erişimleri alt başlıkları altında ele alınmıştır.Alanyazından elde edilen veriler ışığında PDÖ sürecinde yaşanan bu sorunlara teknoloji destekli olarak ne tür çözümönerileri getirilebileceği ele alınmaya çalışılmıştır. 21. yüzyıl öğrenenleri olarak hâlihazırdaki tıp fakültesiöğrencilerine teknik ve günlük yaşam becerilerini kazanacakları öğrenme ortamları sunmak, özellikle klinikdüşünme/akıl yürütme, problem çözme ve iletişim becerilerini arttırırken, mesleki ve teknik anlamda da gelişimlerinisağlayacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Problem Based Learning: Present Situation, Issues and Technology Supported Solution Recommendations

Öz:
In this study, we tried to discuss the problematic issues in the problem based learning (PBL) process as a frequently used method in medical faculties. The issues were based on experiences while applying PBL and their existence in the literature. After determining the issues, we have presented technology supported solution recommendations with the help of the literature. This is a qualitative study based on interview records with eight PBL facilitators and two planning staff. The problematic issues in present situation about PBL process are as follows; physical space and facilitator organization, printed scenarios, the problems while evaluating student performance, simultaneous and out-of-class workload of PBL facilitators, and Generation Z learners and their access to the sources and library. We tried to get solutions to these issues from the literature by using the support of e-learning technology. Presenting learning environments that will enable current medical students -who are the 21st century learners- to gain technical and life skills will enhance their clinical thinking/reasoning, problem solving and communication skills professionally and technically.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Azer, S.A. (2007a). Medical education at the crossroads: Which way forward?, Annals of Saudi Medicine, 27(3), 153-157.
  • Azer, S. A. (2007b). Twelve tips for creating trigger images for problem-based learning cases. Medical Teacher, 29(2-3), 93-97.
  • Balslev, T., De Grave, W.S., Muijtjens, A.M.M., & Scherpbier, A. J. J. A. (2005). Comparison of text and video cases in a postgraduate problem-based learning format. Medical Education, 39, 1086–1092.
  • Boling, E. C., Hough, M., Krinsky, H., Saleem, H. & Stevens, M. (2012). Cutting the Distance in Distance Education: Perspectives on What Promotes Positive, Online Learning Experiences. Internet and Higher Education, 15(2), 118-126.
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9). Son erişim tarihi: 7.03.2018 http://PAREonline.net/getvn.asp?v=2&n=9.
  • Demirören, M. & Demirel, M. (2006). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem 2 öğrencilerinin PDÖ uygulamalarının üstünlük ve sınırlılıklarına ilişkin görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 23, 33-40.
  • Ellaway, R. H., Poulton, T., & Jivram, T. (2015). Decision PBL: A 4-year retrospective case study of the use of virtual patients in problem-based learning, Medical Teacher, 37(10), 926-934, DOI: 10.3109/0142159X.2014.970627
  • Gavgani, V. Z., Hazrati, H., & Ghojazadeh, M. (2015). The efficacy of digital case scenario versus paper case scenario on clinical reasoning in problem-based learning: A systematic review and meta-analysis. Research and Development in Medical Education, 4(1), 17-22.
  • Ghanchi, N. K., Khan, S., Afridi, A., Sajid, S., Afzal, S., Ahmed, I., Ahmed, R., & Ghias, K. (2013). Video or paper for delivery of problem-based learning cases?. Medical Education, 47, 1131.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (5. Baskı). (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gould, K., Sadera, W., & McNary, S. (2015). Comparing changes in content knowledge between online problem based learning and traditional instruction in undergraduate health professional students. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(1), 74-86.
  • Gündüz, A. Y., Alemdağ, E., Yaşar, S., & Erdem, M. (2016). Design of a problembased online learning environment and evaluation of its effectiveness. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(3), 49-57.
  • Gürpınar, E., Tetik, C., Alimoğlu, M. K., & Akdoğan, I. (2011). Probleme dayalı öğrenimin eğitim yönlendiricileri ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Topluma Dayalı Tıp Eğitimi ve Eğitim Araştırmaları Sempozyumu, 5-7 Mayıs, Antalya.
  • Gürpınar, E., Zayim, N., Özenci, C. C., Alimoğlu, M. K. (2009). First report about an e-learning application supporting PBL: Students' usages, satisfactions, and achievements. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 55- 62.
  • Han, H., Resch, D. S., & Kovach, R. A. (2013). Educational technology in medical education. Teaching and Learning in Medicine, 25(sup1), 39-43, DOI: 10.1080/10401334.2013.842914
  • Howatson-Jones, L. (2004). Designing web-based education courses for nurses, Nursing Standard, 19(11), 41-44.
  • Hussain, R.M.R., Mamat, W.H.W., Salleh, N., Saat, R.M., & Harland, T. (2007). Problem‐based learning in Asian universities. Studies in Higher Education, 32(6), 761-772.
  • Jawaid M., & Aly SM. (2014). 'E-learning' modalities in the current era of medical education in Pakistan. Pakistan Journal of Medical Sciences, 30(5), 1156-1158.
  • Jonassen, D. H. (1999). Designing Constructivist Learning Environments. In Reigeluth, C. M. (Ed.), Instructional-Design theories and models, a new paradigm of ınstructional theory (pp.215-239). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keskin, O., Musal, B., Tuncel, P. & Canda, T. (2014). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde Elektronik PDÖ Uygulaması Deneyimi. VIII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7-9 Mayıs, İstanbul.
  • Kim, K-J., & Kee, C. (2013). Evaluation of an e-PBL model to promote individual reasoning. Medical Teacher, 35, 978-983.
  • Kim, J.-H. & Shin, J.-S. (2014). Effects of an online problem-based learning program on sexual health care competencies among oncology nurses: a pilot study. The Journal of Continuing Education in Nursing, 45(9), 393-401.
  • Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2014). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin mobil cihazları kullanım durumları ve mobil öğrenmeye yönelik görüşleri. VIII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7-9 Mayıs, İstanbul.
  • LITFL- Life in the fast line. (2014). FOAM: Free Open Access Meducation. 21.10.2016 tarihinde http://lifeinthefastlane.com/foam/ adresinden erişilmiştir.
  • MacDermid, J.C., Solomon, P., Law, M., Russell, D., & Stratford, P. (2006). Defining the effect and mediators of two knowledge translation strategies designed to alter knowledge, intent and clinical utilization of rehabilitation outcome measures: a study protocol. Implementation Science, 1(14), 1-11.
  • Maldonado, R. (2011). The use of multimedia clinical case scenario software in a problem-based learning course: impact on faculty workload and student learning outcomes. The Journal of Physician Assistant Education, 22(3), 51-55.
  • May, N. (2016). Generation Why – Challenges in Medical Education at #NSWMET. 21.10.2016 tarihinde http://stemlynsblog.org/generationwhy/ adresinden erişilmiştir.
  • MOTE (2010). Türk Tabipler Birliği mezuniyet öncesi tıp eğitimi raporu. 27.02.2016 tarihinde http://www.ttb.org.tr/kutuphane/mote_2010.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Musal, B., Keskin, O., & Tuncel, P. (2016). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp fakültesi mezuniyet öncesi tıp eğitiminde e-PDÖ uygulaması: İki yıllık deneyim. Türkiye Klinikleri, Tıp Eğitimi Özel Sayısı, 1(3), 17-24.
  • Musal, B., Akalın E., Kılıç, O., Esen, A. & Alıcı, E. (2002). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp fakültesi probleme dayalı öğretim programı, süreçleri ve eğitim yönlendiricilerinin rolü. Tıp Eğitimi Dünyası, 9, 39-49.
  • Nickson, C.P., & Cadogan, M.D. (2014). Free open access medical education (FOAM) for the emergency physician. Emergency Medicine Australasia, 26, 76- 83.
  • Onan, A. 2011. Probleme dayalı ağsal öğrenmenin tıp fakültesi öğrencilerinin transfer becerileri ve özyeterlilik algılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi ABD, Ankara.
  • Persson, A.C., Fyrenius, A., & Bergdahl, B. (2010). Perspectives on using multimedia scenarios in a PBL medical curriculum. Medical Teacher, 32(9), 766-772.
  • Rounds, L., & Rapport, B. A. (2008). The successful use of problem-based learning in an online nurse practitioner course. Nursing Education Perspectives, 29(1), 12-16.
  • Savin-Baden, M. (2006). The challenge of using problem based learning online. In Savin-Baden, M. & Wilkie, K. (Eds.), Problem-based Learning Online (pp. 3- 13). Maidenhead: McGraw Hill.
  • Schmidt, H. G., Rotgans, J. I., & Yew, E. H. (2011). The process of problem‐based learning: what works and why. Medical Education, 45(8), 792-806.
  • Sezer, B., Odabaşı, O., & Abay, Ş. E. (2014). Tıp Fakültesi öğrencilerinin eöğrenmeye yönelik tutumları ve örnek bir uzaktan eğitim uygulamasına ilişkin görüşleri (Hacettepe Üniversitesi Örneği), VIII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7- 9 Mayıs, İstanbul.
  • Spinello, E. F., & Fischbach, R. (2008). Using a Web-Based Simulation as a Problem-Based Learning Experience: Perceived and Actual Performance of Undergraduate Public Health Students. Public Health Reports, 123(Suppl 2), 78–84.
  • Strobel, J., & van Barneveld, A. (2009). When is PBL More Effective? A Metasynthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 3(1), 44-58.
  • Şendağ, S., & Odabaşı, F. (2009). Effects of an online problem based learning course on content knowledge acquisition and critical thinking skills. Computers and Education, 53, 132–141.
  • TEDMEM. (2016). OECD Yetişkin becerileri araştırması: Türkiye ile ilgili sonuçlar. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Turan, S. & Demirel, Ö. (2011). Hacettepe Üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin probleme dayalı öğrenmeye yönelik tutumları ve görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 16-30.
  • UTEAK (2014). Mezuniyet öncesi tıp eğitimi ulusal standartları. 21.10.2016 tarihinde http://www.uteak.org.tr/uploads/belge/MOTE_STANDARTLAR_2014.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Valaitis, R. K., Sword, W.A., Jones, B., & Hodges, A. (2005). Problem-based learning online: Perceptions of health science students. Advances in Health Sciences Education, 10, 231-252.
  • Vasiliou, C., Ioannou, A., Arh, T., Zaphiris P., & Klobučar, T. (2013). Technologyenhanced problem based learning. 32nd International Conference on Organizational Science Development, 20-22 March, Portorož, Slovenia.
  • Vosinakis, S., Koutsabasis, P., Zaharias, P., & Belk, M. (2012). Problem-based learning in virtual worlds: Two case studies in user interface design. In Mark, C. & Withnail, G. (Eds.), Experiential learning in virtual worlds - Exploring the complexities (pp.1-21). Inter-Disciplinary Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız-İnanıcı, S. (2014). Öğrenci gözüyle probleme dayalı öğrenme oturumlarının değerlendirilmesi: Stres Modülü. VIII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, 7-9 Mayıs, İstanbul.
  • Zubaidah, S. (2005). Problem-based learning: Literature review. Singapore Nursing Journal, 32(4), 50-55.
APA BUDAKOĞLU I, Coskun O, Özeke V (2018). Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. , 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
Chicago BUDAKOĞLU I. İrem,Coskun Ozlem,Özeke Vildan Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. (2018): 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
MLA BUDAKOĞLU I. İrem,Coskun Ozlem,Özeke Vildan Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. , 2018, ss.894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
AMA BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. . 2018; 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
Vancouver BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. . 2018; 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
IEEE BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V "Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri." , ss.894 - 921, 2018. 10.30831/akukeg.396968
ISNAD BUDAKOĞLU, I. İrem vd. "Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri". (2018), 894-921. https://doi.org/10.30831/akukeg.396968
APA BUDAKOĞLU I, Coskun O, Özeke V (2018). Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
Chicago BUDAKOĞLU I. İrem,Coskun Ozlem,Özeke Vildan Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 11, no.4 (2018): 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
MLA BUDAKOĞLU I. İrem,Coskun Ozlem,Özeke Vildan Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, vol.11, no.4, 2018, ss.894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
AMA BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018; 11(4): 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
Vancouver BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2018; 11(4): 894 - 921. 10.30831/akukeg.396968
IEEE BUDAKOĞLU I,Coskun O,Özeke V "Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri." Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11, ss.894 - 921, 2018. 10.30831/akukeg.396968
ISNAD BUDAKOĞLU, I. İrem vd. "Probleme Dayalı Öğrenme Süreci: Mevcut Durum, Sorunlar ve Teknoloji Destekli Çözüm Önerileri". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 11/4 (2018), 894-921. https://doi.org/10.30831/akukeg.396968