AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 74 Sayfa Aralığı: 325 - 338 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-02-2020
AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: İnsanoğlu var olduğu günden beri doğada kendi eliyle birtakım değişiklikler yapmaktadır. Bu değişikler genellikle doğal ortama olumsuz anlamda müdahale yoluyla gerçekleşmektedir. Özellikle sanayi inkılabı ile beraber fabrikalarda seri üretimin gerçekleşmesibir takım olumsuz gelişmeleri de beraberinde getirmiştir. Fabrika bacalarından çıkandumanlar önemli ölçüde hava kirliliğine neden olmuştur. Yine fabrikalardan çıkan kirliatıklar gelişigüzel çevreye atılmış ve bunun sonucunda da önemli ölçüde çevre kirliliğimeydana gelmiştir. Bununla beraber insanoğlu gelişen teknolojiyi de kullanarak giderekdoğal yaşam alanlarını tahrip etmeye başlamıştır. Bu tür gelişmelere bağlı olarak gerçekleşen çevre kirliliğini azaltmanın en önemli yolu insanları bilinçlendirmekten geçmektedir. İnsanların bilinçlenmesi noktasında ise eğitim faaliyetleri önemli rol oynamaktadır.Çevre sorunları Türkiye genelinde yaşanırken Ağrı’da da önemli tahribatlar meydanagetirmektedir. Yapılan bu çalışmanın amacı, Ağrı’daki çevre sorunlarını akademisyenbakış açısıyla değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada örneklem olarak maksimum çeşitlilik örneklemesi, veri toplama aracı olarak isearaştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bukapsamda Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde görev yapmakta olan 25 akademisyenile görüşme formu tekniği kullanılarak 2017-2018 eğitim öğretim yılında veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda,Ağrı’da mevcut çevre sorunlarının hava, su, toprak ve gürültü kirliliği olduğu katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Çarpık kentleşme, yeşil alanların eksik olması, geri dönüşümçalışmalarına yeterince önem verilmemesi, sokaklarda çöp birikintilerinin olması, yolların düzensiz ve kirli olması, insanların bilinçsiz olması çalışmada ulaşılan diğer sonuçlarolmuştur. Katılımcılar, Ağrı’daki çevre sorunlarının insanların bilinçlendirilmesi, kamukurum ve kuruluşları ile özel kuruluşların görev ve sorumluluklarını yerine getirmesiyleazaltılabileceğini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
Investigating Academicians’ Views on Environmental Problems in Agri
Öz: Since the days when human beings exist, they make some changes in the nature with their own hands. These changes usually occur through natural intervention in a negative sense. Particularly with the industrial revolution, mass production in the factories brought with it a number of negative developments. The smoke from the factory floors has caused significant air pollution. The dirty wastes from the factories were also thrown into the surrounding area, which resulted in considerable environmental pollution. However, mankind has also started to destroy the natural habitat by using the developing technology. The most important way to reduce environmental pollution, which is related to such developments, is to make people conscious. Educational activities play an important role in the consciousness of people. Environmental issues are also important destructions in Ağrı in Turkey, while there is form. The aim of this study is to evaluate the environmental problems in Agri with the perspective of academicians. Qualitative research method was used in the study. The maximum diversity sampling was used as a sample in the research and the semi-structured interview form developed by the researcher was used as a data collection tool. Within this scope, data were collected during the academic year of 2017-2018 by using the interview form technique with 25 academicians working at the Ağrı İbrahim Çeçen University. In the analysis of the data, a descriptive analysis method was used. As a result of the study, it was stated by participants that present environmental problems in Ağrı are air, water, soil and noise pollution. There have been other consequences in the area of stranded urbanization, lack of green spaces, insufficient attention to recycling, garbage deposits on the streets, irregular and dirty roads, unconscious people. Participants stated that environmental problems in Ağrı could be reduced by raising awareness of people, fulfilling the duties and responsibilities of public institutions and private institutions and private institutions
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçay, S. ve Pekel, F. O. (2017). Öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevresel duyarlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1174-1184.
- Aksoy, B. (2003). Problem çözme yönteminin çevre eğitiminde uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 83-98.
- Aksoy, B. ve Karatekin, K. (2011). Farklı programlardaki lisans öğrencilerinin çevreye yönelik duyuşsal eğilimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 23-36.
- Alım, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 599-616.
- Arslantürk, Z. ve Arslantürk, A. (2013). Uygulamalı sosyal araştırma: kavramlar, teknikler, metotlar, bilgisayar uygulamaları, SPSS. (3. Baskı), İstanbul: Çamlıca Yayınları.
- Ateş H. ve Nohutçu, A. (2006). Kamu hizmeti sunumunda gönüllü kuruluşlar ve devlet. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(11), 244-276.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (18.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Edt. M. Bütün ve S. B. Demir). (2.Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Eserin orijinali 2013’te yayımlandı)
- Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 36(1-2), 189-198.
- Doğan, M. (2003). “Sanayileşme ve çevre sorunları”, http://yunus.hacettepe.edu.tr/ doğan/ 4. html.
- Ercengiz, M., Keçeci Kurt, S. ve Polat, S. (2014). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik duyarlılıklarının incelenmesi (Ağrı ili örneği). EKEV Akademi Dergisi, 59(59), 119-132.
- Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır. Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
- Glesne, C. (2015), Nitel araştırmaya giriş. (Çev., Edt. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu), (5. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2011’de yayımlandı).
- Güney, E. (2003). Çevre ve insan (Toplum Doğa İlişkileri). İstanbul: Çantay Kitabevi.
- Kaya, F. (2005). Hızlı Kentleşme sürecinde çevre sorunları önemli boyutlara ulaşan şehirlere ilginç bir örnek; Ağrı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 193-206.
- Kışoğlu, M., Yıldırım, T., Salman, M., ve Sülün, A. (2016). İlkokul ve ortaokullarda çevre eğitimi verecek olan öğretmen adaylarında çevre sorunlarına yönelik davranışların araştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 299-318.
- Kızılaslan, H. ve Kızılsan, N. (2005). Çevre konularında kırsal halkın bilinç düzeyi ve davranışları (Tokat ili Artova ilçesi örneği). ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1(1), 67-89).
- Lambert, V. A. and Lambert, C. E. (2012). Qalitative descriptive research: an acceptable design. Pasific Rim İnternational Journal of Nursing Research, 16 (4), 255- 256.
- Miles, M.B. and Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (Çev. Edt. S.A. Altun ve A. Ersoy). (Eserin orijinali 1994’te yayımlandı.)
- Ocak, İ. ve Özpınar, D. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları hakkındaki düşünceleri ve bunlara etki eden faktörler (Afyonkarahisar ili örneği) (022001)(1-15). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(2), 1-15.
- Özey, R. (2001) Çevre sorunları. İstanbul: Aktif Yayınevi.
- Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Edt. M. Bütün ve S. B. Demir). (3. Baskı), Ankara: PegemA Akademi. (Eserin Orijinali 1990’da yayınlandı).
- Polat, S. ve Kırpık, C. (2013). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 205-227.
- Sever, R. ve Samancı, O. (2002). İlköğretim çevre eğitimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 7(7), 1-10.
- Tarkoçin, S., Bilmez, B. ve Gökçeli, F. K. (2017). Meslek yüksekokulu çocuk gelişimi öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Bingöl Üniversitesi örneği). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 84- 92.
- Topkaya, Y. (2016). Eğitici çizgi romanların çevre sorunlarına yönelik bilişsel ve duyuşsal öğrenmeler üzerindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 41(187), 199-219.
- Walker, R. (2012). Naturalistic research. James Arthur, Michael Woring, Robert Coe and Larry V. Hedges (Ed.). Research Methods and Methodologies in Education. California: SAGE.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yücel, M., Altunkasa, F., Güçray, S., Uslu, C. ve Say N. P. (2006). Adana’da çevre duyarlılığı düzeyinin ve geliştirme olanaklarının araştırılması. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217-228.
- Yücel, S. A. ve Morgil, İ. (1998) Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (14), 84-94.
APA | POLAT S (2018). AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 325 - 338. |
Chicago | POLAT SUAT AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. (2018): 325 - 338. |
MLA | POLAT SUAT AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2018, ss.325 - 338. |
AMA | POLAT S AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 325 - 338. |
Vancouver | POLAT S AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 325 - 338. |
IEEE | POLAT S "AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.325 - 338, 2018. |
ISNAD | POLAT, SUAT. "AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ". (2018), 325-338. |
APA | POLAT S (2018). AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(74), 325 - 338. |
Chicago | POLAT SUAT AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.74 (2018): 325 - 338. |
MLA | POLAT SUAT AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.74, 2018, ss.325 - 338. |
AMA | POLAT S AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2018; 0(74): 325 - 338. |
Vancouver | POLAT S AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2018; 0(74): 325 - 338. |
IEEE | POLAT S "AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.325 - 338, 2018. |
ISNAD | POLAT, SUAT. "AĞRI’DAKİ ÇEVRE SORUNLARININ AKADEMİSYEN BAKIŞ AÇISI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 74 (2018), 325-338. |