Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 20 - 36 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12984/egeefd.481963 İndeks Tarihi: 18-02-2020

Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, bilinçli farkındalık ve affetme değişkenlerinin öğretmen adaylarının psikolojik iyioluş düzeyini ne derecede yordadıklarının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, 235’i kadın ve 128’ierkek olmak üzere toplam 363 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçlarıolarak Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Heartland Affetme Ölçeği ve Kişisel BilgiFormu kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu Analizive Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yordayıcı güçleri bakımındansırasıyla bilinçli farkındalık ve affetme değişkenlerinin öğretmen adaylarının iyi oluş düzeylerini anlamlışekilde yordadıkları ortaya çıkmıştır. Söz konusu bu değişkenlerin ortak etkilerinin psikolojik iyi oluşdüzeylerine ilişkin varyansın % 43’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Son olarak da araştırmadan eldeedilen bulgular ışığında ileride yapılacak araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

Mindfulness and Forgiveness as Predictors of Psychological Well-Being Levels of Teacher Candidates

Öz:
The purpose of this study is to examine the extent to which mindfulness and forgiveness variables predict the level of psychological well-being of teacher candidates. The sample of the study consisted of 363 teacher candidates. Psychological Well-Being Scale, Mindful Attention Awareness Scale, Heartland Forgiveness Scale and Demographic Information Form were used as data collection tools. Pearson Moment Product Correlation Analysis and Multiple Linear Regression Analysis were used for statistical analysis of data. As a result of the research, it was determined that mindfulness and forgiveness variables were significantly predictive of teacher candidates' level of well-being. It was found that the two variables acounted for 43 % of the variance related to psychological well-being levels. Finally, in the light of the findings of the study, suggestions for future research are presented.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abid, M. (2016). Examining the predictive role of mindfulness in forgiveness and happiness among psychiatric patients. Peshawar Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(2), 159-172.
  • Ahmadia, S. A. K., Azarb, H. K., Sarchoghaeic, M. N. & Nagah, M. (2014). Relationship between emotional intelligence and psychological well being. International Journal of Research in Organizational Behavior and Human Resource Management, 2(1), 123-144.
  • Ameli, R. (2016). 25 Farkındalık dersi. (Çev. Atalay, Z ve Ögel, K). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Arnett J. J. (2000). Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. doi: 10.1037//0003-066X.55.5.469
  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen adaylarının affetme özelliklerinin öz-duyarlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Asıcı, E. ve İkiz, F. E. (2017). Role of İnterpersonal competence in predicting psychological well-being. İçinde Arslan, H., Icbay, M. A., Duse, C. S. (s.165-175.). Research on education. Bialystok: E-Bwn.
  • Aşçıoğlu Önal, A. (2014). Bilişsel çarpıtmalar, empati ve ruminasyon düzeyinin affetmeyi yordama gücünün incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Atkinson. R. C., Atkinson. R., Smith.E. E., Bem. D J. ve Hoeksema. S. N. (2012). Atkinson-Hilgard psikolojiye giriş. (2. Basım) (Çev. Öncül, Ö. ve Ferhatoğlu, D.). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Baer, R. A., Lykins, E. L. B. & Peters, J. R. (2012). Mindfulness and self-compassion as predictors of psychological wellbeing in long-term meditators and matched nonmeditators, The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 7(3), 230-238.
  • Baysal, N. ve Demirbaş, B. (2012). Sınıf öğretmenliği adaylarının bilinçli farkındalıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1(4). 12-20.
  • Beydoğan Tangör, B. ve Curun, F. (2016). Psikolojik iyi oluşun yordayıcıları olarak bireysel farklılıklar: özgünlük, benlik saygısı ve sürekli kaygı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 1-13.
  • Bono, G., McCullough, M. E. & Root, L. M. (2007). Forgiveness, feeling connected to others, and well-being: two longitudinal studies. Personality and Social Psychology Bulletin. 34(2), 182-195.
  • Brem, M. J., Wolford-Clevenger, C., Florimbio, A. R., Elmquist, J., Cannon, C. & Stuart, G. L. (2016). Dispositional mindfulness moderates the relation between psychological aggression victimization and forgiveness. Conference: 50th Annual Convention of the Association for Behavioral and Cognitive Therapies At: New York City, NY.
  • Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Brown, K. W., Ryan, R. M. & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211-237.
  • Bugay, A. (2010). Investigation of social-cognitive, emotional and behavioral variables as predictors of selfforgiveness. (Unpublished Doctoral Dissertation). METU University, Ankara.
  • Bugay. A., Demir, A. ve Delevi. R. (2012). Assessment of the reliability and validity of the Turkish version of Heartland Forgiveness Scale. Psychological Reports, 111(2), 575-584. doi:10.2466/08.21.PR0.111.5.575- 584
  • Büyüköztürk, Ş. (2016) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campos, D., Cebolla, A., Quero, S., Bretón-López, J., Botella, C., Soler, J., … Baños, R. M. (2015). Meditation and happiness: Mindfulness and self-compassion maymediate themeditation– happinessrelationship, Personality and Individual Differences, 93, 80-85, doi: 10.1016/j.paid.2015.08.040
  • Can, A. (2014). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlson, L. E. & Brown, K. W. (2005). Validation of the Mindful Attention Awareness Scale in a cancer population. Journal of Psychosomatic Research, 58(1), 29-33.
  • Çapan, B. E. ve Arıcıoğlu, A. (2014). Psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak affedicilik. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 70-82.
  • Çolak, T. S. (2014). Affetme esnekliği kazandırmada Logoterapi yönelimli grupla psikolojik danışmanın etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Cüceloğlu, D. (1997), İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Davis, D. M. & Hayes, C. A. (2011). What are the benefits of mindfulness? A practice review of psychotherapy-related research Psychotherapy, 48(2), 198-208. doi:10.1037/a0022062
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Hedonia, eudaimonia, and well-being: an introduction. Journal of Happiness Studies. 9, 1-11. doi:10.1007/S10902-006-9018-1
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D. ve Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 60-77.
  • Deniz, M. E., Erus, S. M ve Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekanın aracılık rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 17-31.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New wellbeing measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143-156.
  • Dolunay Cuğ, F. (2015). Self-Forgiveness, self-compassion, subjeciıve vitality, and orientatıon to happiness as predictors of subjectıve well-being. (Unpublished Doctoral Dissertation). Middle East Technical University, Ankara.
  • Enright, R. D. (1996). Counseling within the forgiveness triad: On forgiving, receiving forgiveness, and self forgiveness. Counseling and Values, 40(2), 107-126.
  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1), 1-22
  • Falkenstrom, F. (2010). Studying mindfulness in experienced meditators: A quasi-experimental approach. Personality and Individual Differences, 48, 305-310. doi:10.1016/j.paid.2009.10.022.
  • Forgeard, M. J. C., Jayawickreme, E., Kern, M., & Seligman, M. E. P. (2011). Doing the right thing: Measuring wellbeing for public policy. International Journal of Wellbeing, 1(1), 79-106. doi:10.5502/ijw.v1i1.15
  • Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts builds lives: Positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1045-1062. doi:10.1037/a0013262
  • Freedman, S. & Enright, R. D. (2017). The use of forgiveness therapy with female survivors of abuse. J Women's Health Care 6(3). doi:10.4172/2167-0420.1000369
  • Göregenli, M. (1995). Kültürümüz açısından bireycilik-toplulukçuluk eğilimleri: Bir başlangıç çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 1-14.
  • Gürel, A.N. (2009). Düşünme stilleri ve cinsiyetin psikolojik iyi olma hali üzerine etkileri. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Habelrih, E. A. & Hicks, R.E. (2015). Psychological well-being and ıts relationships with active and passive procrastination. International Journal of Psychological Studies, 7(3), 25-34. doi:10.5539/ijps.v7n3p25
  • Halisdemir, D. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları, kendini affetme düzeyleri ve geçmişe yönelik anne kabul red algıları arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hamarta, E., Özyeşil, Z., Deniz, M. E. ve Dilmaç, B. (2013). The prediction level of mindfulness and locus of control on subjective well-being. International Journal of Academic Research, 5(2), 145-150.
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. The Guilford Press.
  • Heeren, A. ve Philippot, P. (2011). Changes in ruminative thinking mediate the clinical benefits of mindfulness: Preliminary findings. Mindfulness, 2, 8-13. doi:10.1007/s12671-010-0037-y
  • Howell, A. J., Digdon, N. L., Buro, K. & Sheptycki, A. R. (2008). Relations among mindfulness, well-being, and sleep. Personality and Individual Differences, 45(8), 773-777.
  • İşgör, G. Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(1), 494-508.
  • Johns, K. N., Allen, E.S. & Gordon, K. C. (2015). The relationship between mindfulness and forgiveness of ınfidelity. Mindfulness 6(6). doi: 10.1007/s12671-015-0427-2
  • Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-153. doi:10.1093/clipsy/bpg016
  • Kabat-Zinn, J. (2005). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. New York: Hyperion.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). Özerk-ilişkisel benlik: Yeni bir sentez. Türk Psikoloji Dergisi, 11(37), 36-43.
  • Kara, E. (2016). Üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bağlanma stilleri ve bilinçli farkındalık ile ilişkisi: Öz kontrolün aracılık rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karremans, J. C., Schellekens, M. P. J. & Kappen, G. (2015). Bridging the sciences of mindfulness and romantic relationships. Personality and Social Psychology Review, 21(1), 29-49. doi:10.1177/1088868315615450
  • Keyes. C. L., Smotkin, D., & Ryff, D. A. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007-1022. doi: 10.1037//0022- 3514.82.6.1007
  • Klainin-Yobas, P., Ramirez, D. Fernandez, Z., Sarmiento, J. Thanoi, W., Ignacio, J. & Lau, Y. (2016). Examining the predicting effect of mindfulness on psychological well-being among undergraduate students: A structural equation modelling approach. Personality and Individual Difference, 91, 63-68. doi:10.1016/j.paid.2015.11.034
  • Koç, M., İskender, M., Çolak, T. S. & Düşünceli, B (2016). Investigation of the effect of ıntolerance of uncertainty and the effect of anger control on the relationship between forgiveness and psychological well-being through structural equation modelling. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 201- 209. doi:10.19126/suje.282951
  • Kuyumcu (2012). Üniversite öğrencilerinin duygularını fark etmeleri ve ifade etmeleri ile psikolojik iyi oluşları: Kültürlerarası bir karşılaştırma. (Yayınlanmış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lawler Row, K. A. & Piferi, R. L. (2006). The forgiving personality: Describing a life well lived. Personality and Individual Differences. 41(6), 1009-1020.
  • Linehan, M. M. (1993). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Press.
  • Matsumoto, N. & Mochizuki, S. (2018). Do mindfulness traits prevent worsening of rumination? Janpanese Journol of Research on Emotion, 25(2), 27-35. doi:10.4092/jsre.25.2_27
  • McCullough, M. E. (2000). Forgiveness as human strength: Theory, measurement, and links to well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 43-55.
  • McCullough, M. E. (2001). Forgiveness: Who does ıt and how do they do ıt? Current Directions in Psychological Science, 10 (6), 194-197.
  • McCullough, M. E. (2002). Forgiveness the psychology of forgiveness. In C. R. Snyder and S. J. Lopez (Eds.), The Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford.
  • Nair, A. R., Ravindranath, S. & Thomas, J. (2013). Can Social Skills Predict Wellbeing?: An Exploration. European Academıc Research, 1(5).
  • Nisa, S. U., Qasim, N. & Sehar (2017). Relationship of achievement motivation and psychological well-being in adolescents. IJAR, 3(12), 102-104.
  • Ögel, K. (2010). Bir terapi yöntemi olarak farkındalık. Nöropsikiyatri Arşivi Dergisi,47, 69-73.
  • Özpolat, A. R., İsgor, İ. Y., & Sezer, F. (2012). Investigating psychological well being of university students according to lifestyles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 256-262. doi:10.1016/j.sbspro.2012.06.648
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş. ve Deniz, M. E. (2011). Bilinçli Farkındalık Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(160), 226-227.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annu. Rev. Psychol. 52, 141–66.
  • Ryff, C. D. (1989a). Happiness is everyting, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
  • Ryff, C.D. (1989b). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful ageing. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 35-55.
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995) The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727.
  • Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being (1st Free Press hardcover ed.). New York, NY: Free Press.
  • Segal, Z. V., Williams, J. M. G. & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York: Guilford.
  • Tatlılıoğlu, K. ve Deniz M. E. (2011). Farklı öz-anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin karar vermede öz-saygı, karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 19-41.
  • Topuz, C. (2013). Üniversite öğrencilerinde özgeciliğin öznel iyi oluş ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Telef, B. B. (2011). Psikolojik iyi oluş ölçeği (PİOO): Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. 11. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 3–5 Ekim, Selçuk- İzmir.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Telef, B. B., Uzman, E. ve Ergün, E. (2013). Öğretmen adaylarında psikolojik iyi oluş ve değerler arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1297-1307.
  • Thompson, L. Y., Snyder, C. R., Hoffman, L., Michael, S. T., Rasmussen, H. N., & Billings, L. S. (2005). Dispositional forgiveness of self, others, and situations. Journal of Personality, 2(73), 313-360.
  • Topbaşoğlu, T. (2016). Yaşam doyumunun yordayicisi olarak öfke ve affetme: Affetmenin düzenleyici rolü. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Uysal, R. ve Satici, S.A. (2014). The mediating and moderating role of subjective happiness in the relationship between vengeance and forgiveness. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(6), 2097-2105. doi:10.12738/estp.2014.6.2207
  • Ülev, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık düzeyi ile stresle başa çıkma tarzının depresyon, kaygı ve stres belirtileriyle ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Vanderstoep, S. W. & Johnston, D. D. (2009). Methods for everyday life blending qualitative and quantitative approaches. San Francisco: Jossey-Bass.
  • van der Wal, R. C., Karremans, J. C. & Cillessen, A. H. N. (2016). Interpersonal forgiveness and psychological well-being in late childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 62(1), 1-21.
  • Wampold, B. E., Heppner, P.P. & Kivlighan, D.M. (2008). Psikolojik danışmada araştırma yöntemleri. (Çev. Ed. Siyez, D. M.). Ankara: Metis Yayıncılık.
  • Wang, C. C. D., & Castañeda-Sound, C. (2008). The role of generational status, self-esteem, academic selfefficacy, and perceived social support in college students' psychological well-being. Journal of College Counseling, 11(2), 101-118.
  • Webb, J. R., Phillips, T. D., Bumgarner, D. & Conway-Williams, E. (2013). Forgiveness, mindfulness, and health. Mindfulness, 4(3), 235–245. doi:10.1007/s12671-012-0119 0
  • Weinstein, N., Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43(3), 374- 385.
  • Williams, M. Teasdale, J. Kabat-Zinn, J. ve Zindel, S. (2015). İyi hissetme sanatı kronik mutsuzlukla baş etme rehberi. (Çev. Haktanır, Z. H.) İstanbul: Diyojen Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y. Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıkılmaz, M. ve Demir Güdül, M. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu, yaşamda anlam ve bilinçli farkındalık arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 297-315.
  • Yiğit R. (2012). Polis adaylarının öz anlayış ve kişilerarası ilişkilerde farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 174-182.
  • Zümbül, S., Soylu, Y ve Siyez, D. M. (2017) Öğretmen adaylarında güvengenliğin yordayıcıları olarak temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve bilinçli farkındalık. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan sözel bildiri, Antalya
APA Zümbül S (2019). Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. , 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
Chicago Zümbül Saadet Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. (2019): 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
MLA Zümbül Saadet Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. , 2019, ss.20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
AMA Zümbül S Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. . 2019; 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
Vancouver Zümbül S Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. . 2019; 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
IEEE Zümbül S "Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri." , ss.20 - 36, 2019. 10.12984/egeefd.481963
ISNAD Zümbül, Saadet. "Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri". (2019), 20-36. https://doi.org/10.12984/egeefd.481963
APA Zümbül S (2019). Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
Chicago Zümbül Saadet Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi 20, no.1 (2019): 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
MLA Zümbül Saadet Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
AMA Zümbül S Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi. 2019; 20(1): 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
Vancouver Zümbül S Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi. 2019; 20(1): 20 - 36. 10.12984/egeefd.481963
IEEE Zümbül S "Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri." Ege Eğitim Dergisi, 20, ss.20 - 36, 2019. 10.12984/egeefd.481963
ISNAD Zümbül, Saadet. "Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri". Ege Eğitim Dergisi 20/1 (2019), 20-36. https://doi.org/10.12984/egeefd.481963