PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI

Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 29 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-02-2020

PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI

Öz:
Sosyolojik söylemi siyasi temsiliyetinden daha kalıcı izler bırakmış Prens Sabahattin, Fransız sosyolog Edmond Demolins’inİngiltere merkezli toplumsal yapı kavramını Osmanlıya uyarlamış ve imparatorluğun kronikleşmiş sorunlarına çözüm aramıştır.Prens Sabahattin, aileye ve devlete bağımlı bireylerin bulunduğu kamucu toplum yapısından, kendi ayakları üzerinde duran vegirişimci bireylerin bulunduğu bireyci toplum yapısına geçişin eğitim ile mümkün olduğu bir değişimi savunmuştur.Türkiye’yi terk etmek zorunda kaldığı 1924 yılından öldüğü 1948 yılına kadar kendisi ve fikirleri geri plana atılan SabahattinBey’in, 1948 yılından itibaren yeniden hatırlandığı görülmektedir. Onu gündeme getiren isimlerden biri de fikri takipçisiNezahat Nurettin Ege’dir. Ege, eğitimci kimliği ile yazar kimliğini birleştirerek yürüttüğü yazı faaliyetlerinde, Prens Sabahattin’inkendine güvenen ve hayatla başa çıkabilen genç kuşakların yetiştirilmesi idealini sahiplenmiş ve yeniden dillendirmiştir. Buçerçevede “İki Kıt’a Üzerinde Bir Şehirde Yaşayan Turgut” romanı, hem Prens Sabahattin’in fikri izlerini takip etmek hem desöz konusu fikirlerin Ege’nin dünyasında nasıl bir karşılık bulduğunu görmek açısından önemlidir.
Anahtar Kelime:

SENSE OF EDUCATION OF PRINCE SABAHATTIN AND “TURGUT LIVES IN ISTANBUL” NOVEL OF NEZAHAT NURETTIN EGE

Öz:
Prince Sabahattin whose sociological discourse leaves more lasting impressions than his political representation has adopted England centered communal structure concept of French sociologist Edmond Demolins to Ottoman Empire and searched a solution to chronic problems of empire. Prince Sabahattin advocates a change which transition from public community structure that individuals are dependent to family and government to individualistic community structure that individuals are entrepreneur and able to stand on their foot is possible by education. It is seen that Sabahattin Bey whose opinions and he is put on back burner from 1924 which he had to leave Turkey to 1948 which he died is started to be remember again since 1948. One of the names who make him current issue is his ideological follower Nezahat Nurettin Ege. In articles which she compounds her educator and writer identity, she appropriates ideal of Prince Sabahattin to raise young generations who have self-confidence and able to deal with life and put it into words. In this frame, “Turgut live in Istanbul” novel is important in terms of both following ideological remarks of Prince Sabahattin and seeing how these subjected opinions find a response in world of Ege.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Demolins, E. (2016). “Giriş”. 19. Yüzyılda Karşılaştırmalı Eğitim Denemesi: Anglo-Saksonların Üstünlüğünün Sebepleri Nelerdir?, 2. Basım, (Haz: Oğuzhan Karadeniz, Harun Er, Melek Körükçü, Sinan Ateş, Melike Faiz, Zafer Tangülü), Pegem Akademi, Ankara.
  • Ege, N. N. (1985). İki Kıt’a Üzerinde Bir Şehirde Yaşayan Turgut, Erenköy Güneş Neşriyat, İstanbul.
  • Fildiş, B. (2017). “M. Fuad Köprülü’nün İlm-i Cem’iyyet Hakkındaki Fikirleri”, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bir Entelektüel: Mehmed Fuad Köprülü, (Ed: Berna Fildiş), Gece Kitaplığı, Ankara, 89-138.
  • Okan, O. (1989). “Sosyologlarımız ve Tarihi Gerçekler Önünde Prens Sabahattin”, İ.Ü.E.F. Sosyoloji Dergisi, İ.Ü.E.F. Yayınları, C. 3, S. 1, 97-105.
  • Okan, O. (2006). “Prens Sabahattin’in Ölümü ve 50’li Yıllarda Yeniden Gündeme Gelişi”, İ.Ü. E. F. Sosyoloji Dergisi, İ.Ü.E.F. Yayınları, C. 3, S. 12, 163-174.
  • Prens Sabahattin (1965). Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?, Elif Yayınları, İstanbul.
  • Prens Sabahattin (1977). “Teşebbüs-i Şahsi ve Adem-i Merkeziyet Hakkında İkinci Bir İzah”, Prens Sabahaddin: Hayatı ve İlmi Müdafaaları, (Haz: Nezahet Nurettin Ege), Güneş Neşriyat, İstanbul, 173-189.
  • Prens Sabahattin (1977). “Meslek-i İçtimaimiz Nasıl Tatbik Edilebilir? Türkiye’de Yeni Bir Medeniyet”, Prens Sabahaddin: Hayatı ve İlmi Müdafaaları, (Haz: Nezahat Nurettin Ege), Güneş Neşriyat, İstanbul, 217- 235.
  • Sezer, B. (2010). “Türk Sosyologları ve Eserleri-I”, Türk Sosyologları ve Eserleri –I, (Ed: Ertan Eğribel, Ufuk Özcan), Kitabevi, İstanbul, 217-291.
  • Tanyol, C. (1949). “İçtimai Monografi Hazırlıkları: Prens Sabahattin”, İ.Ü.E.F. Sosyoloji Dergisi, İ.Ü.E.F. Yayınları, C. 2, S. 4-5, 145-175.
  • Taşdiken, M. (1986). “Nesillerin Mirası: Nezahat Nurettin Ege”, Türkiye Kültür ve Sanat Yıllığı - 1986, Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, Ankara, 572-577.
  • Tütengil, C. O. (1949). “Prens Sabahattin”, İ.Ü.E.F. Sosyoloji Dergisi, İ.Ü.E.F. Yayınları, C. 2, S. 4-5, 176-220.
APA FİLDİŞ B (2018). PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. , 29 - 44.
Chicago FİLDİŞ BERNA PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. (2018): 29 - 44.
MLA FİLDİŞ BERNA PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. , 2018, ss.29 - 44.
AMA FİLDİŞ B PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. . 2018; 29 - 44.
Vancouver FİLDİŞ B PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. . 2018; 29 - 44.
IEEE FİLDİŞ B "PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI." , ss.29 - 44, 2018.
ISNAD FİLDİŞ, BERNA. "PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI". (2018), 29-44.
APA FİLDİŞ B (2018). PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(33), 29 - 44.
Chicago FİLDİŞ BERNA PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.33 (2018): 29 - 44.
MLA FİLDİŞ BERNA PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.33, 2018, ss.29 - 44.
AMA FİLDİŞ B PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(33): 29 - 44.
Vancouver FİLDİŞ B PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(33): 29 - 44.
IEEE FİLDİŞ B "PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI." Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.29 - 44, 2018.
ISNAD FİLDİŞ, BERNA. "PRENS SABAHATTİN’İN EĞİTİM ANLAYIŞI VE NEZAHAT NURETTİN EGE’NİN “İKİ KIT’A ÜZERİNDE BİR ŞEHİRDE YAŞAYAN TURGUT” ROMANI". Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33 (2018), 29-44.