Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi

Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 138 - 151 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.469584 İndeks Tarihi: 17-05-2020

Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 2018 yılında güncellenen fen bilimleridersi öğretim programında bulunan kazanımların, öğretimprogramında belirlenmiş olan özel amaçlar ve alana özgü becerileraçısından incelenmesidir. İncelemenin yapılabilmesi için öncelikleöğretim programındaki özel amaçlar ve alana özgü beceriler altındabulunan hedefler listelenmiş, bu hedeflere kısaca tema adı verilmiş,ardından kazanımlar incelenerek hangi kazanımın hangi temayayönelik olduğu belirlenmiş ve bu bulgular yorumlanmıştır. Öğretimprogramında bulunan 302 kazanım belirlenen 13 temaya 339 kezyerleşmiştir. Bulgular, kazanımların bilimsel süreç becerileri, bilgive yaşam becerileri ağırlıklı davranışlar içerdiğini göstermektedir.Diğer yandan, öğretim programının özel amaçları arasında bulunansorumluluk, güvenlik bilinci, sosyobilimsel konular ve kariyerbilinci gibi birçok hedefin, kazanımlar arasında yeteri kadar yerbulamadığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

The Investigations of Science Curriculum Acquisitions in Terms of Special Purposes and Field-Specific Skills

Öz:
The purpose of this research is to investigate the learning outcomes of the science curriculum which was updated in 2018, in terms of the special aims and field-specific skills of the curriculum. In order to conduct the investigation, firstly the objectives under the special aims and field-specific skills of the curriculum are listed. These objectives are briefly called the themes and then, the learning outcomes are examined, the results are determined and findings are interpreted. 302 learning outcomes in the curriculum were placed 339 times to 13 determined themes. Findings showed that learning outcomes are mostly based on science process skills, knowledge and life skills. On the other hand, it has been found out that many objectives, such as responsibility, safety awareness, socio-scientific issues, and career awareness, which are among the specific objectives of the curriculum, don't have enough place among learning outcomes.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arsal, Z. (2014). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı kazanımlarının yapılandırmacılık ilkelerine göre değerlendirilmesi. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(3), 1-14.
  • Brush, S. G. (1989). History of science and science education. Interchange, 20(2), 60-70.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996. Fouad, K. E., Masters, H., & Akerson, V. L. (2015). Using history of science to teach nature of science to elementary students. Science & Education, 24(9-10), 1103-1140.
  • Fraenkel, J. R, Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (eight edition). New York: McGraw-Hill.
  • Howe, E. M. (2009). Henry David Thoreau, forest succession & the nature of science: a method for curriculum development. The American Biology Teacher, 71(7), 397-404.
  • Kılıç, G. B., Haymana, F., & Bozyılmaz, B. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kim, S. Y., & Irving, K. E. (2010). History of science as an instructional context: Student learning in genetics and nature of science. Science & Education, 19(2), 187-215.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547-552.
  • Lederman, N. G. (1998). The state of science education: subject matter without context. The Electronic Journal of Science Education, 3(2). Online Erişim: http://unr. edu/homepage/jcannon/ejse/lederman. html.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S.K: Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, 2 (pp. 831-879). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Martin, D. J. (2012). Elementary science methods: A constructivist approach. Cengage Learning. MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara. MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı], (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara. Morrison, J. S. (2006). Attributes of STEM education: The students, the academy, the classroom. TIES STEM Education Monograph Series. Baltimore: Teaching Institute for Excellence in STEM. NRC [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press. NSTA [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press. Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of research in science teaching, 41(5), 513-536. Sandall, B. R. (2003). Elementary science: Where are we now?. Journal of Elementary Science Education, 13-30. Seker, H., & Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55-89. Sönmez, V. (2008). Bilim felsefesi. Ankara: Anı yayıncılık. Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 89-101. Tanrıverdi, B. (2010). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151). Taşar, M. F. (2003). Teaching history and the nature of science in science teacher education programs. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42. Topcu, M. S., Muğaloğlu, E. Z., & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(6), 1-22. Turgut, H. (2007). Scientific literacy for all. Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 233-256.
APA Özcan H, Koştur H (2019). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. , 138 - 151. 10.24315/tred.469584
Chicago Özcan Hasan,Koştur Hakkı İlker Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. (2019): 138 - 151. 10.24315/tred.469584
MLA Özcan Hasan,Koştur Hakkı İlker Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. , 2019, ss.138 - 151. 10.24315/tred.469584
AMA Özcan H,Koştur H Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. . 2019; 138 - 151. 10.24315/tred.469584
Vancouver Özcan H,Koştur H Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. . 2019; 138 - 151. 10.24315/tred.469584
IEEE Özcan H,Koştur H "Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi." , ss.138 - 151, 2019. 10.24315/tred.469584
ISNAD Özcan, Hasan - Koştur, Hakkı İlker. "Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi". (2019), 138-151. https://doi.org/10.24315/tred.469584
APA Özcan H, Koştur H (2019). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 138 - 151. 10.24315/tred.469584
Chicago Özcan Hasan,Koştur Hakkı İlker Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 9, no.1 (2019): 138 - 151. 10.24315/tred.469584
MLA Özcan Hasan,Koştur Hakkı İlker Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.9, no.1, 2019, ss.138 - 151. 10.24315/tred.469584
AMA Özcan H,Koştur H Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 138 - 151. 10.24315/tred.469584
Vancouver Özcan H,Koştur H Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(1): 138 - 151. 10.24315/tred.469584
IEEE Özcan H,Koştur H "Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 9, ss.138 - 151, 2019. 10.24315/tred.469584
ISNAD Özcan, Hasan - Koştur, Hakkı İlker. "Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 9/1 (2019), 138-151. https://doi.org/10.24315/tred.469584