Yıl: 2019 Cilt: 27 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 129 - 138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.2414 İndeks Tarihi: 21-05-2020

Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı araştırmaya katılan öğretmenlerin iş-aile çatışması algılarının belirlenerek, bağımsız değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Bu nedenle araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Gaziantep ili Şahinbey merkez ilçe belediye sınırları içerisinde yer alan ortaokullarda görev yapan 3114 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 526 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada iş-aile çatışması düzeylerinin belirlenmesinde Netenmeyer, Bolesve Mcmurrian (1996) tarafından geliştirilen “İş-Aile Çatışması Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler analiz edilirken, öncelikle betimsel istatistik hesaplamaları yapılmıştır. Öğretmenlerin iş-aile çatışmasına ilişkin algılarının cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için t- testi, kıdem, ders yükü, okul büyüklüğü ve öğrenim düzeyi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ANOVA testi yapılmıştır. Yapılan betimsel istatistikler sonucunda öğretmenlerin İş-Aile Çatışması ölçeğinde yer alan ifadelere “nadiren” düzeyde katıldıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

Secondary School Teachers Work-Family Conflict Levels

Öz:
The aim of this study is to determine the perceptions of work-family conflict of the teachers who participated this study and to evaluate them in terms of independent variables. In this study, survey research model is used. The scope of the research consists of 3114 teachers who work in secondary schools in the central districts of Sahinbey central district of Gaziantep. The sample of the research consists of 526 teachers selected by stratified sampling method. In the study, “Work-Family Conflict Scale” developed by Netenmeyer, Boles and McMurran (1996) was used to determine the levels of work-family conflict. First, descriptive statistics calculations were made while analyzing the data obtained in the study. In order to determine whether teachers’ perceptions of work-family conflict differ according to gender variable, ANOVA test was used to determine whether it differed according to t-test, seniority, course load, school size and level of education. As a result of the descriptive statistics, it was determined that the teachers “rarely” agreed with statements in the Work-Family Conflict scale.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın, M. (2008). Örgütsel destek, sosyal destek ve iş-aile çatışmalarının yaşam tatmini üzerindeki etkileri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 141-170.
  • Allen, T. D.,Herst, D. E., Bruck, C. S. ve Sutton, M. (2000). Consequencesassociatedwithwork-tofamilyconflict: A reviewandagendaforfutureresearch. Journal of OccupationalHealthPsychology, 4,278-308.
  • Arseven, A. D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası (Gül Yayınevi).
  • Aryee, S.,Luk, V., Leung, A. andLo, S. (1999). Role stressors, interroleconflictandwell–being: Themoderatinginfluence of pousalsupportandcopingbehaviorsamongemployedparents in Hong Kong. Journal of VocationalBehavior, 54, 259-278.
  • Ay, F. K. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yükü algısı ve iş-aile çatışması. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Aycan, Z. ve Eskin, M. (2005). Relativecontributions of childcare, spousalsupport, and organizationalsupportin reducingwork-familyconflictformen andwomen: Thecase of Turkey. SexRoles, 53(7/8),453-471.
  • Aycan, Z., Eskin, M. ve Yavuz, S. (2007). Hayat dengesi iş, aile ve özel hayatı dengeleme sanatı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Aydın, İ. P. (2004). İş yaşamında stres. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balet, K. andKelchtermans (2009). Strugglingwithworkload: Primaryteachers’ experience ofintensification. TeachingandTeacherEducation, 25, 1150-1157.
  • Barnett, R. C. (1998). Toward a reviewandreconceptualization of thework-familyliterature. Genetic, Social, and General PsychologyMonographs, 124(2), 125- 182.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (12.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Dolcos, S. M. (2006). Managing life andworkdemands: Theimpact of organizational support on work-familyconflict in publicandprivatesectors. UnpublishedPhDthesis. Faculty of North Carolina StateUniversity, North Carolina.
  • Duxbury, L. andHiggins, C. (2001). Work-life conflict in Canada in thenewmillenium. Ottawa: A Status Report.
  • Edwards, J. R. andRothbard, N. P. (2000). Mechanismslinkingworkandfamily: Clarifying therelationshipbetweenworkandfamilyconstructs. Academy of Management Review, 25(1), 178-199.
  • Efeoğlu, İ. (2006). İş-aile yaşam çatışmasının iş stresi, iş doyumu ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri: İlaç sektöründe bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova.
  • Elloy, D. F. and Smith, C. (2004). Antecedents of work-familyconflictamongdual- career couples: An Australianstudy. Cross Cultural Management: An International Journal, 11(4), 17 – 27.
  • Evans P. andBartolome F. (1984). Thechangingpictures of therelationshipbetween career andfamily. Journal of OccupationalBehavior, 5, 9-21. Friedman, S. D. andGreenhaus, J. H. (2000). Workandfamily-alliesorenemies? What happenswhenbusinessprofessionalsconfront life choices. New York: Oxford UniversityPress.
  • Frone, M.,Russell, M. and Cooper, M. L. (1992). Prevalence of work-familyconflict: Are workandfamilyboundraiesasymmetricallypermeable?.Journal of OrganizationalBehavior, 13, 7, 723-729.
  • Grandey, A. A. andCropanzano, R. (1999). Theconservation of resources model appliedto work–familyconflictandstrain. Journal of VocationalBehavior, 54, 350–370.
  • Greenhaus, J. H. andParasuraman, S. (1984). Consequences of work-familyconflict on employeewell-beingover time. WorkandStress, 15(3), 214-226.
  • Greenhaus, J. H. andBeutell, N. J. (1985). Sources of ConflictbetweenWorkandFamily Roles. Academy of Management Review, 10(1), 76-88.
  • Greenhaus, J. H. andParasuraman, S. (1999). Research on work, family, andgender: Current statusandfuturedirection. In G. N. Powel (Ed.), Handbook of genderandwork, 391–412.
  • Greenhaus, J.,Collins, K. M. andShaw, J. D. (2003). Therelationbetweenwork– family balanceandquality of life. Journal of VocationalBehavior, 63, 510–531.
  • Griffin, R. W. (1990). Management (3. Baskı). Houghton: MifflinCompany.
  • Gutek, B.,Searle, S. andKlepa, L. (1991). Rationalversusgender role explanationsforwork- familyconflict. Journal of AppliedPsychology, 76.
  • Lambert, S. J. (1990). Processinglinkingworkandfamily: A criticalreviewandresearch agenda. Human Relations, 43, 239-257.
  • Lo, S. (2003). Perceptions of work familyconflictamongmarriedfemaleprofessionals in Hong Kong. PersonnelReview, 32 (3).
  • Nazlı, O. A. (1997). Çalışan evli kadınlarda aile ve çalışma yaşamına ilişkin rol çatışması. 20. Yüzyılın sonunda Kadınlar ve Gelecek Konferansı. Poster bildiri. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Netenmeyer, R. G.,Boles J. S. andMcmurrian R. (1996). Development andvalidation of work-familyconflictandfamily-workconflictscales. Journal of AppliedPsychology, 81,400-410.
  • Özdevecioğlu, M. ve Doruk, N. Ç. (2009). Organizasyonlarda iş-aile ve aile iş çatışmalarının çalışanların iş ve yaşam tatminleri üzerindeki etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(70), 69-99.
  • Özdoğan, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinde mesleki tükenmişlik.Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Sivas.
  • Parasuraman, S. andSimmers, C. A. (2001). Type of employment, work-familyconflictand well-being: A comparativestudy. Journal of OrganizationalBehavior, 22 (5), 551-568.
  • Sökmen, A. (2005). Konaklama işletmelerinin yöneticilerinin stres nedenlerinin belirlenmesinde cinsiyet faktörü: Adana’da ampirik bir araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 1-27.
  • Takahaski, M. (1994). Theissues of gender in contemporaryJapaneseworking life: A Japanese “viciouscircle”. Feminist Issues, 14(1), 37-56.
  • Tetik, H., Polat, S. ve Ercengiz, M. (2012). Öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 152-173.
  • Zedeck, S. andMoiser, K. L., (1990). Work in thefamilyandemployingorganization.AmericanPsychologist, 45, 240-251.
APA ÖZKUL R, CÖMERT M (2019). Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. , 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
Chicago ÖZKUL Ramazan,CÖMERT Melike Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. (2019): 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
MLA ÖZKUL Ramazan,CÖMERT Melike Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. , 2019, ss.129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
AMA ÖZKUL R,CÖMERT M Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. . 2019; 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
Vancouver ÖZKUL R,CÖMERT M Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. . 2019; 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
IEEE ÖZKUL R,CÖMERT M "Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri." , ss.129 - 138, 2019. 10.24106/kefdergi.2414
ISNAD ÖZKUL, Ramazan - CÖMERT, Melike. "Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri". (2019), 129-138. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2414
APA ÖZKUL R, CÖMERT M (2019). Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
Chicago ÖZKUL Ramazan,CÖMERT Melike Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 27, no.1 (2019): 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
MLA ÖZKUL Ramazan,CÖMERT Melike Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.27, no.1, 2019, ss.129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
AMA ÖZKUL R,CÖMERT M Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(1): 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
Vancouver ÖZKUL R,CÖMERT M Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(1): 129 - 138. 10.24106/kefdergi.2414
IEEE ÖZKUL R,CÖMERT M "Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri." Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, ss.129 - 138, 2019. 10.24106/kefdergi.2414
ISNAD ÖZKUL, Ramazan - CÖMERT, Melike. "Ortaokul Öğretmenlerinde İş-Aile Çatışması Düzeyleri". Kastamonu Eğitim Dergisi 27/1 (2019), 129-138. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2414