Yıl: 2019 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2924 - 2943 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2019.785 İndeks Tarihi: 04-05-2020

Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi

Öz:
Amaç – Etik değerlerin kurumun içsel ve dışsal çevre bileşenleri üzerindeki etkisi, bu değerlerinkurum, grup ve birey düzeyindeki davranışlarda yönlendiriciliğine dikkatleri çekmektedir.İşletmelerde söz konusu düzeylerde gerçekleştirilecek davranışların etik yönlendiriciliği, arzuedilen olumlu çıktılara ulaşmada önemli bir etmen olan sektörel dinamiklerin önemini ortayakoymaktadır. Bu nedenle arzu edilen davranışların ortaya çıkarılmasında bir öncül olarak etikdavranış, işletmenin yer aldığı sektör ve işkolundan doğrudan etkilenerek farklılaşabilecektir.Araştırmanın amacı etik değerlerin sektör düzeyinde ne derecede farklı olabileceğini incelemektir.Yöntem – Araştırmada üretim ve hizmet sektöründeki işletmelerden veri alınmış, üretim sektörüiçin ISO meslek komiteleri 46 çalışma grubundan ISO 500 listesine giren işletmeler, hizmet sektörüiçin ise 12 alt iş kolundan İstanbul Ticaret Odası Meslek Komiteleri sınıflandırmasındaki işletmelerseçilmiştir. Büyük ölçekli işletmelerin seçildiği ve karma yöntemin (nitel ve nicel yöntemin birlikte)kullanıldığı çalışmada işletmelerin web sitelerinde yer alan değer ifadeleri incelenmiş ve analizbirimi terim olarak belirlenmiştir. Her iki sektör işletmeleri için incelenen etik değer ifadeleri kod,kategori ve tema formuna getirilmiş; aynı sektör için işletmeler arası farklılık ki-kare uygunluktesti ile incelenmiştir.Bulgular – Üretim sektörü işletmeleri için müşteri odaklı olma, sürdürülebilirlik ve çalışana değerboyutları; hizmet sektörü işletmeleri için müşteri odaklı olma, etik kurallara uyma ve yaptığı işiönemseme boyutlarının en çok belirtilen değerler olduğu görülmüştür. Hizmet ve üretimsektörleri için ortaya çıkan etik değerlerin farklılığı istatistiksel olarak anlamlıdır.Tartışma – Araştırmanın bulguları her iki sektör için ortak değer kodunun şeffaflık, ortak değertemasının ise müşteri odaklılık olduğunu göstermiştir. Müşterinin önceki yıllara göre değişenprofili, talepkârlığı ve aldığı ürün ya da hizmete yönelik sürdürülebilir fonksiyonel faaliyetler, bubağlamda işletme süreçlerinin odağında müşteriyi bulundurmayı etik bir değere taşımaktadır.İşletme için kurum kültürü, işletme çalışanların iyi ve doğru veya kötü ve yanlışı ayırmalarındabaşvuracakları bir araç olarak kurumun kendi etik kodlarının gelişmesinde ve arzu edilentutumların ortaya çıkmasında önem kazanacaktır. Sektör geneli için bütüncül perspektifte etikdeğerlerin sektöre yönelik olan tümevarımcı temaların belirlenmesinde örgütsel ekolojiyaklaşımından yararlanılabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme

(Developing Ethic Values in Terms of Sectorial Differentiations)

Öz:
Purpose – The impact of ethical values on the internal and external environmental components of the organization draws attention to the guiding of these values in behaviors at the institution, group and individual level. Ethical guidance of the behaviors to be performed at these levels in the enterprises reveals the importance of sectoral dynamics, which is an important factor in achieving the desired positive outcomes. For this reason, ethical behavior as a precursor in revealing the desired behaviors may be differentiated by being directly affected by the sector and the sector in which the enterprise is located. The aim of the study is to examine the extent to which ethical values may differ at the sector level. Design/methodology/approach – In the research, data were obtained from enterprises in production and service sectors. Istanbul Chamber of Industry 500 companies were selected from 46 working groups for production sector and the firms were selected in 12 subfields determined in the base of Istanbul Chamber of Commerce for service sector. Large-scale enterprises are selected and mixed method (qualitative and quantitative method is used together) is utilized in this study. Values from official web-sites of companies are investigated and term is determined for unit of analysis. Ethic values examined for both production and service sector were formed as code, category, and theme, respectively. Significant differentiates among companies in the same sector are diagnosed via chi-square test. Findings – Customer-oriented, sustainability and respect for employees employee are most significant values in production sector enterprises; customer oriented, whereas compliance with ethical rules and care about work are the most stated values in service sector. Differences in ethical values for service and production sectors are statistically significant. Discussion – It is revealed that the common value code and theme are transparency and customer orientation, respectively for both production and service sector. The changing profiles of customers from past to present and customers’ continuous demanding attitudes toward product or service cause the customer to be core ethic value in the center of organizational processes depending on business activities. Organizational culture plays an important role to distinguish right from wrong for employees as a guide enabling to constitute ethic codes and develop desired attitudes. Organizational ecology approach can be utilized to determine the sector-specified ethic values as a whole in a holistic-inductive perspective.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GEZİCİ ARSLANHAN A, CICEK I (2019). Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. , 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
Chicago GEZİCİ ARSLANHAN Ayşen,CICEK ISIK Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. (2019): 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
MLA GEZİCİ ARSLANHAN Ayşen,CICEK ISIK Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. , 2019, ss.2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
AMA GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. . 2019; 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
Vancouver GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. . 2019; 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
IEEE GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I "Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi." , ss.2924 - 2943, 2019. 10.20491/isarder.2019.785
ISNAD GEZİCİ ARSLANHAN, Ayşen - CICEK, ISIK. "Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi". (2019), 2924-2943. https://doi.org/10.20491/isarder.2019.785
APA GEZİCİ ARSLANHAN A, CICEK I (2019). Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(4), 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
Chicago GEZİCİ ARSLANHAN Ayşen,CICEK ISIK Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi 11, no.4 (2019): 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
MLA GEZİCİ ARSLANHAN Ayşen,CICEK ISIK Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.4, 2019, ss.2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
AMA GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2019; 11(4): 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
Vancouver GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2019; 11(4): 2924 - 2943. 10.20491/isarder.2019.785
IEEE GEZİCİ ARSLANHAN A,CICEK I "Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi." İşletme Araştırmaları Dergisi, 11, ss.2924 - 2943, 2019. 10.20491/isarder.2019.785
ISNAD GEZİCİ ARSLANHAN, Ayşen - CICEK, ISIK. "Sektör Farklılığında Etik Değerlerin Gelişimi". İşletme Araştırmaları Dergisi 11/4 (2019), 2924-2943. https://doi.org/10.20491/isarder.2019.785