Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale

Yıl: 2019 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 51 - 118 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14527/kuey.2019.002 İndeks Tarihi: 27-05-2020

Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale

Öz:
The aim of this study was to adapt the scale developed by Hong et al. (2016) to the Turkish culture, to revisethe scale as six dimensional by adding the dimensions of hope and frustration and to determine the views of theteachers. The research was carried out with three groups consisting of teachers working in secondary schools indifferent cities of Turkey. In the study, firstly linguistic equivalence was provided (r=.849, p<.01), then the scalewas submitted to expert opinion and dimensions were added to the scale after it was revised. As a result of theEFA performed to determine the construct validity of the scale, it was determined that the factor loads rangedbetween .609 and .855 and the CFA result was in good agreement with the model. Cronbach’s alpha coefficients(α=.749-α=.896) and item-total correlations (r=.502-.813) revealed the reliability of the scale. In addition, significant relationships between the dimensions (r=-.166-.581) showed that the internal consistency of the scale was ensured. The scale which was finalized as six dimensions and twenty-seven items was applied to teachers(N=732). It was found out that teachers’ views were “I certainly do not agree” in the dimension of Anxiety, “I agree” in the dimension of Pride, “I certainly agree” in the dimensions of Enjoyment and Hope and “I do not agree” in the dimension of Anger and Frustration.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Öğretmenlerin Öğretim Duygu Durumları Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması, Revize Edilmesi ve Betimsel Analizi

Öz:
Bu araştırmayla Hong vd. (2016) tarafından geliştirilen ölçeğin Türk kültürüne uyarlanması, umut duygusu ile hayal kırıklığı duygusu boyutları eklenerek ölçeğin altı boyut olarak revize edilmesi ve öğretmenlerin görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin farklı illerindeki ortaokullarda görevli öğretmenlerden oluşan üç grupla yürütülmüştür. Araştırmada, ilk olarak dilsel eşdeğerlik sağlanmış (r=.849, p<.01), sonra ölçek uzman görüşüne sunulmuş ve düzeltmeler yapılan ölçeğe boyutlar eklenmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini tespit etmek için yapılan AFA sonucunda faktör yüklerinin .609 ile .855 arasında değiştiği, DFA sonucunda ise modelin iyi uyum gösterdiği belirlenmiştir. Cronbach’s alpha iç tutarlılık katsayıları (α=.749-α=.896) ve madde-toplam korelasyonları (r=.502-.813) ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca boyutlar arasındaki anlamlı ilişkiler de (r=-.166-.581) ölçeğin iç tutarlılığın sağlanmış olduğunu göstermiştir. Altı boyut ve yirmi yedi madde olarak nihai yapıya kavuşturulan ölçek öğretmenlere (N=732) uygulanmış olup öğretmenlerin görüşlerinin Kaygı Duygusu boyutunda “kesinlikle katılmıyorum”, Gurur Duygusu boyutunda “katılıyorum”, Haz Alma Duygusu ve Umut Duygusu boyutlarında “kesinlikle katılıyorum”, Öfke Duygusu ve Hayal Kırıklığı Duygusu boyutlarında “katılmıyorum” düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, C., & Çoruk, A. (2012). Çalışma yaşamında duygular ve yönetimi: Kavramsal bir inceleme. Eğitimde Politika Analizi, 1 (1), 3-25.
  • Akgün, A. E., Keskin, H., & Byrne, J. (2009). Organizational emotional capability, product and process innovation, and firm performance: An empirical analysis. Journal of Engineering and Technology Management, 26 (3), 103-130.
  • Aksu, A., & Yüksel-Şahin, F. (1999). Kocaeli Üniversitesi öğretim elemanlarının kaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 23 (111), 60-68.
  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 377-404.
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V., & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers’ emotions and instructional behavior for their students’ emotions - An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. DOI: 10.1016/j. tate.2014.05.002.
  • Becker, E. S., Keller, M. M., Goetz, T., Frenzel, A. C., & Taxer, J. (2015). Antecedents of teachers’ emotions in the classroom: An intraindividual approach. Frontiers in Psycho- logy, 6, 1-12. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00635.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: Bollen, K. A., & Long, J.S. (Eds.), Testing structural equation models (136-162). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Burić, I,. Slišković, A. & Macuka, I. (2017): A mixed-method approach to the assessment of teachers’ emotions: Development and validation of the teacher emotion questionnaire. Educational Psychology, 38 (3), 1-25. DOI: 10.1080/01443410.2017.1382682.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanı- mı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32 (32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (23.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak. E., Akgün. Ö. E., Karadeniz. Ş., & Demirel. F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Carson, R. L. (2006). Exploring the Episodic Nature of Teachers’ Emotions as it Relates to Teacher Burnout. (Unpublished PhD Dissertation), Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • Cemaloğlu, N., & Erdemoğlu Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 465-484.
  • Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21 (3), 193-218. DOI: 10.1007/ s10648-009-9106.
  • Chang, M. L. (2013). Toward a theoretical model to understand teacher emotions and teacher burnout in the context of student misbehavior: Appraisal, regulation and coping. Motivation and Emotion, 37 (4), 799-817. DOI: 10.1007/ s11031-012-9335-0.
  • Chen, J. (2016). Understanding teacher emotions: The development of a teacher emotion inventory. Teaching and Teacher Education, 55 (4), 68-77. DOI: 10.1016/j. tate.2016.01.001.
  • Cowie, N. (2011). Emotions that experienced English as a foreign language (EFL) teachers feel about their students, their colleagues and their work. Teaching and Teacher Education, 27 (1), 235-242. DOI: 10.1016/j.tate.2010.08.006.
  • Cross, D. I., & Hong, J. Y. (2009). Beliefs and professional identity: Critical constructs in examining the impact of reform on the emotional experiences of teachers. In P. A. Schutz, & M. Zembylas (Eds.), Advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives (273-296).
  • Cross, D. I., & Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers’ emotions in the school context. Teaching and Teacher Education, 28 (7), 957-967. DOI: 10.1016/j. tate.2012.05.001.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Dagleish, T., & Power, M. (Eds.) (1999). Handbook of cognition and emotion. New York: Wiley & Sons.
  • Darby, A. (2008). Teachers’ emotions in the reconstruction of professional selfunderstanding. Teaching and Teacher Education, 24, 1160-1172. DOI: 10.1016/j.tate.2007.02.001.
  • Deryakulu, D., & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
  • Develi, E. (2006). Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (5. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychologist, 36 (2), 103-112.
  • Fineman, S. (1993). Organizations as emotional arenas. In S. Fineman, Emotions in organizations. London: Sage Publishing.
  • Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In R. Pekrun & E. A. Linnenbrink (Eds.), International handbook of emotions in education. New York: Routledge. Frenzel, A. C., & Goetz, T. (2007). Emotionales erleben von lehrkräften beim unterrichten. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 21 (3/4), 283-295. DOI: 10.1024/1010- 0652.21.3.283.
  • Frenzel, A. C., Goetz, T., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Sutton, R. E. (2009a). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101, 705-716. DOI: 10.1037/a0014695.
  • Frenzel, A. C., Goetz, T., Stephens, E. J., & Jacob, B. (2009b). Antecedents and effects of teachers’ emotional experiences: An integrated perspective and empirical test. In P. A. Schutz & M. Zembylas (Eds.), Advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives. New York, NY: Springer. DOI: 10.1007/978-1-4419-0564-2_7.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2010). Achievement emotions questionnaire for teachers (AEQ-teacher) - user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The teacher emotions scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2016.05.003.
  • Fried, L., Mansfield, C., & Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25 (4), 415-441.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2013). Psikolojiye giriş: Psikoloji ve yaşam. (Çev.:Gamze Sart), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güney, S. (2014). Davranış bilimleri (8.Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hagenauer, G., Hascher, T., & Volet, S. E. (2015). Teacher emotions in the classroom: Associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 30 (4), 385-403. DOI: 10.1007/s10212-015-0250-0.
  • Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14 (8), 835-854.
  • Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: Teachers’ perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16 (8), 811-826.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 103 (6), 1056-1080.
  • Hefferon, K. & Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji. Kuram, araştırma ve uygulamalar. (Çev. E.: Tayfun Doğan), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Hong, J., Heddy, B., Ruan, J., You, S., Kambara, H., Nie, Y., & Monobe, G. (2016). Revising and validating achievement emotions questionnaire – teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5 (1), 80-107. DOI: 10.17583/ijep.2016.1395.
  • Hosotani, R., & Imai-Matsumura, K. (2011). Emotional experience, expression, and regulation of highquality Japanese elementary school teachers. Teaching and Teacher Education, 27 (6), 1039-1048. DOI: 10.1016/j.tate.2011.03.010.
  • Hwang, C., & Henry, L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 23 (3), 121-127.
  • Jiang, J., Vauras, M., Volet, S., & Wang, Y. (2016). Teachers’ emotions and emotion regulation strategies: Self-and students’ perceptions. Teaching and Teacher Education, 54, 22-31. DOI: 10.1016/j.tate.2015.11.008.
  • Jones, N., & Youngs, P. (2012). Attitudes and affect: Daily emotions and their association with the commitment and burnout of beginning teachers. Teachers College Record, 114 (2), 1-36.
  • Kapusuzoğlu, Ş. (2004). Beni harekete geçiren nedir? Eğitim ve Bilim, 29 (131), 24-29.
  • Karagöz, Y., & Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
  • Karakuş, S. Ş., Yıldırım, H., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Üç faktörlü yeme ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. TAF Preventive Medicine Bul- letin, 15 (3), 229-237. DOI: 10.5455/pmb.1-1446540396.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi (16.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kelchtermans, G. (2005). Teachers’ emotions in educational reforms: Self-understanding, vulnerable commitment and micropolitical literacy. Teaching and Teacher Education, 21 (8), 995-1006. DOI: 10.1016/j.tate.2005.06.009.
  • Keller, M. M., Chang, M-L., Becker, E. S., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2014a). Teachers’ emotional experiences and exhaustion as predictors of emotional labor in the classroom: An experience sampling study. Frontiers in Psychology, 5, 1-10. DOI:10.3389/ fpsyg.2014.01442.
  • Keller, M. M., Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Hensley, L. (2014b). Exploring teacher emotions. In P. W. Richardson, S. A. Karabenick, and H. M. G. Watt (Eds.), Teacher motivation: Theory and practice. 69-82. NewYork: Routledge.
  • Klassen, R. M., Perry, N. E., & Frenzel, A. C. (2012). Teachers’ relatedness with students: An underemphasized component of teachers’ basic psychological needs. Journal of Educational Psychology, 104 (1), 150-165. DOI: 10.1037/a0026253.
  • Korkmazyürek, H. ve Hazır, K. (2017). Örgütsel davranış 2. Baskı. (Ed. Sığrı, Ü. ve Gürbüz, S.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lee, M., Pekrun, R., Taxer, J. L., Schutz, P. A., Vogl, E., & Xie, X. (2016). Teachers’ emotions and emotion management: Integrating emotion regulation theory with emotional labor research. Social Psychology of Education, 19 (4), 843-863. DOI: 10.1007/s11218- 016-9359-5.
  • Levering, B. (2000). Disappointment in teacher-student relationships. Journal of Curriculum Studies, 32 (1), 65-74. DOI: 10.1080/002202700182853.
  • Lewis, M. (2008). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones & L.F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (742- 756). New York: Guilford.
  • Liu, Y. (2003). Developing a scale to measure the ınteractivity of websites. Journal of Advertising Research, 43, 207-216.
  • Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-conceptualizing emotion and motivation to learn in classroom contexts. Educational Psychology Review, 18 (4), 377-390. DOI: 10.1007/ s10648-006-9032-1.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS Destekli) uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nartgün, Ş. S. ve Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22 (4), 537- 564. DOI: 10.14527/kuey.2016.021.
  • Nartgün, Z. (2001). Klasik test kuramındaki cronbach α güvenirlik katsayısı ile örtük özellikler kuramındaki bilgi fonksiyonları ve marjinal güvenirlik katsayısının karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2).
  • Özer, B. U. ve Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-86.
  • Öztürk, E. ve Özan, M. B. (2015). Elazığ ilindeki ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin öfke nedenleri ve öfke kontrol yöntemleri. Milli Eğitim Dergisi, 45 (206), 148-159.
  • Pekrun, R. (2014). Emotions and learning. Educational Practices Series-24. Brussels, Belgium: The International Academy of Education.
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Positive emotions in education. In E. Frydenberg (Eds.), Beyond coping: Meeting goals, visions, and challenges (149-173). Oxford, England: Oxford University Press.
  • Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (Eds.), (2014). International handbook of emotions in education. New York, NY: Routledge.
  • Prosen, S., Smrtnık Vitulić, H., & Poljšak Škraban, O. (2014). Teachers’ emotional expression in the classroom. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 226-237.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış (14.Baskı). Çev. İ. Erdem, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Rodrigo-Ruiz, D. (2016). Effect of teachers’ emotions on their students: Some evidence. Journal of Education & Social Policy, 3 (4), 73-79.
  • Sakız, G. (2014). Özdüzenlemeli öğrenmede duyuşsal bir boyut: Akademik duygular. In G. Sakız (Eds.), Özdüzenleme: Öğrenmeden öğretime özdüzenleme davranışlarının gelişimi, stratejiler ve öneriler (81-128). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Šarić, M. (2015). Teachers’ emotions: a research review from a psychological perspective. Journal of Contemporary Educational Studıes, 4, 10-26.
  • Schutz, P. A., Hong, J. Y., Cross, D. I., & Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity settings. Educational Psychology Review, 18 (4), 343- 360. DOI: 10.1007/s10648-006-9030-3.
  • Schutz, P. A., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. Boston, MA: Academic Press.
  • Schutz, P. A., & Zembylas, M. (2009). Advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives. New York.
  • Shapiro, S. (2010). Revisiting the teachers’ lounge: Reflections on emotional experience and teacher identity. Teaching and Teacher Education, 26 (3), 616-621. DOI: 10.1016/j. tate.2009.09.009.
  • Smith, E. E., Hoeksema, S. N., Fredrickson, B. L., & Loftus, G. R. (2012). Atkinson ve Hilgard, psikolojiye giriş (14. Baskı). Çev. Ö. Öncül ve D. Ferhatoğlu, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Steigenberger, N. (2015). Emotions in sensemaking: A change management perspective. Journal of Organizational Change Management, 28 (3), 432-451.
  • Sutton, R. E. (2007). Teachers’ anger, frustration and self-regulation. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education, 259-274. USA: Elsevier Inc. Sutton, R. E., & Wheatley, K. F. (2003). Teachers’ emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15 (4), 327-358.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şahin, M., Aydın, B., Sarı, S. V., Kaya, S., & Pala, H. (2012). Öznel iyi oluşu açıklamada umut ve yaşamda anlamın rolü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 827-836.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şengül, M., & Demirel, A. (2016). Türkçe öğretmenlerinin duygu dışavurum tarzları üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34), 116-133.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tarhan, N. (2014). Duyguların psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Taşğın, Ö., Tekin, M., & Altınok, E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değiş- kenler açısından kaygı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği). Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9 (4), 12-20.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Taxer, J. L., & Frenzel, A. C. (2015). Facets of teachers’ emotional lives: A quantitative investigation of teachers’ genuine, faked, and hidden emotions. Teaching and Teacher Education, 49, 78-88. DOI: 10.1016/j.tate.2015.03.003.
  • Temel, V. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin problem çözme becerileri, karar verme stilleri ve öfke tarzları. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Temel, V., Akpınar, S., Birol, S. Ş., Nas, K., & Akpınar, Ö. (2015). Öğretmenlerin bazı de- ğişkenler açısından öfke düzeylerinin ve tarzlarının belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (40), 613-620.
  • Trigwell, K. (2012). Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher education. Instructional Science, 40 (3), 607-621. DOI: 10.1007/s11251-011-9192-3.
  • Türkay, O., Ünal, A., & Taşar, O. (2011). Motivasyonel ve yapısal etkenler altında duygusal emeğin işe bağlılığa etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14), 201-222.
  • Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality & Social Psychology, 54 (6), 1063-1070.
  • Weiss, H. M., & Cropanzano, R. (1996). Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes and consequences of affective experiences at work. Research in Organizational Behavior, 18, 1-74.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30.
  • Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9 (3), 213-238. DOI: 10.1080/13540600309378.
  • Zembylas, M., Charalambous, C., & Charalambous, P. (2014). The schooling of emotion and memory: Analyzing emotional styles in the context of a teacher’s pedagogical practices. Teaching and Teacher Education, 44, 69-80. DOI: 10.1016/j.tate.2014.08.001.
APA DİLEKÇİ Ü, SEZGİN NARTGÜN Ş (2019). Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. , 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
Chicago DİLEKÇİ ÜMİT,SEZGİN NARTGÜN Şenay Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. (2019): 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
MLA DİLEKÇİ ÜMİT,SEZGİN NARTGÜN Şenay Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. , 2019, ss.51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
AMA DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. . 2019; 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
Vancouver DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. . 2019; 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
IEEE DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş "Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale." , ss.51 - 118, 2019. 10.14527/kuey.2019.002
ISNAD DİLEKÇİ, ÜMİT - SEZGİN NARTGÜN, Şenay. "Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale". (2019), 51-118. https://doi.org/10.14527/kuey.2019.002
APA DİLEKÇİ Ü, SEZGİN NARTGÜN Ş (2019). Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(1), 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
Chicago DİLEKÇİ ÜMİT,SEZGİN NARTGÜN Şenay Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 25, no.1 (2019): 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
MLA DİLEKÇİ ÜMİT,SEZGİN NARTGÜN Şenay Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.25, no.1, 2019, ss.51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
AMA DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2019; 25(1): 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
Vancouver DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2019; 25(1): 51 - 118. 10.14527/kuey.2019.002
IEEE DİLEKÇİ Ü,SEZGİN NARTGÜN Ş "Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25, ss.51 - 118, 2019. 10.14527/kuey.2019.002
ISNAD DİLEKÇİ, ÜMİT - SEZGİN NARTGÜN, Şenay. "Adaptation of Teachers’ Instructional Emotions Scale to Turkish Culture and Revision and Descriptive Analysis of the Scale". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 25/1 (2019), 51-118. https://doi.org/10.14527/kuey.2019.002