Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri
Yıl: 2019 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 198 - 204 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/HEAD.2019.198 İndeks Tarihi: 27-05-2020
Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri
Öz: Amaç: Çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekayailişkin liderlik düzeylerinin incelenmesidir.Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu araştırma hemşirelikbölümünde okuyan 417 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, bilgiformu ve Duygusal Zekâ Öğrenci Liderliği Ölçeği kullanılarak toplanmış;veriler tanımlayıcı, parametrik ve nonparametrik testler ile analizedilmiştir.Bulgular: Öğrencilerin %51.1’i 21 yaş ve üstünde, %82.3’ü kız ve%74.3’ünün ailesi demokratiktir. %31.9’u dördüncü sınıfta okumaktadır.Öğrencilerin duygusal zekâ liderliği ölçeği toplam puanı 3.73±0.50’dir.Kız, ikinci ve son sınıfta okuyan, akademik not ortalaması 3.00 üstünde,aileleri demokratik, hemşirelik okumaktan memnun olan ve liderlik ileilgili eğitime/toplantıya katılan öğrencilerin duygusal zekâ liderliği toplampuanının daha yüksek olması istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur(p<0.05).Sonuç: Genel olarak hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka liderlikdüzeyi yüksektir. Ancak okullarda erkek, ailesi otokratik, birinci veüçüncü sınıfta okuyan, akademik not ortalaması düşük, hemşirelikokumaktan memnun olmayan öğrencilerin duygusal zeka liderliğigeliştirmesi için düzenlemeler yapılmalıdır.
Anahtar Kelime: Konular:
-
Öz: Aim: This study aimed to examine the levels of emotional intelligence and leadership in nursing students. Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 417 students who studied at a nursing school. The data were gathered using an information form and the Emotionally Intelligent Student Leadership Scale and were analyzed with descriptive, parametric and nonparametric tests. Results: Of the students, 51.1% were 21 years of age or older, 82.3% were female, and 74.3% came from democratic families. Of the students, 31.9% were fourth-year students. Students’ total score on the Emotionally Intelligent Leadership Scale was 3.73±0.50. The scale scores of those students who were female, attended second and final years, had an academic grade over 3.00, had democratic families, were pleased with studying at nursing school and participated in meeting/ training about leadership were higher, and these results were found to be statistically significant (p<0.05). Conclusion: Generally, the levels of emotional intelligence leadership found in the nursing students were high. However, regulations should be made to improve the emotional intelligence leadership of nursing students who are male, studied in the first or third years, came from an autocratic family, had a low academic grade point average and were not satisfied with studying at nursing school.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Geçikli, F. Liderlik ve duygusal zekâ: Mustafa Kemal Atatürk örneği. Ata İlet Derg. 2012;2(3):19-38. Available from: http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/399018
- 2. Hotamışlı M, Efe D. Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisi bağlamındaki çalışmaların bibliyometrik analiz ile incelenmesi. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi. 2015;19(1):101-21. Available from: http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/46561
- 3. Wong CS, Law KS. The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. Leadersh Q. 2002;13(3):243-74. doi: 10.1016/S1048-9843(02)00099-1.
- 4. Avşar G, Kaşıkcı M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010;13(1):1-6. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/29503
- 5. Çolak Okumuş D, Uğur E. Hemşirelerin duygusal zekâ düzeylerinin bakım davranışlarına etkisi. ACU Sağlık Bil Derg. 2017;(2):104-9. Available from: http://openaccess.acibadem.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/ handle/11443/565/Makale%20Dosyas%C4%B1. pdf?sequence=1&isAllowed=y
- 6. Kaya H, Keçeci A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2004;13(52):39-47. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/ article-file/95299
- 7. Duygulu S. Önderlik. In: Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E, editors. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Basın; 2014. p. 123- 43.
- 8. Duygulu S, Hicdurmaz D, Akyar I. Nursing students’ leadership and emotional intelligence in Turkey. J Nurs Educ. 2011;50(5):281-5. doi: 10.3928/01484834-20110130-07.
- 9. Allen SJ, Shankman ML, Miguel RF. Emotionally intelligent leadership: An integrative, process-oriented theory of student leadership. Journal of Leadership Education. 2012;11(1):177-203. Available from: https://eric. ed.gov/?id=EJ980995
- 10. Fırat Kılıç H, Çağlıyan S, Sucu Dağ G. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14(4):275-82. doi: 10.5222/HEAD.2017.275.
- 11. Sevindik F, Uncu F, Dağ DG. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. F Ü Sağ Bil Tıp Derg. 2012;26(1):21-6. Available from: http://tip.fusabil.org/pdf/pdf_ FUSABIL_836.pdf
- 12. Tambağ H, Kaykunoğlu M, Gündüz Z, Demir Y. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(1):41-6. Available from: https://www. journalagent.com/kuhead/pdfs/KUHEAD_11_1_41_46.pdf
- 13. Yılmaz E, Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2011;4(1):39-52. Available from: http:// hemsirelik.maltepe.edu.tr/dergiler/nisan/39-52.pdf
- 14. Özdemir Özkan N, Akın S, Durna Z. Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015;12(1):51-61. doi: 10.5222/HEAD.2015.051.
- 15. Altuntaş S, Çevik Akyil R. Relationship between emotional intelligence and leadership behavior of Turkish male nursing students. Healthmed. 2011;5(6):2097-104. Available from: https://www.researchgate.net/ publication/283773786_Relationship_between_emotional_intelligence_ and_leadership_behavior_of_Turkish_male_nursing_students
- 16. Koçyiğit M, Karadağ E. Duygusal zekâ öğrenci liderliği için bir ölçek geliştirme çalışması. KEFAD. 2017;18(2):1-17. Available from: http:// kefad.ahievran.edu.tr/Kefad/ArchiveIssues/PDF/d7dede47-93d9-e711- 80fc-00224d68272d
- 17. Yılmaz Karabulutlu E, Yılmaz S, Yurttaş A. Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2011;2(2):75-9. Available from: http://www. journalagent.com/phd/pdfs/phd_2_2_75_79.pdf
- 18. Duman D, Acaroğlu R. Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2014;22(1):25-32. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/332760
- 19. Erigüç G, Eriş H, Kabalcıoğlu F. Emotional ıntelligence and communication skills of nursing students: Example of Harran University School of Health. IOJES. 2014;6(2):398-412. doi: 10.15345/ iojes.2014.02.013
- 20. Önler E, Yıldız T, Süzen ER, Aydınyılmaz H, Urcanoğlu ÖB, Kılıç Ö, et al. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin ekip çalışması tutumları ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. IAAOJ,HealthSciences. 2014;2(2):19-29. Available from: http://dergipark. gov.tr/download/article-file/367827
- 21. Şencan H. Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005.
- 22. Onay M, Uğur B. Sağlıktaki memnuniyetin sessiz sihri: “Duygusal zekâ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2011;3(2):23-34. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/150967
- 23. Yılmaz M. Nefroloji hemşireliği ve duygusal zekâ. Nefr Hem Der. 2015;2:13-8. Available from:http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/292253
- 24. Carragher J, Gormley K. Leadership and emotional intelligence in nursing and midwifery education and practice: A discussion paper. J Adv Nurs. 2017;73(1):85-96. doi: 10.1111/jan.13141.
- 25. Haight RC, Kolar C, Nelson MH, Fierke KK, Sucher BJ, Janke KK. Assessing emotionally intelligent leadership in pharmacy students. Am J Pharm Educ. 2017;81(2):1-9. Available from: https://www.ajpe.org/doi/ pdf/10.5688/ajpe81229
- 26. Shankman ML, Haber P, Facca T, Allen SJ. Gender and leadership through the lens of emotionally intelligent leadership. Leadership Review. 2010;10:88-103. Available from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do wnload?doi=10.1.1.623.3214&rep=rep1&type=pdf
- 27. Oğan E, Yücel Toy B. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. ODÜSOBİAD. 2017;7(3):445-61. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/371908
- 28. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectional study of emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today. 2010;30(1):49-53. doi: 10.1016/j.nedt.2009.06.006.
- 29. Haber P, Allen SJ, Facca T, Shankman ML. College students’ emotionally intelligent leadership: An examination of differences by student organization involvement and formal leadership roles. International Journal of Leadership Studies. 2012;7(2):246-65. Available from: https:// www.regent.edu/acad/global/publications/ijls/new/vol7iss2/IJLS_ Vol7Iss2_Haber_pp246-265.pdf
- 30. Barut Y, Odacı H. Fen lisesi ile genel lise öğrencilerinin mesleki yönelimlerinin karşılaştırılması. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 2002;14:38-45. Available from: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/omuefd/ issue/viewIssue/5000008042/5000006652
- 31. Köse MR. Üniversiteye giriş ve liselerimiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1999;15:51-60. Available from: http://www.efdergi. hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1130-published.pdf
- 32. Erdoğdu MY. Duygusal zekânın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;7(23):62-76. Available from: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/70012
- 33. Özdemir M, Dilekmen M. Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâlarının anne-baba tutumu akademik başarı ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;21(4):1655-71. Available from: http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/407288
- 34. Fernandez R, Salamonson Y, Griffiths R. Emotional intelligence as a predictor of academic performance in first‐year accelerated graduate entry nursing students. J Clin Nurs. 2012;21:3485-92. doi:10.1111/j.1365-2702.2012.04199.x.
- 35. Parker JD, Summerfeldt LJ, Hogan MJ, Majeski SA. Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Pers Individ Dif. 2004;36(1):163-72. doi: 10.1016/S0191- 8869(03)00076-X.
- 36. Tuncer M, Demiralp M. Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerde duygusal zekâ ve iletişim becerileri ilişkisi: Çok merkezli bir çalışma. TAF Prev Med Bull. 2016;15(5):389-95. doi: 10.5455/pmb.1-1448277282.
- 37. Öztürk H, Kasım S, Kavgacı A, Kaptan D, İnce G. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin iş doyum düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(1):17-25. Available from: http:// dergipark.gov.tr/download/article-file/29684
APA | ÖZKOL KILINÇ K, KURT Y, ÇAYLAK ALTUN E, TORUN KILIÇ Ç, Öztürk H (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. , 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
Chicago | ÖZKOL KILINÇ Kadriye,KURT Yeter,ÇAYLAK ALTUN Esra,TORUN KILIÇ Çiğdem,Öztürk Havva Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. (2019): 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
MLA | ÖZKOL KILINÇ Kadriye,KURT Yeter,ÇAYLAK ALTUN Esra,TORUN KILIÇ Çiğdem,Öztürk Havva Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. , 2019, ss.198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
AMA | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. . 2019; 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
Vancouver | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. . 2019; 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
IEEE | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H "Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri." , ss.198 - 204, 2019. 10.5222/HEAD.2019.198 |
ISNAD | ÖZKOL KILINÇ, Kadriye vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri". (2019), 198-204. https://doi.org/10.5222/HEAD.2019.198 |
APA | ÖZKOL KILINÇ K, KURT Y, ÇAYLAK ALTUN E, TORUN KILIÇ Ç, Öztürk H (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(3), 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
Chicago | ÖZKOL KILINÇ Kadriye,KURT Yeter,ÇAYLAK ALTUN Esra,TORUN KILIÇ Çiğdem,Öztürk Havva Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 16, no.3 (2019): 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
MLA | ÖZKOL KILINÇ Kadriye,KURT Yeter,ÇAYLAK ALTUN Esra,TORUN KILIÇ Çiğdem,Öztürk Havva Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, vol.16, no.3, 2019, ss.198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
AMA | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2019; 16(3): 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
Vancouver | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2019; 16(3): 198 - 204. 10.5222/HEAD.2019.198 |
IEEE | ÖZKOL KILINÇ K,KURT Y,ÇAYLAK ALTUN E,TORUN KILIÇ Ç,Öztürk H "Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri." Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16, ss.198 - 204, 2019. 10.5222/HEAD.2019.198 |
ISNAD | ÖZKOL KILINÇ, Kadriye vd. "Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri". Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 16/3 (2019), 198-204. https://doi.org/10.5222/HEAD.2019.198 |