Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri
Yıl: 2019 Cilt: 27 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1827 - 1840 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24106/kefdergi.3393 İndeks Tarihi: 03-06-2020
Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri
Öz: İnsanlığın ürünü olarak kültür toplumsal ve tarihi nitelik taşımaktadır. Kültürel miras ise toplumların en önemli zenginlik unsurlarından birini oluşturur. Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin kültürel miras ve kültürel mirasın korunması konusundaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel verilere dayanan ve betimsel nitelik taşıyan bir çalışmadır. Araştırmaya beşinci ve altıncı sınıfa devam eden 186 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kültürel mirasın tanımı, kültürel mirasın korunmasının nedenleri ve kültürel mirasın korunmasının önemi konularında bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar bağlamında kültürel miras eğitimine yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime: Secondary School Students’ Views about Cultural Heritage and Preserving Cultural Heritage
Öz: Culture as a product of humanity has both social and historical features. Cultural heritage is one of the most important resources of society which presents wealth in terms of history and culture. The purpose of this research is to understand secondary school students’ views’ about cultural heritage and, preserving cultural heritage. The research is a descriptive study based on qualitative data. 186 secondary school students attending the fifth and sixth grade participated in the study. Content analysis was used to analyze data of the research. At the end of the study, findings were reached on definition of the cultural heritage, reasons and importance of preserving cultural heritage. Suggestions were put forth in light of results of the study.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Avcı, M. (2014). Sosyal bilgiler dersinde kültürel miras eğitimine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Çapar, G., & Yenipınar, U. (2016). Somut Olmayan Kültürel Miras Kaynağı Olarak Yöresel Yiyeceklerin Turizm. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4, 100-115.
- Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında somut olmayan kültürel mirasın yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 185-203.
- Çulha Özbaş, B. 2009. İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde kültürel miras eğitimi. M. Safran. (Ed.). Sosyal bilgiler eğitimi içinde (ss.702-718). Ankara: Pegem Akademi.
- Darçın Şahin, İ. 2010. Yerel kültür mirasının dijitalleştirilmesi ve halk kütüphaneleri: Yalova örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Doğan, Y., & Arıkan, İ. (2013). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin kültürel mirasla ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerce incelenmesi (Adıyaman örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 29-68.
- Dönmez, C., & Yeşilbursa, C. C. (2014). Kültürel miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 13 (2), 425-442.
- Gümüş, N., & Adanalı, R. (2011). Buca’da (İzmir) tarihi ve kültürel mirasa yönelik ortaöğretim öğrencilerinin tutum ve davranışları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 87-102.
- Güvenç, B. 2005. İnsan ve kültür. (11. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Ellis, A. K. (2010). Teaching and learning elementary social studies. 9th ed. Boston: Pearson Education.
- Gross, Z. & Rutland, S.D. (2017). Experiential learning and values education at a school youth camp: Maintaining Jewish culture and heritage. International Review of Education, 63, 29-49.
- MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi (4–7. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. http://mufredat .meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx- ?PID=155 Erişim Tarihi: 27.08.2018
- Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Mustak, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarihi kültürel miras eğitimine ilişkin görüşleri (Denizli şehri örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
- TBMM. (1980). “Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme”ye Türkiye Cumhuriyetinin Katılmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı ve Milli Eğitim ve Milli Savunma, İçişleri ve Dışişleri Komisyonları Raporları. (1/51) Retrieved from https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/DM__/d02/c004/dm__02004051ss0060.pdf
- Özdemir, N. (2009). Kültür ekonomisi ve endüstrileri ile kültürel miras yönetimi ilişkisi. Milli folklor, 21(84), 73-86.
- Türker, A., & Çelik, İ. (2012). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir Dergisi, 9, 86-98.
- UNESCO. (2018). UNESCO Türkiye Millî Komisyonu, UNESCO Dünya Miras listesi. Retrieved from http://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1-Listesi
- World Bank. (1999). Sustainable tourism and cultural heritage: a review of development assistance and its potential to promote sustainability (English). Washington, DC: World Bank. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/ en/551751468176048723/Sustainable-tourism-and-cultural-heritage-a-review-of-development-assistance-and-its-potential-to-promote-sustainability
- Yaşar, Ş., Kasa, B., & Bayır, Ö. G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlerin ulusal ve evrensel olarak sınıflandırılması. Turkish Studies, 10(3). 581-600.
- Yeşilbursa, C. C. (2013). Altıncı sınıf öğrencilerinin somut kültürel mirasa yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2), 405-420.
- Yıldırım, H. & Şimşek, A. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Beşinci Baskı. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Zarrillo, J. J. (2004). Teaching elementary social studies principles and applications. (2nd ed.). New Jersey: Prentice Hall.
APA | BAYIR Ö, Çengelci Köse T (2019). Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. , 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
Chicago | BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,Çengelci Köse Tuba Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. (2019): 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
MLA | BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,Çengelci Köse Tuba Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. , 2019, ss.1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
AMA | BAYIR Ö,Çengelci Köse T Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. . 2019; 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
Vancouver | BAYIR Ö,Çengelci Köse T Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. . 2019; 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
IEEE | BAYIR Ö,Çengelci Köse T "Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri." , ss.1827 - 1840, 2019. 10.24106/kefdergi.3393 |
ISNAD | BAYIR, Ömür GÜRDOĞAN - Çengelci Köse, Tuba. "Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri". (2019), 1827-1840. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3393 |
APA | BAYIR Ö, Çengelci Köse T (2019). Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
Chicago | BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,Çengelci Köse Tuba Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 27, no.4 (2019): 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
MLA | BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,Çengelci Köse Tuba Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.27, no.4, 2019, ss.1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
AMA | BAYIR Ö,Çengelci Köse T Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(4): 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
Vancouver | BAYIR Ö,Çengelci Köse T Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2019; 27(4): 1827 - 1840. 10.24106/kefdergi.3393 |
IEEE | BAYIR Ö,Çengelci Köse T "Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri." Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, ss.1827 - 1840, 2019. 10.24106/kefdergi.3393 |
ISNAD | BAYIR, Ömür GÜRDOĞAN - Çengelci Köse, Tuba. "Kültürel Miras ve Korunmasına İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri". Kastamonu Eğitim Dergisi 27/4 (2019), 1827-1840. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3393 |