Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)

Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 11 - 24 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 27-03-2020

Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)

Öz:
The Keçe Cave is located about 40 km northof the district of Kahramanmaraş/Elbistan. Oneof the most important features of this cave isthat it contains traces of life belonging to different archaeological periods. The Paleolithicchipped-stone tools and other archaeological data uncovered around the cave revealedthat this cave was a place where excavationsshould be carried out. The paintings found onthe interior walls of one of the small caves areof great significance. All of these images aremade by painting technique, and they describea life story. There are various figures of humandepictions, symbols, and signs in the paintings between the dotted bands. The color ofthe paint used in the paintings usually belongsto different shades of red, which is in shadesof ocher. A small number of paintings featuredifferent colors similar to purple and black. Inthis study, firstly the Keçe Cave will be mentioned, and then the emergence and types ofthe concept of art will be explained. Secondly,examples of the paintings identified in Anatoliawill be mentioned. In the last section, the general features of the pictures in Keçe Cave willbe explained.
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji

-

Öz:
Keçe Mağarası, Kahramanmaraş İli, Elbistan İlçesi’nin yak. 40 km kuzeyinde yer almaktadır. Bu mağarayı önemli kılan unsurların başında, farklı arkeolojik dönemlere ait yaşam izlerini barındırması gelmektedir. Çevresinde ele geçen Paleolitik yontmataş alet topluluğu ve diğer arkeolojik veriler, bu mağaranın kazı çalışmaları yapılması gereken bir yer olduğunu göstermiştir. Bu alanın önemli özelliklerinden bir diğeri de, küçük boyutlu mağaralardan birinin iç duvarlarında tespit edilen resimlerdir. Bu resimlerin tamamı boyama tekniği ile yapılmış olup, bir hayat öyküsünü anlatmaktadır. Boyalarla oluşturulan noktalı iki bant arasında yer alan resimlerde, çeşitli insan figürleri, semboller ve işaretler yer almaktadır. Resimlerin yapımında kullanılan boya rengi, genellikle aşı boyası tonlarında olan kırmızı ve bu rengin değişik tonlarına aittir. Az sayıda boyalı resim örnekleri ise mor ve siyah rengi andıran daha farklı bir görünümdedirler. Çalışmada öncelikle Keçe Mağarası’ndan bahsedilecek, daha sonra sanat olgusunun ortaya çıkışı ve türleri açıklanacaktır. İkinci bölümde, Anadolu’da tespit edilen resim örneklerine değinilecektir. Son bölümde ise Keçe Mağarası’nda yer alan resimlerin genel özellikleri anlatılacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bahn, P.G. 1995. “Cave Art without the Caves.” Antiquity 69–263: 231–37.
  • Bahn, P.G., and J. Vertut. 1997. Journey through the Ice Age. California: University of California Press.
  • Bahn, P.G., and J. Vertut. 1988. Images of the Ice Age. London: Oxford University Press.
  • Barnard, A., trans. 2014. Simgesel Düşüncenin Doğuşu. İstanbul: Boğaziçi University Press.
  • Belli, O. 2007. “Kars Bölgesi’nde Keşfedilen Tarih Öncesi Döneme Ait Kayaüstü Resimler.” In Kars 2. Kent Kurultayı Kafkasya’da Ortak Geleceğimiz, edited by O. Belli, 30–75. İstanbul: Kars Belediyesi Kültür Yayınları Nr. 21.
  • Belli, O. 2005. “Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde Yeni Keşifler; Sinek Çayı Kayaaltı Sığınağı Resimleri.” Arkeoloji ve Sanat Dergisi 120: 1–17.
  • Belli, O. 1979. “Van Bölgesi’nde Boyalı Mağara Resimleri: Kızların Mağarası.” Arkeoloji ve Sanat 1.2: 19–27.
  • Belli, O. 1975. “Doğu Anadolu’da Yeni Arkeolojik Keşifler Van-Yedisalkım (Put) Köyü Boyalı Mağara Resimleri.” Tarih Dergisi/Turkish Journal of History 28–29: 1–40.
  • Chazine, J.M. 2005. “Rock Art, Burials, and Habitations: Caves in East Kalimantan.” Asian Perspectives 44.1: 219–30.
  • Conkey, M.W. 1995. “Making Things Meaningful: Approaches to the Interpretation of the Ice Age Imagery of Europe.” In Meaning in the Visual Arts: Views from the Outside. A Centennial Commemoration of Erwin Panofsky, edited by I. Lavin, 49–64. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Conkey, M.W. 1987. “New Approaches in the Search for Meaning? A Review of Research in Paleolithic Art.” JFA 14.4: 413–30.
  • Forge, A. 1991. “Handstencils: Rock Art or not Art.” In Rock Art and Prehistory: Papers Presented to Symposium G of the AURA Congress, Darwin, edited by P.G. Bahn and A. Rosenfeld, 39–44. Oxford: Oxbow Books.
  • Girginer, K.S., and M. Durukan. 2017. “Mersin/Gülnar Akyapı Mağarası’nda Bulunan Prehistorik Mağara Resimleri.” Olba 25: 1–15.
  • Halverson, J. 1992. “The First Pictures: Perceptual Foundations of Paleolithic Art.” Perception 21–3: 389–404.
  • Halverson, J., L.H. Abrahamian, K.M. Adams, P.G. Bahn, L.T. Black, W. Davis, P. Maynard. 1987. “Art for Art’s Sake in the Paleolithic [and Comments and Reply].” CurrAnthr 28.1: 63–89.
  • Heyd, T., and J. Clegg, 2005. Aesthetics and Rock Art. Aldershot: Ashgate.
  • Hodder, I. 2004. “Women and Men at Çatalhöyük.” Scientific American 290.1: 76–83.
  • Korkut, T., G. Işın, T. Takaoğlu, B. Özdemir. 2016. “Tlos Antik Kenti Yakınlarındaki Tavabaşı Mağarası Kaya Resimleri.” Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi 18.1: 37–49.
  • Kökten. K. 1948. “Kars’ın Tarih Öncesi.” Türk Tarih Kongresi III, 194–204. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kökten, İ.K. 1975. “Kars ve Çevresinde Dip Tarih Araştırmaları Yazılıkaya Resimleri.” In Atatürk
  • Konferansları V. 95–104. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kökten, İ.K. 1962. “Maraş ve Antalya Vilayetlerinde Süreli Diptarih Araştırmaları Hakkında Kısa Bir Rapor.” Türk Arkeoloji Dergisi: XI.1. 40–41.
  • Kökten, İ.K. 1960. “Anadolu Maraş Vilayetinde Tarihten Dip Tarihe Gidiş.” Türk Arkeoloji Dergisi X.1: 42–52.
  • Kökten, İ.K. 1959. “Tarsus–Antalya Arası Sahil Şeridi Üzerinde ve Antalya Bölgesinde Yapılan Tarih Öncesi Araştırmaları Hakkında.” Türk Arkeoloji Dergisi 8.2: 10–6.
  • Leroi-Gourhan, A. 1968. “The Evolution of Paleolithic Art.” Scientific American 218–2: 58–73.
  • Lorblanchet, M.D. 1992. “Le triomphe du naturalisme dans l’art paléolithique.” In The limitations of archaeological knowledge, edited by J. Clottes and T. Shay, 115–40. Liege: E.R.A.U.L. Université de Liège.
  • Mithen, S.J. 1991. “Ecological Interpretations of Palaeolithic art.” In Proceedings of the Prehistoric Society 57.1., edited by A.J. Lawson, 103–14. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Moro Abadía, O. 2006. “Art, Crafts and Paleolithic Art.” Journal of social archaeology 6.1: 119–41.
  • Nowell, A. 2006. “From a Paleolithic Art to Pleistocene Visual Cultures (introduction to two special issues on ‘advances in the study of Pleistocene imagery and symbol use’).” Journal of Archaeological Method and Theory 13–4: 239–49.
  • Peschlow-Bindokat, A. 2006. Tarih Öncesi İnsan Resimleri: Latmos Dağları’ndaki Prehistorik Kaya Resimleri. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Sadberk Hanım Müzesi Yayını.
  • Pike, A.W., D.L. Hoffmann, M. Garcia-Diez, P.B. Pettitt, J. Alcolea, R. De Balbin, and J. Zilhao. 2012. “U-series dating of Paleolithic art in 11 caves in Spain.” Science 336–6087: 1409–13.
  • Schmidt, K. 2010. “Göbekli Tepe-The Stone Age Sanctuaries. New Results of Ongoing Excavations with a Special Focus on Sculptures and High Reliefs.” Documenta Praehistorica 37: 239–56.
  • Soydan, E., and F. Korkmaz. 2013. “Batman’da Yeni Bir Keşif: Deraser (Arık) Mağara Resimleri.” Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literatuerand and History of Turkish or Turkic 8/6: 665–86.
  • Valladas, H., J. Clottes, J.M. Geneste, M.A. Garcia, M. Arnold, H. Cachier, N. Tisnérat-Laborde. 2001. “Palaeolithic Paintings: Evolution of Prehistoric Cave Art.” Nature 413–6855: 479.
  • White, R. 2003. Prehistoric Art: The Symbolic Journey of Humankind. Newyork: Harry N. Abrams. Yalçıklı, D. 2017. “Balıkesir (Altıeylül, Karesi ve Dursunbey) Yüzey Araştırması 2015.” Araştırma Sonuçları Toplantısı 34.1: 417–34.
  • Yalçınkaya, I. 1979. “Taş Devirleri Sanatında Teknik ve Stil.” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 29: 67–82.
APA YAMAN I (2019). Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). , 11 - 24.
Chicago YAMAN IRFAN DENIZ Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). (2019): 11 - 24.
MLA YAMAN IRFAN DENIZ Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). , 2019, ss.11 - 24.
AMA YAMAN I Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). . 2019; 11 - 24.
Vancouver YAMAN I Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). . 2019; 11 - 24.
IEEE YAMAN I "Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)." , ss.11 - 24, 2019.
ISNAD YAMAN, IRFAN DENIZ. "Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)". (2019), 11-24.
APA YAMAN I (2019). Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). Adalya, 22(22), 11 - 24.
Chicago YAMAN IRFAN DENIZ Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). Adalya 22, no.22 (2019): 11 - 24.
MLA YAMAN IRFAN DENIZ Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). Adalya, vol.22, no.22, 2019, ss.11 - 24.
AMA YAMAN I Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). Adalya. 2019; 22(22): 11 - 24.
Vancouver YAMAN I Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan). Adalya. 2019; 22(22): 11 - 24.
IEEE YAMAN I "Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)." Adalya, 22, ss.11 - 24, 2019.
ISNAD YAMAN, IRFAN DENIZ. "Prehistoric Paintings in the Keçe Cave (Kahramanmaraş-Elbistan)". Adalya 22/22 (2019), 11-24.