Yıl: 2001 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 761 - 775 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları

Öz:
Bir çok uçak gemisinde bulunan ve uçakların daha kısa mesafeden havalanmalarına yardımcı olan firlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi statik basma yükü altında yapılmıştır. Elastik çözüm için iki boyutlu sonlu elaman bilgisayar programı hazırlanmıştır. Dört düğümlü izoparametrik sonlu elamanlar kullanılmıştır. İnterpolasyon fonksiyonu olarak Lagrange polinomlan seçilmiştir. Sonlu elaman çözümü sonunda, kaburga üzerindeki her noktada meydana gelen gerilmeler elde edilmiştir: Sayısal olarak elde edilen gerilmelerin yoğunlaştığı bölgeler, fotoelastik yöntem yardımı ile elde edilen bölgelerle karşdaştırıknıştır. Çelikten üretilen bu parçaya, alternatif olabilecek S farklı kompozit malzeme ele alınmış ve analizler bunlar üzerinde tekrarlanmıştır. Farklı malzeme seçenekleri yanı sıra, farklı oryantasyon açılan da dikkate alınmıştır. İncelemelerde 0°'lik tek yönlü takviyeli (undirectional) modelde diğerlerine nazaran çok daha küçük gerilmelerin ortaya çıktığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Elastic stress analysis for an aircraft carrier catapult lunch shuttle and alternative composite applications

Öz:
Elastic stress analysis for an aircraft carrier catapult lunch shuttle which makes the plane take off at a short distance is undertaken by means of the finite element method under the uniform static press loads. A two-dimensional finite element computer program is developed for elastic stress analysis. Isoparametric quadrilateral element with four nodes is used with langrange polynomial as an interpolation function. In the finite element solution, the stress are obtained in the aircraft carrier catapult launch shuttle. These results are compared with those of the photoelastic method. The analysis is repeated for 5 different composite materials and steel. This stress analysis for composite models is made in the different orientation angles ,0, and orientation type , unidirectional and cross-ply. For 8=0° unidirectional reinforced models, it is seen that the lower stress levels are obtained than the others.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Mayer, N. J., "Composite Material in Space Structures", 5 th Natl. Sampe Tech. Conf., N. Y., 559-580, Oct. 9-11 1973.
  • 2.Arslan, N. ve Turgut, A., "Kenarlarında 'U' çentikler Bulunan izotropik ve Kompozit Levhalarda Gerilme Yıgılması Katsayılarının Sonlu Elemanlar Metodu ile Tesbiti", Doğa-Tr.J. of Engineering and Environmental Sciences, 16, 123-130, 1992.
  • 3.Leonard, R.W., "Current and Projected use of Carbon Composites in United States Aircraft", Agard, Advisory Group for Aerospace Research and Development, Conf., 283, 1980.
  • 4.Arslan, N., "Kompozit Malzemeler ve Havacılıktaki Yeri", Kara Harp Okulu Bilim Okulu Bilim Dergisi, Science Journal of Army Academy, 8, 71-82,1998.
  • 5.Hardy, S. J., Anaraki, A.R., "Stress Concentration Factors and Elastic-Plastic Stress and Strain Prediction for Axisymmetric Internal Projection on Hallow Tubes Subjected to Axial Loading", Journal of Strain Analysis, 24(1), 44-55,1989.
  • 6.Kato, A., "Design Equation for Stress Concentration Factors of Notched Strips and Grooved Shafts", Journal of Strain Analysis, 26,21-28,1991.
  • 7.Karakuzu, R., Sayman, O., ve Orhan, A., "Kompozit T Baglanti Elamanlarında İç Gerilmelerin ve Elasto-Plastik Bolgelerin Bulunması", 5. Denizli Malzeme Sempozyumu, 702-710, Nisan 1993.
  • 8.Svobodnik, A.J., "A 3/D Finite Element Approach for Metal Matrix Composite Based on Micromechanical Model", Int. J. of Plasticity, 7, 781-802,1991.
  • 9.Topçu, M., "Transmisyon Zincirleri Yan Plakalannda Elasto-Plastik Gerilme Analizi" Doktora Tezi, PAÜ.,1991, Denizli.
  • 10.Arslan, N., Kaman, M.O., ve Pihtili, H., "Eksenel Yüklü Yarım Daire Çentikli Kompozit Levhalarda Elasto-Plastik Gerilme Analizi", Denizli Bilim Günleri, 5-7 Mayis 1999.
  • 11.Arslan, N., Kaman, M.O., ve Gür, M, "Eksenel Yüklü Faturalı Ankastra Kompozit Plakalarda Elasto-Plastik Gerilme Analizi" Denizli Bilim Günleri, 5-7 Mayis 1999.
  • 12.Karakuzu, R., Özel. A., ve Sayman, O., "Elastic-Plastic'Finite element Analysis of metals Matrix Plates with Edge Notches", Computers and Structures, 63(3), 551-558,1997.
  • 13.Okur, A., Sayman O, ve Karakuzu, R., "Stress Concentrations at Axially Loaded Projections of Composite Flat Plates", Modelling, Measurement and Control, B, AMSE 49, 57-63,1993.
  • 14.Teo De Jong, "Stress Around Rectangular Holes in Orthotropic Plates", J. Comps. Metar., 15,311-328,1981.
  • 15.Hoff, J., "Stress Concentration in Cylindrically Orthotropic Composite Plates with a Circular Hole", J. Appl. Mech., 48, 563-569,1981.
  • 16.Vable, M.,"Stress Analysis in Plate Orthotropic Material by the Boundary Element Method", Int. J. Solid Structures, 24,1-11,1988.
  • 17.Measurement Group, Inc., TN-707,1982.
APA ARSLAN N, OZLER L, TOSUN N (2001). Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. , 761 - 775.
Chicago ARSLAN NURETTİN,OZLER LATIF,TOSUN NİHAT Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. (2001): 761 - 775.
MLA ARSLAN NURETTİN,OZLER LATIF,TOSUN NİHAT Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. , 2001, ss.761 - 775.
AMA ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. . 2001; 761 - 775.
Vancouver ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. . 2001; 761 - 775.
IEEE ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N "Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları." , ss.761 - 775, 2001.
ISNAD ARSLAN, NURETTİN vd. "Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları". (2001), 761-775.
APA ARSLAN N, OZLER L, TOSUN N (2001). Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 14(3), 761 - 775.
Chicago ARSLAN NURETTİN,OZLER LATIF,TOSUN NİHAT Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 14, no.3 (2001): 761 - 775.
MLA ARSLAN NURETTİN,OZLER LATIF,TOSUN NİHAT Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol.14, no.3, 2001, ss.761 - 775.
AMA ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2001; 14(3): 761 - 775.
Vancouver ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2001; 14(3): 761 - 775.
IEEE ARSLAN N,OZLER L,TOSUN N "Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları." Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 14, ss.761 - 775, 2001.
ISNAD ARSLAN, NURETTİN vd. "Uçak gemisi fırlatma rampasına ait kaburga kısmının gerilme analizi ve alternatif kompozit uygulamaları". Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 14/3 (2001), 761-775.