YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)

Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 79 Sayfa Aralığı: 421 - 431 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 31-03-2020

YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğretim dili olarakTürkçe kullanılmasının öğrencilerin dinleme becerisini geliştirmesine etkisini tespit etmektir.Bu amaç doğrultusunda, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, öğretim diliolarak Türkçe kullanılmasının öğrencilerin Türkçe dil bilgisi kurallarını edinme, Türkçedinlediğini anlama, Türkçe dinleme becerisi düzeyleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2004-2005 eğitim öğretim yılında Afganistan’da Kabil ÜniversitesiTürk Dili Bölümünde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminiise Afganistan’da Kabil Üniversitesinde Türk Dili ve Edebiyatı Bölümündeiki farklı şubede öğrenim gören toplam 37 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın deneygrubunu (n=20); kontrol grubunu ise (n=17) yaşları 19 ile 28 arasında değişen öğrencileroluşturmuştur. Deneysel yöntemle yapılan araştırmanın sonucunda yabancı dil olarakTürkçe öğrenen öğrencilerin Türkçe olarak dinlediğini anlama ve dinleme becerisi başarısı,öğretim dili olarak Türkçenin kullanıldığı deney grubunda önemli derecede artmışolduğunu, kontrol grubunda ise anlamlı bir değişiklik olmadığı görülmektedir. Bu sonuç,Türkçenin yabancılara öğretiminde öğretim dili olarak Türkçenin kullanılmasının öğrencilerinTürkçe dinleme becerilerinin gelişmesinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiyesahip olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Dil ve Dil Bilim

The Effect of Variety of Teaching Language on Student Success in Developing Turkish Listening Skills of Foreign Students (Sampling of Afghanistan)

Öz:
The aim of this study is to determine and determine the effect of using Turkish as the language of instruction in teaching Turkish as a foreign language on students' listening skills. Forth is purpose, the effect of using Turkish as a language of instruction on the acquisition of Turkish grammar rules, comprehension of Turkish reading, and Turkish listening skills were investigated in teaching Turkish as a foreign language. The population of the study consisted of students studying in the Department of Turkish Language at Kabul University in Afghanistan in the 2004-2005 academic year. The sample of the study consists of 37 students studying at two different branches of the Department of Turkish Language and Literature at Kabul University in Afghanistan. The experimental group of the study (n = 20); the control group (n = 17) consisted of students aged between 19 and 28 years. As a result of the research, it is seen that the students who learn Turkish as a foreign language, listening comprehension and listening skills success in Turkish language have increased significantly in the experimental group where Turkish is used as the language of instruction and there is no significant change in the control group. This result shows that the use of Turkish as the language of instruction in teaching Turkish to foreigners has a statistically significant effect on the development of Turkish listening skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Doğan, Y. (2008). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerisini geliştirmede etkinlik temelli çalışmaların etkililiği, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 261- 286.
  • Aksoy, Ö.A (1975). Gelişen ve özleşen dilimiz, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Cemiloğlu, Mustafa (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi, Ankara: Alfa Yayıncılık.
  • Johnson, K. O. (1951). The effect of classroom training up on listening comprehension. The Journal of Communication. I, 58.
  • Jalongo, M. R. (1995). Promoting active listening in theclossroom. Childhood Education, 72(1), pp.13-18.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Karadüz, Ednan (2004). İlköğretim okulları sekizinci sınıf öğrencilerinin, sözcük türlerini öğrenme ve kullanma düzeyleri ile kavram edinimleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kırbaş, Abdulkadir (2018). The effect of interactive whiteboard applications supported by visual materials on middle school students’ listening comprehension and persistence of learning. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2552- 2561.
  • Kırbaş, Abdulkadir (2017). Effects of cooperative learning method on the development of listening comprehension and listening skills. International Journal of Languages’ Educationand Teaching, 5(1), 1-17.
  • Porzig, W. (1985). Dil denen mucize, (Çev. V. Ülkü), Ankara. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Funk, H. D. ve Funk, G. D. (1989). Guidelines for developing listening skills. The Reading Teacher, pp.660-663.
  • Winn, J. (1988). Developing listening skills as a part of the curriculum, Reading Teacher, pp. 144-146.
APA TOPAL Y (2019). YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). , 421 - 431.
Chicago TOPAL YAKUP YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). (2019): 421 - 431.
MLA TOPAL YAKUP YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). , 2019, ss.421 - 431.
AMA TOPAL Y YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). . 2019; 421 - 431.
Vancouver TOPAL Y YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). . 2019; 421 - 431.
IEEE TOPAL Y "YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)." , ss.421 - 431, 2019.
ISNAD TOPAL, YAKUP. "YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)". (2019), 421-431.
APA TOPAL Y (2019). YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(79), 421 - 431.
Chicago TOPAL YAKUP YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.79 (2019): 421 - 431.
MLA TOPAL YAKUP YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.79, 2019, ss.421 - 431.
AMA TOPAL Y YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(79): 421 - 431.
Vancouver TOPAL Y YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi). EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(79): 421 - 431.
IEEE TOPAL Y "YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.421 - 431, 2019.
ISNAD TOPAL, YAKUP. "YABANCI ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE DİNLEME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE ÖĞRETİM DİLİ DEĞİŞKENİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (Afganistan Örneklemi)". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 79 (2019), 421-431.