Yıl: 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 27 - 34 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-04-2020

Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı

Öz:
İletişim, hemşirelik mesleğinde sistemde bozulandengeyi sağlamak amacıyla kullanılan tüm süreçlerintemelidir. Etkili ve doğru iletişim, hastanınpsikososyal bütünlüğünün ve başarılı bir hemşirelikbakımının sürdürülmesini sağlayacaktır. Araştırma,yoğun bakım hemşirelerinin iletişim kurulamayanhastaya yaklaşımlarını belirlemek amacıylatanımlayıcı olarak planlanmıştır. Veriler araştırmacılartarafından hazırlanan iki bölümden oluşan veritoplama formu kullanılarak toplanmıştır.Hemşirelerin sosyodemografik verileriincelendiğinde %53’ü (n=53) 18-27 yaş arasında,%78’i kadın, %59’u lisans mezunu ve %71’i 1-5 yıldıraynı yoğun bakım ünitesinde çalışmaktadır.Hemşirelerin %60’ı yoğun bakım hastasıyla iletişimleilgili bir eğitim almamıştır. Eğitim alanların %93’üiletişim sertifikası kursundan eğitim aldıklarınıbelirtmişlerdir. Kişiler bilinci kapalı hastayla iletişimkurarken yaşadığı güçlükleri %58 ile çalışan elemanyetersizliği nedeniyle iş merkezli çalışmak zorundakalınması, %57 ile nöbetlerin yoğun ve yorucugeçmesi nedeniyle motivasyonunun bozulması ve%50 ile zaman sıkıntısı nedeniyle hastaların sadecetedavi ve bakımıyla ilgilenebilmesi şeklinde ifadeetmektedir. Hemşireler iletişimde yaşanan güçlüklerinönlenmesine yönelik %88 ile çalışan memnuniyetininarttırılması, %72 ile hasta iletişimi konusunda eğitimverilmesi gerektiği şeklinde öneriler sunmuştur.Hemşireler bilinci açık yoğun bakım hastasındailetişimin önemli ve vazgeçilmez bir unsur olduğunu(%62) bu durumun hastanın kendini güvende ve rahathissettirdiğini belirtmektedir (%61). İletişim konusunaen fazla nöroloji/nöroşirürji yoğun bakım ünitesindeçalışan hemşireler önem vermektedir (p‹0,05).Sonuç olarak; Hemşirelerin iletişim konusundayetersiz olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda eğitimprogramları planlanıp uygulanması ve yaşanılangüçlüklere eleman yetersizliğinin sebep olduğudüşünülerek yoğun bakım ünitesi çalışan hemşiresayısının standartlar kapsamında uygun planlanmasıönerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Yoğun Bakım, Tıp Hemşirelik Davranış Bilimleri

The Approach of Intensive Care Nurses Toward Non-Communicative Patients

Öz:
Communication is the basis of all the processes used in the nursing profession in order to provide an equilibration in damaged balance system. Effective and accurate communication will ensure maintenance of patient's psychosocial integrity and successful nursing care. The study was designed as a descriptive study to determine the approach of intensive care nurses to non-communicable patients. The data were collected by using data collection form which was consisting of two parts prepared by the researchers. When the sociodemographic data of nurses were examined, it was determined that 53% of the nurses (n=53) were between the ages of 18-27, 78% were women, 59% were graduated from bachelor degree and 71% of the nurses have been working in the same intensive care unit for 1-5 years. 60% of the nurses did not receive any education about communication with intensive care patients. While 93% of the trainers stated that they received education from the communication certificate courses the content. Participants which have difficulties in communicating with unconscious patients indicate the reasons as they have to work and cope with employee inadequacy (%58), the deterioration of motivation due to intense and tiring shifts (%57), %50 of them concerned shortage of time and maintaing only treatments and care of patients. Nurses offered suggestions to prevent difficulties in communication by increasing employee satisfaction (%88) and receiving education about communication with patients (%72). Nurses stated that communication was an important and indispensable element in a conscious open intensive care patient (62%) and this situation have made it possible for the patient to feel safe and comfortable (61%). Nurses which were working in neurology / neurosurgery intensive care units attach more importance to communication (p <0,05). As a result; Nurses were found to be inadequate in communication. In this respect, it is suggested that education programs has to be planed and implemented. Also, it is suggested that the number of nurses working in the intensive care units should be appropriately planned within the scope of standards because of employee inadequacy due to the difficulties
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Yoğun Bakım, Tıp Hemşirelik Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Phipps, WJ , Sands, JK. , Marek, JF. (1999). Medical Surgical Nursing, Concepts and Clinical Practice. 6th ed. Cleveland: MosbyYear Book, 456-467.
  • 2. Gökçora, Hİ. (2005). ‘‘Profesyonelliğe Saygı.’’ Bilim Eğitim Düşünce Dergisi. (5), 54-59.
  • 3. Üstün, B , Akgün, E , Partlak, N. (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. 1. Basım. İzmir: Okullar yayınevi.
  • 4. Uyer, G. (2000). ‘‘Hasta iletişimi ve İletişimin Hasta Yönünden Önemi.’’ Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics. (8), 90-94.
  • 5. Terakye, G. (1994). Hemşirelikte İletişim ve Hasta-Hemşire İlişkileri. Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 6. Özcan, A. (2006). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Basım. Ankara: Sistem Ofset Yayıncılık. 164-198.
  • 7. Macdonald, M. (2003). ‘‘Seeing The Cage: Stigma and its Potential to İnform The Concept of The Difficult Patient.’’ Clinical Nurse Specialist. (17), 305–12.
  • 8. Toros, F. (2003). Yoğun Bakım Ünitesinde Hastası Olan Aile Üyelerinin Gereksinimlerinin Karşılanması. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 9. Stewart, M. (1995). ‘‘Effective Physician-Patient Communication and Health Outcomes: A review.’’ Canadian Medical Association Journal. 152 (9), 1423- 1433.
  • 10. Smith, S , Hanson, JL , Tewksbury, LR. (2007). Teaching Patient Communication Skills to Medical Students: A review of randomized controlled trials. Evaluation &The Health Professions. (30), 3–20.
  • 11. Vincent, JL. (1997). ‘‘Communication in the ICU.’’ Intensive Care Medicine. 23(10):1093-8.
  • 12. Efil, S., Kurucu, NM., Eser, O. (2011). Beyin Cerrahi Yoğun Bakımında Takip Edilen Hastaların Hasta Yakını Ziyaret Sıklığının ve Hemşire ile Olan İletişimin Hastanın İyileşmesine Etkisi. Kocatepe Tıp Dergisi. 12 (3), 151-5.
  • 13. Patak, L, Gawlinski, A, Fung, NI, Doering, L, Berg, J, Henneman, EA. (2006). ‘‘Communication Boards İn Critical Care: Patients.’’ Views. Applied Nursing Research.19 (4), 182–90.
  • 14. Khalaila, R, Zbidat, W, Anwar, K., Bayya, A, Linton, DM, Siviri, S. (2011). ‘‘Communication Difficulties and Psychoemotional Distress in Patients Receiving Mechanical Ventilation.’’ American Journal of Critical Care. 20 (6), 470-9.
  • 15. Hafsteindottir, BT. (1996). ‘‘Patient's experiences of communication during the respirator treatment period.’’ Intensive and Critical Care Nursing. (12), 253-315.
  • 16. Hemsley, B, Sigafoos, J, Balandin, S. (2001). ‘‘Nursing the Patient With Severe Communication İmpairment.’’ Journal of Advanced Nursing, (35), 827-835.
  • 17. Bergbom, I, Haljamae, H. (1993). ‘‘The Communication Process With Ventilator Patients in the ICU as Perceived by the Nursing Staff.’’ Intensive and Critical Care Nursing, (9), 40-47.
  • 18. Claesson, A, Mattson, H, Idwall, E. (2005). ‘‘Experiences Expressed by Artificially Ventilated Patients.’’ Journal of Clinical Nursing, (14), 116-117.
  • 19. Stovsky, B, Rudy, E, Dragonette, P. (1988). ‘‘Comparison of Two Types Of Communication Methods Used After Cardiac Surgery With Patients With Endotracheal Tubes. Heart Lung.’’ The Journal of Critical Care, (17), 281- 289.
  • 20. Yava, A, Koyuncu, A. (2006). ‘‘Entübe Hastalar ile İletişim Deneyimlerimiz: Olgu Sunumları,’’ Gülhane Tıp Dergisi, (48), 175- 179.
  • 21. Kara, B. (2014). Yoğun Bakım Hemşirelerinin Bilinci Kapalı Hastayla İletişim- Etkileşim Konusundaki Yaklaşımı. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • 22. Uyer, G. (2000). ‘‘Hasta İletişimi ve İletişimin Hasta Yönünden Önemi.’’ Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, Laws&History, 8 (2), 90-4.
  • 23. Bijttebier, P, Vanoost, S, Delva, D, Ferdinande, P, Frans, E. (2001). ‘‘Needs of Relatives of Critical Care Patients: Perceptions of Relatives, Pyhsicians And Nurses.’’ Intensive Care Medicine, 27 (1), 160-5.
  • 24. Taşdemir, N, Özşaker, E. (2007). ‘‘Yoğun Bakım Ünitesinde Ziyaret Uygulaması: Ziyaretin Hasta, Hasta Ailesi ve Hemşire Üzerine Etkileri.’’ C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 11 (1), 27-31.
  • 25. Kahraman, BB, Bostanoğlu, H. (2012). ‘‘İç Hastalıkları Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Hasta İletişiminde Yaşadıkları Güçlüklerin Saptanması.’’ Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, (15), 4.
  • 26. Bray, K, Wren, I, Baldwin, A, Ledger, US, Gibson, V, Goodman, S, Walsh, D. (2010). ‘‘Standards for Nurse Staffing in Critical Care Units Determined by: Nursing in Critical Care.’’ The British Association of Critical Care Nurses, The Critical Care Networks National Nurse Leads, Royal College of Nursing Critical Care and In-flight Forum, 15 (3), 109-11.
  • 27. Tükel, HT. (2006). Hemşirelerin Bilinci Kapalı Hasta ile İletişime İlişkin Algıları ve Deneyimleri. Kocaeli Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • 28. Castillo, J, Sosa, JJS. (2002). ‘‘Well-Being and Medical Recovery in the Critical Care Unit: The Role of Nurse-Patient İnteraction.’’ Salud Mental, 5 (2), 21- 31.
APA TURAN BAYRAKTAR D, KARA G (2019). Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. , 27 - 34.
Chicago TURAN BAYRAKTAR DEMET,KARA Gizem Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. (2019): 27 - 34.
MLA TURAN BAYRAKTAR DEMET,KARA Gizem Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. , 2019, ss.27 - 34.
AMA TURAN BAYRAKTAR D,KARA G Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. . 2019; 27 - 34.
Vancouver TURAN BAYRAKTAR D,KARA G Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. . 2019; 27 - 34.
IEEE TURAN BAYRAKTAR D,KARA G "Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı." , ss.27 - 34, 2019.
ISNAD TURAN BAYRAKTAR, DEMET - KARA, Gizem. "Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı". (2019), 27-34.
APA TURAN BAYRAKTAR D, KARA G (2019). Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 27 - 34.
Chicago TURAN BAYRAKTAR DEMET,KARA Gizem Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8, no.2 (2019): 27 - 34.
MLA TURAN BAYRAKTAR DEMET,KARA Gizem Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.8, no.2, 2019, ss.27 - 34.
AMA TURAN BAYRAKTAR D,KARA G Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8(2): 27 - 34.
Vancouver TURAN BAYRAKTAR D,KARA G Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8(2): 27 - 34.
IEEE TURAN BAYRAKTAR D,KARA G "Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8, ss.27 - 34, 2019.
ISNAD TURAN BAYRAKTAR, DEMET - KARA, Gizem. "Yoğun Bakım Hemşirelerinin İletişim Kurulamayan Hastaya Yaklaşımı". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8/2 (2019), 27-34.