Yıl: 2019 Cilt: 11 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 361 - 376 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-04-2020

HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Bu araştırma hekimlerin toplumsal imajlarına yönelik algıyı ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanınevrenini Isparta il merkezinde oturan ve sağlık hizmetini en az bir kez kullanmış 18 yaş ve üzeri bireyleroluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 297 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çatı veÖcel (2017) tarafından geliştirilmiş ve 33 ifadeden oluşan “Algılanan Hekim İmajı Ölçeği” kullanılmıştır.Araştırma sonucunda toplumun hekime karşı olan algısının farklı olduğu bununla birlikte, hekimlerin güvenilirve inanılır ancak maddi menfaatlerinin peşinde koşan, kibirli ve öfkeli olma gibi olumsuz özelliklere sahipolabilen kişiler olduğu sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda hasta-hekim düzeyine ilişkin memnuniyetinhekimlere yönelik bu algıyla olumlu veya olumsuz olarak değiştiği ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A RESEARCH ON SOCAIL PERCEPTION OF PHYSICIAN IMAGE

Öz:
In this research, it is aimed to measure the perception of physicians' social images. The universe of the research is composed of individuals aged 18 years and older who reside in the center of Isparta and who have used health care services at least once. Within the scope of the research, 297 people were interviewed. The "Perceived Physician Image Scale" developed by Çatı and Öcel (2017) and composed of 33 words was used as data collection tool. As a result of the research, it was found that the perception of the society against the physician is different and that the physicians are reliable and believable but the physician are those who have negative characteristics such as financial benefit, arrogance and anger. At the same time, it became clear that the satisfaction with the patient-physician level changed positively or negatively with this perception of physicians.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABAY, Ş. E., SEZER, B. VE BAŞUSTA, N. B. (2017) . Hekim Adaylarının Hekim Kimliğine ĠliĢkin Algıları: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Metafor Analizi Örneği, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 26(1): 1-8.
  • ATICI, E. (2007). Hasta - Hekim ĠliĢkisini Etkileyen Unsurlar, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 33(2): 91-96
  • BRĠNK MUĠNEN A., VERHAAK, P. F. M., BENSĠNG, J. M., BAHRS O., DEVEUGELE, M., GASK, L., LEĠVA, F., MEAD, N., MESSERLĠ V., OPPĠZZĠ, L., PELTENBURG, M., PEREZ, A., (2000). Doctor–Patient Communication Ġn Different European Health Care Systems: Relevance And Performance From The Patients‟ Perspective. Patient Education and Counseling, 39(1): 15-127.
  • BOWLĠNG A. (2002). An 'Ġnverse Satisfaction' Law? Why Don't Older Patients Criticise Health Services? J Epidemiol Community Health, 56: 482.
  • CAMUZ BERBER, Ġ. (2018). Sağlık Hizmeti Kullanıcılarının Ġnformal Ödeme Yapma Nedenleri ve Ġnformal Ödemelere Yönelik Tutumları: Ġzmir Ġli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ġzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Ġzmir.
  • ÇATI, K VE ÖCEL, Y. (2017). Toplumda Algılanan Doktor Ġmajının Sağlık Hizmet Kalitesi Üzerine Etkisi: Bolu ve Düzce Örneği, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2): 176- 205
  • DĠNÇER KER, M. (1998). Kişisel İmaj, Ġstanbul: Alfa Yayınları. http://selimtuncer.blogspot.com/2007/04/alglama-bir-sre-imaj-ise-bu-srecin.html,(EriĢimTarihi: 22.07.2018).
  • GEZERGĠN, A., ġAHĠN, B., TENGĠLĠMOĞLU, D. VE DEMĠR, C. (2006). Hastaların BakıĢ Açısıyla Hekim Hasta ĠliĢkisi ve ĠletiĢimi; Bir Eğitim Hastanesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 1: 129
  • KARSAVURAN, S., SIDIKA, K. A. Y. A. VE AKTURAN, S. (2011). Hasta-Hekim ĠletiĢiminde Güven: Bir Genel Cerrahi Polikliniği Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14(2): 185-212.
  • KURTDAġ, M.Ç. (2016). “Sağlıklı YaĢam” Sloganı Etrafında ġekillenen Yeni Tüketim Biçimleri, Sosyolojik Düşünce, 1(1): 1-10.
  • LĠNKEMER, B. (1997). Profesyonel İmaj Yaratmak, Rota Yayınları, Ġstanbul.
  • OĞUZ, N. Y. (1995). Klinik Uygulamada Hekim-Hasta ĠliĢkisi. Tıbbi Etik Dergisi, 3(2-3):59-65.
  • ONG, L. M. L., DE HAES, J. C. J. M., HOOS, A. M. ANDLAMMES, F. B. (1995). Doctor-Patient Communication: A Review Of The Literature, Social Science & Medicine Journal, 40(7): 903- 918.
  • ÖCAL, E. E., AYGÜZER, C., DERELĠ, E. F., ERBĠL, S., GÜNERĠ, B., IġIK S. T., ÖZTÜRK, M. E., YILDIRIM, T. S. VE METĠNTAġ, S. (2018). EskiĢehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesine BaĢvuran Hastalarda Hekimlik Değer Algılarına BakıĢın Değerlendirilmesi, Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi, 3(2):28-39.
  • ÖCEL, Y. (2016). Sağlık Hizmet Kalitesi ve Algılanan Doktor Ġmajının Hasta Memnuniyeti Üzerine Etkisi, Doktora Tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ĠĢletme Anabilim Dalı, Düzce.
  • PARSONS, T. (1951). The Social Systems, The Free Press of Glencoe, London.
  • PFEĠFFER A, NODEN B, WALKER Z, AARTS R, FERRO J. (2011). General Population and Medical Student Perceptions of Good and Bad Doctors Ġn Mozambique. Education For Health. 24(1):387.
  • SARI, N. (2007). Tıp Tarihi ve Tıp Etiği, Ders Kitabı, Ġstanbul: Ġstanbul Üniversitesi CerrahpaĢa Tıp Fakültesi Yayınları.
  • SEZGĠN, D. (2011). Tıbbileştirilen Yaşam ve Bireyselleştirilen Sağlık, 1. Baskı,Ayrıntı Yayınları, Ġstanbul.
  • Söylet, Y. VE MENGÜ, S. Ç. (2011). Doktorlara Yönelik Ġzlenim ve Tutum OluĢumunun; Yazılı Basında Doktorlara Yönelik OluĢturulan Söylem Bağlamında Ġrdelenmesi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, (40), 101- 122.
  • SANTAŞ, F. VE KAHRAMAN, G. (2017). Sağlık ÇalıĢanlarına Yönelik Algı: Hekim, HemĢire ve Eczacının" EkĢi Sözlük" te Sunumu, Gümüşhane University Electronic Journal of The Institute of Social Science/Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19).
  • TÜRKKAHRAMAN, M. (2004). Günümüzün Büyüsü Ġmaj ve Gerçek Hayat, Sosyoloji Konferansları, (30): 1-14.
  • YAĞBASAN M. VE ÇAKAR F. (2006). Doktor-Hasta ĠliĢkisinde Dile ve DavranıĢa Dayalı ĠletiĢimsel Sorunları Belirlemeye Yönelik Bir Alan AraĢtırması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15: 609-629.
APA Metin A, ERDEM R (2019). HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. , 361 - 376.
Chicago Metin Aslı,ERDEM RAMAZAN HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. (2019): 361 - 376.
MLA Metin Aslı,ERDEM RAMAZAN HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.361 - 376.
AMA Metin A,ERDEM R HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 361 - 376.
Vancouver Metin A,ERDEM R HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 361 - 376.
IEEE Metin A,ERDEM R "HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA." , ss.361 - 376, 2019.
ISNAD Metin, Aslı - ERDEM, RAMAZAN. "HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA". (2019), 361-376.
APA Metin A, ERDEM R (2019). HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 11(21), 361 - 376.
Chicago Metin Aslı,ERDEM RAMAZAN HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 11, no.21 (2019): 361 - 376.
MLA Metin Aslı,ERDEM RAMAZAN HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, vol.11, no.21, 2019, ss.361 - 376.
AMA Metin A,ERDEM R HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2019; 11(21): 361 - 376.
Vancouver Metin A,ERDEM R HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2019; 11(21): 361 - 376.
IEEE Metin A,ERDEM R "HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA." Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 11, ss.361 - 376, 2019.
ISNAD Metin, Aslı - ERDEM, RAMAZAN. "HEKİM İMAJINA YÖNELİK TOPLUMSAL ALGIYA DAİR BİR ARAŞTIRMA". Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 11/21 (2019), 361-376.