Yıl: 2019 Cilt: 39 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 793 - 815 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-04-2020

Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada ortaokul düzeyindeki çocukların medya kullanım alışkanlıklarının ve çeşitli değişkenlere göre medya okuryazarlık düzeylerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Nedensel-karşılaştırma yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışmanın örneklemini Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesinden seçilen 1500 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma verileri 2017 yılında toplanmıştır. Araştırmada her üç çocuktan ikisinin mobil internet kullandığı, günlük 1-2 saat televizyon izlediği ve internet kullandığı belirlenmiştir. Çocuklar arasında televizyon izlemek en popüler etkinlik iken bunu her iki çocuktan birisinin gerçekleştirdiği müzik dinleme, sosyal ağları, cep telefonlarını ve interneti kullanma etkinliklerinin takip ettiği tespit edilmiştir. Çocukların demografik özelliklerine göre, cinsiyet açısından erkekler çocukların kadınlara; coğrafi bölgeler açısından Güneydoğu bölgesinde yaşayanlar çocukların diğer bölgedekilere kıyasla medya okuryazarlık düzeylerinin anlamlı olarak düşük olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların sınıf düzeyleri arttıkça medya okuryazarlık düzeylerinin de genel olarak arttığı belirlenmiştir. Çocukların medya kullanım alışkanlıklarına göre, mobil internet kullanmayan çocukların mobil internet kullananlara, günde 1-2 saat televizyon izleyen çocuklarında 7-8 saat televizyon izleyenlere kıyasla medya okuryazarlık düzeylerinin anlamlı olarak yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Davranış Bilimleri

Examining Children's Media Literacy Levels and Usage Habits in Terms Of Demographic Variables

Öz:
In this study, it is aimed to reveal the media usage habits of secondary school children and their media literacy levels according to various variables. The study data were collected in 2017. It was determined that two of every three children used mobile internet, watched television for 1-2 hours daily and used the internet. The most popular activity among children was found to be watching television, followed by these activities: listening to music, using social networks, mobile phones, and the internet usage by one of every two children. According to demographic characteristics of children, it was found that while the media literacy level of men was significantly lower than women regarding gender, the same was valid for the children living in the South-eastern Anatolia region compared to those living in other regions regarding geographical regions. Moreover, it was determined that children’s media literacy level increased as their grades increased. According to children's media usage habits, it was revealed that while media literacy level of children not using mobile internet was significantly higher than those using mobile internet, the same was true for children watching television for 1-2 hours daily compared to those watching 7-8 hours.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Aslan A, Turgut Y, Göksu İ, AKTI ASLAN S (2019). Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 793 - 815.
Chicago Aslan Alper,Turgut Yiğit Emrah,Göksu İdris,AKTI ASLAN SEDA Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2019): 793 - 815.
MLA Aslan Alper,Turgut Yiğit Emrah,Göksu İdris,AKTI ASLAN SEDA Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2019, ss.793 - 815.
AMA Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2019; 793 - 815.
Vancouver Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2019; 793 - 815.
IEEE Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S "Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.793 - 815, 2019.
ISNAD Aslan, Alper vd. "Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2019), 793-815.
APA Aslan A, Turgut Y, Göksu İ, AKTI ASLAN S (2019). Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 793 - 815.
Chicago Aslan Alper,Turgut Yiğit Emrah,Göksu İdris,AKTI ASLAN SEDA Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, no.2 (2019): 793 - 815.
MLA Aslan Alper,Turgut Yiğit Emrah,Göksu İdris,AKTI ASLAN SEDA Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.39, no.2, 2019, ss.793 - 815.
AMA Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2): 793 - 815.
Vancouver Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2): 793 - 815.
IEEE Aslan A,Turgut Y,Göksu İ,AKTI ASLAN S "Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, ss.793 - 815, 2019.
ISNAD Aslan, Alper vd. "Çocukların Medya Okuryazarlık Düzeylerinin ve Kullanım Alışkanlıklarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/2 (2019), 793-815.