Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri
Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 190 - 206 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2019.527198 İndeks Tarihi: 06-04-2020
Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri
Öz: Bu araştırmanın amacı, liseye başlayan öğrencilerin önceki okul yaşamlarında fizik laboratuvarındabulunan deney malzemelerini ne derece tanıdıklarını belirlemektir. Araştırma tarama yöntemi ilegerçekleştirilmiştir. Araştırmada, araştırmanın yapıldığı fizik laboratuvarlarında kullanılan veöğrencilerin tanıması beklenen 28 adet deney malzemesi seçilmiştir. Deney malzemeleri önce öğrencileregösterilmiş ve incelemeleri istenmiştir. Öğrencilerden kendilerine gösterilen deney malzemesinin adınıve işlevini açık uçlu olarak yazabilecekleri alanları bulunan bir forma yazmaları istenmiştir. Formda,ayrıca söz konusu deney malzemesini daha önce görüp görmedikleri ve bu malzemeyi kullanarak dahaönce herhangi bir deney yapıp yapmadıkları sorulmuştur. Araştırma, Türkiye’nin çeşitli illerindengelerek Ankara’daki bir liseye yeni başlayan 109 adet 9. sınıf öğrencilerine yapıldığı için, ek olarakformda öğrencilerin hangi ilden geldiği ve geldikleri ortaokullarda laboratuvar bulunup bulunmadığı dasorulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrenciler çoğu deney malzemelerini tanımamaktadır.Öğrencilerin %50’sinden fazlasının adını bilmediğini belirttiği deney malzemesi sayısı 17, işlevinibilmediğini belirttiği deney malzemesi sayısı ise 18’dir. Öğrencilerin %50’sinden fazlası tarafından adıdoğru olarak bilinen deney malzemesi sayısı yalnızca 7, işlevi doğru olarak bilinen ise yalnızca 3’tür.Malzemelerden 17’i öğrencilerin %50’sinden fazlası tarafından daha önce hiç görülmemiş, malzemelerin25’i ile de öğrencilerin yarıdan fazlası daha önce hiç deney yapmamışlardır. Öğrencilerin bir malzemeninadını ve işlevini bilmesi ile o malzemeyi daha önce görmüş ve deney yapmış olması arasında anlamlı birilişki bulunmuştur. Ayrıca malzemenin işlevini bilme ile ortaokulda laboratuvar olanağı olması arasındada anlamlı bir fark bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Recognition Levels of Physics Laboratory Tools for Ninth Class Students
Öz: The purpose of this study is to determine how well the students who started the course knew the laboratory tools in the physics laboratory during their previous school life. The research was conducted by screening method. In the study, 28 pieces of laboratory tool which are used in the physics laboratories and expected to be known by the students were selected. The laboratory tools were shown to the students and they were asked to examine them. Students are asked to write a form with the fields where they can write the name and the function of them as open ended. In the form, they were also asked whether they had previously seen the laboratory tools and whether they had made any experiments using this tool before. The number of students who came from Turkey's several provinces and began a high school in Ankara to the 9th grade is 109. Students were asked to write to the form whether exists a physics laboratory in their secondary schools. According to the results, most students do not recognize the laboratory tools. Among the students, the number of laboratory tools that he/she does not know the name of them is 17, and the function of them is 18. The number of laboratory tools are correctly named by more than 50% of the students is only 7, and only 3 functions of them are known correctly. 17 of the tools were never seen before by more than 50% of the students and they had never experimented with 25 of the tools. There is a significant relationship between students' knowledge of the name and function of a tool and the fact that they had seen and experimented with the tool before. There is a significant difference between knowing the function of the tool and existence of laboratory in secondary school.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aka, E.İ. (2016). An investigation into prospective science teacher attitudes towards laboratory course and self-efficacy beliefs in laboratory use. International Journal of Environmental & Science Education, 11(10), 3319-3331.
- Akkuş, H. & Kadayıfçı, H. (2007). Laboratuvar kullanımı konulu hizmet-içi eğitim kursu ile ilgili bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 179-193.
- Aladejana, F. & Aderibigbe, O. (2007). Science laboratory environment and academic performance. Journal of Science Education Tecnology, 16, 500-506.
- Arslan, A., Ogan Bekiroğlu, F., Süzük, E., & Gürel, C. (2014). Fizik laboratuvar derslerinin araştırmasorgulama açısından incelenmesi ve öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(2), 3-28.
- Aydın, S. (2011). Effect of cooperative learning and traditional methods on students’ achievements and identifications of laboratory equipments in science-technology laboratory course. Educational Research and Reviews, 6(9), 636-644.
- Aydın, A. & Biyikli, F. (2017). The effect of jigsaw technique on the students' laboratory material recognition and usage skills in general physics laboratory-I course. Universal Journal of Educational Research 5(7), 1073-1082.
- Bajaj, S. (2017). A Study of Impact of Laboratory on Academic Performance of 9th Class Students in Science Subject. The International Journal of Indian Psychology, 4(3), 104-111.
- Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalısmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 4, 342-349.
- Çalışkan, S., Selçuk, G.S., Özcan, Ö. (2010). Fizik öğretmen adaylarının Özyeterlik inançları: Cinsiyet, sınıf düzey ve akademik başarının etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 449-466.
- Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M. Ünal, S., & Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
- Çepni, S., Kaya, A., & Küçük, M. (2005). Fizik öğretmenlerinin laboratuvarlara yönelik hizmet içi ihtiyaçlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 181-196.
- Demir, S., Böyük, U., & Koç A. (2011). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Laboratuvar Şartları ve Kullanımına İlişkin Görüşleri ile Teknolojik Yenilikleri İzleme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79.
- Dindar, H., & Yaman, S. (2003). İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kullanma durumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13, 167-176.
- Doğru, M., Gençosman, T. & Ataalkın, A. (2011). Examination of natural science laboratory perception levels of students at primary education grade 6 and their attitudes towards laboratory. The International Journal of Educational Researchers, 2(1), 17-27.
- Ekici, G. (2009). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar kullanımı öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 25-35.
- Etkina, E., Karelina, A., Ruibal-Villasenor, M., Rosengrant, D., Jordan, R., & Hmelo-Silver, C. E. (2010). Design and Reflection Help Students Develop Scientific Abilities: Learning in Introductory Physics Laboratories. The Journal of The Learning Sciences, 19, 54–98.
- Feyzioğlu, B., Demirağ, B. Ateş, A., Çobanoğlu, İ., Altun, E., & Akyıldız, M. (2011). Laboratuvar Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşleri: İzmir İli Örneği. İlköğretim Online, 10(3), 1208-1226.
- Geçer, A., & Özel, R. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Öğrenme-Öğretme Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1-26.
- Güneş, M.H., Şener, N., Topal Germ,, N. & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
- Ihejiamaizu, C.C., & Ochui, I. O. (2016). Utilization of biology laboratory equipment and students’ academic performance in cross river state, Nigeria. British Journal of Education, 4(9), 55-63.
- Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Amasya Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 91-101.
- Kaya, H., & Böyük, U. (2011). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Laboratuvar Çalışmalarına Yönelik Yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 27(1), 126-134.
- Kayacan, K. & Selvi, M. (2017). Ön düzenleme faaliyetleri ile zenginleştirilmiş araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim stratejisinin kavramsal anlamaya ve akademik öz yeterliğe etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1771-1786.
- Kılıç, D., Keleş, Ö. & Uzun, N. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar kullanımına yönelik özyeterlik inaçları: Laboratuvar uygulamaları programının etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 218-236.
- Kılıç, M.S. & Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
- Kızılcık, H. Ş. (2013). Öğretmen adaylarının bazı eş anlamlı fizik terimleri arasındaki tercihlerinin kavramsal algılamayla ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 28(3), 266-278.
- Köseoğlu, P., & Soran, H. (2005). Biyoloji dersinde araç-gereç kullanımı açısından öğretmen yeterlilikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 150-158.
- Kurtdede Fidan, N. (2008). İlköğretimde Araç Gereç Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 48-61.
- Mısır, N. & Saka, A.Z. (2012). Fizik öğretiminde iletkenin sığası konusunda TGA yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerin uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 305-313.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2015). PISA 2015 Ulusal Raporu. <http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor.pdf> adresinden 09.03.2018 tarihinde alınmıştır.
- Olufunke, B. T. (2012). Effect of availability and utilization of physics laboratory equipment on students’ academic achievement in senior secondary school. World Journal of Education, Vol. 2, No. 5, 1-7.
- Tekbıyık, A. & Tepe, M. (2017). Türkiye’de 2001-2017 yılları arasında yaşanan laboratuvar ve deney kazalarının değerlendirilmesi. The International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 11-20.
- Telli, A., Yıldırım, H.İ., Şensoy, Ö. & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda basit makinalar konusunun öğretiminde laboratuar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 291-305.
- Ukoh, E. E. & Amuda, A.A. (2015). Laboratory resource factors and frequency of practical activities as correlates of secondary school students’ achievement and interest in physics in Oyo State, Nigeria. ATBU, Journal of Science, Tecnology & Education, 3(4), 60-74.
- URL-1 (2018). Langenscheidt Almanca-Türkçe Sözlük <https://de.langenscheidt.com/deutschtuerkisch/becher> adresinden 09.03.2018 tarihinde alınmıştır.
- URL-2 (2018). Collins German-English Dictionary <https://www.collinsdictionary.com/dictionary/german-english/becher> adresinden 09.03.2018 tarihinde alınmıştır.
- URL-2 (2018). Dict German-English Dictionary <https://www.dict.cc/?s=becher> adresinden 09.03.2018 tarihinde alınmıştır.
- Uyanık, G. (2017). Fen bilimleri öğretiminde tahmin-gözlem-açıklama yönteminin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-13.
- Uzal, G., Erdem, A., Önen, F. & Gürdal, A. (2010). Basit araç gereçlerle yapılan fen deneyleri konusunda öğretmen görüşleri ve gerçekleştirilen hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 64-84.
- Ünsal, Y. (2010). Differences arising from language in perceiving some terms in physics education. H. U. Journal of Education, 39, 348-358.
APA | Kızılcık H, ÇAĞAN S, ÜNLÜ YAVAŞ P (2019). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. , 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
Chicago | Kızılcık Hasan Şahin,ÇAĞAN Sultan,ÜNLÜ YAVAŞ PERVİN Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. (2019): 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
MLA | Kızılcık Hasan Şahin,ÇAĞAN Sultan,ÜNLÜ YAVAŞ PERVİN Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. , 2019, ss.190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
AMA | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. . 2019; 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
Vancouver | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. . 2019; 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
IEEE | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri." , ss.190 - 206, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
ISNAD | Kızılcık, Hasan Şahin vd. "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri". (2019), 190-206. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527198 |
APA | Kızılcık H, ÇAĞAN S, ÜNLÜ YAVAŞ P (2019). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. İlköğretim Online (elektronik), 18(1), 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
Chicago | Kızılcık Hasan Şahin,ÇAĞAN Sultan,ÜNLÜ YAVAŞ PERVİN Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. İlköğretim Online (elektronik) 18, no.1 (2019): 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
MLA | Kızılcık Hasan Şahin,ÇAĞAN Sultan,ÜNLÜ YAVAŞ PERVİN Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.18, no.1, 2019, ss.190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
AMA | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(1): 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
Vancouver | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(1): 190 - 206. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
IEEE | Kızılcık H,ÇAĞAN S,ÜNLÜ YAVAŞ P "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri." İlköğretim Online (elektronik), 18, ss.190 - 206, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.527198 |
ISNAD | Kızılcık, Hasan Şahin vd. "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Fizik Laboratuvarı Malzemelerini Tanıma Düzeyleri". İlköğretim Online (elektronik) 18/1 (2019), 190-206. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527198 |