Yıl: 2019 Cilt: 39 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1135 - 1155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 06-04-2020

Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Vlachopoulos, Katartzi ve Kontou (2011) tarafından geliştirilen Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği’ni (The Basic Psychological Needs in Physical Education Scale BPN-PE) Türkçeye uyarlamak ve psikometrik özelliklerini incelemektir. Orijinal ölçek İngilizcedir ve üç faktörlü toplam 12 ifadeden oluşmaktadır. Türkçeye çevrilen ifadelerin Türkçeye uygunluğu, anlam bütünlüğü ve dil geçerliliğini sağlamak için İngilizce dil uzmanlarının görüşleri alınarak ölçeğe son şekli verilmiştir. Ölçeğin Türkçe formu 405 ortaokul ve 412 lise öğrencisine uygulandıktan sonra ölçeğin yapı geçerliği faktör analiziyle yapılmış ve analiz sonucunda Türkçeye çevrilen ölçeğin de 12 ifadeden oluşacağı kararlaştırılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek için ölçeğin her bir faktörü (ortaokul için 0,67 ile 0,75 ve lise için 0,66 ile 0,76 arasında) ve ölçeğin tümü için Cronbach Alpha güvenirlik katsayılarının yeterli olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan analizlerin sonuçlarına göre; Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği’nin üç faktörlü yapısının hem ortaokul hem de lise öğrencileri için Türk kültürüne güvenilir ve geçerli bir şekilde uyarlandığı yorumu yapılabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Adaptation of the Basic Psychological Needs in Physical Education Scale into Turkish

Öz:
The aim of the study is to adapt The Basic Psychological Needs In Physical Education Scale developed by Vlachopoulos, Katartzi and Kontou (2011) into Turkish and to examine its psychometric features. The original language of the scale is English and it is a three factor model with in 12 items. It was supervised by English language specialist of the items translated in to Turkish. After Turkish version of the scale was applied to 405 secondary school and 412 high school students the construct validity was provided through factor analysis and according to analysis results, It was decided that Turkish version of the scale would consist of 12 items too. It was concluded that Cronbach Alpha reliability co-efficient for each item (0.67 and 0.75 for secondary school and 0.66-0.76 for high school) and whole scale was enough so as to determine the internal consistency of the translated scale. According to analysis results it can be concluded that three factor construct of Basic Psychological Needs in Physical Education Scale has been adapted in a valid and reliable way to Turkish culture for both secondary and high school students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic needs theory. Motivation and Emotion, 32(3), 189-199.
  • Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: a motivational basis of performance and weil‐being in two work settings 1. Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045-2068.
  • Bakker, F.C., Whiting H.T.A., & Van Der Brug H. (1990). Sport psychology: concepts and applications, New York: John Wiley and Sons; s.36
  • Barkoukis, V., Hagger, M. S., Lambropoulos, G., & Tsorbatzoudis, H. (2010). Extending the trans‐contextual model in physical education and leisure‐time contexts: Examining the role of basic psychological need satisfaction. British Journal of Educational Psychology, 80(4), 647-670.
  • Batmaz, H. Ç., Yıldırım, F., Coşkuner, Z., Karadag, M., & Atalı, A. (2013). Ortaöğretim Kurumlarında Voleybol Oynayan Sporcuların Spora Yönelik Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri (Elazığ İli Örneği). Sport Sciences, 8(4), 65-74.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497.
  • Conroy, M. B., Cook, N. R., Manson, J. E., Buring, J. E., & Lee, I. M. (2005). Past physical activity, current physical activity, and risk of coronary heart disease. Medicine and science in sports and exercise, 37(8), 1251-1256.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik.Ankara: Pegem.
  • Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2012). Motivation, personality, and development within embedded social contexts: an overview of self-determination theory. The Oxford Handbook Of Human Motivation, 85-107
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. Handbook of Self-Determination Research, 3-33.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological İnquiry, 11(4), 227-268.
  • Deci E.L., & Rayn RM. (1990). A motivational Approach to Self: Integration in Personality. Nebraska Sykposıum On Motivation.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.
  • Gagne, M. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and wellbeing of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15(4), 372-390.
  • Malpass, R. S. (1977). Theory and method in cross-cultural psychology. American Psychologist, 32(12), 1069.
  • Moreno Murcia, J. A., Gonzalez-Cutre Coll, D., Chillon Garzon, M., & Parra Rojas, N. (2008). Adaptation of the basic psychological needs in exercise scale to physical education. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.
  • Petray, C. K. (1989). Organizing physical fitness assessment (grades k-2) strategies for the elementary physical education specialist. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 60(6), 57-60.
  • Reeve, J., & Jang, H. (2006). What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of educational psychology, 98(1), 209.
  • Reinboth, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2004). Dimensions of coaching behavior, need satisfaction, and the psychological and physical welfare of young athletes. Motivation and emotion, 28(3), 297-313.
  • Ritchie, L. D., Ivey, S. L., Woodward-Lopez, G., & Crawford, P. B. (2003). Alarming trends in pediatric overweight in the United States. Sozial-und Präventivmedizin/Social and Preventive Medicine, 48(3), 168-177
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of personality, 63(3), 397-427.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68.
  • Ryan, R. M., Patrick, H., Deci, E. L., & Williams, G. C. (2008). Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on selfdetermination theory. The European Health Psychologist, 10(1), 2-5.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Telama, R., Yang, X., Viikari, J., Välimäki, I., Wanne, O., & Raitakari, O. (2005). Physical activity from childhood to adulthood: a 21-year tracking study. American Journal Of Preventive Medicine, 28(3), 267-273.
  • Warburton, D. E., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. Cmaj, 174(6), 801-809.
  • Vlachopoulos, S. P., Asci, F. H., Cid, L., Ersoz, G., González-Cutre, D., MorenoMurcia, J. A., & Moutão, J. (2013). Cross-cultural invariance of the basic psychological needs in exercise scale and need satisfaction latent mean differences among greek, spanish, portuguese and turkish samples. Psychology of Sport and Exercise, 14(5), 622-631.
  • Vlachopoulos, S. P., Katartzi, E. S., & Kontou, M. G. (2011). The basic psychological needs in physical education scale. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 263-280.
APA TURKAY H, MUMCU H, Çeviker A, GÜNGÖZ E, ÖZLÜ K (2019). Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. , 1135 - 1155.
Chicago TURKAY HİKMET,MUMCU H. Erdem,Çeviker Abdulkerim,GÜNGÖZ ESENGÜL,ÖZLÜ Kurtuluş Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. (2019): 1135 - 1155.
MLA TURKAY HİKMET,MUMCU H. Erdem,Çeviker Abdulkerim,GÜNGÖZ ESENGÜL,ÖZLÜ Kurtuluş Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. , 2019, ss.1135 - 1155.
AMA TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. . 2019; 1135 - 1155.
Vancouver TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. . 2019; 1135 - 1155.
IEEE TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K "Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması." , ss.1135 - 1155, 2019.
ISNAD TURKAY, HİKMET vd. "Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". (2019), 1135-1155.
APA TURKAY H, MUMCU H, Çeviker A, GÜNGÖZ E, ÖZLÜ K (2019). Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 1135 - 1155.
Chicago TURKAY HİKMET,MUMCU H. Erdem,Çeviker Abdulkerim,GÜNGÖZ ESENGÜL,ÖZLÜ Kurtuluş Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, no.2 (2019): 1135 - 1155.
MLA TURKAY HİKMET,MUMCU H. Erdem,Çeviker Abdulkerim,GÜNGÖZ ESENGÜL,ÖZLÜ Kurtuluş Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.39, no.2, 2019, ss.1135 - 1155.
AMA TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2): 1135 - 1155.
Vancouver TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2): 1135 - 1155.
IEEE TURKAY H,MUMCU H,Çeviker A,GÜNGÖZ E,ÖZLÜ K "Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, ss.1135 - 1155, 2019.
ISNAD TURKAY, HİKMET vd. "Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/2 (2019), 1135-1155.