An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play

Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 681 - 697 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17051/ilkonline.2019.562033 İndeks Tarihi: 07-04-2020

An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play

Öz:
In this case study, it has been aimed to reveal preschool teachers’ views and practices aboutoutdoor play at preschool. Data collected through semi-structured interview form, observation form andoutdoor play time information form. Research group has been consisted of 15 preschool teachers, affiliatedto Turkish Ministry of Education located in Ankara province, Çankaya and Yenimahalle districts. It has beendiscovered in the findings which have been done within the scope of research, the playground, gamematerials, genre of games and the duration of play of children alter in accordance with the curriculum ofthe institution and the variety and well-kept of game materials. It has been found that roles of the teachersworking for different institutions in outdoor play resemble. The teachers think the elements that preventchildren playing outdoor are weather conditions and points of views of parents on children’s outdoor play.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dış Mekân Oyunları Hakkındaki Görüşleri ve Uygulamalarının İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak gerçekleştirilmiş olup, çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin dış mekânda oyun uygulamaları ve çocukların dış mekânda oyun oynamalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu, gözlem formu ve dış mekânda oyun zamanı bilgi formları kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara ili Çankaya ve Yenimahalle ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapmakta olan 15 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, çocukların dış mekânda oynadıkları oyun alanlarının, oyun materyallerinin, oyun türlerinin ve oyun oynama sürelerinin kurumdaki eğitim programına, dış mekân oyun materyallerinin çeşitliliğine ve bakımlı olmasına göre farklılık gösterdiği, öğretmenlerin dış mekândaki rollerinin uygulama yapılan üç farklı kurum türünde de benzerlik gösterdiği görülmüştür. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenler, hava şartlarının ve velilerin çocukların dış mekânda oyun oynamasına ilişkin bakış açılarının çocukların dış mekânda oyun oynamalarını engellediğini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alat, Z., Akgümüş, Ö., & Cavalı, D. (2012). Okul öncesi eğitimde açık hava etkinliklerine yönelik öğretmen görüş ve uygulamaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 47-62.
  • Ay Yalçın, F. (2015). A crosscultural study on outdoor play: parent and teacher perspectives. Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Bruce, T. (1997). Adults and children developing play together. European Early Childhood Education Research Journal, 5(1), 89-99.
  • Burçak, F. (2018). Okul öncesi eğitim ortamlarındaki dış mekan kalitesi ile dış mekan ortamlarına ilişkin öğretmen algıları ve kullanımlarının belirlenmesi. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Programı, Ankara.
  • Charles, C. (2010). Children’s contact with the outdoors and nature: A focus on educators and educational settings. (Annotated Bibliographies). Children ant Nature Network.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5 (1), 68-80.
  • Çetken, H. Ş., & Sevimli-Çelik, S.(2018). Okul öncesi öğretmenlerinin dış mekân oyunlarına karşı bakış açılarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(2), 318-341.
  • Çoban, B. & Nacar, E. (2006), İlköğretim I. kademede eğitsel oyunlar, (1. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Davies, M. (1997). The teachers’ role in outdoor play: preschool teachers’ beliefs and practices. Journal of Australian Research in Early Childhood Education, 1, 10-20.
  • Demiriz, S. , Ulutaş, İ., & Karadağ, A. (2011). Okul öncesi eğitim. Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamı ve donanım, (2. Baskı). 1-7. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Galizio, C., Stoll, J., & Hutchins, P. (2009). Exploring the possibilities for learning in natural spaces. Young Children, 64(4), 42-48.
  • Güner Alpaslan, Z., & Tantekin Erden, F. (2014). An exploration of early childhood teachers' attitudes and practices regarding outdoor play. European Early Childhood Education Research Association Annual Conference, s.73.
  • Javasuriya, A. (2014). Primary caregiver perceptions of preschool activities: understanding the value of outdoor play. Master of Public Health, University of Washington.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1998). Play and early childhood development (2nd ed.). Addison Wesley Longman.
  • Katz, L. (1995). Talks with teachers’ of young children. Norwood:Ablex
  • Marino, A. J., Fletcher, E. N. , Whitaker, R. C., & Anderson,. S. E. (2012). Amount and environmental predictors of outdoor play time at homeand school: Across sectional analysis of anational sample of preschoolaged children attending HeadStart. Health&Place, 18, 1224-1230.
  • McBride, D. L. (2012). Children and Outdoor Play. Journal of Pediatric Nursing, 27, 421-422.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (2014). [Çevrimiçi:http://tegm.meb.gov.tr/www/milliegitimbakanligiokuloncesiegitimveilkogretimkuru mlari-yonetmeligi/icerik/207, Erişim Tarihi 15 Şubat 2018]
  • Olsen, H., Thompson, D., & Hudson, S. (2011). Outdoor learning: Supervision is more running head: The developmental benefits of outdoor play 28 than watching children play. Dimensions of Early Childhood, 3(1), 3-10.
  • Pica, R. (2011). Taking movement education outdoors: Learning by leaps and bounds. National Association for the Education of Young Children, July, 2011.
  • Ramstetter, C., Murray, R., & Garner, A. (2010). The crucial role of recess in schools. Journal of School Health, 80(11), 517-526.
  • Richardson, G. (2007). The great outdoors. Education Review, 20(1), 92-99.
  • Rivkin, M. (1997). The schoolyard habitat movement:what it is and why children need it. Early Childhood Education Journal, 25(1), 61-67.
  • Sandberg, A., & Pramling Samuelsson, I. (2003). Preschool teachers’ play experiences then and now. ECRP, 5(1), 22.
  • Sanoff, H. (1995). Creating environments for young children. (1. Baskı). Raleigh, NC: School of Design at North Carolina State University.
  • Sevimli Çelik, S,. & Johnson, J. E. (2013). I need to move and so do the children. International Education Studies, 6(5), 1-10.
  • Stephenson, A. (2002). Openning up the outdoors: exploring the relationship between the indoor and the outdoor environment of a centre. Early Childhood Education Research, 10, 29-38.
  • Talay, İ. , Aslan, F., & Belkayalı, N. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında doğa dostu ve çocuk katılımı temelli dış mekân tasarım yaklaşımları bir proje örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 317-322.
  • Tovey, H. (2007). Playing outdoors:spaces and places, risk and challenge. The McGrow-Hill Companies.
  • Tuğrul, B. , Ertürk, G., Özen Altınkaynak, Ş., & Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi change of the play in three generations. International Journal of Social Science, 27. 1-16.
  • White, J. (2014). Playing and learning outdoors. Second Edition by Routledge. Yavuzer, H. (2000). Çocuk psikolojisi. İstanbul:Remzi Kitapevi.
  • Yıldırım, M. (2017). Bağımsız anaokulu öğretmenlerinin dış mekân oyun alanlarına ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Eskişehir.
APA ATA DOĞAN S, BOZ M (2019). An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. , 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
Chicago ATA DOĞAN SELDA,BOZ MENEKSE An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. (2019): 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
MLA ATA DOĞAN SELDA,BOZ MENEKSE An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. , 2019, ss.681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
AMA ATA DOĞAN S,BOZ M An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. . 2019; 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
Vancouver ATA DOĞAN S,BOZ M An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. . 2019; 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
IEEE ATA DOĞAN S,BOZ M "An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play." , ss.681 - 697, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.562033
ISNAD ATA DOĞAN, SELDA - BOZ, MENEKSE. "An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play". (2019), 681-697. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562033
APA ATA DOĞAN S, BOZ M (2019). An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. İlköğretim Online (elektronik), 18(2), 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
Chicago ATA DOĞAN SELDA,BOZ MENEKSE An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. İlköğretim Online (elektronik) 18, no.2 (2019): 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
MLA ATA DOĞAN SELDA,BOZ MENEKSE An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. İlköğretim Online (elektronik), vol.18, no.2, 2019, ss.681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
AMA ATA DOĞAN S,BOZ M An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(2): 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
Vancouver ATA DOĞAN S,BOZ M An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(2): 681 - 697. 10.17051/ilkonline.2019.562033
IEEE ATA DOĞAN S,BOZ M "An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play." İlköğretim Online (elektronik), 18, ss.681 - 697, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.562033
ISNAD ATA DOĞAN, SELDA - BOZ, MENEKSE. "An Investigation of Pre-school Teachers’ Views and Practices About Pre-school Outdoor Play". İlköğretim Online (elektronik) 18/2 (2019), 681-697. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.562033