Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1157 - 1171 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2019.610860 İndeks Tarihi: 08-04-2020

Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile meraklılık düzeylerinifarklı değişkenlere göre incelemek, aralarında ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştırma, taramamodelinde betimsel bir çalışma olarak desenlenmiştir. Örneklemi, 483 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Veriler, “Sorgulama Becerileri Ölçeği” ve “Meraklılık Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Demografiközellikler “Kişisel Bilgi Formu” ile belirlenmiştir. SPSS-Windows 22.00 paket programı ile veriler analizedilmiş, alt problemler doğrultusunda bulgular sunulmuştur. Bulgular, öğretmen adaylarının sorgulamabecerilerinin orta değerin üzerinde, meraklılık düzeylerinin ise orta değerde olduğunu göstermektedir.Sorgulama becerileri açısından sadece “özgüven” alt boyutunda, cinsiyete göre erkek öğretmen adaylarıve sınıf düzeyine göre son sınıf öğretmen adayları lehine anlamlı fark belirlenmiştir. Meraklılıkdüzeylerine göre cinsiyet açısından kız öğretmen adaylarının, öğrenim görülen lisans programı açısındanokul öncesi öğretmen adaylarının lehine anlamlı fark belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının sorgulamabecerileri ve meraklılık düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde, anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.Bulgular doğrultusunda, öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile meraklılık düzeylerine ilişkinöneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

An Investigation of Pre-Service Teachers’ Inquiry Skills and Curiosity Levels

Öz:
The main purpose of this research is to examine the pre-service teachers’ inquiry skills and curiosity levels according to different variables and to determine whether there is a relationship between them. The research was designed as a descriptive study in the survey model. The sample is composed of pre-service teachers. The data was collected using by the “Inquiry Skills Scale” and the “Curiosity Scale”. Demographic characteristics are determined by the "Personal Information Form". The data was analyzed with SPSS-Windows 22.00 package program and findings were presented in the order of sub-problems. Findings indicate that, pre-service teachers’ inquiry skills were above the medium value and curiosity levels were at the medium value. In terms of inquiry skills, only a significant difference was found in favor of the male pre-service teachers according to gender, and final grade pre-service teachers according to grade level in the “self-confidence” sub-dimension. According to the levels of curiosity, there was a meaningful difference in favor of female pre-service teachers in terms of gender and pre-school preservice teachers in terms of undergraduate program. There was a positively moderate, meaningful relationship between inquiry skills and curiosity levels of pre-service teachers. Suggestions regarding the questioning ability and curiosity levels of the pre-service teachers were presented in the findings direction.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun, N., Kapıkıran, Ş. ve Kabasakal, Z. (2013). Merak ve keşfetme ölçeği II: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 16(31), 74-85.
  • Ad, V. N. K. (2016). Tam stüdyo modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal anlamaları ile sosyal duygusal öğrenme, sorgulama ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Akışkanlar mekaniği örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Balıkesir.
  • Aldan Karademir, Ç. (2013). Öğretmen Adaylarının Sorgulama ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Öğretmen Öz Yeterlik Düzeyine Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Aydın.
  • Aldan Karademir, Ç. ve Saracaloğlu, A. S. (2017). Öğretmen adaylarının sorgulama ve eleştirel düşünme becerilerinin öğretmen öz yeterlik düzeyine etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(33), 261-290.
  • Aldan Karademir, Ç. ve Saracaloğlu, A. S. (2013). Sorgulama becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Asya Öğretim Dergisi, 1(2), 56-65.
  • Altaş, N. T. ve Değirmenci, Y. (2016). Yükseköğretimde coğrafya derslerinin öğretiminde CBS (coğrafi bilgi sistemleri) kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 1-14.
  • Arseven, A., Dervişoğlu, M. F. ve Arseven, İ. (2015). Tarih öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 171-185.
  • Arslan, A. (2013). Araştırma-sorgulama ve model tabanlı araştırma-sorgulama ortamlarında öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ve kavramsal değişim süreçlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Bedir, T. ve Duman, B. (2017). Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(18), 105-120.
  • Boyle, G. J. (1983). Critical review of state-trait curiosity test development. Motivation and emotion, 7(4),377-397.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (Scientific research methology). Ankara: Pegem Akademi.
  • Costa, A. (1991). The Inquiry Strategy, A. Costa (Ed), Developing Minds: A Source Book For Teaching Thinking. USA Virginia: Association For Supervision And Curriculum Development.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Darancık, A. (2018). Merak duygusu ile etkili yabancı dil öğretimi. Turkish Studies, 13(4), 421-437.
  • Demir, S. ve Şahin, F. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının 5e yöntemini kullanarak deney yapma ile ilgili görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 35, 385-387.
  • Demirel, M. ve Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 111-134.
  • Duran, M. (2015). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımına dayalı etkinliklerin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri üzerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 399-420.
  • Elmalı, A. G. Ş. ve Yıldız, A. G. E. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sorgulama becerileri, epistemolojik inançları ve öğrenme stilleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-108.
  • Gezer, S. U. ve Şahin, F. (2017). Fen bilimleri öğretiminde yansıtıcı sorgulama. Pegem Atıf İndeksi, 41-51.
  • Girgin, D. (2009). Canlılar ve hayat ünitesinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve tutumları üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Gülten, D. C., Özsarı, İ., Yaman, Y., & Deringöl, Y. (2010). Matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmen adaylarının bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algıları ile meraklılık düzeyleri arasındaki ilişki. International Conference on New Trends in Educationand Their Implications, Akdeniz Üniversitesi (pp. 485-491). 11-13 November 2010 Antalya.
  • Güneş, F. (2016). Eğitimde sorgulamanın gücü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 188-204.
  • Havuz, A. C. ve Karamustafaoğlu, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme algılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 233-247.
  • İnaltekin, T. ve Akçay, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenliği adaylarının sorgulamaya dayalı fen öğretimi özyeterliliklerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde, 27-30.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Havuz, A. C. (2016). Araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme ve etkililiği. International Journal of Assessment Tools in Education (IJATE), 3(1), 40-54.
  • Karapınar, A. (2016). Sorgulamaya dayalı öğrenme ortamının öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri, sorgulama becerileri ve bilimsel düşünme yetenekleri üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Manisa.
  • Karışan, D., Bilican, K. ve Şenler, B. (2017). Bilimsel sorgulama hakkında görüş anketi: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 326-343.
  • Kashdan, T. B., Rose, P., & Fincham, F. D. (2004). Curiosity and exploration: facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of Personality Assessment, 82(3), 291-305.
  • Kurtbaş, D. (2011). Akademisyenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddet ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki kamu ve vakıf üniversitelerinde bir araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Litman, J. A., & Pezzo, M. V. (2007). Dimensionality of interpersonal curiosity. Personality and Individual Differences, 43(6), 1448-1459.
  • Litman, J. A., & Spielberger, C. D. (2003). Measuring epistemic curiosity and its diversive and specific components. Journal of Personality Assessment, 80(1), 75-86.
  • MEB, (2018a). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6, 7. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2018c). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Öztürk, Y. A., Bilgen, Z. ve Bilgen, S. (2017). Sorgulama becerileri ile kendi kendine öğrenme becerileri arasındaki ilişki: temel eğitim öğretmen adaylarına yönelik bir araştırma. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 179-214.
  • Renner, B. (2006). Curiosity about people: The development of a social curiosity measure in adults. Journal of Personality Assessment, 87(3), 305-316.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ç., Arcagök, S., Çetin, Ş., Mertol, H. ve Boran, G. Sınıf öğretmeni adaylarının sorgulama becerilerinin incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 17-28.
  • Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim, 38(169), 80-95.
  • Türk Dil Kurumu, (2018). Sorgulama. http://www.tdk.gov.tr/ adresinden erişildi. (Erişim tarihi: 20.06.2018)
  • Unal, H. (2005). The ınfluence of curiosity and spatial ability on preservice middle and secondary mathematics teachers’ understanding of geometry, Unpublished Doctoral Dissertion. Florida State University , College of Education : Florida.
  • Whitesides, G. M. (2018). Curiosity and science. Angewandte Chemie International Edition, 57(16), 4126-4129.
  • Yetkin, D. ve Daşcan, Ö. (2008). İlköğretim programı son değişiklikleriyle. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. ve Karamustafaoğlu, S. (2015). Öğretmen adaylarının sorgulama becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 347-363.
APA ALDAN KARADEMİR Ç, ÇAYLI B, DEVECİ Ö (2019). Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. , 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
Chicago ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,ÇAYLI Burcu,DEVECİ Özge Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. (2019): 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
MLA ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,ÇAYLI Burcu,DEVECİ Özge Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. , 2019, ss.1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
AMA ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. . 2019; 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
Vancouver ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. . 2019; 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
IEEE ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö "Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi." , ss.1157 - 1171, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.610860
ISNAD ALDAN KARADEMİR, ÇİĞDEM vd. "Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi". (2019), 1157-1171. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.610860
APA ALDAN KARADEMİR Ç, ÇAYLI B, DEVECİ Ö (2019). Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 18(3), 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
Chicago ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,ÇAYLI Burcu,DEVECİ Özge Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 18, no.3 (2019): 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
MLA ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,ÇAYLI Burcu,DEVECİ Özge Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.18, no.3, 2019, ss.1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
AMA ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(3): 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
Vancouver ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(3): 1157 - 1171. 10.17051/ilkonline.2019.610860
IEEE ALDAN KARADEMİR Ç,ÇAYLI B,DEVECİ Ö "Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 18, ss.1157 - 1171, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.610860
ISNAD ALDAN KARADEMİR, ÇİĞDEM vd. "Öğretmen Adaylarının Sorgulama Becerileri ile Meraklılık Düzeylerinin İncelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 18/3 (2019), 1157-1171. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.610860