Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1956 - 1966 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2019.639368 İndeks Tarihi: 09-04-2020

Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal değişme ve değerler arasındaki ilişkikonusunda görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada öğretmenlerin sosyal değişmenin değerlerüzerindeki etkisine yönelik görüşleri incelendiği için nitel model kullanılmıştır. Bu doğrultudaaraştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal değişmenin değerlerüzerindeki etkisine yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla hazırlanan 4 maddeden oluşan açık uçlugörüşme soruları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlıörnekleme yöntemi içerisinde yer alan maksimum çeşitlilik örneklemesine göre seçilmiş farklı ilerde vefarklı devlet okullarında çalışan kadın ve erkeklerden oluşan 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmasonucunda sosyal bilgiler öğretmenleri sosyal değişimin değerler üzerindeki etkisinin olumsuz olduğunuvurgulamışlardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Investigating the Effect of Social Change on Values Based on Social Studies Teachers’ Views

Öz:
The aim of this study is to reveal the opinions of Social Studies teachers about the relationship between social change and values. The qualitative model was used because of the opinions of teachers about the effect of social change on values. In this direction, phenomenology pattern was used in the research. Open-ended interview questions consisting of 4 items, which were prepared for the purpose of examining the opinions of Social Studies teachers on the effects of social change on values, were used as data collection tool. The study group of the study consisted of 20 teachers who were chosen in different ways and in different state schools according to the maximum diversity sampling within the purposive sampling method. As a result of the study, social studies teachers emphasized that the effect of social change on values is negative.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abay, A. R. ve Demir Atilla, S. (2014). Belli Parametrelere Göre Kuşaklararası Sosyal Değişme. (Aile Değerleri Üzerine Bir Karşılaştırma). Akademik İncelemeler Dergisi. 9 (1). 125-151.
  • Ata, B. (2017). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. B. Ata (Ed.). Bilim ve Teknolojinin Sosyal Değişmeye Etkisi. (s. 3-11). Ankara: Pegem Akademi.
  • Avcı, A. A., İbret, B. Ü. ve Karasu Avcı, E. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Vatanseverlik Değerinin Kazandırılmasına Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online. 16 (4), 1558-1574.
  • Balcı. A. F. ve Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Değerler Ve Değer Eğitimi Uygulamaları Konusunda Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 14 (1), 195-213.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1),1-15.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemler Nvivo İle Nitel Veri Analizi, Örnekleme, Analiz, Yorum. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bloor, M. & Wood, F. (2006). Keyword in Qualitative Methods. A Vocabulary of Research Concepts. London: Sage publications.
  • Büyüköztürk. Ş., Kılıç Çakmak. E., Akgün. Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can Aran, Ö.ve Demirel, Ö. (2013). Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences. 12 (46), 151-168.
  • Creswell, J. (2007). Qualitative Inquıry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. California: Sage Publications.
  • Creswell, J. (2012). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative And Qualitative Research. Boston: Pearson.
  • Creswell, J. (2014). Research design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal Medya Kullanımı Ve Aile İletişimi: Çanakkkale’de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 9 (2), 27-50.
  • Deveci, H. ve Selanik Ay, T. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Günlüklerine Göre Günlük Yaşamda Değerler. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(6), 167-181.
  • Erkal, M. (2000). Sosyoloji. İstanbul: Der Yayınları.
  • Fichter, J. (2002). Sosyoloji Nedir?, N. Çelebi (Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.
  • Güleç, V. (2018). Aile İlişkilerinin Sosyal Medyayla Birlikte Çöküşü. Yeni Medya Elektronik Dergisi. 2(2), 105-120.
  • Horton, P. B. & Hunt, C. L. (1972). Sociology. McGraw-Hill.
  • İbret, B. Ü., Karasu Avcı, E., Karabıyık, Ş., Güleş, M. ve Demirci, M. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlerin Öğretiminde Edebi Ürünlerin Kullanımı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9, 104-124.
  • Kuş, Z. Merey, Z. ve Karatekin, K. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 11, (25), 183-214.
  • Kuyumcu, A. ve Erdoğan, T. (2008). Yükseköğretimin Toplumsal Değişmeye Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education), 35, 240-250.
  • Lewis, E., Mansfield, C. & Baudains, C. (2008). Getting Down and Dirty: Values in Education for Sustainability. Issues in Educational Research, 18(2), 138-155.
  • Mears, C. L. (2009). Interviewing for Education and Social Science Research: The Gateway Approach. New York: Palgrave Macmillan
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar) .1 Şubat 2019 tarihinde erişildi. (http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686- SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI% 20.pdf)
  • Merrıam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev. Ed). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. California: Sage Publication.
  • Nisbet, R. (1972). "Introduction: The Problem of Social Change", Social Change. (Ed. R. Nisbet). New York: Harper And Row Press.
  • Onat Öz, Z. (1997). Toplumsal Değişme Sürecinde Halk Kütüphanelerinin Yeri Ve Yeniden Organizasyonu İçin Bir Model Önerisi. Doktora Tezi, Hacettpe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, Ç. M. (2007). Toplumsal Değişme Karşısında Aile ve Okul. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5 (2), 185-198.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Bağlamında Eğitim ve Eğitim Programları: Kavramsal Bir Çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12 (1), 85-110.
  • Özkalp, E. (2009). Sosyolojiye Giriş. Bursa: Ekin Yayın Dağıtım.
  • Öztürk Demirbaş, Ç. ve Çelikkaya, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının programdaki değerlere ilişkin algısal farkındalıkları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5, (8), 415-427.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. California: Sage publications.
  • Saban, A., Koçbeker Eid, N. B., Saban, A., Alan, S., Doğru, S., Ege, İ., Arslantaş, S., Çınar, D. ve Tunç, P. (2010). Eğitimbilim Alanında Nitel Araştırma Metodolojisi İle Gerçekleştirilen Makalelerin Analiz Edilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 30, 125-142.
  • Schostak, J. (2006). Interviewing and Representation in Qualitative Research. (Ed. H. Torrance). London: Open University Press.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing As Qualitative Research. A Guide for Researchs in Education and the Social Sciences. New York: Teacher College Press.
  • Tay, B. Durmaz, F. Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Öğrencilerin Değer ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri. GEFAD. 33(1), 67-93.
  • Tonga, D. ve Uslu, S. (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Kazanım-Değer İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(1), 91-110.
  • Ulusoy, K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Değer Aktarımı ve E-Okuma “Ekran Okuma”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(1), 401-418.
  • Yaylacı, A. F. ve Beldağ, A. (2017). Değerler Eğitimi Ve Güncel Tartışmalar: Gazete Haberlerine İlişkin Bir Eleştirel Söylem Analizi. Sakarya University Journal of Education. 8 (1), 139-155.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, Ö. E., Çengelci, T. ve Karaduman, H. (2013). Teknolojinin Değerlere Yansıması Konusunda Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 4 (1), 73-96.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim Öğrenci Velilerinin Okullarda Kazandırılmasını Arzuladığı Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 8 (19), 207-223.
  • Yiğittir, S. ve Kaymakcı, S. (2012). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Uygulama Kılavuzu’nda Yer Alan Etkinliklerin Değer Eğitimi Yaklaşımları Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 13 (2), 49-73.
  • Yılmaz, A. S. (2014). Bir Sosyal Değişim Ajanı Olarak Girişimcilik Eğitimi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks. 6(1), 297-310.
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2019). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı. 1 Şubat 2019 tarihinde erişildi. (https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/YeniOgretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf).
APA Çelik Geldi A (2019). Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. , 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
Chicago Çelik Geldi Ayşegül Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. (2019): 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
MLA Çelik Geldi Ayşegül Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. , 2019, ss.1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
AMA Çelik Geldi A Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. . 2019; 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
Vancouver Çelik Geldi A Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. . 2019; 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
IEEE Çelik Geldi A "Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.1956 - 1966, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.639368
ISNAD Çelik Geldi, Ayşegül. "Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi". (2019), 1956-1966. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639368
APA Çelik Geldi A (2019). Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 18(4), 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
Chicago Çelik Geldi Ayşegül Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 18, no.4 (2019): 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
MLA Çelik Geldi Ayşegül Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.18, no.4, 2019, ss.1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
AMA Çelik Geldi A Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(4): 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
Vancouver Çelik Geldi A Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(4): 1956 - 1966. 10.17051/ilkonline.2019.639368
IEEE Çelik Geldi A "Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 18, ss.1956 - 1966, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.639368
ISNAD Çelik Geldi, Ayşegül. "Sosyal Değişmenin Değerler Üzerindeki Etkisine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 18/4 (2019), 1956-1966. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639368