Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi

Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 139 - 158 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2019.218.9 İndeks Tarihi: 09-04-2020

Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının, genel yetenek düzeylerinin ve akademik özyeterlik inançlarının anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve aile gelir düzeylerine göre farklılaşıpfarklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma grubu Trabzon’un Ortahisar ilçesindeki beş farklıortaokulda öğrenim gören 346 (K= 166, E= 180) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacıtarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Temel Yetenekler Testi (6-8) ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeğiaracılığıyla toplanmıştır. Veri analiz teknikleri olarak Kruskal Wallis-H testi, ANOVA, Mann-Whitney U veBağımsız t Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin akademik başarılarında, genelyetenek düzeylerinde ve akademik öz-yeterlik inançlarında anne eğitim, baba eğitim ve aile gelir düzeyideğişkenleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda ebeveyn eğitimdüzeyi ve aile geliri bakımından dezavantajlı konumdaki öğrencilere yönelik politikalar üretilmesi ve müdahaleprogramları geliştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

An Investigation of Midlle School Students’ Academic Achievement in Terms of Socioeconomic Factors

Öz:
This research aims to investigate whether academic achievements, general abilities and academic selfefficacy beliefs of middle school students varies according to father education, mother education and family income levels. The study group is consisted 346 (F= 166, M= 180) students from five different middle schools in the Ortahisar district of Trabzon. The data were collected by personal information form developed by the researcher, Primary Mental Abilities Test and Academic Self-Efficacy Scale. In the analysis of data Kruskal Wallis-H test, ANOVA, Mann-Whitney U test and Independent t test are used. The results demonstrate that there are significant differences in academic achievement, general ability and academic self-efficacy levels of students with respect to mother education, father education and family income. In line with the results, it is suggested to establish policies and programs for disadvantaged students in terms of parental education and family income levels.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, İ. H. (2015). Yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi bilim, teknoloji ve toplum öğrenme alanına yönelik akademik başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(2), 770-782.
  • Altschul, I. (2012). Linking socioeconomic status to the academic achievement of Mexican American youth through parent involvement in education. Journal of the Society for Social Work and Research, 3(1), 13-30.
  • Arıcı, Ö. & Altıntaş, Ö. (2014). An investigation of the PISA 2009 reading literacy in terms of socioeconomical backgrounds and receiving pre-school education "Turkey Example". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 423-447.
  • Arslantaş, H. İ., Özkan, M. & Külekçi, E. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik başarı düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 39(39), 395-407.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S. & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo ekonomik değişkenlerin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkileri. Uşak University Journal of Social Sciences, 9(27), 214-234.
  • Balli, S. J., Demo, D. H. & Wedman, J. F. (1998). Family involvement with children's homework: An intervention in the middle grades. Family Relations, 47(2), 149-157.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company. Bradley, R. H. & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53(1), 371-399.
  • Burns, R. B. (1991). Essential psychology: For students and professionals in the health and social services (2nd ed.). Hingham: Kluwer Academic Press.
  • Caldas, S. J. & Bankston, C. (1997). Effect of school population socioeconomic status on individual academic achievement. The Journal of Educational Research, 90(5), 269-277.
  • Coe, D. P., Peterson, T., Blair, C., Schutten, M. C. & Peddie, H. (2013). Physical fitness, academic achievement, and socioeconomic status in school‐aged youth. Journal of School Health, 83(7), 500- 507.
  • Conger, R. D. & Donnellan, M. B. (2007). An interactionist perspective on the socioeconomic context of human development. Annual Review Psychology, 58, 175-199.
  • Currie, J., & Thomas, D. (1999). Early test scores, socioeconomic status and future outcomes (Report No. w6943). Retrieved 21 March 2018 from http://www.nber.org/papers/w6943.pdf
  • Çanakçı, O. & Özdemir, A. Ş. (2015). Matematik başarısı ve anne baba eğitim düzeyi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 7, 9-36.
  • Çiftçi, C. & Çağlar, A. (2014) . Ailelerin sosyo-ekonomik özelliklerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi: Fakirlik kader midir? International Journal of Human Sciences, 11(2), 155-175.
  • Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: The indirect role of parental expectations and the home environment. Journal of Family Psychology, 19(2), 294-304.
  • Duncan, G. J., Morris, P. A. & Rodrigues, C. (2011). Does money really matter? Estimating impacts of family income on young children's achievement with data from random-assignment experiments. Development Psychology, 47(5), 1263-1279.
  • Epçaçan, C. & Epçaçan, C. (2010). Socio-economic and culturel factors effecting self efficacy on reading comprehension. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 666-671.
  • Erkan, S. (2011). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 186-197.
  • Fischbein, S. (1980). IQ and social class. Intelligence, 4(1), 51-63.
  • Greenwood, J. D. (2015). Intelligence defined: Wundt, James, Cattell, Thorndike, Goddard, and Yerkes. In S. Goldstein, D. Princiotta & J. A. Naglieri (Eds.), Handbook of intelligence (pp. 123-135). New York: Springer.
  • Gülleroğlu, H. D., Demir, S. B. & Demirtaşlı, N. (2014). Türk öğrencilerinin PISA 2003-2006-2009 dönemlerindeki okuma becerilerini yordayan sosyoekonomik ve kültürel değişkenlerin araştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 201-221.
  • Gündüver, A. & Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 30-47.
  • Han, J., Chu, X., Song, H. & Li, Y. (2014). Social capital, socioeconomic status and self-efficacy. Applied Economics and Finance, 2(1), 1-10.
  • Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), 1368-1378.
  • Jeynes, W. H. (2002). Examining the effects of parental absence on the academic achievement of adolescents: The challenge of controlling for family income. Journal of family and Economic Issues, 23(2), 189-210.
  • Johnson, S. E., Richeson, J. A. & Finkel, E. J. (2011). Middle class and marginal? Socioeconomic status, stigma, and self-regulation at an elite university. Journal of Personality and Social Psychology, 100(5), 1-15.
  • Koç, C. & Arslan, A. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlik Algıları ve Okuma Stratejileri Bilişüstü Farkındalıkları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 745-778.
  • Korat, O., & Shamir, A. (2008). The educational electronic book as a tool for supporting children’s emergent literacy in low versus middle SES groups. Computers & Education, 50(1), 110-124.
  • Lee, V. & Burkham, D. (2002). Inequality at the starting gate: Social background dif ferences in achievement as children begin school. Washington, DC: Economic Policy Institute.
  • Legg, S. & Hutter, M. (2007). A collection of definitions of intelligence. In B. Goertzel & P. Wang (Eds.), Advances in artificial general intelligence: Concepts, architectures and algorithms (pp. 17–24). Amsterdam: IOS Press.
  • Linver, M. R., Brooks-Gunn, J. & Kohen, D. E. (2002). Family processes as pathways from income to young children’s development. Developmental Psychology, 38, 719 –734.
  • Loehlin, J. C. (2000). Group differences in intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of intelligence (pp. 176−193). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Loehlin, J. C. & Nichols, R. C. (2012). Heredity, environment, and personality: A study of 850 sets of twins. Austin: University of Texas Press.
  • Machebe, C. H., Ezegbe, B. N. & Onuoha, J. (2017). The impact of parental level of income on students' academic performance in high school in Japan. Universal Journal of Educational Research, 5(9), 1614-1620.
  • Maddux, J. E. & Gosselin J. T. (2003). Self-efficacy. In M. R. Leary & J. P. Tangley (Eds.), Handbook of self and identy (pp.218-239). New York: Guildford Press.
  • Malecki, C. K. & Demaray, M. K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 21(4), 375-395.
  • Marioni, R. E., Davies, G., Hayward, C., Liewald, D., Kerr, S. M., Campbell, A., ... & Hastie, N. D. (2014). Molecular genetic contributions to socioeconomic status and intelligence. Intelligence, 44, 26-32.
  • Martens, P. J., Chateau, D. G., Burland, E. M., Finlayson, G. S., Smith, M. J., Taylor, C. R., ... & Bolton J. M. (2014). The effect of neighborhood socioeconomic status on education and health outcomes for children living in social housing. American Journal of Public Health, 104(11), 2103-2113.
  • Martin, G. N., Carlson, N. R. & Buskits, W. (2007). Psychology (3rd ed.). Needham Heights: Allyn & Bacon.
  • Mazur, J., Malkowska-Szkutnik, A. & Tabak, I. (2014). Changes in family socio-economic status as predictors of self-efficacy in 13-year-old Polish adolescents. International Journal of Public Health, 59(1), 107-115.
  • McLoyd, V. C. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist, 53(2), 185-204.
  • Morris, C. G. (2002). Psikolojiyi anlamak: Psikolojiye giriş (H. B. Ayvaşık & M. Sayıl, Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Oral, I. & Mcgivney, E. J. (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı araştırma raporu ve analizi. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Öncü, H. (2012). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 183-206.
  • Pajares, F. (1993). Preservice teachers' beliefs: A focus for teacher education. Action in Teacher Education, 15(2), 45-54.
  • Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24(2), 124-139.
  • Pajares, F. & Schunk, D. H. (2002). Self and self-belief in psychology and education: An historical perspective. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement (pp. 5-22). New York: Academic Press.
  • Perry, L. B. & McConney, A. (2010). Does the SES of the school matter? An examination of socioeconomic status and student achievement using PISA 2003. Teachers College Record, 112(4), 1137-1162.
  • Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 609-627.
  • Savaş, E., Taş, S., & Duru, A. (2010). Factors affecting students’ achievement in mathematics. Mathematics Learning, 11(1), 113-132.
  • Scarr-Salapatek, S. (1971). Race, social class, and IQ. Science, 174(4016), 1285-1295.
  • Schofield, T. J., Martin, M. J., Conger, K. J., Neppl, T. M., Donnellan, M. B. & Conger, R. D. (2011). Intergenerational transmission of adaptive functioning: A test of the interactionist model of SES and human development. Child Development, 82(1), 33-47.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26(3/4), 207-231.
  • Smeding, A., Darnon, C., Souchal, C., Toczek-Capelle, M. C., & Butera, F. (2013). Reducing the socioeconomic status achievement gap at University by promoting mastery-oriented assessment. PloS one, 8(8), e71678. doi:10.1371/journal.pone.0071678
  • Spinath, B. (2012). Academic achievement. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behaviour (pp. 1-9). London: Academic Press.
  • Şeyhun, H., Gökçe, S. ve Şen, H. (2003). Temel yetenekler testi (6-8) TYT (6-8) el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Şirin, S. R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research, 75(3), 417-430.
  • Tucker‐Drob, E. M. & Harden, K. P. (2012). Intellectual interest mediates gene× socioeconomic status interaction on adolescent academic achievement. Child Development, 83(2), 743-757.
  • Turkheimer, E., Haley, A., Waldron, M., d'Onofrio, B., & Gottesman, I. I. (2003). Socioeconomic status modifies heritability of IQ in young children. Psychological Science, 14(6), 623-628).
  • Von Stumm, S. & Plomin, R. (2015). Socioeconomic status and the growth of intelligence from infancy through adolescence. Intelligence, 48, 30-36.
  • White, K. R. (1982). The relation between socioeconomic status and academic achievement. Psychological Bulletin, 91(3), 461-482.
  • Winkleby, M. A., Jatulis, D. E., Frank, E., & Fortmann, S. P. (1992). Socioeconomic status and health: How education, income, and occupation contribute to risk factors for cardiovascular disease. American Journal of Public Health, 82(6), 816-820.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 232-259). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82–91.
APA DADANDI İ, YAZICI H (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. , 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
Chicago DADANDI İbrahim,YAZICI Hikmet Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. (2019): 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
MLA DADANDI İbrahim,YAZICI Hikmet Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. , 2019, ss.139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
AMA DADANDI İ,YAZICI H Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. . 2019; 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
Vancouver DADANDI İ,YAZICI H Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. . 2019; 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
IEEE DADANDI İ,YAZICI H "Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi." , ss.139 - 158, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.9
ISNAD DADANDI, İbrahim - YAZICI, Hikmet. "Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi". (2019), 139-158. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.9
APA DADANDI İ, YAZICI H (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(30), 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
Chicago DADANDI İbrahim,YAZICI Hikmet Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13, no.30 (2019): 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
MLA DADANDI İbrahim,YAZICI Hikmet Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.30, 2019, ss.139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
AMA DADANDI İ,YAZICI H Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
Vancouver DADANDI İ,YAZICI H Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 139 - 158. 10.29329/mjer.2019.218.9
IEEE DADANDI İ,YAZICI H "Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, ss.139 - 158, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.9
ISNAD DADANDI, İbrahim - YAZICI, Hikmet. "Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarının, Genel Yeteneklerinin ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Sosyoekonomik Özellikleri Açısından İncelenmesi". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13/30 (2019), 139-158. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.9